hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gi meg en traver
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Gi meg en traver
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Lene.

Norway

Skrevet - 15/06/2005 :  09:48:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har du noen gode erfaringer med andre raser ifht. deres allsidighet ?

Trenger man ha erfaring med andre rasers allsidighet for å anbefale noen å kjøpe an rase man selv synest om....???

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 15/06/2005 :  10:25:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Trenger man ha erfaring med andre rasers allsidighet for å anbefale noen å kjøpe an rase man selv synest om....???

Nødvendigvis ja, om man som i denne debatten "opphøyer" traverens allsidighet fremfor andre raser...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 15/06/2005 :  10:44:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synest da ikke traveren er blitt noe "opphøyet",jeg da...men om så er tillfelle så er det kanske på tide...ettersom den så lenge har blitt "rakket ned" på... ;)

Men seriøst...jeg mener ikke traveren er noe bedre ann andre raser...
Som sagt før,takk og pris for mangfoldet innen heste-verdenen,så er det en sjangse for at alle finner den rasen som passer en best...det være seg traver eller andre!

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 15/06/2005 :  16:31:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Renegate, det var mange spørsmål du hadde til meg, skal prøve å svare på alle sammen...

Kopi av melding:
Har du noen gode erfaringer med andre raser ifht. deres allsidighet ?

Ja! Det har jeg. Personlig syns jeg at f.eks fjordingen er en rase med stor allsidighet. Det finnes selvfølgelig andre raser også, som kan brukes på et bredspektra område. Har vært borti mange slags ridehester. Men ikke alle raser egner seg like bra, mener jeg.

Kopi av melding:
Har du helt ærlig god nok "backup" til å påstå alle punktene du fører opp i ditt førsteinnlegg?

Selvfølgelig har jeg det, det dreier seg jo om mine personlige erfaringer. Og mine personlige erfaringer er virkelige nok for meg.

Kopi av melding:
Og hvilken "helhet" er det du sikter til?

Les det første innlegget mitt, og se hva jeg skrev. Det jeg skrev her regner jeg som helheten. Jeg skrev opp grunner som jeg personlig mener er viktige hos en hest, og som gir meg grunnlag for å anbefale den til andre. At de har masse fart og aldri blir trøtte dreier seg jo ikke om deres allsidighet, men heller deres kvaliteter/fordeler.

Kopi av melding:
Om jeg velger å trekke frem ett eller to av dine punkter å kritisere de av den enkle grunn at jeg mener de ikke holder mål, må da det kunne taes til etteretning fremfor at det skal taes som en "personlig" fornærmelse mot travere.

Tar det ikke som en fornærmelse jeg. Dette er jo et diskusjonsforum hvor alle har rett til å si hva de mener. Men alle har også rett til å forsvare sine påstander. Noe jeg vil gjøre, i og med at jeg føler du "slakter" dem og jeg ikke er enig i noe av det du skriver. Jeg kan ikke ta noe jeg ikke står for til etteretning.

Kopi av melding:
Og til slutt Tone og Svarten, hvem anbefaler du å kjøpe traver?

Det er bare til å lese grunnlagene mine for anbefalningen det. Alle som vil ha en hest som er lett å få tak i, med mye fart som tåler mye trening, som ikke er for dyr, og kan brukes til mange forskjellige ting.

Er foresten enig i dette:

Kopi av melding:
Opprinnelig postet av Lene

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 15/06/2005 :  22:45:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Føler vel at denne debatten "sklir litt ut" i retning for eller imot travere.
Jeg har forøvrig ikke hatt noen intensjon om å fremstå som motstander av travere noe som i seg selv ville vært selvmotsigende i.o.m. at jeg selv eier en. Min intensjon i denne debatten har vært å fjerne det litt naive og romantiske bildet av traveren som en "over hele linja"-allsidig, allround- superhest.

