hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Paddocker, en risiko? Hvordan forebygge fare?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Paddocker, en risiko? Hvordan forebygge fare?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2005 :  21:20:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
I går opplevde jeg mitt livs verste mareritt på hestefronten. Jeg har opplevd ting jeg vil karakterisere som grusomt før, men dette overgikk antagelig alt.

Jeg så en hest forsøke å hoppe over gjerdet i en paddock, fordi den ble jaget av en annen hesten. Dessverre kom ikke hesten over, og der den forsøkte å hoppe var det en stolpe som var ca 10cm over gjerdehøyden. Stolpen var gnagd på, og var derfor formet som et spyd. Det som skjedde var at hesten fikk denne stolpen inn i brystet. Jeg så heldigvis hesten hoppe, og fikk tilkalt hjelp raskt. Det var stevne på stedet, og flere til å hjelpe. I første omgang så det kun ut som at hesten hang fast, og kun trengte å bli løftet over, men da jeg kom bort viste det seg at tarmer i størrelse med en fotball hang utenfor. Noen fikk løsnet hesten, og den løp av gårde, mens resten av innvoldene falt ut, og den fikk lagt seg ned for å rulle seg. Heldigvis hadde gårdseier jegerprøve og våpen, og fikk skutt hesten innen kort tid.

En ting er at det her antagelig var småpirk man kunne satt på paddockforholdene. Gjerdene var antagelig litt for lave, stoplene burde aldri vært høyere enn gjerdet generelt, og man burde iallfall sagd vekk toppene før hestene hadde fått gnagd "spyd" på toppen. Det er selvsagt ting som burde vært bedre, men det som er skremmende er at jeg vet om mange steder hvor forholdene er langt verre, og antagelig steder hvor det er helt perfekt. Jeg vet vel ikke hvordan det vil kunne bli helt perfekt heller..

Det kan også stilles spørsmål om det er riktig å la to hester gå sammen i en paddock hvor størrelsen er slik at hesten ønsker å hoppe over gjerdet for å komme seg vekk. Dette var forøvrig en paddock av "normal" størrelse.

Tidligere har jeg opplevd at en hest fikk sparket av beinet (da fordi flere hester gikk sammen. Hesten ble forøvrig nødslaktet), eller "bagatellskader" hvor hester har fått mindre skader som sår eller halthet pga skade på paddockmateriale eller av andre hester. Hesten jeg var hestepasser på da jeg var liten ble også nødslaktet da han snurret seg opp i strømtråden på beitet, og fikk skrelt av det som fantes av sener og muskler på det ene beinet (dette så jeg heldigvis ikke). Ellers er ikke ulike former for beinbrudd ikke helt unormalt. Årsakene for slike ulykker kan være mye, men mitt inntrykk er at paddockulykker som oftes skyldes standarden på paddockmaterialet, eller at flere hester går sammen på et for lite område.

Det jeg lurer på er om paddockene vi bruker egentlig er sikre nok? Tar folk nok forhåndsregler når det gjelder vedlikehold, og er de i utgangspunktet forsvarlig bygget? Er det egentlig riktig å la flere hester gå sammen så lenge de er i en paddock som er på en størrelse av at de vil forsøke å hoppe over gjerdet som eneste mulighet for å komme seg vekk? Hvordan er deres paddocker laget? Og ridebaner for den saks skyld (finnes hester som vil rømme derifra også..)?

PS: Det skal igjen presiseres at der gårdsdagens ulykke skjedde så vil jeg anse som standarden som langt bedre enn mye av annet jeg har sett. Selvfølgelig med rom for forbedringer, som nå vil utarbeides, men likevel over det jeg etter min erfaring vil oppfatte som gjennomsnitlig standard. Jeg vet faktisk ikke om noe sted som er helt perfekt heller..

dressurblogg.no

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 09/05/2005 :  21:46:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg tror man skal være forsiktig med å blande sikkerheten i paddocker med om hester skal gå sammen.

