hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gi meg en traver
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Gi meg en traver
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2005 :  00:31:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i flere ting her. Ja, travhesten er en god hest. Ja, stressede hester kan påvirkes av rytteren. MEN; det krever en rytter med kunnskap og erfaring for å gi støtte mentalt nok til at en stresset hest roer seg.

Prisnivået er definitivt lavt på travere som enten kommer rett fra banen og er gitt opp, eller unghester som ikke fikser oppgaven som traver. Dette innbefatter også at de BÅDE ikke er utstyrt med forståelsen for ryttersignaler, og ikke har muskler for å bære en rytter... Disse to tingene er så utrolig viktig å vektlegge når en tar over en travhest at jeg ikke kan få sagt det ofte nok!

Det er flott at så mange trives med sin travhest og er kjempefornøyde! Jeg er et overbevist medlem i hurragjengen der. MEN.... Jeg ønsker veldig sterkt at foreldre i Norge ser an sin lille øyensten og tenker fornuftig i stedet for økonomisk når hest står på innkjøpslista.
Hvor sannsynlig er det at datteren/sønnen kan trene opp og ri inn en hest etter 2 år eller litt mere på en rideskole? Alle tror at en traver, fordi den er over 4 år, vil være snill og grei og den rene "dadda" overfor hvem som helst. Vi som har noen år på baken vet at ikke alt dufter av roser... Noen ganger lukter det trøbbel over hele linja!

Alle "førstegangseiere" som skaffer seg en travhest burde tvangsinnmeldes i FDAT så de får hjelp sammen med hesten... ;-) Der sitter det folk som kjenner til problemene og kjenner til løsninger for hvordan man møter dem på beste måte.

Og så krysser jeg fingrene for alle som får hest nå i vår og utover sommeren, og håper at OM de er førstegangseiere OG traver-eiere, så har de internett og går inn på MIX på hestemarked og leser nettopp DENNE debatten! :-D

Hilsen fra Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 06/06/2005 :  11:00:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor blir det så mange debatter av denne type hvor travhestens fortreffelighet som ridehest må fremheves?

Ang påstanden: De kan oppnå nokså høye klasser i sprang og dressur

Hva er en nokså høy klasse? Og hvilke fhv travere har gjort dette?
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 06/06/2005 :  11:05:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

[quote]Hadde man gått inn for det hadde man helt fint kunnet brukt f. eks en halvblods til det samme.

Det kunne en helt sikkert!:) Bortsett fra på travbanen da...der vinner traveren..hehe

Foreningen For Den Allsidige Travhesten:

http://www.fdat.no/

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Man kan helt sikkert trene en halvblods i trav, om den blir en vinner har ingen betydning akkurat her. Poenget er at de fleste hester kan trenes i trav, selv om de ikke er talent.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 06/06/2005 :  11:08:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, deg om det...
Du har sikkert traver selv, og er sikkert fornøyd med hesten din. Men å fremstille traveren som en superhest er...tja... Opprinnelig postet av Anette&Ali&Aurello

Jepp, er kjempefornøyd med hesten min! Du har misforstått hvis du oppfatter at jeg fremstiller traveren som en "superhest". Jeg har fremstilt traveren som en flott kombihest for hesteinteresserte som ønsker en allsidig ride& kjørehest med varierte bruksegenskaper. Derfor har jeg i denne debatten trukket fram alle argumenter jeg mener støtter det.

Kopi av melding:
kos deg med traveren din du Opprinnelig postet av Anette&Ali&Aurello

Takk!:) Jeg koser meg kjempemye. Og du må kose deg med haflingeren din:)

Kopi av melding:
Jeg har haflinger, og kunne sikkert skrevet tusen grunner til at du også burde kjøpe deg haflinger Opprinnelig postet av Anette&Ali&Aurello

Jeg synes haflingere er kjempeflotte dyr. Har bla.a ei venninne som driver med haflinger-avl i Telemark...

Kopi av melding:
Men Tone&Svarten: Selv om en traver er helt perfekt for deg, vil det ikke si at det vil være helt perfekt for en annen en. Opprinnelig postet av Ragnhild E

Nei, den er jeg med på. Dette glelder bla.a ryttere som ønsker å oppnå meget høye klasser i dressur eller sprang. Men disse rytterne er somregel heller ikke ute etter en kombihest! Igjen: Jeg vil anbefale travere til alle som er på leting etter en allsidig allroundhest.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 06/06/2005 :  11:31:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor blir det så mange debatter av denne type hvor travhestens fortreffelighet som ridehest må fremheves?
Ang påstanden: De kan oppnå nokså høye klasser i sprang og dressur
Hva er en nokså høy klasse? Og hvilke fhv travere har gjort dette?
Opprinnelig postet av Opal

Du har misforstått innlegget mitt dersom du mener at jeg har framhevet travhestens fortreffelighet som ridehest! Jeg har fremstilt traveren som en flott kombihest for hesteinteresserte som ønsker en allsidig ride& kjørehest med varierte bruksegenskaper. Derfor har jeg i denne debatten trukket fram alle argumenter jeg mener støtter det. Ridningen var bare ett av flere punkt jeg brukte for å argumentere med.

