hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruk av sprangsele på hopper som sparker.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bruk av sprangsele på hopper som sparker.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Lene.

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  01:50:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Formosissima : Må bare spørre...hvorfor er "naturens egen tvang" bedre...?

Forøvrig har jeg ingen mening om sprang-sele,da jeg vet for lite om dette... *kjempe-nøytral* ;)

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 25/05/2005 :  09:21:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har akkurat dette problemet NÅ! Jeg har hoppa sammen med hingsten min, og tro meg, hun er skikkelig brunstig!!! Men hun slepper han ikke til. Når han nærmer seg gir hun tegn på at hunn er klar, hyler litt og "blinker", men sparker når han nærmer seg enda mer. Tvetydig merr spør dere meg!
Men, hva gjør jeg da? Kanskje hun ikke vil, skal jeg da la henne sleppe? Dette er hennes mulighet til å leve videre. Hun har en udefinerbar skade i et frambein og tåler ikke så mye treningsbelastning. Så drømmen er å få et føll av henne. Men om hun ikke tar seg, så har jeg ikke råd til å ha henne, bare for å ha henne. Om det er noen som skjønner?!?!?

Skal jeg sette på sprangselen, eller skal jeg gi opp?
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  09:45:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke i tvil om at jeg hadde satt på henne sprangselen. Som andre har sagt i debatten, det er bruken av den som gjør forskjellen. Det er ikke nødvendig og stramme den slik at hoppen nesten faller når hingsten hopper på, men om du bruker den som den skal brukes ( noe jeg tror du gjør) er det ingenting i veien for og bruke den.
Jeg er ikke hingsteeier selv, men tenker sikkerhet for hingsten hele tiden.
Har selv vært med og bedekket høybrunstige hopper som sparker, der vi måtte ty til sprangselen. Og mener at fornuftig bruk av den er helt greit.
I ditt tilfelle er det jo også snakk om økonomi også, noe som er et aktuelt tema hos mange oppdrettere. Da hadde ikke jeg vært i tvil om hva jeg ville gjordt.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  10:16:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Supermaja: Skvetter hun da? På stutteriet der jeg jobbet brukte de skvettingen som tegn på at hun var klar.

Lene: Fordi jeg mener at det ikke er alt vi mennesker skal blande oss inn i. "Naturens egen tvang" er slik det alltid har vært.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  11:54:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Når vi snakker naturens "egen tvang"...

Vi har jo en del "griser" av noen hingster... De som mishandler hoppene før de bedekker o.l. Skal vi bare drite i det, la være å dekke hoppen til og ha kontroll over hingsten?

Egentlig mener jeg at slike stygge hingster burde gått ut av avlen, men der har du igjen de har kansje feks. tjen x antall mill i løpsbanen, og gir SKIKKELIG gode avkom...

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 25/05/2005 :  12:07:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo utrooolig mye som kan gå galt dersom man skal la naturen gå sin gang både for hoppe og hingst. Mener derfor at det ikke nødvendigvis bør være noe negativt ved å sette det inn i "kontrollerte" former.

Innen fullblodsavl er det kun tillatt med naturlig bedekning. Den dagen det blir aktuelt å bedekke min hoppe tror jeg ikke jeg har noe annet valg enn "tvang" da jeg har inntrykk av at ingen av fullblodshingstene som virker i avlen får slippe til 100 % på naturens premisser.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  12:34:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Vel, det er jo da man burde åpne for inseminering - både for fullblods, og dersom en hingst oppfører seg som en gris. Som jeg sa; enten ved slipp, eller ved inseminering. Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 25/05/2005 :  13:40:17  Vis profil  Svar med kopi av melding

Jo, hun har blinket/skvettet/spruta i to tre dager sammen med hingst, men vil frem til nå bare "flørte", hyle og sånn. Men fikk melding fra hun som ser til dem om dagen at hun var villig nå. Så jeg krysser alt for at hun tar seg nå, på første forsøk.

Så jeg tror, veit ikke, men tror at ei merr ikke sparker med mindre hun ikke er klar.... Men forstår veldig godt de som ikke vil ta sjansen med å få ødelagt hingsten sin.
For mange er oppdrett næring og da blir hestene objekter som en skal livnære seg på. Om man da "tvinger" en hest til å bli drektig er lite naturlig, men på en annen måte forståelig ( med tanke på penger som driver en....)