Det er for meg en selvfølge at gjerder og lignende skal være sikret. På stallen der jeg driver er gjerdet omtrent 1.50 høyt. Det er store, solide gjerdepåler som er flate på toppen, og gjerde er satt opp slik at det først er strømtråd, så to rader med ståltråd som sitter tett, slik at de ikke kan sette seg fast, men heller ikke stikke hodet gjennom gjerdet, og så en rad med bred strømtråd. Ingen har prøvd å hoppe over dette, og det ville nok ikke kommet over heller - men gjerdet ville ha gitt etter dersom en hest hadde prøvd. Dette anser jeg som sikre og gode paddocker. Her går for øvrig også alle hestene sammen, fordi paddockene er veldig store.

En stall jeg var i for en del år tilbake hadde bittesmå paddocker med 2 meter høye jern-gjerder. Dette anser jeg som svært uforsvarlig, fordi man bl.a. hadde en hest som ved gjentatte ganger hoppet over dette gjerdet (en traver, faktisk), og den siste gangen gikk det som det måtte gå - galt.

Hester skader seg ute i paddocken enten de går alene eller sammen med andre, så jeg synes ikke det er så "relevant" for saken å dra inn at hester har brekt beinet når de har gått sammen med andre; en hest jeg kjenner brakk begge frembena helt på egenhånd - alene på et stort beite. Så slike ulykker skjer uansett. De fleste skjer vel mens hesten har noen på ryggen.

Det jeg prøver å komme frem til er at vi må bli flinkere til å sørge for trygge gjerder som gir etter dersom en hest blir hengende fast. Å skille hester er -ikke- en løsning jeg støtter, nettopp fordi hester er flokkdyr -og svært sosiale dyr, og som jeg sa i sted; ulykker skjer uansett om hesten er alene eller ikke.
Men, som du sier - er paddocken så liten at om hesten blir jaget vil den prøve å hoppe over, så burde det ikke stå to der. I mine øyne burde ingen hest stå der da, for den høres da vitterligen veldig liten ut.

Trist det som skjedde :-s
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2005 :  21:55:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Off, høres helt grusomt å være vitne til...

Uansett hvordan man skal forbedre og gjør det tryggere vil det alltid finnes måter hestene kan skade seg på. Vi kan fjerne de verste fellene; skarpe kanter, piggtråd og annet avfall hesten kan rote seg inni, men man må nesten akseptere at det vil finnes en risiko. Hvis man vil unngå skader helt må man nesten dope hesten ned og tulle den inn i bobleplast.. At det noen ganger går galt er veldig trist, men ofte tåler hester en del også.

Ellers kan man vel egentlig ikke forvente at alle skal ha "perfekte" gjerder, typiske hvitmalte tregjerder uten en skramme som man ser i bøker og filmer. Ridesentre bør holde en viss standard, det er jeg enig med deg om. Solide gjerder i rett høyde er viktig på store sentere med mange hester og liten plass. Men småstaller klarer seg gjerne helt fint med provisorisk el-gjerde.

Angående om det er forsvarlig og ha to hester i samme paddock; av mine erfaringer er det mye mindre ansvarlig å ha en og en. Jeg har vært borti massevis tilfeller av hester som har hoppet over gjerder når den står alene, men aldri når hesten står sammen med en annen. Er det to hester som virkelig hater hverandre det er snakk er det selvfølgelig uansvarlig å ha dem sammen uansett. Men er enig med formosissima, hester bør gå ute sammen, ikke alene. De er sosiale dyr.

Har egentlig opplevd noe lignende, men da gikk det bra. Var på et sprangstevne, en av spranghestene som sto i paddock alene ville ut å "være med". Gjerdet var altfor høyt, begge frambeina traff gjerdet og hesten stupte rett å slett kråke over gjerdet. Helt sykt å se på. Men så reiste hesten seg, ristet litt på seg og travte fornøyd videre.