Med nokså høye klasser kan jeg tippe LB-LA nivå. Og over meteren sprang. Mora til hesten jeg har nå har hoppet lett 1, 20. Gå inn på http://www.fdat.no/ for mer bilder og informasjon om travhester som konkurrerer i bla. a sprang og dressur.

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2005 :  12:43:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Jeg har selv både varmblods og kaldblodstravere som nå blir brukt som ridehester og jeg er VELDIG fornøyd

Jeg tror nok at de fleste vet at det skal en del jobb til for å få"omskolert"en traver til"ridehest"men jeg syns absolutt det er værdt jobben! Om man ikke har"hastværk",da....Det kreves tid og tålmodighet
og MASSE forståelse for hesten og traverens"psyke"/tankegang.

Det som er ett STORT+ med traveren er at de som regel er mye håndtert og er vandt til å bli transportert,oppleve mye ståk og støy rundt seg på travbanen,er vandt til nye hester osv,osv...De er som regel også ganske så trafikksikkre.

Min egen erfaring er at jeg har fått noen fantastiske ridehester som jeg ikke ville byttet bort mot NOEN! De kan gå på helt slakke tøyler på tur uten noe stress eller"tripping",og de har også lært å gå på tøylen,sjenkelvikninger,volter,galoppfatning,stoppe på"setet"osv,osv.

Men jeg er enig med veldig mange her,de er som regel ikke egnet for barn som skal få sin første hest da de i utgangspunktet er skapt for fart.
Men det finnes helt klart enkelte individer som er den"fødte"førstegangshest,det avhenger helt av hvordan den er håndtert og"oppdratt", og hva den nye eieren kan og evt.får hjelp av voksne,erfarne mennesker til.

Uansett hva slags hest man velger å kjøpe så bør det overveies grundig,prøv gjerne flere raser og mange individer av hver enkelt rase!
Det er også en fordel å få ha hesten på prøve noen uker

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 06/06/2005 :  20:40:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor er det så mange som er imot travere? Det finnes nå flust av debatter her om alle andre raser som er så fantastiske, uten at noen begynner å legge ut i det vide og brede om alle negative siden ved denne rasen og alt den ikke kan brukes til.

Hvis du ikke har noe positivt å si om traveren, eller ikke synes den har noen positive egenskaper, burde du i grunn holde deg borte fra denne debatten her. Jeg poster ikke innlegg på alle andre debatter om hvor dårlig egnet den og den hesten er til ridning eller kjøring.

Her er det folk som er interessert i travehstens og den gode egenskaper. La de få være i fred og snakke om sin favoritt uten innblanding og masse dårlige kommentarer fra alle andre.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/06/2005 :  22:31:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde blitt en rimelig kjedelig debatt om ikke alle parter kunne kommet med sine synspunkter om denne "omdiskuterte rasen"

Pga av diverse omstendigheter da jeg skulle kjøpe hest endte jeg opp med en av disse "omdiskuterte".
Jeg har i løpet av halvannet år jobbet iherdig med denne varmblodstraveren for å ri ham frem i retning dressur.
Jeg hadde kjøpt min kjære Horton om igjen, og om igjen....men jeg hadde ikke kjøpt en til

Å påstå at travere kan oppnå høye klasser i sprang og dressur er vel å drive det litt langt, men det kommer selvsagt an på hva man legger i definisjonen "høye klasser". Og så var det det med kvalitet fremfor kvantitet

Som jeg har sagt tidligere i en liknende debatt: travere generelt har nok et ufortjent dårlig rykte nettopp fordi, som Line også sier; blir kjøpt inn som førstegangshest av mennesker med minimal erfaring.

Hva med å tenke litt kvalitet ifht. trening av travhester innen dressur/ sprang osv slik at man med rette kan kalle de "allsidige"?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 06/06/2005 :  23:27:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Som jeg har sagt tidligere i en liknende debatt: travere generelt har nok et ufortjent dårlig rykte nettopp fordi, som Line også sier; blir kjøpt inn som førstegangshest av mennesker med minimal erfaring.

