hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor syns alle at bitt er nødvendig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hvorfor syns alle at bitt er nødvendig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Spinnvill=)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  20:49:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bittet forårsaker utallige skader i hestens munn. Sår, byller, sprekker i munnvikene osv. De aller fleste sier at de trenger bitt i f.eks. dressur, for ellers vil ikke hesten gå på tøylen. Meningen med dressur er at rytteren og hesten skal samarbeide med de aller minste tegn, og da er det vel ikke nødvendig å bruke slike harde metallstenger inne i hestens munn? For å få hesten til å gå med ettergift i nakken, må man begynne bakfra. Man rir hestens bakbein inn (får hesten til å sette dem godt under seg slik at den tråkker foran sporet etter frambeinet), rytteren gir etter på tøylen, og hesten bøyer hodet og nakken (uten at rytteren får ti tonn hest i hendene..). Det er derimot veldig lett å "knekke" nakken på hesten med bittet. Og der kommer hjelpetøyler inn i bildet. Hvorfor skal man feste et tau i hestens gjord, som går gjennom bittringene og opp i rytterens hender? Da kan rytteren bare dra hestens hode inn til hestens bryst. Det er jo ikke å få hesten på tøylen!

Det finnes mange slags typer bittløse hodelag. Sidepull, kapsun (brukes til longering) og bitless bridle er noen av dem. Det har vært mye diskusjon om bitless bridle i det siste, det har blitt mer og mer populært.

Hvorfor bruker nesten alle bitt? Er det mange som tenker på hva slags skader bitt kan forårsake? Og hvorfor er det påbudt med KANDAR i de høyere dressurklassene? Er det ikke bedre at man får hesten til å jobbe minst like bra uten bitt, som med TO bitt???

Hilsen ei som ikke liker bitt så godt...

Redigert av mix1 den 14/05/2003 12:37:02

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  21:06:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men jeg tror at de fleste som rir så høye klasser at det er påbudt med kandar ikke drar hesten ned, de har nemlig ingen grunn til det. Dressurdommere SER om de gjør det, og da får de ikke noe poeng poå det. Da lønner det seg jo ikke med det! Det er litt å ta i å sette det så mye på spissen som du har gjort Vilvil! Det er kanskje noen få som ikke burde ri med bitt, men det er også en del som ikke burde ri med hodelag uten bitt!
Men jeg må spørre deg et spørsmål, Vilvil: Rir du hesten uten bitt? Isåfall rir du hesten på tøylen uten bitt?
Jeg har prøvd dette på fullblodsen min, men da ville hun ikke på tøylen i det hele tatt. Man får ikke den samme kontakten med hesten uten bitt, som med bitt. Det er min mening i alle fall.
Tror det er lettere å "knekke" nakken på hesten uten bitt, enn med...

Men det kommer jo an på hånden som rir!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  21:13:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
Hei!
Er litt enig med deg, men det er dette med at bitt forårsaker skader i hestens munn... det kan ikke være helt sant. om man bruker bittet riktig, skal det jo ikke komme skader av det!

Det er noen som bruker bittet feil, dvs at de henger og drar i det og sliter i hestens munn, men dette er ikke det det ble laget for!

Bittet er der for at man skal ha en enkel, men nyttig kontakt med hestens munn. det er en ekstra kommunikasjonsmetode som vi mennesker har benyttet oss av helt siden vi først satte oss på hesteryggen. dette blir i noen tilfeller misbrukt på feil måte og hester kan få varige men i munnen. dette er en av grunnene til at mange folk i dag bruker sidepull og bitless bridle.

Det at vi bruker "harde metallstenger i hestens munn"... vel det er jo ikke alle hester som er disse "flotte dressurhestene" og som er lært opp til "å vike for den minste sjenkel". mange hester er vant til å bli brukt med denne metalldingsen i munnen og har godtatt det. hvorfor skal vi da forandre på det? fordi vi mener dette er en bedre måte? det kan jo bli forvirrende for en hest å bli brukt på en helt forskjellig måte enn det de har vært vant med i alle år, og dermed foråesake en misforståelse mellom hest og rytter som kan bli frustrerende og irriterende...

