hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gi meg en traver
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Gi meg en traver
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Lene.

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  10:38:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror det er med travere som med de fleste andre raser....de har sine tillhengere :)

Personlig elsker jeg traverene,de har passelig "futt",og personlighet som passer meg perfekt :)

Men sier dog ikke at de er verken bedre eller værre enn andre raser....
Ja,traveren er allsidig...men det er det flere raser som er ;) Og er godt mulig jeg hadde fått andre favoritter hvis jeg hadde hatt andre interesser enn trav.
Men nå er det engang sånn at det er trav som ligger meg nærmest hjertet,og da blir jeg litt oppgitt når jeg hører fra "wanna-be-pennys" at det jeg driver med er "dyre-mishandling"...jeg tror nok jeg bruker like så mye tid på at min hest skal ha det bra som diverse andre ryttere i andre grener...(jada...jeg vet...off topic! :)

Mitt poeng er rett og slett at vi skal være glad det er så mange raser å velge mellom,så kan vi finne den typen som passer den enkelte best ;)
Det være seg en "fyrrig" traver som krever en fast og voksen hånd,eller en flott og godmodig fjording som kan egne seg til ny-begynnere...eller vise versa! ;)

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 08/06/2005 :  15:24:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tror det er sjeldent få travere som både blir travkjørt og brukt til dressur, og da snakker jeg om dressur ikke "dressur".
Det blir liksom litt to verdener det vet du Opprinnelig postet av Renegate

??? Hva mener du ??? Hva er forskjellen på "dressur" og dressur?
Hadde du sett en traver som er et skikkelig dressurtalent (eks Norne...) tror jeg ikke du hadde kalt det "dressur" , men Dressur med stor D. ;-)

Jeg er med på at det er fåtall travere som er så gode som han. Men de fins, det kommer bare an på eierens tålmodighet og riktig trening.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  18:41:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hmm... så det heter "dressur", når det er lavere nivåer, og dressur når det er høyere??

Det var dine ord beat, kan ikke se av mine innlegg at jeg er i nærheten av å påstå det.

Har ingen formening om Norne, vet ikke hvem han er.
Legg gjerne inn en link.

Kopi av melding:
??? Hva mener du ??? Hva er forskjellen på "dressur" og dressur?
Hadde du sett en traver som er et skikkelig dressurtalent (eks Norne...) tror jeg ikke du hadde kalt det "dressur" , men Dressur med stor D. ;-)

Igjen, jeg kjenner ikke Norne..

Tilbake til "dressur": jeg klarer ikke, uansett hvor positivt jeg vinkler det, å kalle enkelte/ flere "tilfeller" ridning dressur når det er snakk om travere ( eller andre raser for dens saks skyld) som går passgang når de skulle skrittet, når hesten jobber "opp" i stedet for ned og frem, løper seg i gang i gallopen og den tydeligste muskelen du ser på hesten er underhalsen...

Hvem som helst kan kaste seg inn i en klasse, det være seg dressur, sprang osv uten at det trenger å si noe om kvaliteten på hestens allsidighet

Jeg vil igjen understreke at det er kvaliteten ved hvordan man trener hesten og ikke kvantiteten som avgjør resultatet.
Uttrykket "den allsidige traveren" blir for meg personlig litt klisjeaktig så lenge det er kvantiteten av ridegrener som er i fokus og ikke kvaliteten ved hver enkelt prestasjon innenfor de forskjellige grenene.

Nei...ut og jobb traverne med kvalitet for øyet

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 09/06/2005 :  20:38:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg klarer ikke, uansett hvor positivt jeg vinkler det, å kalle enkelte/ flere "tilfeller" ridning dressur når det er snakk om travere ( eller andre raser for dens saks skyld) som går passgang når de skulle skrittet, når hesten jobber "opp" i stedet for ned og frem, løper seg i gang i gallopen og den tydeligste muskelen du ser på hesten er underhalsen...
Opprinnelig postet av Renegate

Nei, men ikke alle travhester er sånn, selv om de finnes. Synd hvis det er bare slike travere du er vandt til.

Kopi av melding:
Uttrykket "den allsidige traveren" blir for meg personlig litt klisjeaktig så lenge det er kvantiteten av ridegrener som er i fokus og ikke kvaliteten ved hver enkelt prestasjon innenfor de forskjellige grenene.

Hæ? Klisjeaktig? Den er jeg ikke helt med på. Når kvantiteten av grener (ikke bare ride - også kjøre) grener er høy, vil det jo absolutt være grunnlag å bruke uttrykket "den allsidige traveren". Å være allsidig vil for meg nettop si å kunne benyttes i et bredt spekter.

