hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Paddocker, en risiko? Hvordan forebygge fare?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Paddocker, en risiko? Hvordan forebygge fare?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  22:35:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Ja. Poenget mitt var vel egentlig at det ikke er det smarteste trekket å sette to hester sammen i de paddockene. En ting er de store beitene de har, men jeg mente de som er rundt ridebanen. Det er liksom litt for liten plass å komme seg unna på om noe skjer
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 24/05/2005 :  23:12:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Antar det er meg dere alle hinter til når dere skriver at det ikke er vits i å ha så høye gjerder fordi har hesten bestemt seg så har den bestemt seg. Jeg tenkte mest på det når det kommer til typen "jeg vil utforske verden" hester. Jeg mener ikke at man skal bygge 3 m høye gjerder overalt, men at det er dumt å ha gjerder på 80 cm "fordi de hopper jo over læll, og da er det grett at det itte ær så høgt at dom skader sei"

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  23:23:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hehe *ser litt for seg dressurbane-"gjerder" rundt paddocken nå*

For en vanlig innhenging for flere hester som går sammen å gresser er det forsåvidt nok at det er høyt nok til at hesten ikke kan valse ut sånn omtrent uten å merke det engang (skritte elegant over), at det er en tydelig markering om at her er det slutt på beitet, vennligst snu og gå tilbake. Som nevnt har vi ikke strøm i strømgjerdene i gresspaddockene og har egentlig ikke behov til det heller; hestene holder seg der hele dagen. Men blir en hest plutselig stående ensom og blir desperat på å komme seg ut, vil den rømningen gå ganske smertefritt. Som sagt, hvis hesten virkelig vil ut, vil den enten klare det, eller skade seg i forsøket.

Glemte litt. Noen hester har forsåvidt funnet ut av hopping over gjerder er gøy (eller er hingster og er drevet av sin lyst ;)), det blir farligere igjen. Var på rideleir en gang hvor de hadde en hest som var helt fantatisk til å hoppe over gjerder. De måtte rett å slett ha den ute i ridehuset tilslutt. Og selv når ridehusdøra sto i et øyeblikk på gløtt, akkurat stort nok til en trillebår som skulle snike seg fort inn, med en jernstang over ca 1 meter fra bakken, hoppet hesten over.

Redigert av - Eva V den 24/05/2005 23:26:55 Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 26/05/2005 :  16:43:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
A-staketet fra Equisafe, antagelig ganske sikre likevel, men selv om det påstås at disse ikke knekker og får skarpe splinter (heller ei ved kulde), så gjør dem visst det. Faren er høyest når det er kaldt.

Min tante kjøpte et lignende gjerde (fra Boj) som ikke skulle knekke og tålte frost og det var ikke måte på, men etter en måned med Sandefjord-vinter knakk det på tre forskjellige steder. Hun har det rundt ridebanen, så det er ikke snakk om store belastninger fra hester som løper på gjerdet heller.
Men det skal nevnes at det knakk temmelig rett av, ikke noen skumle splinter.

Redigert for å fjerne bildelink som ikke vil virke

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 26/05/2005 16:44:26 Gå til toppen av siden

Chili

» VIP

Skrevet - 07/06/2005 :  20:27:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff: Den skolehesten som fikk sparket av benet, var det Bronco på Nordtvet?

Kjenner Belize, Zarif og Bronco fra Grorud Gård, nemlig.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2005 :  23:57:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spoff: Den skolehesten som fikk sparket av benet, var det Bronco på Nordtvet?

Kjenner Belize, Zarif og Bronco fra Grorud Gård, nemlig.

Opprinnelig postet av Chili

Stemmer. Det var veldig trist. Bronco var en utrolig fin ponni..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 08/06/2005 :  14:01:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg var borti omtrent det samme som Spoff hadde opplevd her, men på en litt annan måte.

