hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelpetøyler
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hjelpetøyler
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  22:55:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til gipsy
Få hjelp av en med erfaring innen longering og innspenning for å tilpasse innspenningstøylene til hesten din. Det er veldig viktig at de ikke er for stramme. Da er det lurere å longere uten som du sier.. Men riktig bruk kan være effektivt, så å prøve deg frem kan være lurt. Men vær sikker på at de sitter rett, for feil bruk kan som sagt gjøre vondt verre..

Det går forresten fint ann å longere med strikk også. Kan være fint å feste strikken over hestens nakke, gjennom bittringen og så i gjorden (enten på en sal med oppsurrede stigbøyler eller en longeringsgjordt) på hver side av hestens skulder. Da drar en ikke hesten like mye ned som om du fester den mellom frambeina. Pass på at den ikke blir for stram.. En kan fint ri sånn også. Det er en veldig "snill" måte å feste strikken på, men samtidig gir det resultater.

Selv pleier jeg å longere med pessoasele (også kalt "Harmonizer" og "longeringssele"). Den er desverre veldig dyr i innkjøp, men jeg synes den fungerer bra (Börjes i Sverige selger en variant ganske billig, men de sender desverre ikke til Norge). Den er festet bak og rundt hestens bakpart, og får samlet hesten mer. Ta en titt på bilde av hesten jeg har på for når han longeres med pessoaselen. Viktig at denne også ikke er for stram. På bildet går hesten fint og balansert, og da ser du at innspenningen henger slakt også.

--
spoff

Redigert av spoff den 18/04/2003 23:03:10
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 18/04/2003 :  23:11:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei spoff!
Desværre er det litt for sent med hjelp av mere erfarne, hesten "min" var min fars, nå er han solgt og jeg kommer ikke til å eie hest igjenn før barna mine har blitt eldre.
Har foresten lært en fin metode å longere på som er bedre enn med innspenningstøyler, har forklart dette i debatten om longering. Du kan jo gå inn der å se, dersom du forstår hva jeg har prøvd å forklart er det av min største annbefaling å prøve denne metoden!!
Dette lærte jeg da jeg jobbet på et stutteri i Gottland i sverige
en stund etter at hesten var solgt..
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  23:25:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til gipsy
(Lest ditt innlegg i debatten "Longering")

Enig med deg i den metoden. Har selv sett flere som har longert slik, og det ser bra ut! Jeg testet dette på forhesten min en gang, og fant ut at for min del ble det igrunn nok med et longetau.. Skulle ønske jeg kunne longert sånn ja. Må lære meg det en gang:)

Tror det kan være en god fordel å ha kjørt litt hest før. Og for meg som har kjørt hest to ganger i mitt liv, så må jeg jo si at jeg kanskje ikke stiller veldig sterkt her ja..

Sist jeg longerte testet jeg å lage en variant av innvendigtøyle slik at jeg kan stille hesten inn. Da festet jeg longetauet i gjordten ved innvendig skulder og så frem i innvendig bittring. Hadde dette kombinert sammen med innspenning, slik at hesten har noe å støtte seg til (utvendig). For min del fungerte dette bra. Kanskje ikke like effektivt som å tømmekjørelongere, men for meg som har nok med et longetau av gangen så gikk dette bra:)

--
spoff
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 18/04/2003 :  23:43:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres ut som en bra løsning!
Det ligner jo mye på prinsippet med slik som jeg forklarte.
Jeg tenkte faktisk at det måtte være en stor fordel å være virkelig god til å ri mens jeg sloss med å holde styr på tømmer, hest og pisk...
En annen ting er at du kan styre støtten på yttertømmen etter som behovet forandres. den beste fordelen jeg har i tilleg ved å ikke bruke innspenningstøylen er at når hesten går bra og forstår prinsippet, kan man vidrereutvikle til tømmkjøring med åttetall, og allslaks mykgjørende øvelser som blir brukt i dresuren som jeg kan utføre, men ikke vet hva heter...Hesten kan gå på tre spor, sidelengs holdt og rygging. Var bare i to mnd på denne stallen så jeg fikk ikke utviklet meg lengere enn til det...
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  23:55:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til gipsy
Tømmekjøring sånn mer enn bare longering er noe jeg virkelig beundrer folk som kan. Var i Spania i høst, og var og så på et show med Andalusierhester hvor det ene innslaget bestod av tømmekjøring i et kürliknende program. Det var mye passage (for at tømmekjørern skulle kunne holde følge), piaff og piruetter. Skikkelig tøft! Og sist men ikke minst caprioler da.. Åååå.. Så tøft. Og steiling!