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/06/2005 :  21:58:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei, men ikke alle travhester er sånn, selv om de finnes

Men det har jeg da heller ikke påstått...?

Kopi av melding:
Hæ? Klisjeaktig? Den er jeg ikke helt med på. Når kvantiteten av grener (ikke bare ride - også kjøre) grener er høy, vil det jo absolutt være grunnlag å bruke uttrykket "den allsidige traveren". Å være allsidig vil for meg nettop si å kunne benyttes i et bredt spekter.

Allsidig trenger ikke nødvendigvis bety at det er kvalitet ved allsidigheten. Det er da en haug med ponnier, avdankede veddeløpshester, varmblods ridehester osv som starter/ trenes innen et vidt spekter av grener uten at disse kalles for f.eks: "den allsidige ponnien".

Hvis du tar deg en titt innom vip`en min vil du se at jeg er den lykkelige eier av nettopp, ja en varmblodstraver som jeg trener mot dressur.
Han har også løshoppet over en meter, hoppet litt med meg og han er en flott turhest. Men jeg ser da ingen grunn til å kalle ham allsidig av den grunn, jeg forventer faktisk at han med riktig trening skal mestre dette og mer. Og hvorfor skulle han ikke det?

Og som jeg har påpekt tidligere, hvem som helst kan starte hvilken som helst hest i hvilke som helst grener og kalle hesten sin allsidig, men hva er poenget? Hva med å starte innen en gren og trene kvalitetsbevisst, i stedet for å være så "hysterisk" opptatt av at hesten skal være allsidig?

Synes personlig traveren hadde fortjent noe mer enn stempelet "allsidig".

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 09/06/2005 :  22:53:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:Nei, men ikke alle travhester er sånn, selv om de finnes

Men det har jeg da heller ikke påstått...?

Nei, men for meg virket det som om du mente at flesteparten var sånn, tolket ut i fra at du påpeker om passgang, underhalsen osv...

Kopi av melding:
Allsidig trenger ikke nødvendigvis bety at det er kvalitet ved allsidigheten. Det er da en haug med ponnier, avdankede veddeløpshester, varmblods ridehester osv som starter/ trenes innen et vidt spekter av grener uten at disse kalles for f.eks: "den allsidige ponnien". Opprinnelig postet av Renegate

Nå var det ikke bare snakk om allsidigheten som var grunnlaget for at jeg startet dette innlegget. Men allsidigheten ble påpekt som et av flere argumenterer på hvorfor jeg vil anbefale travhesten til andre. Ikke glem det. Og- ja, jeg vet at andre raser også kan være allsidige! Og en har all rett til å kalle også disse "den allsidige ponnien"- dette er ikke et beskyttet "ordtak" , hehe..

Om det er kvalitet over allsidigheten er opp til den individuelle. En kan ikke trekke alle over en kam, og si at travhester ikke har kvalitet i sin allsidighet. For det fins faktisk mange som har det, og enda flere som kan få det, med riktig trening og mye tålmodighet.

Kopi av melding:
Hva med å starte innen en gren og trene kvalitetsbevisst, i stedet for å være så "hysterisk" opptatt av at hesten skal være allsidig? Opprinnelig postet av Renegate

Hvorfor være så "hysterisk" opptatt av at en hest ikke kan være allsidig??

Hvorfor kan ikke de som ikke kun er intr. i en gren, men i mange, få lov til å trene innen alle disse, akkurat så kvalitetsbevisst som akkurat de ønsker ?

Kopi av melding:
Synes personlig traveren hadde fortjent noe mer enn stempelet "allsidig". Opprinnelig postet av Renegate

Jeg synes allsidig er et flott, fortjent stempel å få!

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 10/06/2005 :  01:09:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tilbake til "dressur": jeg klarer ikke, uansett hvor positivt jeg vinkler det, å kalle enkelte/ flere "tilfeller" ridning dressur når det er snakk om travere ( eller andre raser for dens saks skyld) som går passgang når de skulle skrittet, når hesten jobber "opp" i stedet for ned og frem, løper seg i gang i gallopen og den tydeligste muskelen du ser på hesten er underhalsen...

Dette er jo ikke dressur da. Ikke på noen måte. De som rir slik kan ikke kalle det dressur. Derfor blir en slikt innlegg en smule meningsløst synes jeg, det er ikke dressur det du nevner her.