Men, misforstå meg rett, jeg er ikke imot bruk av bittløse hodelag, jeg er derimot for å bruke de i de rette tilfellene! om et føll blir lært opp fra begynnelsen uten bitt, er jo det kanskje det beste? jeg har også vært borti tilfelle der hesten ikke klarte å godta bittet og fungerte mye bedre med sidepull, men blir det like bra resultat på en annen hest?

hilsen helene

Redigert av helene2 den 06/03/2003 21:16:01
Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  21:16:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
til troutley:

hei du!
jeg kjenner til en som fikk hesten ned på bittet med sidepull, men etter en lang tid med nøyaktige justeringer!

*helene*
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  22:20:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Med trening og god tålmodighet så går det meste!

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 03/03/2003 :  22:32:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helene skriver at mange ehster er vant til denne metall dingsen i munnen og lurer på hvorfor vi skal forandre på det. Videre skriver hun at det ikke er alle hester som reagerer like godt på press fra bittet som gode dressurhester.

Jeg bare lurer litt påom det er slik folk tenker jeg, at vi må bare godta en hest som du må være litt harhendt med? Mitt syn er at det er nettopp slik ehsten vi skal jobbe med! DEt er ikke godt for hesten å bli dratt i munnen, så om den ikke reagerer på små signaler så må man jobbe med dette fremfor å "godta" at det er slik og fortsette å ri med harde signaler!

Ja, det er nok forvirrende for en hest å bli ridd med bittløst om den ikke har lært hva det betyr! Selvfølgelig er det det! Men det er helt likt med et bitt også, hesten må jo først og fremst forstå betydningen! ALLE hester kan ris uten bitt så lenge de får riktig tilvenning o gtrening. For meg så er det ikke noe som heter umulig nåpr det jgelder ehst. Går det ikke så har trener gjort en feil, om bare flere kunne tenkt på det... Det er ikke bare hester som har blitt trent uten bitt fra fødslene av som kan gå uten.

Hva tror folk er best for hesten? Hva ville DU valgt? Å gå med metall i munnen din eller å få slippe? Jeg er ikke i tvil om hva hesten ville valgt, og så lenge hesten foretrekker å gå uten bitt så skal den også få lov til det mener nå jeg!

Jeg ser ikke noen grunn til at man ikke skal klare å få hesten samlet om du rir uten bitt. Samlingen kommer ikke fra munnen til hesten, så hva er egentlig den store forskjellen? Har ikke prøvd å samle en hest uten bitt, men jeg forstår allikevel ikke hva som skal være så vanskelig med det. Det er nok bare øvelse som skal til slik som med alt annet. Bitt skal brukes når hesten reagere på små signaler, da har man et godt grunnlag.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  22:38:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Veldig enig, Irriducibili!

Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  22:45:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
til irriducibili:

jeg er ikke uenig med deg, men jeg tror ikke jeg ville prøvd sidepull på min hest... han har brukt vanlig 2-delt trinsebitt i 10 år og trives godt med det (mener jeg, da...) jeg kan selvsagt ikke gå innen for en hests hode og se hva den mener om bitt, men jeg kan se på atferden dens at den ikke plages av det i allefall! (han kaster ikke på hodet el.) ok, tenkt om jeg prøvde bittløst bitt. jeg har 50% sjangse for at det blir bra, men det er også 50% sjangse for at det ender i total fiasko.. da velger jeg heller å bruke vanlig bitt hadde jeg hatt bedre muligheter til å forandre på det, så kanskje..

*helene*
Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  23:07:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann!

Bittet forårsaker skader, ja, det kan jeg si meg enig i!
Hvertfall hvis det brukes feil, samt av en hard hånd.
En hest som ikke er vant til bitt vil alltid protestere mot dette i begynnelsen (samme gjør hester som ikke vant med grimer - de protesterer) helt til de har akseptert bittet og virkningen av det.
Grunnen til at sår, byller, sprekker osv. oppstår i munnen til hesten pga. bitt - er fordi mennesket har vært for raske i hestens tilvenning av bittet. Hesten har ikke lært seg å aksepterer det - ergo kjemper hesten imot det.

Men en hest som har hatt en god og gradvis tilvenning av bittet vil ikke ha vonde opplevelser med det, og her vil det hverken oppstå sår eller skader i munnen pga. dette.
Ingen av mine hester har har munnskader de årene jeg har hatt dem. Nærmeste jeg har kommet en skade var et gnagsår av en stiv nesereim på unghesten jeg trener.