Beundrer virkelig de som kan dette, og tømmekjøringslongere også. Fant jo kjapt ut hvor elendig jeg var på det området.. Langt vanskeligere enn hva jeg hadde forestilt meg. Men det skal læres.. For det ser utrolig effektivt ut hvis man kan det! Og kjekt som du sier at en kan variere med for eksempel åttetall. Med innspenning slik jeg longerer i dag er det jo masse mikkmakk som må til bare for å skifte hånd. Det fungerer jo, men så mye mer praktisk det hadde vært om jeg var en sånn superflink tømmekjører:)

--
spoff

Redigert av spoff den 18/04/2003 23:56:28
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 19/04/2003 :  00:21:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Waow! Det hørtes virkelig ut som en fin oplevelse å ha sett!!
Er ikke så flink jeg da, jeg hadde en flink ridelærer som først viste meg hvordan jeg skulle begynne, så så han innom i ny og ne og kom med komentarer på hvordan jeg kunne forbedre meg..
Jeg var heldig sånnsett. Det var når jeg holdte på med dette jeg endelig skjønte forskjellen på når hesten hadde knekk i nakken og når den virkelig gikk til bittet!!
Jeg skjønte hvor viktig utvendig tøyle er både for farta og for at hesten skal få støtte til å holde formen..
Jeg ønsker deg lykke til og er vel litt misunnelig hær jeg sitter langt fra både stall og hester...
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 19/04/2003 :  14:01:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres ut som litt av et syn spoff!

Men personlig må jeg si jeg er mest imponert over disse NH-trenerne som får hesten til å gå i samlet, kort galopp på en mini-volte uten noe som helst bruk av hjelpemidler, ikke engang longe-tau! DET er imponerende det! De bruker bare stemmen og kroppsspråket og that`s it! Så det holder jeg på og prøver å lære meg selv og hesten min nå.. Han er ganske flink, selvom vi stort sett bruker longe-tau da...

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  18:22:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Heisan alle sammen!

Dette dere kaller 'tømmekjøring', slik som blant annet utøves på Spanske Rideskolen i Wien, og på Spanske Hofrideskolen i Jerez, Spania - heter egentlig arbeide på lange tøyler.

Første helgen i mai, kommer det en fra Nederland som kan lære bort dette. Han kommer blant annet til Eikstallen i Horten. Piet Bakker (det er det han heter), har drevet en klassisk rideskole i Nederland i over 40 år, og han er velkjent blant beriderne på Spanske Rideskolen i Wien, hvor han har vært flere ganger (og undervist).

Arbeide på lange tøyler, er utmerket trening for en dressurhest. Det er også veldig bra som forberedelse til ridning (unghester).

For mere informasjon, send en mail til an-grun@frisurf.no eller ring: 908 555 02

Gå ikke glipp av denne unike sjangsen til å få lære dette helt fra førsten av!

P.S. Når man arbeider på lange tøyler, går hesten helt 'fritt', man har kun en lang tøyle, ingen innspenninger eller noe som skal 'holde hesten i form'. Formen i hesten kommer av seg selv, når det andre er på plass. Om man arbeider detter dette prinsippet, blir innspenningstøyler overfløding, med unntak av når man skal tilvenne en unghest at 'noe' er festet i bittet. :-)

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  20:16:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til Destrier
Sett det.. Men tenkte å henge meg på kurset han har på Lipizzanerutstillinga på Lillehammer i juni. Har nemlig planer om å dra dit

Kurset høres veldig interessant ut..

--
spoff
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 20/04/2003 :  00:23:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Snufs"Nokk en påminnelse om at jeg bor i feil ende av landet, skulle så gjærne ha vert der...
Dåkker får sende en tanke til meg oppe i nord, når dere er der da, og kos dokker litt for meg og
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 20/04/2003 :  09:56:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Jeg er egentlig ikke akkurat begeistret for hjelpetooyler. Spesielt siden de blir altfor ofte brukt feil!

Men martingal synes jeg kan vaere greit paa travhester som gaar med hodet ovenfor ett kontrolerbart omraade. Da er det ofte sikkerhet man tenker paa. Om hesten looper ut med hodet i slik posisjon(fra trav henger dte ofte igjen ting i foorsten), er det umulig aa stoppe hesten paa en sikker maate. Du kan ikke snu den, for med hodet slik blokkerer den alle signaler fra deg. Da han ikke slippe ut paa tooylene for at den skal senke hodet paa leting etter kontakt(vel i NOEN tilfeller fungerer dette), og du kan heller ikke stoppe den paa en vanlig maate(en hest slik blokkere ut alle signaler!). Da kan martingal vaere greit til hesten roer seg og stoler mer paa deg. En martingal SKAL IKKE TVINGE HODET TIL HESTEN NED i en form som er muskelkrevende og vanskelig for en utrent hest. Den skal kunne holde hodet i en naturlig(slik de ville gaatt i det fri) posisjon innenfor ett kontrollerbart nivaa. Men den boor vennes av med etter hesten har roet seg...

