hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Islandshesten din heter...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Islandshesten din heter...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Selameyjan

Skrevet - 07/10/2005 :  16:48:46  Vis profil  Svar med kopi av melding

Jeg gjetter at "Meið", betyr å stå sammen; dette er en hest som alltid vil være der for deg
Er ikke helt sikker, for meið er en stavelse som finnes i ord som betyr flere ting.

Får man ikke vite hva navnet betyr når man kjøper en islandshest? Siden navnet nesten alltid betyr noe er det litt merkelig at man skal være nødt til å gå rundt å lure...
Den letteste måten å skrive islandske (og andre utenlandske bokstaver på) er å kopiere dem fra islandske sider på nettet. Det går også an å stille inn ditt eget tastatur, men jeg har ikke funnet ut hvordan.

"Gleði" betyr glede, ja. Det skrives også med den islandske bokstaven.

"Spurning" skrives uten prikker over u-en.

"Kónguló"/ "könguló" skrives med enten aksent eller prikker over den første o-en, begge deler brukes i islandsk.

www.selkie.no Gå til toppen av siden

Leikna fra Vårli

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  21:00:10  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLeikna fra Vårli  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLeikna fra Vårli  Svar med kopi av melding
heija

min hest heter Leikna og jeg tror det betyr vill, skvetten. men har hørt at d betyr d motsatte eller noe.. er ikke helt sikker..

navnet passa til ho når den forgje eieren hadde ho.. da tok ho visst ut ganske mye. ho har aldri gjort d med meg men jeg har bare hatt ho ca 1 månde men prøvetida..

*~det var det~*
Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 07/10/2005 :  21:49:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Emilie: Sjekket www.islandshingstar.se og navnet Leikna betyr " Skicklig":). Det er jo da skikkelig på norsk. Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 07/10/2005 :  21:50:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eller. ordentlig blir vel rette oversettelsen;). Gå til toppen av siden

Island_s_hest

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  22:09:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIsland_s_hest  Svar med kopi av melding
Islendingene på stallen min heter Kongùr, Thrøstur, Skafrenningur, Vikingur(han jeg rir), Funi, Errò, Nøs, Gòa?? & Svanur =)
Kongùr sier seg selv, betyr konge!
Thrøstur betyr Trøst, Fugl.
Skafrenningur ???
Vikingur betyr Viking=) Seff betyr det det!!
Funi betyr flamme eller bra vilje
Errò ??
Gòa er navnet på en måned i en gammel kalender
Nøs er navnet på en merr med hvit snipp
Svanur betyr noe svane lignende sak!! hehe

Ri Islandshest, det gjør livet til en fest! Gå til toppen av siden

Gledi:-)

» VIP

Skrevet - 08/10/2005 :  12:29:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Allright, var ikke sikker på hvordan de to navnene staves, men nå vet jo det.

Jupp, Gleði skrives med islandsk D, bare jeg som ikke vet hvordan jeg skriver den på dataen. (Nå kopierte jeg den, noe som var tungvint!)
Noen som kan fortelle meg hvordan jeg skriver den??
Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  18:17:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
jeg har brukt "alt,+,208" men det funker ikke på min bærbare
Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  18:20:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hold inne alt mens du skriver 00240. Har en Gleði og en Heðinn, så det går ganske automatisk å skrive det for meg. :) Gå til toppen av siden

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  18:41:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

"Kónguló"/ "könguló" skrives med enten aksent eller prikker over den første o-en, begge deler brukes i islandsk.

Opprinnelig postet av Selameyjan

Egentlig blir dette feil også. Men det er mange som skriver det slik. Det finnes en regel på Island som heter ng/nk regelen, og foran der er det ikke lov å skrive á, é, ó, í ú, ý og ö. dette vet jeg siden det var det jeg lærte på barneskolen, og tro meg jeg husker det. Var en av de beste i klassen når det gjaldt rettskriving:) kommer forresten fra Island.

hm.. ja, d va d da.. Gå til toppen av siden

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  18:45:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
oops, en liten feil. Ö er lov men ikke disse andre;)

Berit_og_Glanni

Skrevet - 08/10/2005 :  19:40:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har en hest som heter Glanni.. vet noen hva det betyr????????????????? ?????????? Har ei veninne som har en hest som heter Lúkas (driit god) vet noen hva det betyr?

Takker..

siren er feet
Gå til toppen av siden

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  21:59:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
Lúkas er bare et navn, sikkert fra norrøn tid. Glanni betyr uvarsom eller rask, ofte sagt at en som kjører fort (bil) er glanni. så er hesten din uvarsom eller er veldig rask passer dette navnet veldig godt:)

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  22:07:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Islendingene på stallen min heter Kongùr, Thrøstur, Skafrenningur, Vikingur(han jeg rir), Funi, Errò, Nøs, Gòa?? & Svanur =)
Kongùr sier seg selv, betyr konge!
Thrøstur betyr Trøst, Fugl.
Skafrenningur ???
Vikingur betyr Viking=) Seff betyr det det!!
Funi betyr flamme eller bra vilje
Errò ??
Gòa er navnet på en måned i en gammel kalender
Nøs er navnet på en merr med hvit snipp
Svanur betyr noe svane lignende sak!! hehe

Opprinnelig postet av Island_s_hest

Svanur er svane ja:P
Erró er kallenavnet på en kjent islandsk kunstner. Husker ikke hva han egentlig heter..
Skafrenningur er når det øverste laget av snøen på veien fyker i lufta.. hehe.. litt rart å kalle hesten sin det, men det er det skafrenningur betyr:)

avur

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  01:08:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Linda: Kóngur, da, er det et unntak? Gå til toppen av siden

lillelinda

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  09:31:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelillelinda  Svar med kopi av melding
nei, det er ikke et unntak. Det er likevel mange som skriver det slik og det er pga at det uttales med en ó på Island. Derfor er det mange som tror det skrives slik:)
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.78 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.