Førsteinnlegget til Tone og Svarten provoserte meg en smule på bakgrunn av hennes anbefaling om kjøp av traver til "gud og hvermansen".
De fleste med forhåpninger om å satse innen en ridegren vil ikke i første omgang tenke på å kjøpe traver til dette formålet, dette på bakgrunn av en enkel sak: travere er i utgangspunktet ikke avlet for ridning men for å trave fort, dvs at begrepet omskolering blir fremtredende.
De som har litt innsikt i hvordan en travhest under travtrening fungerer ifht. muskler, holdning osv, vet at dette ikke er særlig forenelig med å gjøre det bra innen dressur, sprang osv for her bruker hesten seg anderledes. Ingen stor statshemmelighet dette her, kun tydelige fysiske fakta.

Hva gjør man da, når man som rimelig fersk kjøper en billig traver "som kan brukes til alt" for konfirmasjonspengene?
Jo, man setter seg opp, og i veldig mange tilfeller har man kjøpt en hest som ikke vil gallopere, eller en som bare vil gallopere. Mulig er hesten også så sterk og "hard i kjeften" at hele sortimentet med bitt etterhvert er prøvd på en allerede "nummen" hestemunn, for bakkearbeid og longering hva er det? Så finner man kanskje ut at noe må gjøres og omskolering det høres da greit ut? Eller ved nærmere ettertanke, kanskje ikke...? For hvordan omskolerer man en traver når man rett og slett ikke vet hvordan en ridehest som jobber skikkelig kjennes ut?
I mange tilfeller blir denne nyinnkjøpte traveren ikke gammel i stallen, den blir solgt for en enda billigere penge til noen andre som tror de vil ha en hest med mye fart og som aldri blir sliten, og den er jo så billig...

Mitt poeng er at man kan være heldig når man kjøper en traver og få tak i en hest som ikke er altfor "preget" slik at den kan bli en dugelig allsidig allroundhest. Men man kan også være uheldig, eller d.v.s. traveren kan være uheldig å bli kjøpt av noen med mer eller mindre null peiling men som i tillegg har en livlig fantasi ifht. utstyr, "treningsmetoder osv

Hvis noen som har lest mine innlegg i denne debatten i sin villeste fantasi har trodd at jeg holder med alle som ønsker å kjøpe en billig, rask, aldri- blir-sliten-traver så tar dere feil...jeg holder med traveren og bevaringen av dens psykiske og fysiske helse..

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 16/06/2005 :  02:52:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Seriøse innlegg mottas med takk :) Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/06/2005 :  13:08:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Seriøse innlegg mottas med takk :)

Opprinnelig postet av Irriducibili

?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 16/06/2005 :  15:31:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Renegate, blir du virkelig provosert av å høre at andre anbefaler en type hest, på bakgrunn av sine egne erfaringer?

Slike innlegg finnes det jo kjempemange av. Hvis det er noen som kan provosere her, er det deg.

1. Du slakter alle påstandene mine
2. Du stiller meg hele tiden mange spørsmål i innleggene
3. "Uhemmet" bruk av "smilefjes" ().

Nå tror jeg at jeg trekker meg ut av denne diskusjonen. Det blir litt for mye kverullering for min smak... Takk for meg.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/06/2005 :  15:45:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Renegate, blir du virkelig provosert av å høre at andre anbefaler en type hest, på bakgrunn av sine egne erfaringer?

Slike innlegg finnes det jo kjempemange av. Hvis det er noen som kan provosere her, er det deg.

1. Du slakter alle påstandene mine
2. Du stiller meg hele tiden mange spørsmål i innleggene

Nå tror jeg at jeg trekker meg ut av denne diskusjonen. Det blir litt for mye kverullering for min smak... Takk for meg.

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

1.Ja du anbefaler uten tanke for at denne type hest i de fleste tilfeller trenger grundig omskolering, noe som strengt tatt ikke er noe for en "fersking".

2. Eh..og det er ikke lov...?
Bare å svare det om du har forutsetning for det.

3. I en nokså kjedelig verden med kun bokstaver er smilefjesene en litt mer "levende" måte å formulere seg på. "Uhemmet bruk" ? ¤gliser¤

Kverrulering? Om du kaller diskusjon og spørsmål rundt et emne for kverrulering tror jeg kanskje du burde revurdere hva slags debatter du starter her på forumet. Hvis det fortsatt er din påstand at jeg kverulerer, synes jeg du burde være voksen nok til å trekke frem punkter hvor du mener jeg gjør nettopp dette, da det er usaklig å påstå noe slikt uten å trekke frem hvorfor.

