hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Overdreven dekkenbruk..!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Overdreven dekkenbruk..!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Magette

Norway

Skrevet - 28/04/2003 :  14:10:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg for min del bruker penger på NØDVENDIGE TING!

pimpenelli; "gjør livet til en fest, drit i de rare folkå me rare meininer om hest"

Javel.. Da må jeg spørre; er vi rare bare fordi vi ikke har de samme meningene som deg? Skal du bare drite i oss? Da må jeg si at hvis det er din måte å drive hest på, så kommer du ikke langt. Du trenger faktisk nye ideer for å kunne finne ut av nye ting...

Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2003 :  14:35:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Jeg har faen med råd til dekken... Selv om vi foretrekker å la hestene våre gå uten dekken trenger ikke det å bety at vi ikke har råd til det. Hvor mye penger bruker du da på dekken??

tihi
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 28/04/2003 :  15:13:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tillater meg igjen å lime inn et svar på et innlegg til Torbjørn S. Andersen, leder av Norges Turrytterforening, sin ekspertside på hest.no
LES DETTE!!!!

Kjære Torbjørn
Araber uten dekken får kritikk
Hei!
Dette er til diskusjonen for eller mot dekken. Jeg eier en araber,en femåring. Han har ikke brukt dekken tidligere vintere. Per i dag, uten dekken, har han trivselsflekker over absolutt hele seg, han er rund og god og har en flott tjukk vinterpels. På stallen hvor jeg han står er det mange som mener at han fryser og må ha dekken. Jeg kommer ikke igjennom med mine argumenter, hva skal jeg si?
Hilsen Ingrid

Torbjørns svar :

Hei Ingrid, takk for mail!

Som du sikkert har sett har jeg over flere år skrevet en del om at de fleste hester klarer seg best uten dekken. Disse bidragene finner du både her på Turspalten og en del andre steder på hest.no. Det er en økende interesse og kunnskap hos mange ryttere om å holde hest uten (eller i alle fall med mye mindre) bruk av dekken, noe som sikkert også skyldes at kunnskap på nettsteder, bøker mm. har blitt mer tilgjengelig.

Jeg har jo ikke sett hesten din, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan den har det. Med tykk pels og litt fett på kroppen høres det ut som han har et bra utgangspunkt (i tillegg til de såkalte "trivselsflekkene"), men det kan jo være andre forhold inne her også.

Til tross for et godt utgangspunkt er jo det viktigste om han objektivt sett likevel fryser, og det må man jo se hesten for å kunne bedømme. Det burde ikke være vanskelig, du ser ganske lett om hesten fryser. En av de synlige tingene jeg hører at mange ser etter er om den skjelver. Dette er forøvrig ikke nødvendigvis mer dramatisk enn at vi mennensker kan skjelve når vi fryser. Å være litt kald av og til er ikke farlig, tvert i mot. Derimot skal selvsagt ikke hesten din gå ute og fryse så den plages dagen lang og hele vinteren, så dette må du jo bedømme ut fra hvordan du ser at din hest har det.

Når det er sagt skal det jammen være grisekaldt før en normalt frisk hest med vinterpels har vondt av å stå ute. Som kjent er hesters toleranse for temperaturer HELT anderledes enn det vi mennesker har.

Selvsagt finnes det unntakshester som er spesielt svakelige, men dette er faktisk ikke hva vi kan kalle "normalt friske hester". Det har blitt ALT for mange ryttere som har vokst opp med at selv helt normalt friske hester "MÅ" ha dekken, bandasjer, salver, hovolje, spesialfor, mm. Når noen av disse etterhvert har vokst opp til å bli instruktører, trenere mm. føres disse holdningene videre, og neste generasjon plukker dette opp og forsterker holdningene ytterligere. For hver generasjon blir det en ny omdreining på denne spiralen, og det er lenge siden dette i enkelte miljøer har tatt helt av.

Nå får jeg vel en flodbølge av kjeft, men det kan virke som dette er verst i enkelte av de miljøene som for det meste består av "unge damer". Det er ikke alltid disse samme miljøene har like mye faktakunnskap som man av og til får inntrykk av. Uten å stigmatisere noe kjønn kan det virke som enkelte jenter/damer av og til lar sin evne til å vise omsorg slå ut i overbeskyttelse og dermed en del uheldige effekter når det gjelder dyr. Kanskje har enkelte jenter rett og slett en annen tilnærming til til hest enn det mange gutter har. Eksempelvis finner man få gutter som synes fletting av man og hale er god bruk av tid sammen med hesten, og få gutter som drar på shopping av nye dekkener, utstyr mm. i Spektrum hvert år.

Man kan i en viss grad forstå det når det gjelder SMÅ jenter i stallen som gjerne vil pusse og kose med hestene på samme måte som de gjør med Barbie-dukker. Jeg skulle likevel ønske at flere av de voksne damene, som i mange staller er i nærheten, i mange tilfeller kunne være flinkere til å lære de yngste rytterne at det snilleste man kan gjøre mot dyr faktisk er å behandle dem som nettopp dyr. Kanskje er det slik at en del av de voksne damene i noen staller nøyer seg med å smile av de små fordi de husker at de en gang var slik selv, eller kanskje vet noen av de voksne ikke bedre de heller? Både dyrene og hele hestemiljøet ville ha godt av litt mer nøkterne holdninger på dette området.