Du sier at meingen med dressur er at rytter og hest skal samarbeide med de aller minste tegn. Dette stemmer, men du må også huske at å ri med sidepull eller hack på et stevne medfører disking! Det er rett og slett ikke lov! (Sprang, Dressur, Feltritt, Gymkhana, Islandshestkonkurranser, U name it!) Eneste unntaket er vel kanskje western? Kan man ri uten bitt i pleasure? (Dette vet jeg ikke noe om, kanskje du vet?)

Det stemmer at for å få en hest til å gå i korrekt ettergift må man begynne bakfra, men må også ha noe foran å samle opp hesten med.
En god form og samling er når hesten trår godt innunder seg og er lett foran. Ikke bare i hodet, men i hele fremparten.
Jeg er enig med deg i at det er lett å kun "knekke" ned nakken på en hest med bitt, men dette er også lett å gjøre uten bitt. Har sett mange "westernhester" som har gått i falsk form, men bøyd nakke og totalt på fremparten - akkurat som jeg også har sett hos "dressur/bitthester".
Og du kan jo spørre deg om trykk på hestens følsomme og skjøre nesebein bare er fryd og gammen?

Hestene mine går i en god form, de er samlet bak og lette foran, de er myke og ettergivende i munnen. Jeg har aldri brukt ekstrautstyr som hjelpetøyler o.l. Men det har tatt meg mange timers jobbing å få de slik. Akkurat som det tar mange timer å få en hest som går uten bitt å gå slik. (Hestene mine kan også gå i god form uten bitt - med en sidepull og med treningsgrima) Jeg er ikke imot bittløse hodelag, men jeg er heller ikke imot bruk av bitt - alt er flott så lenge det brukes korrekt!

Hvis hesten ville kunne få velge, ville den mest sannsynlig foretrukket ingen av delene.
Den ville foretrukket å få gjøre alt hva den ville til enhver tid, blir stimulert av hesteflokken rundt seg, spise, løpe og hvile som den selv ønsket. Antakeligvis ville den ikke engang ønsket at vi var der :) (Blir noe annet når man har tilbrakt tid med en hest osv, men i UTGANGSPUNKTET - ville hesten vært fri og i fred for mennesker).

Har du spurt hesten din hva den foretrekker av sal? Foretrekker den westernsal? Dressursal? Barbak?
Skal du da fordømme alle andre saler enn hva du mener at hesten foretrekker? Når man først skla fordømme bitt - kan man like gjerne fordømme hodelag i seg selv, grimer, leietau, saler, kjøreseler, ja...

Selv er jeg åpen for alle slags metoder og utstyr. Et stangbitt er ypperlig hvis det brukes korrekt. Samme med en hackamore.
Men begge deler kan gi fatale skader hvis de brukes feil!

Klem fra Ine!

Gå til toppen av siden

Thea

» VIP

Skrevet - 03/03/2003 :  23:29:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, bitt kan lage mye dritt i en hestemunn. Bare tenk på at mellomrommet der hvor vi putter inn bittet ofte er mye smalere enn selve bittet. Det sier jo seg selv at det ikke er bra... Så tenk på det når man regner tykke trinsebitt som de mildeste...

Ridning på veldig godt trente hester med veldig flinke ryttere, går på ørsmå signaler mellom dem. Er samspillet så bra som det kanskje bør være, så skulle en rytter ha ridd hesten i perfekt form uten noe som helst hjelpemidler - altså ri uten sal og hodelag. Men det er jo ytterst få som kan det da

Selv mener jeg at det "optimale" (i min drømmeverden osv) er å ri inn en hest ved hjelp av trykk og ettergift, og bare ri i taugrime etc. Da vet jo ikke hesten hva bitt er uansett, og prøver heller ikke å unnslippe det. Når man har det elementære inne, så kan man gå over til sidepull/bitless bridle eller hva det måtte være. Denne type hodelag gir gjerne bedre signaler enn en grime, slik at man kan avansere med flere tegn. Til slutt kan man bygge på med bitt. Selv synes jeg tynne bitt, pga den lille plassen som egentlig er i hestemunnen. På dette stadiet har man kommet så langt at små tegn fra sete, sjenkler etc gjør det meste av jobben, men ved kontakten med munn så får man finpusset det hele enda mer. Hesten vil da ikke ha noen negative opplevelser med å bli dratt i munnen etc for å svinge, og vil være veldig vár overfor bittet.