Kaster inn håndkleet i denne debatten da grunnleggende spørsmål som omskolering, forutsetninger for riktig bruk osv ikke på noen måte er et tema her.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 16/06/2005 :  16:44:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Såvidt jeg kan se har Renegate rundt 17 smilefjes i alle sine innlegg i denne debatten (telte kjapt over bare..).. Det kan vel ikke akkurat klassifiseres som "uhemmet bruk" etter min mening..

Du begynte denne debatten med:
Kopi av melding:
For dem som er på jakt etter en grei allround-hest som de vil bruke til alt; skaff deg en traviss!

Og da må jeg si meg enig i Renegate:
Kopi av melding:
Mitt poeng er at man kan være heldig når man kjøper en traver og få tak i en hest som ikke er altfor "preget" slik at den kan bli en dugelig allsidig allroundhest. Men man kan også være uheldig, eller d.v.s. traveren kan være uheldig å bli kjøpt av noen med mer eller mindre null peiling men som i tillegg har en livlig fantasi ifht. utstyr, "treningsmetoder osv
Opprinnelig postet av Renegate

Med den posisjonen traveren har i ridemiljøet, er jeg redd du må vente deg reaksjoner på påstandene dine.. Sorry, men traveren er lite akseptert som ride/allroundhest.

"Rasistisk"? Ja, det synes jeg absolutt...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/06/2005 :  22:29:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for støtten Anette

Det ble 18...

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 17/06/2005 :  02:19:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Renegade: Først og fremst, innlegget debatten startet med var et innlegg om traverens gode sider. Joda, det er mange flere hester enn traverene som har akkuratt de samme gode sidene, og de forteller folk om i sine innlegg om sin 'yndlingsrase'. Jeg har aldri sett noen kommentarer da på disse debattene, om at sånn og sånn hest ikke er egnet for den eller den. Når travere nevnes blir det alltid mest fokus på alt de ikke kan, fremfor det at travere faktisk kan brukes til den meste slik som alle andre hester. Verre var det ikke.

Kopi av melding:
Til opplysning så er ikke dressur kun noe som foregår blandt dressurryttere, slå gjerne opp ordet om man er i tvil

Kopi av melding:
Jorde? Hvor, når? Kan ikke huske å ha nevnt noe jorde...

Akkuratt hva er det som er så fornuftig i disse utsagnene her? Det er spydige kommentarer, og kun det. Hold deg for god til slikt på et seriøst debatt forum.

Kopi av melding:
Igjen, jeg kjenner ikke Norne..

- Norne er ikke den eneste traveren som går godt dressur, når du ikke vet hvem Norne er, regner jegm ed at du heller ikke vet om andre. Noe som igjen forteller meg at du i grunn ikke vet så mye hva du snakker om når det gjelder kvalitet på travere, fordi du ikke har hatt interesse av å se etter travre som gjør det godt i ridning.

Mitt første innlegg til deg:

Kopi av melding:
Kopi av melding:Tilbake til "dressur": jeg klarer ikke, uansett hvor positivt jeg vinkler det, å kalle enkelte/ flere "tilfeller" ridning dressur når det er snakk om travere ( eller andre raser for dens saks skyld) som går passgang når de skulle skrittet, når hesten jobber "opp" i stedet for ned og frem, løper seg i gang i gallopen og den tydeligste muskelen du ser på hesten er underhalsen...

Dette er jo ikke dressur da. Ikke på noen måte. De som rir slik kan ikke kalle det dressur. Derfor blir en slikt innlegg en smule meningsløst synes jeg, det er ikke dressur det du nevner her.

Om du tenker på allede som rir hestene sine i noe de tror er dressur, så finner du nok de like så godt på ridesentre/klubber/stevner rundt forbi. Bare se på alle toppryttere innenfor sprang, vil du kalle det de rir for dressur kanskje? Med hjelpetøyler og knekk i nakken? Samme hva hest det er, dressur er dressur. Rir du ikke skikkelig, er det ikke dressur uansett

Dette svarer du:
Kopi av melding:
Hvorfor i alle dager er det meningsløst? Noen tror faktisk at slik ridning kan kalles dressur..Allsidigheten får da en liten "knekk" spør du meg.

