hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bruk av sprangsele på hopper som sparker.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bruk av sprangsele på hopper som sparker.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Skogstroll

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  00:39:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom hoppa er grei ellers (synes det er værre med hingster som er stygge mot hoppa en motsatt. Å sparke er jo kun en måte å si "nei" på, mens den mishandlingen noen hingster driver med er helt "ulogisk" ) bør hun jo settes i avel, så lenge hun har kvaliteter som gjør henne verdt å avle på selvsagt.
Og jeg ser fremdeles ikke problemer med å inseminere istedenfor å bedekke naturlig eller kontrollert.
Selv ville jeg foretrukket inseminering fremfor sprangsele. Er ingen fan av slike "hjelpemidler" som hindrer hestene i å kunne protestere.

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  00:42:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Leste noe om gemyttet i denne diskusjonen her, så skal ikke blande meg for mye ;)

Men da jeg så etter hingst til hoppa mi i fjor(Som desverre ikke ble drektig pga. cyste på eggstokkene), var jeg VELDIG opptatt av gemyttet på hingsten også! Kom over flere flotte hingster, men da jeg fikk vite at den gjerne ikke var så godlynnet, valgte jeg heller en utrolig snill hingst, som kanskje hadde en litt grovere hals enn jeg hadde tenkt meg :)

Nå har jo ikke dette noe å gjøre med bedekning med sprangsele eller naturlig bedekning, men ville bare få med at gemyttet er noe av det viktigeste for meg, når det gjelder valg av hingst. Det er arvelig.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 26/07/2005 :  09:42:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor har jeg skrevet at gemyttet ikke er viktig?? Synes både eksteriør, gang, gemytt og kvalitet i sin helhet er viktig. Ville også brukt en snill hingst med noe eksteriørmessig å plukke på, enn en perfekt hest med dårlig gemytt.
Men å si at en hingst har dårlig gemytt fordi han blir styrt av voldsomme ur instinkter under bedekking er jo temmelig uvitende å påstå.
Og samme hingst oppfører seg ikke alltid likt overfor de forskjellige hoppene heller. Litt selektive er de ofte, hvertfall mine.
Jeg har heller ikke sakt at det er en uting å inseminere. Har man en hoppe som er redd er jo dette eneste utvei synes jeg. Men ellers er jeg for kontrollert bedekking for hånd.
Ikke alle hingster man får tappet, og heller ikke alle hingster som bedekker naturlig.
Men du er hjertlig velkommen neste bedekningsesong så kan du se at det ikke er dyremishandling vi driver med. Selv om de ikke går fritt..
Har faktisk til gode å bruke sele selv, har ikke trengt det.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  09:53:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kontrollert bedekking er OK, så lenge det ikke forekommer bruk av sprangsele - men aller best er, om mulig, naturlig eller inseminering. Men, jeg har sagt mitt om dette i denne debatten :-) Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 26/07/2005 :  10:18:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ordene du skrev "om mulig" er nøkkelordene her.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  13:11:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Formosissima.

Og om det ikke hadde vært muligheter for kontrolert bedekning uten sprangsele, naturlig bedekning med en grei hingst eller inseminering hadde jeg faktisk droppa det.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  13:33:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ordene du skrev "om mulig" er nøkkelordene her.

Opprinnelig postet av Cesar

Jepp. Men dersom det ikke er mulig, kan kontrollert bedekning skje - så lenge det ikke er en sprangsele inne i bildet.
Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 26/07/2005 :  13:36:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Cesar.

Tror bare du skal gi opp å overbevise folk her.
Å diskutere med folk som bare tror de vet, og ingen erfaring har, er håpløst uansett emne.
Rett og slett fordi folk uten erfaring ofte har et "svart / hvitt" syn på ting.

Den dagen jeg begynner å ringe hoppe-eierne og ber dem å hente hoppa si fordi den ikke har lyst, ja da tror jeg jammen ikke folk kommer til å ta meg særlig alvorlig lengre.
Alle slike ting diskuteres igjennom før hoppa kommer til gårds.
Og folk som vil ha hoppa si på slipp, må få lov til det.
Men ikke hos meg, da er jeg behjelpelig med å sette dem i forbindelse med andre som kanskje gjør ting anneredes.

