hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Overdreven dekkenbruk..!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Overdreven dekkenbruk..!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2003 :  21:00:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Hmm, unskyld meg her, men tenk dere litt om a?
dere sier at hesten ikke trenger å bruke dekken, TULL!
greit for 1000år siden var det noe helt annet, hestene er total annderledes nå, bare se på fullbloden, de er avlet fram fra bare edle pinglette hester, de er en av de mest rasene som må ha dekken på seg, det fantes ikke sånne pingle hester for 1000år siden, da var det robuste gamper, men i denne tid er det annderledes, hesten min står ute å skjelver hvis den ikke er pakket inn, i dekken, den må også ha tykt dekken inne om natten, for det er kaldt i stallen vår og hestene står jo stille da.
Man kan ikke tenke sånn, ååå stakkars hest, den må nokk svette i hjel, men de fleste gjør ikke det, jeg trur liksom at eieren vet det best liksom, hva som er best for hesten sin.
min forrige, hun tålte mer, men hun måtte likeavel ha dekken, men ikke like mye, men den jeg har nå, han står å skjelver hvis jeg ikke han har på seg dekken..
TENK DERE OM, IKKE ALLE HESTER ER LIKE, NOEN ER ROBUSTE NOEN ER DET IKKE I DET HELE TATT, NOEN BLIR GODT TRENT OM VINTEREN, DET PÅFØRER SVETTE, OG DE HESTENE BURDE HA PÅ SEG DEKKEN, HVIS DU DA IKKE VIL AT HESTEN SKAL BLI SYK DA, DET ER OPPTOL DEG, MEN EIEREN FINNER STOSETT UT AV HVA SOM ER BEST FÅR SIN EGEN HEST....
man kan ikke bare komme her å si at det er tull, at hester ikke skal ha dekken, TULL, da hadde isåfall min frosset ihjel for lenge siden, for min er en pingle, fryser av alt, han må ha det, og tenker meg at det finnes en bunt av de hestene rundt i verden.
TENK DERE OM, FØRE DERE SKRIVER NÅ!!
Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 25/04/2003 :  22:29:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
godt sagt prospect! akkurat hva jeg tenkte!

*helene*
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2003 :  00:32:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Takk, Helene 2, endelig noen som forstår,
folk kan ikke bare komme inn her å si at det er plageri for hesten med å stå med dekken, vi vet best om våris egene hester..
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 26/04/2003 :  01:00:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester trenger dekken hvis de er barbert, eller hvis de gradvis i takt med temperaturendringene er tilvendt å gå med dekken, og av den grunn ikke har fått anlagt tilstrekkelig med vinterpels. I motsatt fall, med en hest som ikke er barbert, og heller ikke har gått med dekken utover høsten, vil hesten klare seg fint uten dekken, uansett rase. Men selvfølgelig så er det ikke alle heste-eiere som synes det er like praktisk å ha en hest med full vinterpels, og på mange måter kan jeg være enig i det uten å gå nærmere inn på det her, så av praktiske årsaker vil det ofte være det beste å bruke dekken, evt. også barbere.
Men å si at en hest uten menneskelig inngripen ikke er i stand til å klare seg uten dekken, synes jeg er en banal påstand, især når det ikke kan argumenteres med annet enn at "hesten er pingle", "vi har avlet bare på edle hester" o.l, og ingen annen saklig argumentasjon eller dokumentasjon foreligger.
Dokumentasjon på det motsatte, nemlig at hesten faktisk er i stand til å klare seg uten menneskelig inngripen, finnes det imidlertid mye av. Dette har vært mye forsket på, og hittil har resultatene vært enstydende;
Det skal være bra kaldt før en normalt frisk hest med vinterpels har vondt av å stå ute, da hesters toleranse for temperaturer er HELT anderledes enn det vi mennesker har.
Selvsagt finnes det unntakshester som er spesielt svakelige, men dette er faktisk ikke hva vi kan kalle "normalt friske hester".

Vi må klare å skille mellom våre egne tanker og behov, og hestens. Vi skal ikke tillegge hesten følelser som egentlig er våre egne, selvom det gjøres i beste mening, og helt sikkert fordi vi virkelig tror det er sånn.

Men enhver hesteeier vet hva som passer seg og sin hest best, og deres bruk av hesten er vel det som til syvende og sist avgjør på hvilken måte en velger å holde hesten, om det så er med eller uten dekken osv. Enhver hesteeier bør også bli respektert for de valgene han/hun gjør på vegne av sin hest, så lenge hesten ser ut til å trives.

Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2003 :  11:50:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Hei, jeg er enig med deg når det gjellder med at det er vi eiere, som vet det beste for vår egen hest, MEN det er fortsatt feil det med at alle hester kan stå uten dekken, selvfølgelig vet jeg om en fullblod som står ute hele vinteren uten dekken, tilåme på det kaldeste, men den har da hvert vant med det siden den var født, min derimot, som jeg er 100% sikker på at mange andre hester er samme som han, han er 10år gammel fullblod, han driver jeg å trener hver dag i dressur og sprang, og den hesten sevtter da en del, derfor pusser jeg den veldig grundig, og han mister da mye pels, til å med på vinteren når det er kaldt, og man ser tydelig på han når han fryser, da står han enten å skjelver eller bøyer hode ned mellom frambena, så fort han for på seg da et annet varmere dekken, så tar det ikke lange tiden føre han slutter å skjelve, og jeg har hvert borti mange, og da mener jeg mange hester, som gjør akkurat samme som det min gjør.
Hesten kan faktisk være 100% frisk, selvom den fryser kjønner du, min har aldri hvert syk, og den er i tipp topp stand, da jeg har veldig grunndig veterinærsjekk på han ofte..
Så man kan heller ikke bare komme her å si at hester ikke er friske eller helt normale for de fryser, for det er seriøst TULL.
Det gjelder ikke bare fullbloden, vet om mange halvbloder og varmbloder, ja til å med fjordinger som har stått ute å skjelvet, fordi det er kaldt, og de er fortsatt friske som bare det, så ikke kom her å si at hestene er ikke friske for de fryser ute, alle hester blir behandlet på hver sin måte, og de som holder på med dressur eller sprang, eller bare vanelig turridning, kan stå å fryse ute eller så gjør de ikke det, noen er vant med å stå uten dekken siden de var små, men min har da brukt dekken hele sitt liv, så jeg kunne aldri ha kuttet ut med det, jeg ser bare hvor lite han tåler, så hvis jeg da hadde sluppet min hest ute i det fri på vinteren, så er jeg sikker på at det ikke hadde tatt lange tiden før jeg hadde finne en stiv frossen hest...
Det jeg vil si det er at, det er ikke alle hester som tåler like mye som andre, hester er forskjellige, men det jeg ikke tåler det er når man sier, at "nei da er ikke hesten helt normal" det er grundig feil.
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 26/04/2003 :  12:00:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke latt min hest stått å fryse ute, jeg har sett hester som ikke lager ordentlig vinterpels, det ble nesten som dun, eller no sånt. Når den gikk med utstyr på, forsvant pelsen på det området som hadde vert mest belastet av utstyret.
Jeg er helt enig i at det er forskjell på hester, og det må man ta hensyn til.
Vi bor tross alt lengere nord enn enkelte hestetyper har grunnlag for å bo på..
Det er vel bedre å pakke de litt bedre inn da, så også de kan ha glede av å være ute? Det betyr jo så mye for dem...
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 26/04/2003 :  12:28:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Prospect: Hvis du hadde lest innlegget mitt litt bedre i første omgang, så hadde du sett at jeg skrev at enhver hest UTEN MENNESKELIG inngripen, er i stand til å klare seg uten dekken. Du skriver jo selv, svart på hvitt, at hesten din har gått med dekken hele sitt liv. Da er det du som har gjort den avhengig av dekken, og det er ikke det samme som at den fra naturens side er avhengig av dekken. Selvfølgelig kan vi ikke slippe en hest som har gått med dekken hele vinteren ut uten dekken på en kald vinterdag, men det har jeg heller aldri sagt -snarere tvert imot! Prøv å ikke stokke korta sånn, hesten er i stand til å anlegge tilstrekkelig med vinterpels og ergo klare seg uten dekken, spørsmålet er heller om vi som hesteierer er interessert i la den gjøre det!!

Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2003 :  14:58:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Det er da faktisk ikke jeg som har eid den hesten mitt liv, kjøpte den får 9måneder siden, og forrige eiere har da latt han gått med så mye dekken, da må jo jeg også fortsette med det, har man begynt så må man fortsette..
Pluss, så er det ikke det samme her i norge som det i andre varmere land, fullbloden hadde sikkert fungert bedre på et sted der det er varmt, året rundt, men her i norge der det er 25kulle grader om vinteren, da får fullbloden et stort problem hvis den skulle da ha levd uten vår hjel, husk at de har ALLTID fått hjelp av mennesker de har aldri hvert ville de, for det er vi menneskene som har skapt den rasen og vi har gjort dem til lange tynne spinklette beinrangel, de er ikke den rasen som man kan bare sleppe i det fri å la naturen gjøre sin gang, for da blir fullbloden en truende art.
Å det er jo en stor grund til vi har lagd disse dekkene til hestene, for menneskene har sett at hesten ikke klarer seg selv, selvfølgelig tenker de også at, her tjener vi penger, men iden har jo kommet fordi hestene fryser og skjelver ute, dekkene har jo kommet av en stor grunn.
Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 26/04/2003 :  20:33:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, bare lurer på en liten ting;
dette gjelder spessielt ridehester da..
Man ser jo stadig vekk hester som er pakket inn i dekken, som dere har diskutert her, lag på lag med alt fra ull til vanntett. Men så snart det begynner å duskregne litt, blir de straks tatt inn fordi "De kan bli kalde"!!
Høres mer ut som "De kan bli skitne"..
Altså poenget mitt er; hvorfor vanntette dekken når hestene kke får lov til å stå ute i regnet selv om de har mist 3 dekken på seg??
Vet ikke helt om dette hører best hjemme på dette forumet eller på det andre forumet om å sjemme bort hesten...
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 26/04/2003 :  22:53:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, dekkenene har kommet av en spesiell grunn; nemlig at det er behov for dem, og ved behov blir det etterspørsel, og ved etterspørsel blir det marked. Men hvem har behov for dekken? Hesten eller mennesket? Jeg mener stadig at det er mennesket som har behov for dekken, ikke hesten.
Hesten, fullblodsen også, klarer seg fint uten dekken så lenge den (som jeg så mange ganger har sagt her nå) får beholde sin naturlige pels. Altså uten menneskelig innblanding. Så behovet for dekken ligger nok heller hos mennesket enn hos hesten. Vi kan ha behov for dekken av flere grunner, f.eks. ved mye trening da mye pels er uønsket, hvis hesten barberes, av utseende-betingede årsaker, av "omsorgs"-relaterte årsaker osv. Enhver hesteeier har nok sin(e) grunn(er). Jeg setter "omsorg" i anførselstegn fordi jeg mener det ikke nødvendigvis oppfattes som like omsorgsfullt av en hest som heller vil få være mest mulig hest og minst mulig barbie-hest, som det kanskje oppfattes av oss mennesker som utøver vår "omsorg" i beste mening.
Det var ikke snakk om å slippe hesten ut i det fri og å la den klare seg på egenhånd, det var snakk om om den kan klare seg uten dekken eller ikke! Igjen; Ikke stokk korta, vi må prøve å holde oss til det som faktisk diskuteres her!

Til equador_it: Jøss! Har du også lagt merke til det?!! Hmm.. Ja nå kan vi lure, kan det muligens være fordi det er tungvint å tørke gjennomvåte dekkener? Eller kan det være av frykt for at hesten fryser, selvom det er varmegrader, og hesten har på seg dekken(er)? Eller kan det være fordi det blir sølete ute etterpå, og hesten kan bli fristet til å rulle seg i den gode, ferske gjørma?

Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2003 :  23:31:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Okei, jeg må bare svare til deg igjen Frik, fordi når du sier at fullbloden kan fint leve uten menneskets innblandig, hvordan kan du i det hele tatt si det, når fullblodsen i hele sitt liv, levd med menneskets innblanding, vi mennesker skapte fullbloden, vi har avlet den fram, de har aldri levd vilt, vi har skapt den rasen, derfor vet ikke vi menneskene ossen de hadde klart seg uten menneskets innblanding, så du kan ikke bare skrive inn her å si at, de ville ha fungert uten menneskets innblanding, fordi det har ikke blitt prøvd før, så langt i fra.
og jeg stokker ikke på noen fordømte kort, alt jeg sier er FAKTA!!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 27/04/2003 :  00:49:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan jeg si fordi jeg har sett utallige mange fullblodser i løpet av min fartstid i heste-miljøet som har greid seg utmerket fint uten dekken. Jeg har trent galopphester i flere år, og mange av disse fullblodshestene, særlig unghestene som ikke gikk i trening/løp, gikk uten dekken hele vinteren i gjennom. Også i Trøndelag der jeg jobba som dyrlege-assistent og bodde i tre år, klarte fullblodshestene seg uten dekken. Selvfølgelig var det hester som gikk med dekken også her, men det var som jeg tidligere også har sagt, og nå sier igjen, eier-betinget. Altså ikke rase-betinget. Foruten mine egne erfaringer så har jeg også delt andres, langt mye mer erfarne heste-mennesker enn meg, sine meninger. Og som jeg før har sagt; en frisk hest vil, uansett rase, klare seg fint uten dekken så lenge den ikke er tilvendt dekken.

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2003 :  01:04:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med deg jeg Frik! Men det er jo selvfølgelig flere sider av en sak!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Udinese

» VIP

Skrevet - 28/04/2003 :  09:03:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener at de som vil sette på hesten sin 7-8 dekken på vinterstid,de må bare gjøre det! Men det er nok ingen av dem som virkelig trenger så mange dekken! Min må stå med dekken fordi han er barbert,og jeg hadde nok uansett satt på et inne i stallen,for det er kaldt for hestene når det er -25g! Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 28/04/2003 :  12:35:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan dere sluttte , det er ikke min feil at dere ikke har råd til skikkelige dekken, hadde dere også hatt dekken hadde dere tatt dem på..,.......... raringer....

Gjør livet til en fest, drit i de rare folkå me rare meininer om hest;)
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.64 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.