Om du tenker på allede som rir hestene sine i noe de tror er dressur, så finner du nok de like så godt på ridesentre/klubber/stevner rundt forbi. Bare se på alle toppryttere innenfor sprang, vil du kalle det de rir for dressur kanskje? Med hjelpetøyler og knekk i nakken? Samme hva hest det er, dressur er dressur. Rir du ikke skikkelig, er det ikke dressur uansett
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/06/2005 :  19:18:33  Vis profil  Svar med kopi av melding

Tone og Svarten:

Er det du eller jeg som har den erfaringen med travere mon tro...?
Du skriver:

Kopi av melding:
Nei, men for meg virket det som om du mente at flesteparten var sånn, tolket ut i fra at du påpeker om passgang, underhalsen osv...

For jeg skriver :

Kopi av melding:

Tren du din hest "allsidig" så trener jeg min, kan hende i følge "travfolk". ensidig...

Irriducibilli:

Kopi av melding:
Dette er jo ikke dressur da. Ikke på noen måte. De som rir slik kan ikke kalle det dressur. Derfor blir en slikt innlegg en smule meningsløst synes jeg, det er ikke dressur det du nevner her.

Hvorfor i alle dager er det meningsløst? Noen tror faktisk at slik ridning kan kalles dressur..Allsidigheten får da en liten "knekk" spør du meg.

Kopi av melding:
Bare se på alle toppryttere innenfor sprang, vil du kalle det de rir for dressur kanskje? Med hjelpetøyler og knekk i nakken? Samme hva hest det er, dressur er dressur. Rir du ikke skikkelig, er det ikke dressur uansett

Du skjærer ikke alle over en kam synes du?

Til opplysning så er ikke dressur kun noe som foregår blandt dressurryttere, slå gjerne opp ordet om man er i tvil

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 13/06/2005 :  22:58:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Renegate:

Kopi av melding:
Er det du eller jeg som har den erfaringen med travere mon tro...?

Det er deg, det var jo du som begynte å nevne dette med passgang, underhals osv.. Jeg gjentok bare det du skrev. Etter at du hadde nevnet opp alle disse negative egenskapene, relaterte du det opp til travhester. (Men andre raser i parantes).

Kopi av melding:
Tren du din hest "allsidig" så trener jeg min, kan hende i følge "travfolk". ensidig...

Det var dine ord. Jeg vet ikke hvordan du trener hesten din, men jeg har hvertfall ikke påstått at du trener den "ensidig".

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/06/2005 :  23:19:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blir litt "flisespikkeri" her, men det er nå engang ikke et ukjent fenomen på dette forumet

Tone og Svarten:

Diskusjonen dreier seg hovedsakelig om travere, gjør den ikke?
Da må jeg nødvendigvis også referere til travere som går "Dressur" eller hva? Det dreier seg om å se "den allsidige traveren" fra flere sider her, både positive og negative. Om du trodde at innlegget ditt ville bli tatt imot med kun positive innlegg så må jeg få si at det var en smule naivt tenkt.
Traveren som så veldig mange andre raser har positive egenskaper, men man må også kunne tåle å se begrensningene som ligger hos veldig mange travere ifht. f.eks. dressurridning.
De er jo helt feil oppbygd ifht. muskler i retning dressur om de har gått løp, i tillegg til at de faktisk er avlet til å gå i "nedoverbakke" mens en varmblods ridehest er avlet til å gå i "oppoverbakke".

Helt flott at folk er fornøyd med sine allsidige travere, men de er da nødvendigvis ikke noe mer fantastisk rase enn andre ifht. allsidighet?

Kopi av melding:
Det var dine ord. Jeg vet ikke hvordan du trener hesten din, men jeg har hvertfall ikke påstått at du trener den "ensidig".

Men så er vel ikke du "alle" travfolk heller?

Jeg må få understreke til slutt at jeg har absolutt ingen verdens ting i mot travere generelt, men jeg skal innrømme at jeg er litt lei "allsidig- stempelet" som blir satt på de så fort man hører at det er en traver, mens fokuset på kvaliteten i det de presterer blir helt glemt.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 14/06/2005 :  01:53:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Renegate: Poenget mitt var at det ikke er skikkelig dressur det man ofte kan se blandt forskjellige ryttere. Knekk i nakken er ikke samling, Om noen kaller det det hjelper ikke, det er fortsatt ikke samling.

Da er det samme om du rir traver eller sprang, for dressur er dressur. Det er ikke skikkelig dressurridning bare fordi du vil kalle det det. Når jeg trekker frem sprangryttere, så er det for å vise at dette er ryttere på topp nivå, som liksom skal være skikkelig gode til å ri. Men mange av dem kan faktisk ikke ri skikkelig dressur. Som sagt, det er ikke dressur bare fordi hesten knekker i nakken pga hjelpetøyler. Så at dette er et fenomen kun funnet hos travere slik som det kan høres ut i ditt innlegg, det er en smule feil.