Men jeg for min del er lykkelig over å sleppe å sette på henne selen, tror det blir for mye unødvendig stress og press rundt hoppa.

Men vi får se, kanskje jeg må ty til selen neste gang, om hun ikke tar se nå. Mange forskjellige vinkler å se dette fra, naturlig er ikke selen, men må man så må man kanskje?!? Ikke veit jeg, er enige med de fleste som skriver her. Mange godt grunnleggende utgangspunkt!
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  13:35:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er vi godt i gang med 3. brunsten på hoppa jeg fortalte om i innlegget som starta debatten.
Denne gangen har vi med eiers tillatelse brukt sprangsele.

Det som før tok en god halvtime med stress, sparking og stor sjanse for skade på både hestene og folk, tar nå 6-7 minutter helt uten stress.
Hoppa svetter ikke engang, og når hingsten har gjort sitt, er hun så rolig og avslappa som man kan forvente i en slik situasjon.

Nå tør hingsten kurtisere, lukte og være nær hoppa og han har ingen angst for å hoppe på henne.
Dette gjør at han oppfører seg som en ordentlig gentleman og han behandler hoppa meget fint.

Så alt i alt, har vi bare positive erfaringer med sprangselen.
Den hindrer ikke hoppa i hverken å stå eller gå normalt.
Vi bruker ikke pisk eller kjettinger som andre har skrevet om som om det var en selvfølge ved bruk av sprangselen...

Sprangselen kommer ikke til å være en selvfølge ved all bedekning framover, synes det er best uten.
Men ved behov kommer vi ikke til å nøle med å bruke den i stede for å risikere skader.

Folk får gjøre som de vil synes jeg, så lenge det er dyrevenrmessig forsvarlig.
Men denne såkalte naturlige tvangen som så fint blir omtalt tidligere, er jeg ingen fan av.
Jeg ønsker ingen skader hverken på mine eller andres hester.
Andre får selv vurdere hvor mye de ønsker å risikere...

Mvh Anette

Anette Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  21:28:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hingst som oppfører seg stygt mot hoppa bør kastreres, hvorfor avle videre på en slik hingst? For jeg antar at slikt gemytt til en vist grad er arvelig?

Når det gjelder sprangsele er dette i mine øyne rett og slett et forkastelig sammensurium av reimer som i mine øyne aldri skulle vært funnet opp.
Vil ikke hoppa så vil hun ikke, end of case.

Å tvinge et dyr til å bli bedekka er i mine øyne voldtekt. Uansett om de får "psykiske" skader av det eller ikke.

Ensiminering er en flott ting.

Tviler på at hoppa sparker kun på "refleks". Sparking er en av de kraftigste måtene hestene har på å si NEI på.
Hester som regaerer så kraftig gjør det nok av en grunn, og når det gjelder bedekking bør dette respekteres.

Er man nødt til å ty til sprangsele er det bedre å la være / bruke inserminering. Noe annet er bare brutalt...

Dere sier at sprangsele ikke er et voldtektsmiddel: Dersom hoppa ikke får sparka, hvordan ellers får hun sagt ifra at hun ikke liker dette da?
Hun kan jo selvsagt legge på øra osv, men jeg antar at folk som driter et såpass kraftig signal som sparking heller ikke vil velge å bry seg om andre kroppsutrykk.

I naturen kan hoppene bare gå vekk, det forekommer ikke voldtekter i naturen.
Skal man på liv og død ha naturlig bedekning burde dette foregår med begge hester løse i en stor innhegning, og hvis en av dem oppfører seg uakseptabelt burde man jo heller inseminere.

Er det "føll for enhver pris" som gjelder??

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  23:55:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Det er jo ikke bare den snille metoden hingstene bruker i vill tilstand heller da.. Mange hopper som går rundt med store bittsår etter hingsten, etter at han har greit og bedekke.
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  01:00:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når begge hestene er løse får ihvertfall hoppa protestert og kommet seg unna dersom hun ikke vil. Og hvis hingsten er brutal burde han jo som sagt i mine øyne ikke avles på uansett.

Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 24/07/2005 :  11:39:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres ut som om mange har et noe rosenrødt syn på dette med naturlig bedekking. Da er det tydelig at dere ikke har sett så mye av dette. Har sett mange skikkelig skadete hopper etter å ha gått sammen med hingsten. Dette går da på rene instinkter, og om hoppa lukter godt i hingstens øyne VIL han bedekke. Særlig om de andre hoppene han går sammen med ikke er klare. Så om dette er en pen måte å gjøre ting på er vel ikke akkurat min mening. Og at hoppa bare kan gå vekk... ja vel. og hingsten kan ikke løpe etter?
Noe de gjør!! Synes ikke synet av en hoppe som løper til den ikke orker mer med en hingst etter seg er noe særlig.
Jeg har selv avelshingst, og hadde ALDRI leid han på en hoppe som slår. Om hoppa sier ifra "ta det med ro" er noe helt annet. Har aldri hatt problemet med min hingst, han er veldig høflig og rolig. Spør hoppene om å få lov, og ikke bare hyler avsted. Men nå leier jeg han heller ikke på en hoppe som ikke er klar!!!
Jeg har også hopper som blir bedekket, og ville ikke satt sprangsele på en redd hoppe. Særlig ikke en hoppe som ikke har vært bedekket før.
Da ville jeg mye heller inseminert.
Konklusjon. Kan bedekking skje på en ordentlig måte, der bedeknings ansvarlig har kontroll på hingsten, synes jeg dette er den beste måten. Ellers er inseminering et bra alternativ.
Men å mene at all bedekking utenom inseminering er fy høres temmelig uvitende ut.
Har man en hoppe som rett og slett er sur, og kun sparker hingsten fordi hun finner det for godt er sprang sele brukt på en ordentlig måte et fint hjelpemiddel. Man kan jo forestille seg hvor bra dette hadde gått om man hadde sluppet dem sammen. .
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  13:27:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis man har en hoppe som er "sur" og som ikke VIL bli bedekka, hvorfor ikke ty til inseminering?

Hadde jeg selv hatt ei hoppe som skulle blit bedekka hadde jeg forsøkt naturlig bedekning først, med begge hester løse, og om hingsten var stygg mot henne hadde jeg enten funnet en annen hingst eller brukt inseminering.

Synes ikke det er riktig å ta større hensyn til hingsten eller til hoppa, vil hun ikke bør hun selvsagt få slippe, noe annet ER voldtekt.

Og det er vel ingen her som har sagt naturlig bedekkning er rosenrødt?

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  09:13:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!
Jeg har alltid vært for naturlig bedekkning. Men så har jeg drevet med nordlandshest, hvor det ALLTID skjer naturlig! Iallfall med de hestene jeg har vært borti!
Men, venninna mi har en hingst som hun bruker aktivt i trening, og som hun skal starte med etterhvert!
Da han i vår skulle bedekke en hoppe, sparka hun til han slik at han måtte stå i to uker. Dette er jo ikke bra for treningen av denne hesten. Jeg synes faktisk det er litt egoistisk å si at en hoppe ikke skal bruke sprang-sele. Det er faktisk eigeren til hoppa som vil ha føll på hesten sin. Å dere synes det er helt greit at hingsten kan bli ødelagt for livet??
Det er to forskjellige ting, med voldtekt på mennesker og på hester. En hest har ikke følelser på den måten, og kommer IKKE til å slite med en voldtekt resten av livet, slik et menneske sannsynligvis vil gjør!
De som mener det bør finne seg en bok å lese litt om hestens instinkter. For det er det den har, ikke følelser! En hest vil aldri tenke at nå ble jeg voldtatt!

Jeg synes egentlig at sprang-sele er en god oppfinnelse, så sant den blir brukt forsvarlig!
Men, den bør ikke benyttes før det må gjørs. Gi hoppa en sjangs først! Selvfølgelig, naturlig bedekkning er best, men hvis hoppe-eiger absolutt SKAL ha føll på hoppa si, så synes jeg sprang-sele kan benyttes, hvis hoppe-eiger er enig i det!!
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.