hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelpetøyler
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hjelpetøyler
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

linnlk
» VIP

Skrevet - 12/04/2003 :  12:32:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen !

Må bare si at jeg er så lei av denne trenden om at alle hester må gå med helt krummet nakke, og når ingen klarer å ri hesten slik, putter de på dem hjelpetøyler. Jeg har ingenting i mot fint bruk av hjelpetøyler, men de skal brukes, som navnet tilsier, som hjelpene tøyler. Da kan jeg helt greit se på noen som klarer å ri med det, med å gi ut på tøylen, når hesten gir etter.

Personlig liker jeg ikke å ri hestene jeg rir med hjelpetøyler, men det er litt fordi jeg synes det er en vei "rundt" problemet. Men jeg respekterer ryttere som bruker det, som vet hva de gjør!

Men jeg har sett så mange, så ALT for mange, som rir så hardt på hjelpetøylene. I noen tilfeller (med ridning på glidetøyler) har ryttere sluppe de vanlige tøylene, og holdt bare i glidetøylene! Hestene får da en voldsom krumming på nakken, noe som liksom skal se så vakkert ut!

Men jeg gjentar at jeg respekterer de som klarer å ri på hjelpetøyler. Det går helt greit. Har også sett mange som har klart å "løsne" sine problemer med bruk av det, men har da sluttet å ri med dem.

Det har sikkert vært noen debatter om dette, men likevel lurer jeg på folk sitt syn på dette! Kom med deres meninger....! (Men helst respekter hverandres).

Hilsen Linn. (Jeg skal på påskeferie i over en uke, så det er grunnen hvis noen lurer på hvorfor jeg ikke svarer, hvis noen spør meg om noe!)

Redigert av linnlk den 12/04/2003 12:37:56

Redigert av linnlk den 12/04/2003 12:46:03

Redigert av mix1 den 14/05/2003 12:23:52

gipsy

Skrevet - 12/04/2003 :  13:30:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Syns det høres litt rart ut at noen har hjelpetøyler på for å se stilig ut, jeg ser bare at de har et problem. Enten med hesten eller med ridinga. Det er vertfall det jeg tenker når jeg ser noen som bruker det.
Jeg er for å bruke hjelpetøyler for å hjelpe hesten inn i den rette formen, for å bygge opp de rette musklene. Dersom man ikke greier det på annen måte.
Kan man ikke ri hesten til bittet hjelper ikke hjelpetøyler alikevell, Hesten vil da knekke nakken og gå like lang i ryggen.
Er du flink til å lese hesten klarer du å få den til å gå til bittet med eller uten hjelpetøyler.
Alt med måte her også...
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 12/04/2003 :  22:17:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rei en hest som steilet. Da brukte jeg hjelpetøyler og når han begynnte å reise seg slapp jeg de vanlige tøylene og dro til... Høres kanskje brutalt ut men det er bedre enn om han skulle rast bakover og skadet rygg/nakke. Når han steilet da, fikk han hodet mellom knea sine, når han da gikk ned igjen fikk han nok følelsen av at han skulle gå rett i bakken med nesa først. Det var veldig effektivt. Jeg må nesten presisere at dette var protest fra hestens side, han prøvde å ta over kontrollen. Stigbøylene på salen hans løsnet når de fikk så mye belastning bakover (stigbøylefeste på salen åpnet seg), og da var det ikke så enkelt å holde seg på, så vi måtte pønske ut noe, slik at vi fikk ham ned igjen før stigbøylene løsnet...
Uansett funket det etter kort tid, det er kanskje mer humant for hesten enn om vi skulle kranglet i flere uker.

Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 13/04/2003 :  11:32:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Hjelpetøyler OK- hvis man kan å bruke dem!

For å si det sånn, jeg synes at man kan bruke hjelpetøyler som strikk, grammantøyler O.l. på en hest som allerede kan å gå på bittet. Men i de aller fleste tilfeller bruker folk hjelpetøyler på hestene for å få de til å bøye nakken... Det blir teit, fordi for å få hesten på tøylen, eller for å si det riktig TIL TØYLEN. Og da må hesten ris bakifra og fram for å kunne bruke ryggen for så å bøye nakken, når hesten tråkker godt innunder seg med bakbeina kommer ryggen etter og hvelver seg opp- også bøyes nakken.
En hest som går med bøyd nakke og ryggen bøyd feil vei går ikke på bittet- den går i feil form og sliter på musklene... Den bygger i hvertfall ikke muskler riktig!
Jeg sliter med å få hestene mine til bittet- men det går bedre og bedre etterhvert, og de blir bedre og bedre for hver treningsøkt, og dette er dølahester som liksom ikke er annet enn arbeidshester... Men å tråkke innunder seg- det kan de!
Det gjelder som Kyra K sier å få i gang motoren bak for så å samle energien foran- men og å beholde den bak.. Hesten skal legge mer og mer vekt på bakparten. Og det er ikke gjort på et blunk! Det tar tid og arbeid! Men gjett om det er verdt strevet!