Ridebanen/paddocken hvor jeg står har gjerder av tre med el-tråd (sjelden på, men dog) innenfor. Ponnien min har hoppet over en gang da han ble latt stående der over natten (offer for uansvarlig hestepasser..), ellers har den funket fint. Underlaget er sand/grus med en liten bakke hvor vi kan legge høy (legger ikke høy i banen hvor det er sand, det blir bare gris)
bilder av paddocken kan sees: her(sølevær :P) og her(snøvær) og her

Gresspaddockene er med el-gjerder. Strømmen har faktisk ikke vært på siden forfjor sommer, men den funker fint fordi om. Her står det alltid minst to og to hester.
bilder: her og her. Tatt forrige uke faktisk :)

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 24/05/2005 :  09:57:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Det er selvfølgelig tragisk når slike ting skjer, men hestene våre må jo få komme ut.. Det har faktisk kommet nye regler ang utegang for hest nå, de trådte vel i kraft i januar i år såvidt jeg husker. Reglene omfatter størrelse på padocker, og hvor mye en hest skal være ute i minimum. Mener å huske at for én hest skal padocken være min. 10x15 meter, og dersom flere hester skal stå sammen må den være vesentlig større. Alle hester har krav på min. 2 timer ute hver dag, uansett hva slags stall det er, om det nå er en fjording som står alene på en gård eller om det er en spranghest til flere hundre tusen på et stort senter. Disse reglene gjør faktisk at det er flere senter som driver ulovlig! Synes det er flott at utegang blir tatt tak i, slik at våre firbente venner får leve mer slik de er skapt for, nemlig ute!
Personlig mener jeg minimumsmålet på størrelsen er alt for lite, en hest får ikke beveget seg mye på det området! Det er klart, skal man ha en padock som er stor nok til at hestene kan få "herje" litt, må man ta hensyn til sikkerheten deretter. Høye nok gjerder som er sikre nok, med tanke på den typen skade spoff var så uheldig å være vitne til, og underlag som er stabilt nok, samt at det er ryddig i padocken. Her oppe i Trøndelag har vi litt problemer med leirholdig jord, slik at når hestene går ute og det regner litt så blir padockene bare søla i løpet av få timer og underlaget blir sleipt.
En annen ting er: en hest som er vant til å gå mye ute hver dag vil heller ikke få skader av herjing i padocken fordi den for det første er vant med å gå ute, og er sterk nok til å tåle herjing, og for det andre vil den antagelig ikke gidde å herje så fælt heller. Den syns ikke det er så big deal å gå ute, for den gjør det så mye likevel. Generelt JA til mer utegang for hester. Mine hester har alltid gått ute fra tidlig på morgenen til godt utpå ettermiddagen, de går sammen i en stor luftegård, og på 6 år har jeg ALDRI hatt en skade på hest som følge av utegang i padock.

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  10:48:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Quicken: hvor har du disse reglene fra, har aldri hørt om dem før..
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 24/05/2005 :  11:01:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Snakka med ei dame som driver et senter i Nord-Trøndelag i går ang en helt annen sak (hun vil kjøpe hesten min), og så spurte jeg om utegang og sånt oppe hos dem da jeg synes dette er vesentlig for hvem som får kjøpe min hest. Da var det hun dama som kom med dem, og at de hadde måttet bygge om luftegårdene sine i vinter når disse reglene kom. Skal prøve å få sjekka det ut mer nøye, men såvidt jeg forsto var det slik det fungerte. Kanskje landbrukskontoret vet mer om dette?
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 24/05/2005 :  12:00:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner faktisk ikke helt hvordan man kan si "det er jo tragisk men hestene må få komme ut". Tror da endelig ikke spoff har sagt at hesten skal pakkes inn i bomull heller *hever et øyebryn skeptisk* Eller ikke få utegang, men hvordan man kan gjøre utegangen minst mulig farlig for alle.

Først og fremst: stakkars både hest og eier!!! og alle dere som så på, og en stor klapp på skuldern til han som hadde jegerprøve, holdt hodet kaldt og fikk gjort slutt på plagene for hesten.

Så over til paddocker osv.
Jeg syns først og fremst at man må kunne ønske seg at alle former for innhengning er stor nok til at hesten kan "flykte" uten å føle en trang til å hoppe over et gjerde den strengt tatt ikke har mulighet til å komme over. Er innhengningen trang vil nok hesten fortere ty til "dårlige" løsninger enn om de har mer boltreplass, også om det er mer enn en hest.

