hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruk av sprangsele på hopper som sparker.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bruk av sprangsele på hopper som sparker.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Sarha

Skrevet - 25/07/2005 :  10:34:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
BabyLunah.
Har du i det hele tatt noen erfaring inne avel?
Det høres egentlig ikke sånn ut.

Har du sett hingst og hoppe løse sammen når ting begynner å gå hett for seg?
Vet du hvor lite vi mennesker kan gjøre da?
Er du klar over at uansett hvor stort område hestene har, så får hingsten alltid viljen sin om den virkelig går inn for det!
Når hingsten jager hoppe til den er psykisk / fysisk knekt ( 100 % naturlig i naturen! ) for deretter bestige den, er det mindre brutalt?
Og dette har INGENTING med at hingsten er et svin som mange har skrevet, det er naturlige instinkter som alltid vil være der.
Er det virkelig ok å riskere at begge hestene skader seg alvorlig i en slik situasjon, bare fordi det er naturlig!?

Man kan IKKE dømme hingstens gemytt etter hvordan den er når den bedekker, for deretter å slakte den om den er røff.
Tipper det ikke hadde vært mange hingster igjen i avelen da.
I hvertfall ikke innen de varmblodige rasene, som gjerne er heitere enn feks lyngshesten.

Det er sterke instinkter som er i gang ved en bedekning, ikke følelser!
Hester blir ikke forelska og har sex, det skjer i såfall kun i Pennyblader vil jeg tro.

Om hoppa sparker, vil den ikke og da skal man la være...
Det har flere skrevet.
Javel, men om hoppa ikke vil på hengern skal vi droppe det og?
Eller om den ikke vil ha på hodelag og sal?
Vi "voldtar" hestene igjennom hele livet dens, tvinger dem til unaturlige ting, fordi det passer oss.
Sånn er det hele veien, og det fungerer veldig fint for de fleste hester faktisk.

For å sette ting helt på spissen: er man i det hele tatt sikker på at hoppa ønsker å gjennomgå et svangerskap, en fødsel og bli mor?
Til dere som tror hester tenker som oss mennesker: er det da rett å bedekke, ville du likt å bli påtvingt et barn?
En utrolig lite seriøs tankegang, men bare et eksempel til de som menneskeliggjør hesten i alle situasjoner, og virkelig tror at ei hoppe vil slite med en "voldtekt" på lik linje med mennesker...

Når det gjelder insiminering, er det en bra metode OM MAN BOR PÅ RETT STED I LANDET!
Og det er bare å innse, ikke alle gjør det faktisk....
Flere steder får man hverken tappet hingster, eller insiminert hoppa.
Og hva da?
Legge ned all avel, om den ikke foregår "naturlig"?

Jeg er for minst mulig innblanding i bedekninga.
Men hingsten vi har nå, går ikke på slipp, da jeg ikke ønsker å utsette han for uvillige hopper, med alt det medfører.
Sprangselen ligger innerst i skapet, den har jeg brukt 3 ganger, da på samme hoppa.
Dette er 6. året med avelshingst, så det er ikke ofte man trenger å ty til slike metoder.

Hvorfor ta mer hensyn til hingsten enn hoppe spør BabyLunah.
Gjør man det da?
Jeg tar det som en selvfølge at det skal være sikkert for begge hestene, og handlerne som er til stede.
En bedekning i kontrollerte former, er sikrere for begge hestene, enn den naturlige som du roser opp i skyene BabyLunah.
Før du uttaler deg, synes jeg du skal skaffe deg mer erfaring...
For som sagt, om hingsten vil bedekke, så gjør den det i vill / løs tilstand også.
Det finnes nemlig "voldtekt" i naturen, hopper som er brunstige og burde stått, blir jaget til utmattelse for så å bli "voldtatt".
Sånn er et bare...
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 25/07/2005 :  10:40:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøve å slippe hoppa og hingsten sammen når hoppa er klar/står. og hvis hingsten er en gris så finn en annen hingst..
Da vil jeg gjerne vite har du noen gang hentet inn en hingst som har bestemt seg for at denne hoppa skal bedekkes? det er ikke akkurat et enkelt prosjekt. om hoppa slår og løper, står ikke akkurat hingsten igjen og venter på å bli fanget. Om hingsten da er "slem" er det gjerne litt sent å finne det ut.. og hvertfall å gjøre noe med det.
Når så grunnleggende instinkter overtar skal det noe til å få oppmerksomheten.. Hjelper lite at hingste eier roper på han.
Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 25/07/2005 :  10:49:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nemlig Cæsar!!!!
Det er akkurat det jeg mener!
Men uerfarne folk man synse så mye de vil, og de vil aldri bli enige så lenge de ikke har erfart hvor lite hyggelig en slik situasjon kan bli.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  12:51:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sarha, jeg har da for helvete aldri sagt at det foregår rosenrødt i naturen har jeg det? Dette er typisk for bedrevitende kjærringer som deg, legger ordene i munnene på den "drømmende lille Pennyklubb piken".