Når dette svaret skrives har det akkurat blitt april. I Oslo-området har dagtemperaturene i flere uker ligget rundt 3-10 plussgrader med pent vær. Likevel ser man fortsatt en mengde hester med full dekkenpåkledning i ute paddockene (og til og med inne!), og gjerne med såkalt "rumpedekken" når de blir ridd. Når begrunnelsen for helt normalt friske hester ofte er at "det er en konkurransehest" eller "det er en varmblodshest" sier det desverre litt om kunnskapsnivået. Det samme gjør svar som "det kan vel i alle fall ikke være direkte skadelig for helsen å pakke for mye inn, så da kan vel alle bare vurdere dette for seg selv?".

En flink hesteeier jeg vet om har stallen sin i et tettbebygget strøk i en stor by i Sør- Norge. Nå på vinteren hender det stadig at naboer ringer dyrevern og veterinærvakt for å klage på at hestene går ute på dagtid (og attpåtil uten dekken!). Av og til blir klagene så sterke at disse må ringe opp hesteeieren og si: Vi har vært hos deg og VET at hestene dine har det flott. Men vi får så mye henvendelser at det er fint om du heller kan sette hestene inn, så disse naboene roer seg ned". Til tross for at vi faglig sett VET at det for hesten ikke er sunt å være inne hele dagen, så må de altså stå inne likevel fordi noen TROR det er usunt for dem å være ute. Så langt har altså denne typen "dyrevenner" kommet. Og ut fra det vi ser tyder alt på at vi i årene fremover kommer til å se stadig oftere at det velmente idiotiet faktisk vil føre til akkurat det motsatte av det man prøver å oppnå: Dårligere dyrevelferd, og på sikt svakere helse og imunforsvar, og gradvis dårligere genmateriale for avl.

Min anbefaling til deg vil være at du spør de som gir deg kommentarer om de VET at hesten din lider i kulden eller om de TROR at den gjør det. Hvis de mener de VET det bør de altså komme opp med fakta, og det bør være mer enn at "hesten står og henger ved porten på paddocken" eller "han nærmest løper inn når han hentes til kveldsforing" og liknende. Har du en flink veterinær kan du også spørre ham/henne neste gang vedkommende er innom og kan se på forholdene.

Forhåpentligvis har du også i ditt miljø noen av de få som virkelig kan mye og har solid underlag for anbefalinger. Det er disse vi må prøve å finne frem til og lytte til, for dem kan man lære mye av.

Lykke til!

Vennlig hilsen Torbjørn

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2003 :  15:47:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Pimpenelli!
Hva vet du om vi her inne har råd til dekken eller ikke? Selv har jeg mer enn god nok råd, men jeg klarer meg med det dekkenet jeg har til transport! Tror nok de fleste her inne syns de som handler dekken til fuglene vet hvor mange tusen er litt stupide! Hva skal du med 14 like dekken av alle kategoriene liksom... Jeg har sett hva *rike sprangryttere* gjør... Hvis dekkenet får en liten rift, så kaster de det!!! JEG SPYR av det... Sløsing med penger...
Menmen, jeg bruker ikke dekken, og det fungerer veldig godt for meg....

Elizabeth, Miriam, og Stormegutten da=)
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2003 :  16:08:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
KID: Nei, jeg mener ikke hallridning og 25- er god grunn til å barbere hesten! Du kan heeeelt fint bruke et svettetransporterende dekken sammen med tjukk og god vinterpels! Hesten dør ikke av å bli svett med tykk pels, men dette er individuelt fra eier til eier om de vil barbere eller ikke...

Elizabeth, Miriam, og Stormegutten da=)
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 28/04/2003 :  16:57:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Det var bra at du fant dette på hest.no, frik! Håper mange tok seg tid til å lese gjennom det.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 28/04/2003 :  18:30:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brynja, ja det håper jeg og! :)

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 28/04/2003 :  18:45:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
På slutten av svaret til eksperten Torbjørn står dette:
"Forhåpentligvis har du også i ditt miljø noen av de få som virkelig kan mye og har solid underlag for anbefalinger. Det er disse vi må prøve å finne frem til og lytte til, for dem kan man lære mye av."
Ja, dette stemmer. Jeg har en slik person på stallen. Hun bruker 2-3 dekken på hesten sin om vinteren, hun barberer den og behandler den slik dere "naturlige" hestemennesker sier er helt feil! Jeg stoler på henne, og jeg vet hun gjør alt det rette for hesten.

I dag var det +10 grader her. Hesten min står fortsatt med to dekken. Et Bucas Shamrock Ultra og et Bucas Smartex Rain. Nei, stakkars hest. Jeg er virkelig en dyremishandler, er jeg ikke?? Jeg skulle nesten blitt tatt fra retten til å ha hest jeg! Men det er faktisk noen grunner til at hesten min må ha mye klær på seg. For det første så ble hun barbert i fjor, og har ikke fått all pelsen sin tilbake. For det andre er hun vant til å stå med dekken. Og for det tredje så har hun akkurat hatt krysslammelse og skal ikke bli utsatt for trekk. Så det er ikke bare å si at alle hester tåler å stå uten dekken og diverse, for det er FEIL!!