Videre syns jeg faktisk at man til en viss grad kan bruke hodet litt og ikke nødvendigvis sette hester som "aldri" blir enig om rangen osv sammen, eller ved siden av hverandre, da dette stortsett bare bidrar til å øse opp hestene. Klart alle hester bør få være hest, og gå sammen med andre, men det er jo da kjekt om ikke alle de rangsterke hestene _må_ være sammen om man har begrenset med areal.

Ellers er det jo helt sikkert hensiktsmessig å ha høye gjerder som ser solide ut, gjerne litt mindre innbydende å hoppe over da vil jeg tro!

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  17:40:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
tragisk det der...
vi satte opp nye luftegårder i høst, og det er trestolper og ståltråd...
ikke noe stort bedre, og hvis hestene hadde blitt skremt skikkelig på 17 mai og ville løpe igjen, ville jeg ikke vært egentlig...

var ogås ei hoppe på stallen som ble nødslaktet pga ena nnen sparket av pipa på den hestenn....

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  18:09:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ståltråder og slike eltau kan være skumle dei også. I stallen eg holder til har vi hatt to tilfeller der hestane har rullet seg og hukket foten oppunder tauet (eltau). Deretter har hesten klart å skjære seg på desse. Den siste hesten som gjorde det vil få varige men på bakfoten sin da tauet hadde surret seg rundt foten og skjært heilt inn til beinet. Dette var ei lovande åringshoppe. Den andre eg såg på skar ikkje opp rundt heile foten, men traff ei stor blodåre slik att blodspruten stod. uten folk rask til stede den gang hadde nok hesten daua av blodmangel. Heldigvis gjekk det fint med denne.

Spoff nemner ein viktig ting. Nemlig stolpane. Dei bør absolutt ikkje være høgre enn resten av gjerdet, og det bør i allefall ikkje være spisser på dei.

Skal vi lage så høge gjerder att ingen vil forsøke å hoppe uit av paddockene trur eg vi må lage svært høge gjerder.

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  18:18:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skal vi lage så høge gjerder att ingen vil forsøke å hoppe uit av paddockene trur eg vi må lage svært høge gjerder.

Enig. Gjerdene på ridesenteret må vel være nærmere to meter, allikevel har flere hester og ponnier (forsøkt) hoppet ut.. Hadde hingst på ridesenteret og fikk bygget egen paddock til ham; solid tregjerde på tre-fire meter med skikkelig strømgjerde innenfor, det holdt ham ihvertfall inne, men det så ut som et fengsel.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  18:34:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg skjønner faktisk ikke helt hvordan man kan si "det er jo tragisk men hestene må få komme ut". Tror da endelig ikke spoff har sagt at hesten skal pakkes inn i bomull heller *hever et øyebryn skeptisk* Eller ikke få utegang, men hvordan man kan gjøre utegangen minst mulig farlig for alle.

<...>

Opprinnelig postet av Guro

Nei, det har jeg overhode ikke sagt.
Kopi av melding:

Først og fremst: stakkars både hest og eier!!! og alle dere som så på, og en stor klapp på skuldern til han som hadde jegerprøve, holdt hodet kaldt og fikk gjort slutt på plagene for hesten.

<...>

Opprinnelig postet av Guro

For min del er jeg glad jeg var der, selv om jeg skulle vært foruten hele hendelsen. I og med at jeg så hesten hoppe, så fikk jeg tilkalt hjelpa. Før eller siden hadde jo noen oppdaget hesten, men de sekundene den hesten kunne slippe før, tror jeg var verdt alt for den hesten. Det er skummelt om dette hadde hendt dagen etter.. Når det ikke var folk som ville sett hesten hoppe. Da ville den kanskje hengt der i 1.5 time før de skulle få midtfor. Antagelig hadde den dødd før den tid, men alle sekunder den kunne slippe før tror jeg er gull verdt. Når ulykken først skulle skje..

