hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Overdreven dekkenbruk..!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Overdreven dekkenbruk..!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Udinese

» VIP

Skrevet - 22/04/2003 :  16:40:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor to dekken når det er 15+ grader i skyggen?
Er det virkelig nødvendig med opptil 7 dekken på vinterstid?
Hestene våre gikk med to dekken i vinter, den ene er barbert, men ingen av dem frøs!
Hva mener dere?

Sara & Åse

Redigert av mix1 den 14/05/2003 12:28:04

Mix1

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  16:45:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
OBS:
Det finnes allerede en debatt på dette temaet: "dekkenbruk - sterkt overdrevet..?".

Fint om dere fortsetter diskusjonen der, da den debatten alt har mange, mange flere svar enn denne.

--
Mix1, Moderator hestemarked.no

Redigert av mix1 den 22/04/2003 16:56:08
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  16:47:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Nei! 2 dekken nå er alt for mye! Her på stallen står til og med "sosse" hesten uten deken nå. Helforshesten min sto med 2 dekken på det kalleste i vinter, og nå står hun uten dekken. (bare svette dekken hvis hun er svett)

Gå til toppen av siden

Mix1

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  16:56:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
OBS:
Det finnes allerede en debatt på dette temaet: "dekkenbruk - sterkt overdrevet..?".

Fint om dere fortsetter diskusjonen der, da den debatten alt har mange, mange flere svar enn denne.

--
Mix1, Moderator hestemarked.no

Redigert av mix1 den 22/04/2003 16:56:48
Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 22/04/2003 :  21:49:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min står kun med ett kjukt bobbledekken inne nå.. Ute går den naken når solen går opp, står me dekken ute tidli på morran... tar på dekken inne fordi om kvelden blir det kaldt og hesten går ikke i bevegelse... Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  21:58:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener ikke å være frekk eller no, men ett tjukt bobledekken inne?! Hørtes alt for mye ut spør du meg. Men men... du får gjøre som du vil.

Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 22/04/2003 :  22:56:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
man må gå gradvis ned... kan ikke bare kutte ut, uanz kommer kulda igjen på lørdag synker temperaturen, har en var nyshaved hest Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  23:22:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Ja, alle vet vel hva jeg mener om dekkenbruk og barbering! Noe forbanna tull, hesten er et fluktdyr, og har overlevd knusekalde vintre og svette pelser etter flukt i mangen tusen år...så hvorfor ikke et par tusen år til? Dere får vel angst av at jeg spyler hestene mine og setter de rett ut etterpå UTEN dekken...

Elizabeth, Miriam, og Stormegutten da=)
Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 23/04/2003 :  08:33:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Folk blir bare rarere og rarere..... Hesten har levd i mange tusen år ja... Tenk litt.. Var bobebyggelsen like stor i verden da? Var store naturressurser brukt på mennesket som det er i dag? Var det like stor trafikk då som nå? Hadde mennsket en datamaskin?

Her ser du en klar skildring over hvordan de hadde det før. Klart hesten overlevde, men det betyr ikke at den gjør det nå. En hest døde forterer i gamle dager , da de brukte hesten mye mer en nå. Apropos villt. Ja de levde vilt, det var ikke hus og biler da. De levde i flokkk, klimaet var annerledes og de hadde hverken sko eller tannrasping. Miljøet og alt er forandret fra før, det får ikke ann å sammenlignes.

Virker bare som om du går i slitte blondeskjørt, spiser ekkel mat og går i helt utslitte sko... Som du sa mennesket har overlevd i mange år, den dauer ikke av det... PRøv selv.... Gå på butikken med en 50 øring og se hva du får?
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 23/04/2003 :  11:00:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener at dersom man velger å barbere hesten sin og tar følgene er det ikke skadelig for noen. Dersom man lar hesten få varmen, når den trenger det har vel hesten det like bra som en som er raggete og får gå uten dekken. Ingen av disse hestene høres ut til å lide noen nød?
Det er mange måter å ta godt vare på hestene sine og det er mange værre ting å finne på enn å barbere en hest å kle på den dekken etter dette..?
Det værste må jo være å synse at det er så flott å barbere hesten sin og la den gå ut i ufyselig vær naken eller no sånt..?
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2003 :  09:43:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
pimpenelli:hesten har utviklet seg sammen med verden! Den har den egenskapen at den kan tilpasse seg ethvert klima.menmen. husk at hesten er primitiv.det er ikke vi mennesker.

Elizabeth, Miriam, og Stormegutten da=)
Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 24/04/2003 :  16:12:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare en ting jeg lurer på;
Jeg har hørt at du ikke skal barbere hesten etter jul, for da ødelegger du sommerpelsen som kommer under.
Hvorfor barbere hesten etter jul i det hele tatt? da mister den pelsen snart uansett...
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 24/04/2003 :  17:31:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det stemmer at du ødelegger sommerpelsen ved å barbere etter jul/midtvinters. En hest som allerede er barbert ser jeg heller ingen grunn til å barbere etter jul, av den enkle grunn som du sier; at den snart mister pelsen likevel. Men derimot så kan det av og til være kjekt å barbere hester som har gått med vinterpelsen hele vinteren når det nærmer seg våren, særlig hvis den har veldig mye pels, selvom barbering på dette tidspunktet er uheldig for sommerpelsen.

Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 24/04/2003 :  20:10:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
ehh nei.... du kan ikkje barbere etfter påske da ødelegger man sommerpelsen... lettere å barbere hesten enn å rense hvert dekken for hår... koster liksom 250 kr pr dekken når man skal rense ddet... jeg hadde komt opp i 5 tusen skulle jeg renset alle mine... Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 24/04/2003 :  20:39:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
pimpenelli: Lett å se hvem du tenker mest på av deg og hesten ihvertfall!

Gå til toppen av siden

Udinese

» VIP

Skrevet - 25/04/2003 :  11:41:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest ble barbert før snøen kom! Grunnen er at jeg rir den mye i hall på vinterstid,og da blir den så forferdelig svett! Hvis jeg ikke hadde barbert den hadde jeg måttet spyle hver dag og da hadde den nok blitt kald når det var -25g ute! Er ikke dette grunn nok til å barbere hesten Stormy? Jeg synes det er bedre at hesten min står med dekken enn at den skal bli syk! Nå står den med dekken om natten,for det er litt kaldt enda! Man ute og om dagen står han "naken", og det synes han er deilig etter den kalde vinteren:) Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.