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 28/04/2003 :  18:59:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hester med vinterpels trenger ikke dekken. Hester som blir barbert-trenger dekken.

Det som blir feil for meg, er å i det hele tatt først bruke penger på klippemaskin, for så å barbere hesten (det ser ikke fint ut, men det er nå så), for så igjen å bruke haugevis av penger på dekken. Da må en hele tiden springe rundt med forskjellige dekkener etter hva været sier + at en må vaske de.. uff..uff..
Hvorfor bruke penger når en kan lavær?

Med sin uklippte pels, kan hesten regulere varmen selv- uansett om den er kald eller varm. Pluss at en slipper å bruke penger, for så å stresse med ulike dekkener og vasking.

Gå til toppen av siden

Kim Merete og Wennja

Skrevet - 28/04/2003 :  20:09:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dekken, dekken og atter dekken. Jeg bruker dekken på mine hester, men jeg overdriver ikke. Jeg har faktisk ikke barbert hesten min heller. Bare til opplysning bor jeg langt oppe i Nord-Norge og har det langt kaldere enn mange andre her. Som sakt bruker jeg dekken, men sort sett bare de tynneste som er vanntette. Og hestene mine går ute hver dag fra kl 0800-2100. Blir trent dressur/sprang så og si hver dag. Inne har jeg ca 6-10 grader i stallen, bruker dekken inne, men bare av tynneste slag. Og hesten min er hvit, så klart jeg gjør det mye pga at han ikke skal bli møkkete, men jeg er heller ikke av den typen som gnikker og vasker hesten min hele tiden, jeg kaller det praktisk løsning for både meg og hestene.
Grunnen til dekken bruk ute, er pga meget sur vind hele tiden. Og hestene trives litt mer, når de kan konsentrere seg om andre ting enn å følge vinden...Synes dere dette er galt??????

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 28/04/2003 :  21:50:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Anette: Det er selvsagt ikke "dyremishandling" å bruke dekken! Hvem har sagt det?

Gå til toppen av siden

Udinese

» VIP

Skrevet - 29/04/2003 :  10:13:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stormy: Jeg valgte å barbere min hest fordi jeg mener at det var det beste for min hest! Om du mener det eller ikke, bryr jeg meg ikke så mye om! Dette skal handle om folk som brker 7-8 dekken på hestene sine på vinterstid,ikke om dem som har barbert dem og satt på dem et vinterdekken når den står på stallen om natten! Min hest står med et stall dekken inne nå,og det skal den gjøre fram til den skal på sommerbeite i sommer..der skal den få stå helt "naken" og ikke se mennesker på 2 måneder! Men jeg kritiserer ikke dere som ikke barberer hestene deres,for jeg tror at alle ryttere gjør det som er best for deres hest! Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 29/04/2003 :  12:43:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg synes bare det blir framstilt som det noen steder i debattene her. Ellers er jeg enig med Kid!

Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 29/04/2003 :  14:12:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Jeg bruker også dekken, men jeg overdriver ikke. har egentlig aldri skjønt hva vitsen med 4-5 dekken er.
Kan ikke noen av dere som bruker masse dekken, ramse opp hva slags dekken du bruker når det er 10 kuldegrader. Husk å skrive hvorfor du bruker det. Skal lage et eksempel;
Ulldekken; for ull varmer godt, selv om det blir vått.

Skjønner?? Nå, få høre litt, så kan jeg finne ut hvordan jeg skal pakke inn hesten neste vinter:)
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 30/04/2003 :  03:27:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Frik;
"Og som jeg før har sagt; en frisk hest vil, uansett rase, klare seg fint uten dekken så lenge den ikke er tilvendt dekken"

Hvordan kan du påstå det? Den ene av mine hester har gått uten dekken frem til midtvinters. Hesten er født hos meg, og har aldri gått med dekken tidligere. Mulig hesten er helt ytterst spesiell, men jeg mener nå at en hest som står og skjelver sannsynligvis er kald. Og det gjør den så fort den blir våt. Enten det er sommer eller vinter. Det er en unghest i vekst det er snakk om her. Og hesten spiser ikke nok til å vokse, bli rund og holde varmen. Derfor fikk den til slutt hjelp av et dekken. Rund rundt magen ble den også til slutt.

equador_it

Skal med glede forklare hva slags dekken jeg bruker, selv om jeg ikke bruker så fryktelig mange.

Hest 1
Inne bruker denne ulldekken, er fornøyd med varmen i ull. Hesten er aldri verken varm eller kald på innsiden. Ute går den med regndekken utenpå. Skrittes/ leies med fleeceteppe hvis det er kaldt. Med kaldt mener jeg ikke 0 grader.

Hest 2
Går med regndekken ute.

Hest 3
Ingen dekken.

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.35 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.