hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sommerbeite og stevner
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Sommerbeite og stevner
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2005 :  23:27:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hei! Er det noen flere der ute som har hestene sine på sommerbeite (altså ute hele døgnet) og alikevel rir de aktivt og deltar på stevner?

Lurer på en ting, hvordan gjør dere med å få hestene rene til stevnet? Skal nå på stevne med den ene hoppa mi, som aldri er ren...
Kan jo ikke vaske hele hesten heller siden hun går ute natt og dag.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  09:48:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare puss henne grundig, og deretter gni hele hesten med en fuktig klut som du skyller opp innimellom, kan gjerne ha bittelitt showshine i vannet.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  10:22:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Har litt det samme dilemmaet. Det er jo så kaldt her att hesten har fått tett litt stri pels. Ikkje så veldig pent, og i tillegg så elsker hesten min å rulle seg i søle. Og ho synest det er veldig gøy å beite der det er våtast så ho er konstant sølete oppover beina.

Vel no har eg ikkje starta stvne med henne på ei stund pga eksamen osv. Men det blir vel ett eller to stevner på oss i løpet av sommaren. Eg trur eg da kjem til å ta ho inn på stall for nokre dager i forveien. Får sjå tiden ann.

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  17:00:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg rir Eikdokka daglig, og trener ganske hardt med henne på sommeren. Starter ingen stevner men.

Hvorfor kan du ikke vaske hoppa di?

Pleier å vaske Eikdokka 2-5 ganger i løpet av sommeren, og hun står ute fra slutten av mai til september, dag og natt. Hun elsker jo da selfølgelig å rulle seg i den svarteste og mest "suppete" gjørma som hun kan finne. Nydelig!
Pleier bare å gå over med 'piggis' og en grov børste først. Evt. ha litt showshine på Så lenge gjørma er tørket er det ingen problem å få den av.

Therese
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2005 :  10:34:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg rir Eikdokka daglig, og trener ganske hardt med henne på sommeren. Starter ingen stevner men.

Pleier å vaske Eikdokka 2-5 ganger i løpet av sommeren, og hun står ute fra slutten av mai til september, dag og natt. Hun elsker jo da selfølgelig å rulle seg i den svarteste og mest "suppete" gjørma som hun kan finne. Nydelig!
Pleier bare å gå over med 'piggis' og en grov børste først. Evt. ha litt showshine på Så lenge gjørma er tørket er det ingen problem å få den av.

Opprinnelig postet av Eikdokka

Man pleier jo ikke vaske hester som går ute hele døgnet på sommeren, da fjerner man fettlaget i pelsen og knott og mygg og andre ulumskheter kommer bedre til!!
På sommerbeite der jeg har hestene mine kryr det av knott!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 09/06/2005 :  10:45:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg vasker alltid hele hesten min til stevner og når jeg syntes han trenger det, selv om det er sommer. Det er jo bare og spraye ham etterpå med insektspray vel? Finnes jo også shampoer med sitronduft som også skal holde inesktene borte.
Kvelden før stevnet tar jeg ham inn slik at han ikke karer og grapse seg til.
Nå er jo hesten min nesten hvit, så noen turer under vannslangen blir det uansett om sommeren ;o)

Når det gjelder trening så trener jeg ham opp til rittet (distanse) og gir ham "sommerferie" fra treninger en tid etterpå. Lengden på ferien hans kommer helt an på lengden vi starter.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 09/06/2005 10:48:26 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 09/06/2005 :  12:21:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Eikdokka

Man pleier jo ikke vaske hester som går ute hele døgnet på sommeren, da fjerner man fettlaget i pelsen og knott og mygg og andre ulumskheter kommer bedre til!!
På sommerbeite der jeg har hestene mine kryr det av knott!!

Opprinnelig postet av Roxira

Hestene blir ikke noe ekstra utsatt etter vi har vasket dem her. Har vasket hestene som går ute 24/7 i alle år. Har ikke hatt noen problemer.
Eikdokka har vi barbert 3 år, så da måtte vi vaske henne først uansett, merket ikke at hun ble noe ekstra plaget etter barbering og vask, tvert imot! Noen ganger vasker jeg bare fordi hun er så ekstremt skitten, eller fordi jeg synes det er kos. Også vakser jeg henne hver gang vi har badet i havet, men i alltid jeg "såper inn" da..

Men jeg pleier å spraye på fluemiddel av og til, bruker switch som funker fint i tillegg til at hestene har fått hvitløk gjennom hele vinteren (prøver å få gitt det på sommeren også).

Tror det er bare å vaske i vei jeg..

edit pga. skriveleif :)

Therese

Redigert av - Eikdokka den 09/06/2005 13:48:29 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 09/06/2005 :  14:35:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Det går nok fint å vaske hesten litt sjøv om den går på beite, men man skal ikkje overdrive det for man tar bort fettlaget i pelsen.

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 09/06/2005 :  19:22:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det går nok fint å vaske hesten litt sjøv om den går på beite, men man skal ikkje overdrive det for man tar bort fettlaget i pelsen.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Er jo da selfølgelig også enig i at man ikke må overdrive

Therese
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.18 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.