Det som slår meg i denne debatten, er at de med erfaring innen avel, og gjerne noen år ekstra på baken, ikke ser noe galt med RIKTIG bruk av sprangselen.
Mens de litt yngre jentene, som har liten erfaring, sier nei...
Og diskuterer man med dem, og plukker argumentene deres fra hverandre, ja da får man virkelig passet påskrevet og ofte blir det ganske usakelig.
Og det synes jeg sier ganske mye!

Det finnes MANGE unge hestefolk som kan mye.
Men det finnes jammen enda flere som tror de er eksperter på alt...
Min erfaring er at det er bedre å lære av andres feil, enn selv å skulle feile hele tiden.
Og man blir aldri ferdig utlært uansett hvor gamle man blir.
Jeg suger til meg lærdom fra erfarne hestefolk, men orker ikke belæring fra uerfarne som har satt seg i hodet at deres mening er rett, uten å ha noen erfaring på området!

"jeg har lest i en bok" er en ting man i blandt får høre under en diskusjon.
Javisst kan man lære mye ved å lese / se video, men det kommer aldri oppimot praktisk erfaring.
Et eksempel er bilkjøring.
Man kan ta teorien, og vite hva de forskjellige tingene i bilen er, men man er da ingen utkært sjåfør bare av den grunn.
Og når man har fått lappen og tror man er verdensmester, ja da er veien fortsatt lang til å bli en god sjåfør!

En av de første tingene jeg fant ut etter å ha blitt medlem her Cesar, var at enkelte kan man ikke diskutere med...
Og da er det kanskje like greit i droppe det...
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  13:41:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel ingen her som har referert til verken pennybøker eller personlige fikse ideer. At vi "unge og dumme" inbiller oss at vi kan alt, det er dine ord, ikke mine.

Så det forekommer aldri at hopper ikke har lyst til å la seg bedekke mener du ? Hadde det vært slik hadde man vel ikke trengt sprangsele, for hester sparker ikke for "morro skyld".

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  14:22:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Sahra: Bare så det er sagt er jeg hverken en ung jente med hodet fiksert i Penny-bøker, eller totalt grønn på området rundt avl. Har som jeg tror er nevnt tidligere i debatten, jobbet på stutteri og har førstehåndserfaring med avl og særs bruk av sprangsele. Det er på grunnlag av mine egne erfaringer jeg stiller meg negativ til bruk av det.

En annen ting du skulle funnet ut når du ble medlem her Sahra, er at det sjeldent lønner seg å komme med kommentarer om folk som rett og slett er usakelige :-)
Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 26/07/2005 :  16:04:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Formosissima:
Vet ikke helt hva du følte deg truffet av nå, har ikke sikta til deg faktisk.
Det du tidligere har fortalt om Formosissima er ikke avel, men dyremisshandling!
Det er to forskjellige ting.
Røff behandling forekommer i enkelte miljøer, mer enn andre desverre.
Jeg reagerer på at folk som ikke har noen erfaring, uttaler seg om slike ting som om de var eksperter.
Skyt hingster med instinkter, hva er det slags snakk da?
Man kan ikke ha mye erfaring når man tror at man bedømmer hingstens lynne utifra hvordan den er i en slik situasjon...

BabyLunah jeg regner med at du gjennomfører denne ideen om at hesten skal slippe alt den ikke vil i alt annet innen hesteholdet også da?
Feks ved lasting på henger?
Uff, nei hesten legger på ørene, og viser tegn til redsel,nei da vil den ikke "end of case"!
Sikkert ikke, enklere å ha slike meninger om ting andre driver med... hehe...

Men uansett, takk for meg i dette emnet såfrest det ikke kommer inn innlegg med mere "hold" i.
Gidder ikke bruke tid på å debattere et emne med folk som diskuterer med følelsene sine og ikke erfaring...
Fortsatt god sommer.
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 26/07/2005 :  16:33:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jeg blandet meg egentlig ikke i denne debatten fordi jeg ser poengene til begge "leire", men nå må jeg bare allikevel

Jeg har hatt spangsele på hoppen min mange ganger. Ved GU, ved "skylling", ved lysing - alt som innbærer veterinær med armene langt opp i det helligste. Selvsagt har ikke hesten min lyst til dette. Det forstår jeg godt, men - hesten min vet heller ikke sitt eget beste, det vet forhåpentligvis jeg. Sprangselen i seg selv er et fornuftig redskap, og den er oppfunnet for en grunn

Når det er sagt... det kan være mange grunner til at en merr nekter å la hingsten slippe til. Å smelle på sprangsle fordi hesten SKAL bedekkes naturlig, vel nei, det ser jeg ikke poenget med. Om hingsten er ung og uerfaren, så vil det i min verden være bedre for den å bli satt på plass av eldre hopper som kan forklare den hvor landet ligger. De fleste unghingster jeg har vært ute for er yre og full i hormoner, men få hingster (jeg har ikke opplevd noen) er så ille at de jager merrene sine til de stuper. Selv om hingstens naturlige instinkt er å bedekke, så er instinktet óg å holde flokken sin samlet.