Hvis hesten kan dette, ja da kan man bruke hjelpetøyler, men da er de jo og unødvendige for hesten kan alt å gå til tøylen. Lær ikke hesten å bøye nakken uten at resten av kroppen er med, det er aldeles ikke elegant å se på- rett og slett lite grasiøst...

Spør deg heller hvorfor må jeg bruke hjelpetøyler på hesten? I mange tilfeller( dessverre, ikke for å krenke none her..) er det rytterens feil og bunner oftest i uvitenhet. Det er vel de aller færreste som gjør feil og jukser hesten fram til bittet med vilje! Men mangel på kunnskap er roten til mange feil!

Klem fra Cecilie- som har blitt helt hekta på å ri dressur på lavt nivå med hestene. bare for gøy( og litt for treningen da!)

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 13/04/2003 :  11:50:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
dersom hesten har drivet og du skal fange opp energien framme, kan det i enkelte tilfeller hjelpe med hjelpetøyler i korte perioder for at hesten lettere skal forstå når den gjør riktig..
Hester som slår hodet opp eller steiler sånn som tabrathe forteller om, kan også ha nytte av hjelpetøyler. Jeg er enig med henne at det var en sikker og grei måte å løse problemet på.
Men da må man jo være sikker på at det ikke ligger et mer alvorlig problem bak.
Er også enig i at det tar tid å lære hesten å gå til tøylen og det er viktig å ta den tiden det trengs, ellers kan man produsere muskelsmerter hoss hesten.
Men å benytte seg av hjelpetøyler når det er hensiktsmessig, er vel ikke galt?
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 13/04/2003 :  17:10:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
På den hesten jeg snakker om kikket dyrlegen på ryggen hans og sa at det ikke var noe galt. Jeg hadde selvfølgelig sjekket den selv også, og oppdaget ingen ømmhet før eller etter ridetur. Jeg hadde en sal som lå godt på hesten. Jeg var sikker på at steilingen var en protest, ikke noe rop om hjelp... Det er selvfølgelig kjempeviktig å sjekke at det ikke er noe galt når hesten protesterer slik. Den kan jo ha vondt et sted eller at den har fått feil opplæring...

Dette hadde jo absolutt ikke noe med hjelpetøyler å gjøre... bare litt forklaring fra det jeg skreiv tidligere...

Gå til toppen av siden

Mix1

Norway

Skrevet - 13/04/2003 :  22:17:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
Ta en titt på debatten: "Rir du med hjelpetøyler?".

Mye av det samme innen dette temaet er diskutert i denne debatten også.

--
Mix1, Moderator hestemarked.no
Gå til toppen av siden

Content

» VIP

Azores

Skrevet - 16/04/2003 :  19:15:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
tabrathe???+ hva skjer når du da rir uten hjelpetøyler??? det mest effektive mot hester som steiler er å kaste et egg i hodet på dem når de gjør det.. når eggehviten renner nedover tror hesten at den har skalla seg og blør i hodet( de fleste hester er redd for å blø mye) da blir den redd for å steile...(for mer effekt bruk en pose m griseblod eller lign. da lukter hesten blodet også)

hesten min er 15 år han går med hodet høøøyt..(tror han innbiller seg at han er giraff) dette styrker jo ikke akkurat musklaturen. han har vært til tilridning hos b.l.a. Amund Eide, Stein Endresen,Kevin Melby. han har blitt sendt til danmark og england pga dette problemet! 15 år og ingen har fått det til!!!!
derfor må han gå med hjelpetøyler hvis ikke ødelegger han seg sjøl!
har prøvd sikkert 100 forskjellig bitt. han har blitt sjekka av dyrlege.. alt er egentlig ok!
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  19:22:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg synes hjelpetøyler er en fin oppfinnelse. Da jeg fikk den forrige hesten min gikk hun med hodet i lufta og senket ryggen. Jeg var selv ikke erfaren nok til å få samlet henne og ridd henne ordentlig, så da red jeg en periode med hjelpetøyler. Det fungerte kjempefint, etter en liten periode var jeg blitt mer kjent med hesten og lærte meg noen knep for å ri henne riktig. Siden har hun gått stødig og stabilt på tøylen. Og det var ikke bare knekking i nakken, hun løftet også ryggen og brukte bakparten riktig. Så for min del har hjelpetøyler bare vært positivt. Det er jo en selvfølge at de brukes riktig og i moderat mengde da.. Man skal ikke tvinge hesten til noe ved å bruke hjelpetøyler, man skal lære hesten noe.

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  11:14:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Liker ikke å ri med hjelpetøyler jeg da... Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  17:20:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Anette: hva brukte du da?