Jeg har allerede forklart det, det du snakker om er ikke dressur. Hva andre folk vil kalle det spiller ingen rolle, det er bare dårlig ridning. At dette må trekkes frem for å vise at traveren ikke er allsidig er meningsløst, fordi det er mange flere hester som også går slik. Hva om jeg bruker eksempelet dressur hest da (en NVB f.eks) , som blir ridd dårlig. Den går heller ikke dressur, ikke kan den noe annet heller. Hva er poenget med den hesten da, den er jo helt ubrukelig. Det er andre ehster en traveren som ikke går skikkelig dressur, og som kun blir ridd dårlig.

Derfor blir dette:
Kopi av melding:
Allsidigheten får da en liten "knekk" spør du meg

helt uten mening, fordi det ikke forteller noe som helst om traveren og dens kvaliteter, kun rytterens ferdigheter. Hva hest det er spiller ingen rolle.

Som regel er jeg veldig glad i diskusjoner, men pga sin uskalighet, spudige kommentarer og kverulering i denne debatten samt andre, klarer jeg bare ikke å ta deg særlig seriøst. Dersom jeg prøver å forklare deg bedre hva jeg mente med mitt innlegg, får jeg bare spydigheter tilbake. Om du synes dette er en grei måte å diskutere på, får så heller være. Jeg synes det er unødvendig, og ønsker heller å debattere med noen som kan komme med skikkelige innlegg og svare i en skikkelig tone. Kan man ikke oppføre seg, så får det heller være. Sånn, nå har jeg iallefall prøvd. Regner med at det kommer noen 'seriøse' (det var ironi) kommentarer på dette innlegget også, men skal prøve å unngå å svare og dermed fortsette rekken av unødvenige innlegg.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 17/06/2005 :  09:34:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Renegade: Først og fremst, innlegget debatten startet med var et innlegg om traverens gode sider. Joda, det er mange flere hester enn traverene som har akkuratt de samme gode sidene, og de forteller folk om i sine innlegg om sin 'yndlingsrase'. Jeg har aldri sett noen kommentarer da på disse debattene, om at sånn og sånn hest ikke er egnet for den eller den. Når travere nevnes blir det alltid mest fokus på alt de ikke kan, fremfor det at travere faktisk kan brukes til den meste slik som alle andre hester. Verre var det ikke.

Tolk dette gjerne spydig om du ønsker, noe jeg mistenker du vil gjøre uansett vinkling av mine innlegg. Omskolering er et uungåelig tema i en debatt som denne, da må man også nødvendigvis trekke frem begrensningene en traver har ifht. at "hvemsomhelst" kanskje ikke har mulighet/ kunnskap til å gjennomføre en omskolering. Derfor blir nettopp utsagnet: "brukes til det meste" et begrenset begrep. Dette er noe jeg mistenker at hverken du, Irriducibilli, eller Tone og Svarten har satt dere særlig godt inn i , dette pga bakgrunn av deres desperate forsøk på å forsvare.

Kopi av melding:
Til opplysning så er ikke dressur kun noe som foregår blandt dressurryttere, slå gjerne opp ordet om man er i tvil

Spydig? Nei, tror rett og slett dette emnet blir litt personlig for deg og du velger å ta alt jeg skriver ille opp. Mitt poeng her var at dressur er ikke kun det dressurryttere driver med, ordet har en litt bredere betydning.

Kopi av melding:
Akkuratt hva er det som er så fornuftig i disse utsagnene her? Det er spydige kommentarer, og kun det. Hold deg for god til slikt på et seriøst debatt forum.

Igjen her det samme, du nevner:

Kopi av melding:
Om man rir litt rundt på et jorde så blir det ikke dressurridning for det, derfor mener jeg det blir litt irrelevant å bruke det i den sammenhengen du gjorde.

Derfor ? rundt det med jorde i.o.m at dette er noe jeg aldri har nevnt. Mulig at det er en misforståelse rundt akkurat dette punktet, men var ikke min intensjon å være spydig.