Jeg var på rideleir for mange år siden. Noen hester skulle inn for kvelden og få kveldsmaten sin. De lengtet inn, og da jentene som skulle ta de inn åpnet porten, løp de rett på gjennom. Ene hesten tok i retning sprangbanen, som va en "snarvei" for hesten på tur inn. Den hoppet over gjerdet, men der stod det opp en lang spiker på rundt 10 cm. Hesten hoppet ikke høyere enn at den tok nedi spikeren og den rev opp hele magen på hesten. Innvoller og det meste inni magen "datt" ut, og hesten gikk noen meter før den la seg ned. Hun døde før dyrlegen kom. Det ble en veldig trist kveld på rideleiren. Hesten var ikke i bruk under leiren pga en seneskade, men flere av leirdeltagerene var faste ryttere på ridesenteret og kjente hesten godt.

Skal ikke gi skylden på noen jeg, men synes det var uansvarlig av hestesenteret at de ikke hadde slått ned, sikret eller fjernet disse spikrene.

Det samme gjelder vel paddocker og innhegninger ved de fleste ridesenter og staller. Men man kan ikke bli for hysteriske heller... Slike ulykker kan egentlig skje hvor som helst, men burde ikke.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  14:43:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

<klipp>

Skal ikke gi skylden på noen jeg, men synes det var uansvarlig av hestesenteret at de ikke hadde slått ned, sikret eller fjernet disse spikrene.

Det samme gjelder vel paddocker og innhegninger ved de fleste ridesenter og staller. Men man kan ikke bli for hysteriske heller... Slike ulykker kan egentlig skje hvor som helst, men burde ikke.

Opprinnelig postet av jalla

Trist historie jalla.

Jeg tror vi mennesker har lett for å være etterpå-kloke, og siden det skjer ulykker, og faktisk av den unødvendige sorten, er det viktig å ta forhåndsregler. Heller vært litt for hysterisk, enn å slunte unna og tenke som så at det går sikkert bra. Heldigvis går det stortsett bra, men den dagen det skjer er det for sent. Det gjelder ikke bare forsvarlige luftegårder, men ridning, håndtering, og igrunn alt. Også ting du gjør uten hest..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 09/06/2005 :  11:02:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding

Huff...hørtes ille ut!
Har sjøl aldri vært borti noen liknende ulykke, eller ulykke pga gjerder...Det eneste var da Nordlandshoppa jeg hadde før tulla seg inn i strømgjerdet. Veit ikke hvor lenge hun sto der, men hun sto helt stille hun til noen kom å slo av strømmen og fikk foten hennes løs=) Snille Vicky.

Hesten min er så ufattelig redd strømgjerdet hun at ingenting i verden kan få henne til å løpe på det. Da spinner hun heller rundt og rundt. Nå hopper hun ikke da...Det er jo en annen sak med hester som faktsik gjør det. Spørsmålet er jo om hesten hopper eller prøver å løpe gjennom gjerdet uansett. Hvis den gjør det, er det bedre å ha et gjerde som hesten faktsik kan hopper over eller løpe gjennom. Hvis en 500kilos sak vil gjennom et gjerdte, så kommer den gjennom! Da er det bedre om gjerdet var i en slik stand at det faktisk røk eller knakk uten å gjøre så stor skade på hesten. De fleste hester har vel en ok respekt for gjerder og innbiller seg ikke at de kan løpe dem ned.

Holder med de som har sagt at har hesten nok tumleplass, ville ikke sånne ulykker skjedd...nåja, kanskje i ny og ne men...Skjønner godt frustrasjonen til disse enomre muskelmaskinene som står på boks mesteparten av døgnet og blir ridd på bane elelr i ridehusen time for så og stå alene i en liten paddock et par timer...Når de da får gå to og to og leke litt kan det fort gå hardt for seg!

Mind you: skrevet ut av egne erfaringer, ikke kritikk av noen av de som har skrevet her allerede.

Ellbell&Þyrladyret

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.