Er hingsten så stygg med hoppa at han jager ho, eller hoppa IKKE vil er både naturlig og tvangsbedekking (altså bruk av sprangsele) STYGT.

Hingster som oppfører seg som griser burde blitt tatt ut av avelen.

"Sånn er det bare" :rolleyes:

Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 25/07/2005 :  12:54:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
SARHA så ikke ditt lange innlegg før jeg svarte, da hadde jeg bare henvist til det du skrev.
Har de siste 8 årene hatt 3 hingster som har bedekket hopper, og har ingen skader på mine hingster eller hoppene som har kommet. men de har da heller ikke blitt sluppet løs på store fine marker osv osv. det er liksom der det rosenrøde kommer inn...
Og som sarha skrev så er det ikke alle raser som går greit på slipp. Selv om fjording, tungdøl og nordlandshest arrangerer slipp er det vel ikke noen andre som gjør det.
Et vennepar av meg slapp sin hoppe på et av disse arrangerte slippene for noen år siden, og da alle var sluppet, og hingsten ville ha med seg hoppene lenger innover i terrenget var det en hoppe som ikke villle med. hingsten forsøkte å få henne med lenge og ble mer og mer brutal. Dette endte med at han ga hoppa 3 solide spark før han løp med de andre. Hoppa stod igjen med knekt ben, og ble såklart skutt.
Godt at endel i denne debatten ikke har avels hingst selv, for da er jeg redd det hadde skjedd endel stygge ulykker,,, i beste mening såklart.
Og fordi om en hingst er rå når han bedekker betyr ikke det at han ikke er snill ellers!!!
Igjen instinkter..
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  13:19:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hingster som oppfører seg slik burde fått et hagleskudd i panna. Å skylde på instinkter her blir like dumt som å skylde på instinkter for at hesten biter deg og løper ut med rytter.

Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 25/07/2005 :  13:47:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var et eksempel for å vise at det ikke alltid er så fint og naturlig å la hestene ordne selv. Synes ikke det var spes hyggelig! men å skulle skyte alle hingster som ikke nødvendigvis "spør" hoppene like pent blir jo latterlig. Da hadde det vært endel kanon gode hingster som ikke hadde fått leve lenge...
Og å sammenligne forplantnings instinkt med at de kan bite og løpe ut det gidder jeg ikke engang å kommentere. Men hvis du tror det så er jo det greit.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  13:55:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hingst som oppfører seg som en jævel bare fordi han lukter ei brunstig hoppe er ingen god hingst uansett hvor flotte gener, eksteriør eller bruksegenskaper han har.

Det er fult mulig å finne normale hingster, så jeg ser ikke hvorfor man på liv og død skal avle på slike som er stygge mot hoppene.

Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 25/07/2005 :  14:22:00  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hehe...

Så enig, så enig Cesar, hadde enkelte her hatt hingst, ja så hadde det ikke blitt gjort mye bra innen hesteavelen her til lands.
For da hadde nok de fleste hingster blitt skutt, enkelt og greit.

Mine 2 hingster har alltid oppført seg bra ovenfor damene, og noe annet tolererer jeg ikke.
De får ikke bedekke før de får værsågod, og ufin oppførsel blir "plukket" bort.
Men slikt kan bare kontrolleres ved kontrollerte bedekninger, for slipper jeg dem på et digert jorde med ei hoppe, ja da er jeg ute av deres verden...
Som regel går hoppa løs, mens hingsten er fast, noe som fungerer fint om ikke hoppa er et troll.
Om dette ikke fungerer, holder vi hoppa også, og om det fortsatt ikke fungerer er det opp til hoppas eier å avgjøre videre framgangsmåter.
Nå har vi bare bedekket hopper som eies av voksne folk, med et greit syn på ting, så det har aldri vært noe problemer, og som sagt, kun en hoppe har vi brukt sprangselen på. etter MANGE forsøk på de fleste andre måter man kan tenke seg....

BabyLunah.
Du skrev at det ikke finnes voldtekt i naturen ( høres veldig rosenrødt ut spør du meg! ), og det er faktisk bare noe du innbiller deg!
Kjærring eller ikke, akkurat dette tror jeg faktisk jeg har et mer realistisk syn på enn deg, og jeg kan diskutere uten å slenge dritt om andre....
Slitsomt når folk slipper opp for gode argumenter og slenger dritt i stedet!
Men ganske typisk på forumet her da...

Du fokuserer veldig mye på hingster som oppfører seg som svin BabyLunah, men hopper som oppfører seg tilsvarende ( og dem er det faktisk MANGE av ), ja de skal få leve i beste velgående OG avles videre på...
Sprøtt hva, om ting er som du sier, for da har de også dårlige gener vel, eller gjelder dette bare hingstene?
Nei vettu hva, sett deg mer inn i emnene du debatterer, og hold deg til saken og ikkt til drittslenging LILLE VENN!

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  14:27:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ei hoppe som oppfører seg som et monster bør selvsagt heller ikke brukes i avel. Ei hoppe som sparker og sparker tiltross for at hun er brunstig VIL tydeligvis ikke, og da bør hun få slippe, bør hun ikke?
På samme måte som en hingst som oppfører seg som en gris bør heller ikke avles på.