Bittet er en utrolig ressurs for å lære hesten små detaljer, og ved riktig og fornuftig bruk bør det ikke lage store skader. Men når hesten har lært signaler, så bør det være mulig å ri uten noen ting, eller bittløst i mine øyne.

Selv har jeg fått samlet hesten ved bruk av sidepull. Hun gikk faktisk stødigere og mer stabilt uten bitt enn med. Denne hesten var ikke ridd med sidepull fra begynnelsen av, men det tok ikke så alt for lang tid før hun forstod "greia" med trykk og ettergift på nesa. Hun har tungefeil, så sidepull var revolusjonerende for henne. Hun ble utrolig mye mer vár overfor sjenkler, sete etc, noe som resulterte i at jeg kunne stoppe henne fra skritt, trav og galopp på lange tøyler med setet. Det hører med til historien at dette er en fullblods galopphest i full løpstrening...

Selv synes jeg det ikke er noen god idé og "tvinge" folk til å ri bittløst. Er man usikker så går det ikke alltid så bra... Det bør heller være et mål for flere! Og det er viktig med riktige forberedelser for både hest og rytter, slik at begge forstår cluet.

Samtidig er det viktig å huske på at f.eks. sidepull kan lage store skader over neserygg/munn den og pga press. Det samme gjelder så absolutt nesereimer... Har sett flere stygge bilder av det ja...

- Thea
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2003 :  00:13:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Godt spørmål egentlig. Men man rir vel med bitt fordi hestene man rir er lært å lyde for signaler i munnen. Munnvikener er jo et utrolig ømfintlig punkt, og jeg tror egentlig ideen med bitt er utrolig genial på bakgrunn av det. Selvfølgelig er det trist at mange går over streken.. Setter på skarpe saker, og røsker og drar. Men da er det ofte ryttern som ikke er flink nok med hjelpere generelt (ikke bare med hånda). Hadde det vært bedre med bittløst hodelag? Ikke sikkert det alltid hadde vært godt alternativ.. Hack er jo ennå mer skadelig om en har slike håndteringsmetoder. Sidepull er vel mildere enn hack, men jeg tror ikke sidepull i seg selv vil hjelpe ene og alene. Selvsagt har man noen hester som rett og slett er for følsomme i munnen. Da er sikkert sidepull bra. Men skadene i hestens munn skjer vel stortsett med de som røsker og drar? Altså ikke i en hest som er for følsom?

Selv rir jeg med bitt, fordi hestene jeg rir er lært opp til å lyde bittet. Dessuten rir jeg dressur, og i vanlig engelsk dressur rir man med bitt. Men jeg rir bare med trinsebitt, med mindre jeg blir prakket på en hest som jeg skal ri som har noe annet.

Vilvil påpeker at en i høy dressur har påbud mot å ri med kandar. Kandar er et skarpt bitt, og et bitt som er svært vanskelig å ri på (aldri ridd på det selv). Men jeg skal love deg at du får ikke en hest til å gå høy dressur ved å røske i kandaren. Det skal så og si ingenting for at hesten åpner munnen og gaper når du rir på kandar. I dressurkonkurranser gir en gapende hest mye minus. Så med kandar må du være mye, mye løsere på hånda enn med vanlig trinsebitt. Og det er ved å ri på kandar at hest og rytter virkelig får vist seg at de rir skikkelig, og ikke bare "knekker" ned. Men selvfølgelig.. Det er vanskelig å ri på! Og kan du ikke ri på det, og rir med for hard hånd så kan det være katastrofalt. Og nettopp fordi det er så vanskelig å ri på så er det først i LA:4 det er valgfritt, og først i noen av FEI-klassene det er påbudt med kandar. De færreste ryttere som starter klasser i dressur hvor kandar er påbudt, rir med kandar på trening.

Ellers er jeg fasinert av akademisk ridekunst. De har en egen "gren" som heter Lang-tøyle dressur. Rikgitnok går ikke hesten i like høy form som i vanlig toppdressur. Men det ser flott ut likevel! Man rir her med hodelag med bitt, men når en samtidig rir på lang tøyle, så blir ikke effekten av bittet den man vanligvis forbinder med ridning på hodelag. Et bilde av Bent Branderup. Men akademisk ridekunst er desverre alt for lite utbredt både her til lands, og på verdensbasis

Men egentlig tror jeg bitt er bra, om en rir med det riktig (andre hjelpere er vel så viktig som bittet. Om ikke viktigere..). Bitthysteri med å putte de utroligste dillemikkbittene i kjettingform og merkelige snurredingser i hestens munn har jeg ingen ting til overs for. Men en helt vanlig trinsebitt, med normal tykkelse skal mye til å gjøre skader i hestens munn. Og når man rir en hest rett, så skal du nesten ikke ta i munnen en gang. Og da skal det iallfall mye til å gjøre skade..