Det du skriver om er ikke dressur, uansett hva folk kaller det, det er bare stygg ridning. Der er poenget, dressur er dressur, alt annet er dårlig ridning.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 14/06/2005 :  17:07:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Renegate:

Kopi av melding:
Diskusjonen dreier seg hovedsakelig om travere, gjør den ikke?

Jo det gjør den.

Innlegget mitt var ment som en anbefaling til andre av travhesten som hobbyhest. Som et av argumentene som støttet dette, brukte jeg deres allsidighet som eksempel. Du fokuserer veldig mye på den påstanden i seg selv, og velger å "slakte" denne, uten å se den som en del av helheten. Dermed har du dradd denne diskusjonen mer til å bli en diskusjon som kun dreier seg om allsidighet, og da spesielt bruk av travhester i dressur, i stedet for det den opprinnelig var ment som. Men okey:

Kopi av melding:

Helt flott at folk er fornøyd med sine allsidige travere, men de er da nødvendigvis ikke noe mer fantastisk rase enn andre ifht. allsidighet?

Jeg personlig mener at de er bedre enn mange andre ifht. allsidighet. Men jeg har heller ikke nektet for at andre raser ikke kan være allsidige og "fantastiske".

Kopi av melding:
Men så er vel ikke du "alle" travfolk heller?

Nei, det er jeg ikke, men jeg følte at du hintet til meg i og med at du skrev dette:

Kopi av melding:

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/06/2005 :  23:54:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Irriducibilli:

Kopi av melding:
Når jeg trekker frem sprangryttere, så er det for å vise at dette er ryttere på topp nivå, som liksom skal være skikkelig gode til å ri. Men mange av dem kan faktisk ikke ri skikkelig dressur.

Hva mener du med sprangryttere på topp nivå?
Tror du en sprangrytter kommer seg på toppnivå uten å kunne sin dressurridning?

Kopi av melding:
Knekk i nakken er ikke samling

Nei, man må nødvendigvis tilføre noe mer enn det ja...

Kopi av melding:
Så at dette er et fenomen kun funnet hos travere slik som det kan høres ut i ditt innlegg, det er en smule feil.

Vi diskuterer travere da må jeg også nødvendigvis kommentere travere.

Tone og Svarten:

Kopi av melding:
Innlegget mitt var ment som en anbefaling til andre av travhesten som hobbyhest. Som et av argumentene som støttet dette, brukte jeg deres allsidighet som eksempel. Du fokuserer veldig mye på den påstanden i seg selv, og velger å "slakte" denne, uten å se den som en del av helheten. Dermed har du dradd denne diskusjonen mer til å bli en diskusjon som kun dreier seg om allsidighet, og da spesielt bruk av travhester i dressur, i stedet for det den opprinnelig var ment som. Men okey:

Har du noen gode erfaringer med andre raser ifht. deres allsidighet ?
Har du helt ærlig god nok "backup" til å påstå alle punktene du fører opp i ditt førsteinnlegg?
Og hvilken "helhet" er det du sikter til? Du baserer jo helheten din på nettopp allround og allsidighet.
Om jeg velger å trekke frem ett eller to av dine punkter å kritisere de av den enkle grunn at jeg mener de ikke holder mål, må da det kunne taes til etteretning fremfor at det skal taes som en "personlig" fornærmelse mot travere. Jeg kunne trukket frem flere punkter som ikke holder mål men jeg tror nok kanskje denne debatten har nådd sitt metningspunkt ifht. kritikk i håp om at den skulle bli tolket som konstruktiv.

Og til slutt Tone og Svarten, hvem anbefaler du å kjøpe traver?
Forhåpentligvis noen med nok erfaring til å omskolere en...

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 15/06/2005 :  01:35:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Renegate: Nei, ikke alle topp ryttere i sprang kan det desverre, jeg har sett et par for å si det slik. For all del, de er dyktige ryttere, i sprang.

Om man rir litt rundt på et jorde så blir det ikke dressurridning for det, derfor mener jeg det blir litt irrelevant å bruke det i den sammenhengen du gjorde.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 15/06/2005 :  08:39:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om man rir litt rundt på et jorde så blir det ikke dressurridning for det, derfor mener jeg det blir litt irrelevant å bruke det i den sammenhengen du gjorde.

Jorde? Hvor, når? Kan ikke huske å ha nevnt noe jorde...

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.