Kopi av melding:
- Norne er ikke den eneste traveren som går godt dressur, når du ikke vet hvem Norne er, regner jegm ed at du heller ikke vet om andre. Noe som igjen forteller meg at du i grunn ikke vet så mye hva du snakker om når det gjelder kvalitet på travere, fordi du ikke har hatt interesse av å se etter travre som gjør det godt i ridning.

Irriducibilli: helt ærlig hvordan får du til å kalle meg spydig når du selv lirer av deg kommentarer som den overfor? Irrelevant for debatten om jeg vet hvem Norne er eller ikke. Kvaliteten på travere? Hva mener du selv en traver bør ha av kvaliteter for å bli en god ridehest?
Og hvordan kan du påstå at jeg ikke har interesse av å se travere som gjør det godt innen ridning? Jeg har selv en som jeg omskolerer og jobber hardt med for at han skal startes i dressur, vil forøvrig kunne kategoriseres som interesse for gode "ridetravere".

Kopi av melding:
Derfor blir dette:

Kopi av melding:Allsidigheten får da en liten "knekk" spør du meg

helt uten mening, fordi det ikke forteller noe som helst om traveren og dens kvaliteter, kun rytterens ferdigheter. Hva hest det er spiller ingen rolle.

Det spiller ingen rolle? Så traverens tendens til urene gangarter spiller ingen rolle? Noe sier meg at du ikke har hatt problemer med gangartene til en traver under omskolering?

Kopi av melding:
Som regel er jeg veldig glad i diskusjoner, men pga sin uskalighet, spudige kommentarer og kverulering i denne debatten samt andre, klarer jeg bare ikke å ta deg særlig seriøst.

Vær voksen nok til å trekke frem gode argumenter for hvorfor du mener jeg er usaklig, kverulerer osv. Har forstått at denne debatten ikke helt stemte med din idealistiske ideer om traveren, og du velger å karakterisere meg som useriøs fremfor å argumentere ifht. debattens innhold.

Kopi av melding:
Dersom jeg prøver å forklare deg bedre hva jeg mente med mitt innlegg, får jeg bare spydigheter tilbake. Om du synes dette er en grei måte å diskutere på, får så heller være.

Igjen, du velger å tolke det spydig da du har en litt for subjektiv holdning til debattens innhold.

Kopi av melding:
Kan man ikke oppføre seg, så får det heller være. Sånn, nå har jeg iallefall prøvd. Regner med at det kommer noen 'seriøse' (det var ironi) kommentarer på dette innlegget også, men skal prøve å unngå å svare og dermed fortsette rekken av unødvenige innlegg.

Får, etter å ha lest dette en utrolig trang til å fortsette din "trend" med fornærmelser, men i motsetning til deg lar jeg være..

Er forøvrig startet en debatt om omskolering av travere mot dressur under dressursidene, du er velkommen til å delta om du føler du har noe å bidra med.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 17/06/2005 :  11:28:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hehe.... artig å lese alle innleggene som kommer inn. Er enig med Irriducibili; hadde det vært en annen rase som hadde blitt rost og anbefalt, tror jeg neppe det hadde haglet inn så mye "slakt".

Å nei?
Se for eksempel tråden FRIESER, så ser du at positive og negative meninger kommer frem.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 17/06/2005 :  11:41:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
[quote

Hæ? Klisjeaktig? Den er jeg ikke helt med på. Når kvantiteten av grener (ikke bare ride - også kjøre) grener er høy, vil det jo absolutt være grunnlag å bruke uttrykket "den allsidige traveren". Å være allsidig vil for meg nettop si å kunne benyttes i et bredt spekter.

[/quote]

Slik tolker jeg ordet allsidig:

En hest er ikke allsidig selv om den starter (relativt lette klasser) dressur, sprang, montè, trav, veddeløp osv med middelmådige resultater.
Om den derimot hadde vært på topp i kanskje fire av fem grener, da hadde jeg kunnet kalle den allsidig.

Allsidig, slik jeg tolker ordet, er ikke hvor mange ulike grener hesten er med i, men resultatet i de ulike grenene.

Håper innlegget ble litt forståelig.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.