En ting som slår meg i denne debatten er alle de som tror de har perfekte gjerder, men som antagelig ikke har det. Jeg har faktisk tenkt mye på denne hendelsen siden den skjedde, og jeg har både hørt om uhell med de gjerdene/gjerdeløsningene jeg trodde var sikre, og ennå ikke sett en perfekt innhengning noe sted jeg har vært. Riktignok tror jeg man aldri kan bli 100%, men å tro at man har 100% sikre gjerder er en skummel "sikkerhet".

Noen eksempler på sikre gjerder jeg har hørt at har fulgt med seg ulykker:
  • Fjørgrind: En grind som sies å være bra fordi den ikke blir liggende på bakken når du åpner den opp, slik at hesten kan snurre seg fast i grinda, eller håndtaket lede strøm til bakken. Jeg hørte en historie om en hest som satt halen sin fast i en slik grind.. Reaksjonen ved dette kan være så mangt, men jeg tror de fleste hester gjør med enn å stå der. Hesten jeg hørte om tok løpefart og hoppet over på andre siden av gjerdet på paddocken.
  • A-staketet fra Equisafe, antagelig ganske sikre likevel, men selv om det påstås at disse ikke knekker og får skarpe splinter (heller ei ved kulde), så gjør dem visst det. Faren er høyest når det er kaldt.
  • Løs strømtråd som på en eller annen måte brukes på topper/på kanten/på innsiden av gjerdet. Risikoen minker dersom gjerdet er veldig godt festet, men hester kan rase ned gjerder, de kan forsøke å hoppe over gjerdet selv om det er høyt (se neste punkt). Jeg nevnte vel noe om strømtråder og oppskrelte bein allerede i første innlegg. Selv om dette var på beite hvor trådene var festet i enkle staketter, er strømtråd en strømtråd og kan også løsne fra et gjerde. Nå er antagelig de smale nylonsbåndene verst, men de nyere tauvariantene kan antagelig også gi skade om de først vikles rundt bein. Du trenger bare en hest som gjør litt mer enn å bare stå stille, og det gjer gjerne ikke hester når de får strøm i seg.
  • Høye gjerder, minker nok risikoen, men.. I gamledager hadde vi en shire på stallen. Da han var hingst og ung, hadde han hoppet over gjerdet i hingstepaddocken på 1.80m. Riktignok er en shire stor, men dette er vel et bevis på at en hest har troen på at den klarer det meste. Denne klarte det faktisk også, uten uhell. Men jeg vil nå si at et gjerdet på 1.80 er å betegne som høyt. Selv for en shirehingst.. (skulle gjerne sett den hoppet.. Særlig siden det gikk bra )

Med dette mener jeg ikke at man skal ha hestene inn (om det hadde vært en debattsak kunne jeg ramset opp boksulykker jeg kjenner til også..), og ikke la de gå ute. Men man bør tenke veldig godt over sikkerheten, og hva som kan skje. Jeg har fremdeles til gode å se det perfekte gjerde, og synes derfor man bør tenke godt gjennom dette. Man skal ha hesten ute likevel, men kanskje du bør tenke deg om en gang ekstra om hesten din skal gå sammen med flere hester (da øker sjansen for at den vil ønske å flykte, med en mindre paddock er sjansene store for at den prøver seg på gjerdet). Man bør gå over egne luftegårder. Passe på at spiker, løse planker, løse strømtråder festes godt. Når paddocken er i bruk bør særlig nøyaktigheten med bruk av grinda tas når hesten slippes ut og inn. Pass på så det ikke blir strøm i bakken. La helst hesten gå uten grime (ikke alle steder er det å anbefale, tilfelle hesten skulle komme seg løs). La hesten ha sin rang, men ikke undervurder den helt.