Om hingsten nå ikke klarer å styre seg, så ja, så må vi vel blande oss dersom man faktisk vil bruke denne hesten i avlen. Men, og det er her min motforestillinger mot spangselen kommer inn. Om hoppen ikke står så er det oftest for en grunn. En hingst som går på slepp vil ikke gå på hoppen før hun er nøyaktig der hun skal være i brunsten. Brunstig er ikke automatisk klarsignal for en hingst. Når hoppa ikke stå for hingsten, så mener jeg at denne skal sjekkes opp og ned og i mente. Hvorfor slipper hun ham ikke til? Har hun vondt? Er hun ikke brunstig "nok" osv osv

Jeg synes det blir feil å skulle skylde alt over på hingsteholder. Om hoppeieren krever naturlig bedekking og merren ikke står for hingsten - hva skal man gjøre da? Sprangsele er en løsning. Kanskje ikke den mest humane, men definitivt en løsning. Slik debatten går her nå så er det hingsteholderne som får mest pepper - det skulle vært omvendt. Om man som hoppeeier ikke har utredet merren sin skikkelig, eller hun har et "problem" med unge virile "menn" - vel.... so be it. Så må man som hoppeeier se hvor langt man vil gå.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  16:57:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
"BabyLunah jeg regner med at du gjennomfører denne ideen om at hesten skal slippe alt den ikke vil i alt annet innen hesteholdet også da?
Feks ved lasting på henger?
Uff, nei hesten legger på ørene, og viser tegn til redsel,nei da vil den ikke "end of case"!
Sikkert ikke, enklere å ha slike meninger om ting andre driver med... hehe..."

Jeg mener at hester IKKE legger på ørene, sparker , biter osv uten en GRUNN.

Selvsagt skal man ikke la være å håndtere en hest på div måter kun fordi den uttrykker motvilje, men jeg mener heller ikke at man skal drite i de signalene en hest gir, lesse på en haug med reimer og kjøre igang.
Det er en grunn til at hester gjør som de gjør, og jeg mener at om hesten f.eks nekter å gå på hengeren da har man et problem. Slike problem skal arbeides med på en fornuftig måte, å tvinge den inn ved å smelle en tau bak ræva på den og la 2 mannfolk dra den opp på lemmen (bare for å ta en eksempel) er i mine øyne IKKE en fornuftig måte å løse problemet på.

Er generelt sett ingen tilhenger av metoder som innebærer "vil du ikke så skal du". Å nærme seg hesten på en litt mer forståelsesfull måte har aldri skadet noen....

Synes man skal ta signalene hesten gir på alvor. Det ligger alltid en grunn bak, og enten det skyldes smerte, stahet/trass, forvirring, testing av lederskap, redsel osv bak så skal man ikke drite i signalene og skjule dem ved å slenge på utstyr for å skjule de signalene hesten måtte gi.

Og akkurat i bedekningssammenheng synes jeg hoppa bør få slippe hvis hun gjør motstand. Ensiminering er en flott ting.

Edit: Glemt et par saker + div skriveleif.

Redigert av - Skogstroll den 26/07/2005 17:00:49 Gå til toppen av siden

pacasa

» VIP

Skrevet - 28/07/2005 :  23:38:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressepacasa  Svar med kopi av melding
Hvis hoppa VIRKELIG ikke vil, er det ikke sikkert det hjelper med sprangsele uansett. Den hindrer ikke hoppa i å bevege seg hverken fram eller til sidene..
Synes bruk av ordet voldtekt i denne sammenhengen er vell drøyt.. Hester er hester, og sammeligne de med mennesker kan ikke være sunnt. Hadde de vært som mennesker, hadde det vært en hel haug av oss uten hobby/jobb...
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/07/2005 :  09:12:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hester er dyr. Det er mennesker også, det må vi ikke glemme :-) Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.