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  20:25:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Vanlige hjelpetøyler som jeg festet i gjorden på hver side, ikke under magen.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  20:47:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Anette:
Innspenningstøyler eller gramantøyler? (bare sånn for å få det klart. Vet ikke om alle skjønte helt hva du mente..).

Alle..
Har vel uttalt meg om dette i den andre debatten om samme tema. Men jeg mener hjelpetøyler/innspenning er bra ved longering. Ved ridning bruker jeg det ikke fordi jeg rir ingen hester som trenger det.

Men hjelpetøyler til ridning er kjekt hvis den som bruker dem er erfaren, bruker de riktig, bruker de kun når det trengs og stiller de inn rett. Jeg har desverre sett alt for mange tilfeller (særlig blandt sprangryttere som tror hjelpetøyler er en genial oppfinnelse for å jobbe mindre i dressuren) hvor uerfarne ryttere tar frem hjelpetøylene for å se kule ut (på stallen jeg rei da jeg var mindre, sprangstall, var det gramantøyler en mote. Innmari synd i.o.m. at gramantøyler kanskje er den vanskeligste hjelpetøylen å ri med). Hjelpetøylene har ofte blitt brukt helt feil, og også på hester som overhode ikke trenger hjelpetøyler. Og det er trist.. Så av den grunn anbefaler jeg ingen å ri med hjelpetøyler, men må jo innrømme at jeg har sett erfarne ryttere som har brukt dette og oppnådd gode resultater med det. Men det er som med sporer, ulike sterkere bitt osv.. Bruk krever erfaring! Og du bruker ikke fordi det er tøft.. Og man blir ikke mer erfaren av å ri med hjelpetøyler. På stallen jeg rei før ble det sagt at "kun erfarene kunne ri med hjelpetøyler". Derfor satt folk på hjelpetøyler på skolehester som ikke trengte det osv, for og selv føle seg som "en erfaren rytter". Det var triste greier..

--
spoff
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 18/04/2003 :  22:13:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
til spoff:
Er det ikke litt skummelt å bruke hjelpetøyler i sprang?
Trodde selv at det var viktig at hesten får størst mulig frihet i selve spranget. Og da kan jeg tenke meg at hjelpetøyler forsinker dette litt eller tar jeg feil?

Har selv bare ridd en gang med strikk på ei hoppe som man tidligere hadde måtte benytte altfor hard riding for å få henne til bittet..
Det fungerte fint, for når hun var blitt vant til å gå avslappet i riktig stilling skulle det senere mindre til for å få henne på bittet..
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  22:37:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til gipsy
Jeg synes martingal er ok i sprang (hvis hesten trenger det, og den er riktig innstilt), men alle andre former for hjelpetøyler bør unngås helt. Mulig jeg var litt uklar i mitt forrige innlegg, men jeg mente at det er mange sprangryttere som bruker hjelpetøyler feil og unødvendig når de rir dressur eller "bakkearbeid" som de helst kaller det (ikke ved hopning).

Synes forøvrig strikk er blandt de beste hjelpetøylene. Den trenger en ikke være så erfaren for å bruke, og det er faktisk vanskelig å bruke den feil. Eneste faremomentet er å ta den for stram.

PS: Hjelpetøylene sprangrytterne på den stallen jeg rei før særlig brukte var gramantøyler (ikke når de hoppet, men stortsett alltid ellers. I dressur og på tur). Gramantøyler er vanskelig å ri med, og jeg vil fraråde alle å bruke det med mindre du er veldig erfaren. Jeg har sett mye stygg bruk av gramantøyler.. Men ved riktig bruk kan de være veldig effektive. Men veldig ofte strammer ryttern disse inn for hardt. Tror tiedemannstøyle er bedre (en stiller de trossalt inn før en stiger opp på hesten, og kan se om de er for stramme eller ikke), men synes strikk er et godt alternativ til alt dette så lenge en må ri med hjelpetøyler.. Veldig ofte brukes hjelpetøyler unødig (iallfall i mange av de tilfellene jeg har sett). Og feil bruk kan gjøre vondt verre.. Så vær forsiktig, og få hjelp til noen som kan det til å stille de inn. Det er vanlig å ta alle former for hjelpetøyler alt for stramt desverre..

--
spoff
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 18/04/2003 :  22:48:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for opplysningen spoff!!
Syntes selv også at strikk var et veldig fint hjelpemiddel når vi trengte det. Jeg føler meg for uerfaren til å forske på noe som helst av hjelpetøyler, turte ikke en gang bruke innspenningstøylene jeg etter annbefalning hadde bestilt til longering av hesten min.
Fikk kalde føtter når jeg skulle ta dem i bruk og longerte heller uten som før...
Litt feig kanskje, men, men...
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.