Strikk liker jeg ikke mye. Den er vel laget for at hesten skal gaa i form. Strikken skal gi etter naar hesten gir etter. Men hva om hesten ikke er sterk nok til aa gaa i slik form? Da kan strikken gjoore MYE SKADE paa hesten. Dessuten gir hesten etter for strikken, ikke for fremdrift og lett kontakt paa haanden. Hesten kan faktisk gaa i feil form med knekk i nakken om den vil. Strik boor KUN brukes paa hester som er sterke nok til aa gaa i holdning, men disse hestene trenger det vel ikke, bortsett fra under longering da kanskje...

Glidetooyler synes jeg skal KUN BRUKES AV ERFARNE RYTTERE. Man skal gi etter naar hesten gir etter, dette er VELDIG VIKTIG! Hvis ikke gjoor den heller skade enn godt. Glidetooyler kan brukes paa hester som laerer signaler for aa gaa i form, men boor aldri brukes unoodvendig eller av uerfarne ryttere som ikke vet hva de gjoor!

Chambon kan vaere greit under longering eller skolering, og boor kun brukes der det er noodvendig.

Legger forresten til litt om kunstige hjelpere med det samme:

Sporer skal IKKE BRUKES SOM EN FORSTERKELSE AV SKJENKELEN! Grunnen til at man har sporer, er vel mest for dressur. Hester viker for press og sporene holder presset over ett mindre omraade, noe som gjoor at det blir mindre forvirende signaler for hesten, og den vet hvilken kroppsdel den skal vike. Sporer skal ikke brukes hardt, det holder med LITT PRESS, og om hesten ikke reagerer, boor man ta av sporene og begynne med grunn arbeide igjen. Det er tross alt ribbeina til hesten du kakker i, og om du ikke er forsiktig kan du skade hesten! Saa dette skal kun brukes av erfarne ryttere.

Pisk: Pisken skal brukes som en FORLENGELSE AV SKJENKELEN! IKKE STRAFF ELLER FORSTERKELSE AV SKJENKELEN! Igjen, hesten viker for press. Oonsker man at hesten skal flytte bakparten, maa man legge til press der. Beina vaare komme ikke til der, og da kan pisken fungere som skjenkel. Den skal IKKE SLAAES med, heller touche, kile eller klemme.
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 20/04/2003 :  23:16:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenkte bare at jeg skule svare snuppegullet...
Jeg brukte bare hjelpetøyler en kort periode, og bare når vi jobbet på bane, ikke på tur. Tipper jeg brukte dem 4-5 ganger. Da hadde han fått en knekk i selvtilitten, og min selvtilitt var styrket. Jeg fant ut hvor langt jeg kunne strekke strikken før han begynnte å protestere, og så ba jeg ham om å steile. Når han ble bedt om å steile, og det ble en normal, ufarlig ting, var det jo ikke noe å true med lenger...

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 22/04/2003 :  11:54:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
høres ut som beauty har en fin hodning til hjelpetøyler, men strikk som ikke settes for hardt gir hesten stor frihet til selv å velge om den vil gå sånn eller slik, de gir en veldig lett støtte med god ettergivning. Verfall de som jeg var med på å bruke. Dersom man skal trene hesten til å gå i form må man av og til få den dit. Dersom det er lettere for hesten med hjelp av hjelpetøyler å forstå, kan det være fint å trene med de i ny å ne for å trene opp de riktige musklene uten å krangle med en vanskelig hest.
Da vil det bli lettere å ri den uten denne ekstra støtten senere og hesten vil lære seg hva du ønsker av den...
Er også enig med at det er bedre å ta til takke med hjelpetøyler for å unngå farlige situasjoner, enn å la være for noen mener at det er "uetisk" siden man ikke rir bra nok vist man behøver hjelp av hjelpetøyler...
Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 22/04/2003 :  12:46:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
hjelpetøyler er bare for å utsette problemene.. les kielland sine svar på hest.no... bruker bare hjelpetøyler for å mykne opp hesten vis den har stått eller hatt fri Gå til toppen av siden

Udinese

» VIP

Skrevet - 22/04/2003 :  13:35:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ridd min hest på tur med hjelpetøyler en periode,fordi han har vært så sprek at ingenting har hjulpet!
Men jeg er også imot unødig bruk av det, og rir aldri med det på bakken!
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.