Selv om jeg har hørt at A-staketet kan splinte, tror jeg generelt det er et av de klart beste alternativene. Det er strømtråd som er festet til gjerdet, som vanskelig vil kunne falle av eller snurres fast i hestens bein. Ingen skarpe kanter med mindre plasten splinter (vanligvis bøyes den, det har jeg opplevd). Høyden er også ganske ok. Ellers tror jeg disse (flexigate) grindene også er ok, om man passer på at de snurres helt inn før hesten tas inn (har god erfaring med dem), men det finnes helt sikkert noe her også.. De kan lett bli til at de henger, da folk slurver med å la de snurres helt inn.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 24/05/2005 18:38:17 Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  19:35:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vanskelig emne dette her,spoff.. ;)

Vi er vel alle enige om at det ikke er mulig å sikre hestene våre fra ulykker 100%...men,som spoff sier,så er det viktig å tenke litt over hva som kan gjøres for å bedre bl.a utegangen til hestene mest mulig...
Mange bra poeng som er kommet med her,så vil egentlig bare ta opp en ting som ikke er kommet så mye med...nemlig dette med tre-gjerder(gjelder også bokser og annet). Treverk,da spesielt nytt,har en tendels til å "leve" litt...dvs. ha ørsmå bevegelser i selv materialet. Spesielt på nytt treverk som ikke har fått "satt seg til" er det endel bevegelse i. Som resultat av dette "skyver" ofte treverket ut skruer og spikrer,ikke langt ut men nok til at en hest kan skrape seg opp stygt...

Og er en ikke nøye med å gå rundt på gjerder/nytt treverk i bokser med en hammer i hånd med jevne mellomrom,kan en da ha en hest som kun ville klø seg,men som istedet står med et stygt skrap/kutt... :(

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  20:05:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Forresten så fortalte stalleieren meg om en ulykke som hadde vært i stallen for noen år siden, kanskje den også får noen til å tenke: En hest hadde løpt, og spiddet seg rett opp i buken av en gren som stakk opp. Det ble nødslakt på stedet.

Etter dette har han gått over paddockene med sånn kuttegreie de bruker på jordene for å holde trær og lignende nede, opptil fler ganger pr. år.
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  21:16:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
spoff;

Det som er mest synd i dette tilfellet er jo at det ikke er første gangen en slik ulykke har skjedd der ;\ For et par å siden gikk to hester i samme paddock. De begynte å sloss og den ene hesten ble sparket så kraftig at hun brakk beinet og måtte avlives. Man ville vel kanskje tro at de lærte av dette, men snarere tvert imot. Min venninnes hest går fortatt sammen med en annen hest der nede. Og når jeg sto på samme stall som henne før så gikk ALLTID hesten hennes gjennom hingstepaddockene. Og ca. annenhver dag river de jo ned gjerdet der også.

Som du sier, anlegget er jo av ypperste klasse, men jeg er enig at det faktisk er rom for et par forbedringer.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  21:37:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

<klipp>

For et par å siden gikk to hester i samme paddock. De begynte å sloss og den ene hesten ble sparket så kraftig at hun brakk beinet og måtte avlives.

<klipp>

Opprinnelig postet av Kristine & Ibrahim K

Jeg kjenner ikke den hendelsen i detalj, men har blitt fortalt at det ikke var pga gjerdene iallfall. Kanskje plassen var litt liten..

Jeg har opplevd hest som har fått sparket av beinet selv. Det skjedde fordi det var litt liv i det en flokk skolehester ble sluppet ut. Den ene rullet seg, mens en annen sparket den da den var på vei opp. Dette skjedde rett og slett pga litt "gledes uro" ved utslipp, og hadde ikke noe med gjerder/størrelse på paddock å gjøre. Så ting kan skje likevel.. Men ofte har det med størrelse på paddock dersom flere hester går sammen, eller dårlige gjerder på noe vis.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 24/05/2005 :  21:50:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Enig med mye av det som er skrevet her angående sikkerhetstiltak på paddocker. Det som er helt klart er at om en hest først vil hoppe over gjerdet, ja da hopper den med mindre gjerdene er "himmelhøye". Jeg syntes det må være viktig at gjerdene gir etter ved høy belastning. Det er også viktig at det ikke er mulighet for å kile seg fast eller snurre seg fast i noe. Hvis ulykken først er ute og hesten blir "hengende" oppå gjerdet eller kiler seg fast, og således bruker krefter på å komme løs, burde det ikke da være en sikkerhet at materialet gir etter? Det er tross alt bedre med en løs hest enn en skadet hest.... (selv om en løs hest kan ende opp med å skade seg).
Mvh Christine
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.