Hva med å tenke litt kvalitet ifht. trening av travhester innen dressur/ sprang osv slik at man med rette kan kalle de "allsidige"?
Opprinnelig postet av Renegate

Jeg må si meg enig med deg her, Renegate. Har personlig fått intrykk av at x-travere som regel kun blir allsidige etter mye hardt arbeid og hestekyndighet. Men da blir de til gjengjeld meget flotte. De positive egenskapene har blitt nevnt i bøtter, så jeg skal ikke slenge meg på her. Men hvis flere hesteeiere med eksempelvis DV kjørte inn hestene sine (tilsvarende i tid og mengde det arbeidet som legges ned for å omskolere en traver) ville det da kunne bli et marked for å danne FDADVH? Forening for den allsidige danske varmblodshesten? Her får man jo en hest som både kan ris i på banen og på tur, og samtidig går godt med en vogn bak rompa.
Allsidighet handler slik jeg ser det lite om rase, men mest om den trening og opplæring samt erfaringer den enkelte hesten får gjennom livet. Så enkelt er det.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 06/06/2005 23:29:49 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 07/06/2005 :  11:57:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe.... artig å lese alle innleggene som kommer inn. Er enig med Irriducibili; hadde det vært en annen rase som hadde blitt rost og anbefalt, tror jeg neppe det hadde haglet inn så mye "slakt".

Kopi av melding:
Å påstå at travere kan oppnå høye klasser i sprang og dressur er vel å drive det litt langt Opprinnelig postet av Renegate

Rettelse: Legg merke til at jeg skrev nokså høye klasser. Og dette vil jeg fortsatt hevde og påstå!!! Definisjonen er litt uklar her, men jeg har tidligere foreslått opp til LA nivå dressur og meteren sprang. Men flere travere kan nok ha kapasitet til å nå mye lengre også, med riktig trening. Jeg har også påpekt traverens begrensning når det gjelder dem som vil satse innen dressur innen sprang, og ønsker å starte de høyeste klassene. Det var derfor ordet nokså ble viktig her.

Kopi av melding:
Men hvis flere hesteeiere med eksempelvis DV kjørte inn hestene sine (tilsvarende i tid og mengde det arbeidet som legges ned for å omskolere en traver) ville det da kunne bli et marked for å danne FDADVH? Forening for den allsidige danske varmblodshesten? Opprinnelig postet av Christine26

Klart en kunne startet en slik forening. Hadde bare vært flott det! Men det er ingen som har gjort det til nå, så vidt jeg vet om. Nå vil jeg ikke kritisere hverken DV eller andre raser. Jeg vil heller trekke fram det positive med traveren. Det er blant annet at du på lik linje med ridehester kan bruke den i sprang, dressur, kjøring, tur...osv. I tillegg kan du tjene penger på den i trav, og monte. Dette er noe av det som gjør den så allsidig, mener jeg.

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/06/2005 :  12:11:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Legg merke til at jeg også skriver:

Kopi av melding:
Og så var det det med kvalitet fremfor kvantitet

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 07/06/2005 :  13:37:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

vil heller trekke fram det positive med traveren. Det er blant annet at du på lik linje med ridehester kan bruke den i sprang, dressur, kjøring, tur...osv. I tillegg kan du tjene penger på den i trav, og monte. Dette er noe av det som gjør den så allsidig, mener jeg.
Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Det er vel ikke mange travere som både tjener penger i løp/monte og samtidig brukes som ridehester (dvs trenes opp til nokså høye klasser i sprang og dressur). De fleste travere blir vel ridehester ETTER at løpskarrieren er over? Opplys meg gjerne her om jeg tar feil, men har ikke sett så mange travere som ennå går løp verken på dressur- eller sprangbanen.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 07/06/2005 :  23:14:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er vel ikke mange travere som både tjener penger i løp/monte og samtidig brukes som ridehester (dvs trenes opp til nokså høye klasser i sprang og dressur). De fleste travere blir vel ridehester ETTER at løpskarrieren er over? Opplys meg gjerne her om jeg tar feil, men har ikke sett så mange travere som ennå går løp verken på dressur- eller sprangbanen. Opprinnelig postet av Christine26

Kanskje ikke mange som gjør det samtidig, men de fins! Kan som eksempel her nevne kaldblodshesten Norne, innkjørt kr 622.000. I tillegg til å være en aktiv løpshest brukes han jevnlig i barokkridning, (klassisk dressur); og er en imponerende hest i denne grenen.
Ellers er det mange x-travere som blir omskolert, og brukes i sprang og dressur. Disse viser jo sin allsidighet av å kunne brukes til begge deler; om dog ikke samtidig.

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  09:55:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror det er sjeldent få travere som både blir travkjørt og brukt til dressur, og da snakker jeg om dressur ikke "dressur".
Det blir liksom litt to verdener det vet du

Edit pga manglende mellomrom

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 08/06/2005 09:56:06 Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  10:32:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tror det er sjeldent få travere som både blir travkjørt og brukt til dressur, og da snakker jeg om dressur ikke "dressur".

Hmm... så det heter "dressur", når det er lavere nivåer, og dressur når det er høyere??

Jeg har faktisk sett kaldblodsen Norne... han er imponerende han
Er ikke han barfothest i tillegg??

Vi har en traver vi, jeg vil ikke påstå at han er den mest allsidige traveren som fins, men for mannen min er han verdens beste.
Fordi han gjør ALT Steffen ber om, men ikke med meg.. hehe
Han skal faktisk brukes i Ridderturneringer, som ridder hest...
Ikke dårlig det da

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.