hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor syns alle at bitt er nødvendig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hvorfor syns alle at bitt er nødvendig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2003 :  21:31:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som Spoff nevnte, er den dressuren med lange tøyler ganske interessant! Jeg så her på Hestemarked at det er ei dame som skal ha kurs i dette på Tomter 21-23 mars... Er det noen som vet om det er verdt det? Jeg bor i nærheten liksom.. Har lyst å se på det liksom...

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 05/03/2003 :  02:30:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om det er det kurset med Anne du mener så tror jeg at du vil få mye ut av det. Hun er veldig flink og kan masse om slik dressur, så om du har muligheten så bør du absolutt gå!! Dressur på lange tøyler er jo en utmerket måte å tren hesten sin på, både under innlæring og ellers. Grrr... av og til er det en plage å bå på vestlandet :p Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/03/2003 :  11:20:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et spørsmål til dere som har erfaring med bitless (og da tenker jeg _ikke_ på hack). Hva skjer hvis hesten blir skremt og setter avgårde? Hvor god "bremseeffekt" har bitless bridle? I mange tilfeller trenger man ikke særlig mye bremseeffekt for å stoppe en hest, ofte holder det å bruke setet. Men hvis hesten løper avgårde i panikk, kan det være nødvendig å bruke "nødstopp", det vil si å fysisk tvinge hesten til å stoppe.

Ellers synes jeg spoff har et godt poeng: Uansett hva man rir med, er det hvordan man bruker bitt eller liknende som er viktig. Jeg tror det er like lett/vanskelig å "dra" hesten ned med bitt som med feks. hack.
Gå til toppen av siden

Thea

» VIP

Skrevet - 05/03/2003 :  12:13:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
eligj: Nå har ikke jeg noe særlig erfaring med bitless bridle, men jeg har brukt sidepull mye. Jeg vil si at i mine tilfeller, har det vært like lett/vanskelig å stoppe en hest i panikk med bitt eller uten. Navnet sidepull sier jo mye selv, og det fungerer om man vil ta en one rein stop (bare om man KAN det da selvfølgelig).

Som det sies her av flere, kan bittløst misbrukes på lik linje som med bitt, og da er det kanskje ikke så vanskelig å tenke seg at man kan forårsake like mye smerte ved å dra hesten over nesa som i munnen, dersom den skulle løpe ut.

Men, selvfølgelig vil en hest som "kan" sidepull/bitless bridle reagere bedre enn en hest som ikke har brukt det før. Men det kan man vel si om bitt også, sånn omvendt.

- Thea
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 05/03/2003 :  14:16:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Thea sa mine tanker om akkuratt det :) Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  21:25:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen som veit hvor jeg kan se et bilde av en slik bitless birdle? Spoff, du vet vel det ;) Du er jo kjempeflink med datagreier!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Spinnvill=)

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  21:31:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må si at jeg ble litt forundret da jeg så hva helene2 skrev (da hun sa at hun var enig med Troultey. Det er greit å skrive at man er enig med folk, men det er unødvendig å skrive "tenk deg om før du skriver..." etterpå. Helene2 sier at hun har andre meninger, og da kan hun vel la meg ha det også, og la meningene mine være i fred, uten å si at jeg skal tenke meg om......

Til Troultey: Du kan gå inn på siden www.bitlessbridle.com for å se bilder og få info om bitless bridle!
Gå til toppen av siden

Spinnvill=)

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  21:37:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forresten Troultey, det kurset om klassisk ridning bør du garantert dra på, for to fra stallen der min hest står har vært der, og de sa at de ville betalt det firedobbelte av det det kostet uansett for det var så utrolig bra!!! Hun ene vet ikke lenger hvordan hun skal f.eks. fatte galopp lenger, for hun har fått så mange gale beskjeder fra forskjellige ridelærere.... Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  21:37:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
sorry vilvil! mente ikke å være så harsk mot deg!

*helene*
Gå til toppen av siden

Spinnvill=)

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  21:51:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, det går helt fint! Tar meg ikke akkurat så nær av sånne ting som blir sagt her, det er nok mange som bare vil ha med sin mening og "ikke tenker før de skriver.."... Hehe.. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  21:56:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til troultey og andre som vil se bilder av "bitless bridle"
Noen bilder.. Du klarer sikkert å luke ut hvem som har med hest å gjøre, og hvem som ikke har

Ellers en bra engelsk side med en egen FAQ (Frequently Asked Questions, på norsk: "Ofte stilte spørsmål") om "Bittless Bridle" (tilhører samme side som Vilvil nevnte). Denne siden illustrerer forøvrig veldig godt hvordan "hodelaget" gir trykk/signaler til hesten.

--
spoff

Redigert av spoff den 05/03/2003 21:57:12
Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  22:02:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
til vilvil: ja, jeg vil tippe det! har forresten akkurat funnet ut at min hest (som jeg skrev hadde gått med bitt i 10 år) HAR faktisk gått med sidepull en gang, men det hadde visst ikke gått så bra.. han hadde nesten stukket med en av de beste rytterne på stallen. vet ikke om hun som red kan dette med å ri med sidepull, da he he kan jo være det som var problemet!

*helene*

Redigert av helene2 den 05/03/2003 22:03:34
Gå til toppen av siden

Thea

» VIP

Skrevet - 05/03/2003 :  22:17:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helene: Eller at han ikke lærte hvordan sidepullen fungerte før de red ut på tur med han. Kan være greit at hesten også forstår det Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  22:22:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
hei thea!
vil nok tro det, men jeg var ikke her da.. ;o) det var jannicke som fortalte meg det. vi har ikke akkurat de rette stedene til å øve på det da

*helene*

Redigert av helene2 den 14/03/2003 13:07:38
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2003 :  14:54:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for bra respons!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.