Det påpekes også i denne diskusjonen at en kan lære hesten til å være lydig med bittløst hodelag. Det er nok tilfelle. Men skal du ri med bittløst hodelag fordi du ikke skal ødelegge hestens munn, ja da sitter du rimelig stygt med hendene fra før. Da er ikke konklusjonen å bytte til bittløst hodelag, da må du lære deg å ri selv! Selvfølgelig kan du likevel ri med bittløst hodelag, men å ri med bittløst hodelag gjør du ikke fordi du ikke skal ødelegge hestens munn, men fordi du rir en hest som er såpass følsom i munn og for andre hjelpere at du faktisk kan ri den med bittløst hodelag. Eller at du rir grener hvor dette er påkrevd, eller er ønskelig.

--
spoff

Redigert av spoff den 04/03/2003 00:15:43
Gå til toppen av siden

Spinnvill=)

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2003 :  15:51:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg legger merke til at noen sier at hesten er vant med bitt fra den var unghest. Hestene blir da ikke født med bitt i munnen! De blir sikkert forundret den første gangen det blir lagt "en slags metalldings" inn i munnen dems, der det egentlig ikke er plass til det. Hestens munn er ikke lagd for at det skal ligge bitt der.

Jeg rir ikke så mye, for hesten min er egentlig litt vanskelig for meg, men jeg longerer, og da bruker jeg sidepull. Jeg skal bestille meg et bitless bridle hodelag nå, og snart skal jeg låne et av ei venninne, for å prøve det. Jeg må innrømme at jeg har brukt bitt i mange år, men spesielt det siste året har alle de andre på stallen gått over til bittløst hodelag (inkl. meg). Man kjenner godt forskjellen, hvis man kjenner på hestens munnviker mens man bruker bitt og en stund etter at man har sluttet, så kjenner man at munnvikene er mye mer dunete og myke etter perioden uten bitt. Alle hestene på stallen har blitt mye mer fornøyd, og bedre å ha med å gjøre etter at vi sluttet med bitt (og det var de aller færreste som red feil med hendene). De som derimot red feil med hendene, har forbedret seg veldig, for hesten ble mye mer tilfreds. Jeg er også en tilhenger av klassisk dressur, der har man bitt, men det brukes ikke i det hele tatt.
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2003 :  18:44:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil bare si at det er mye en hest ikke er født med!! Ikke sal, ikke dekken, ikke grime, ovs!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 04/03/2003 :  18:48:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
enig med troutley. tenk deg om før du skriver, vilvil...

*helene*
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 04/03/2003 :  19:10:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv om hesten ikke ble født med sal og hodelag så betyr ikke det at vi ikke skal bruke det. Men man kan da prøve å finne det som er best for hesten, uten å måtte gi slipp på alle midlene vi har til rådighet. Å unnskylde seg med at hesten går greit med dt den har nå synes jeg er litt sløvt rett og slett. Jeg ser iallefall slik på det at jeg hele tiden vil finne noe som fungerer best mulig for min hest, og ikke ta til takke med det som fungerer "greit nok"... Men det er kanskje bare mitt syn...

Så må jeg få si at de kommentarene til Vilvil's siste innlegg var vel litt unødvendige?? Ser liksom ikke helt poenget... Kveruleringer har man ikke noe nytte av uansett. Vilvil kom faktisk med noe som flere burde tenke på. Hestens munn er ikke til for å ha bitt der, vi er bare heldige som kan ha det. Mange tenker ikke skikkelig over dette, og stapper inn alle mulige bitt. Skarpe, tykke osv. Tenk over det, prøv å finne det som er mest naturlig om du skal bruke noe! Man bør bruke det utstyret som passer best, og ta hensyn til hesten først. Selv om man liker en sal så bør man se på om den passer til hesten, det er vel alle enige om?

Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 04/03/2003 :  19:20:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
hei irriducibili
innelgget mitt var til den øverste delen av innlegget til vilvil. jeg mener også hun har et poeng i andre del, men jeg har litt andre meninger,jeg..

*helene*
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.