For jeg antar at atferd (også den hestene fremviser under bedekninger) til en viss grad er arvelig?

Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 25/07/2005 :  15:03:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om en hingst er gra el ikke trenger da såklart ikke å være arvelig. det meste kommer an på håndtering, og hva de er vant/lært til.
så man skal ikke avle på en hingst som er voldsom. for folk som ikke har særlig greie på bedekking ser gjerne verdens snilleste hingst rå ut. der den blåser seg opp, og gjerne sier høyt ifra at han er på vei. Det er faktisk veldig normalt at han biter hoppa også. I nakken.
Dette er til og med så vanlig at det skje i vill rosenrød tilstand også.. hehe.
Ja ja sarha vi få jo endel å more oss over eller hva.
Det er jo for å ha kontroll på hingsten så ikke noe skjer at vi faktisk har de i hånden ved bedekking.
Da får man videreført flotte gener uten at noe ukontrollert hender.

Men kjøp deg en avelshingst (av en litt varmere rase) og slipp den løs på store marker.. For så å gi den et hagleskudd i panna... hehe. Du vil bli god til å skyte etterhvert.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  16:29:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å bite hoppa i nakken og blåse seg opp er da ingenting i forhold til hingster som sparker istykker hoppene, er det ikke?

Fælt så "besserwisser" vi var i dag da gamlemor? ;)

Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 25/07/2005 :  19:56:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mulig jeg er gammel (kloss på 31 er jo urgammelt for de fleste tenåringer) og det er jo helt i orden. I tillegg til å være det har jeg også lang erfaring med hingst..
Enig i at hingster som sparker istykker hoppa ikke bør bedekke fritt! Derfor jeg mener at man bør ha kontroll på dem.
Og det er jo ikke snakk om at en hingst lukter en brunstig hoppe, for så å bli dum.. Her er det jo snakk om at hingsten faktisk skal bedekke denne brunstige hoppa. Mine hingster reagerte da ikke om en av hoppene i stallen brunstet, noe annet er det om du slepper dem sammen. Nå kunne min ene hingst gå fritt med hoppene, vel og merke etter han hadde bedekket for hånd først.
Men om du har valget mellom å la hingsten jage hoppa til hun ikke orker mer (noe som er veldig vanlig at skjer) eller sørge for at det skjer på en sikker måte for begge hestene så kan jeg ikke forstå problemet.
Etter min mening er fysiske feil god grunn til å ikke la en hingst avle, at den gir dårlige avkom er også en god grunn. Men at den ikke ber hoppa med ut på date før den bedekker kvalifiserer hverken til avliving el avkåring på min planet.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  22:19:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så det er kun eksteriør/fysikk som blir ivektlagt i valget av avelsdyr??
Trodde virkelig at gemyttet også var noe man så på O_O Slikt er ihvertfall viktig i avel blant hunder og andre dyr... Gemyttet er jo ofte like mye arvelig som fysikken. Og om en hingst/ei hoppe blir et monster under bedkning, hvorfor skal man avle videre på slikt?

"Men om du har valget mellom å la hingsten jage hoppa til hun ikke orker mer (noe som er veldig vanlig at skjer) eller sørge for at det skjer på en sikker måte for begge hestene så kan jeg ikke forstå problemet."

Problemet er jo hvis hoppa ikke VIL. Da skal hun ikke bli tvunget. Skal man på liv og død ha et føll etter ei hoppe som absolutt ikke vil må det da være bedre å ty til inseminering istedenfor å tvangsparre/la hingsten jage henne.

Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  00:04:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Babylunah... Jeg lurer på hvor mange avlshingster du hadde vært gjennom viss du skulle hatt noen. Instinkter er instinkter og det kan vi ikke gjøre noe med.

Og mange hopper oppfører seg og slapper av meg en gang de får sprangselen på, så jeg forstår ikke problemt. Vi hadde ei hoppe på stallen før som vi måtte bruke sprangsele på. Der prøvde vi å slippe dem sammen på et beite først, men det enda bare opp med at hoppe bara frista hingsten og stillte seg opp foran ham bare for å sparke når han nærma seg. Dette var en snill hingst og ei veldig grei hoppe (begge sto i stallen vår). Problemet med denne hoppa var hormonnivået fant vi ut. Hu var så brunstig at hu ikke visste helt hva hun skulle gjøre. Vi tok dem inn og prøvde med kontrollert bedekning fordi hingsten ble jo livredd. Med en gang hun fikk på sprangselen og fant ut at hun ikke kunne sparke tok hun det helt med ro. Det er bedre for begge parten, hingsten får mindre sskader og man slipper å la hoppen gjennomgå for mye stress.

Så blir sprangselen brukt rett når det er nødvendig er jeg for det. Mye tryggere for alle parter og mye mindre stressende for dyrene.

Mange hopper blir jo satt i avl pga skader eller slitasjer som gjør at de ikke kan brukes mer. hva er best da, bedekke dem fordi om de sparker dem eller slakte dem fordi de ikke kan brukes til noe og få personer vil ha en sånn hest?

b
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.