hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dulling
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 dulling
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Anette

Norway

Skrevet - 02/05/2003 :  12:58:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Hesten min står ut et par timer på formiddagen, så blir den tatt inn og får middag. Deretter slipper jeg den ut noen timer på ettermiddagen igjen. I tillegg blir den ridd ca en time pr dag. Og hvis det er synd på hesten min, så er det synd på alle de andre hestene på stallen her også. For alle får lik behandling. Og alle hestene trives, de er sunne og friske, har gode høver, har blank pels, de spiser og har trivselsflekker.

Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 02/05/2003 :  16:05:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Jeg er ganske enig med Anette her ja... Hestene på stallen her står ute fra ca kl. 09.00 til 19.00-20.00-21.00. Dette varierer litt men de står i hovet trekk ute på dagen. Om kvelden kommer de inn og får for, og står der om natta.

Hvis det har hent noe med hesten er det bedre å ringe dyrlegen og fortelle om situasjonen, og hvis dyrlegen syntes det er nødvendig kommer hun, hvis ikke kommer hun ikke. Og jeg er ikke redd for å bruke litt penger på hesten så den blir bra og har det godt!!

Moi: Du har nok Islandshester som er født til å leve ute. Kanskje Anette har en hest med andre behov...Det har nok jeg oxo...

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 02/05/2003 :  16:33:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
ehh ja??? Hva har d med saken å gjøre?

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 02/05/2003 :  16:47:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til kaja1988: Hva med å lese innleggene her litt bedre?

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 02/05/2003 :  19:17:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hentet fra den artikkelen som anette kom med

Kopi av melding:
En långhårig häst torkar mycket långsamt och har lättare för att bli sjuk, om den blir stående blöt i boxen. En klippt häst torkar snabbare och avger mindre fukt till sin omgivning vilket har en positiv effekt på stallmiljön. Som skötare till en klippt häst har man ett aktivt ansvar för att hästen inte fryser.

Vet ikke jeg, men det er kanskje nettopp derfor folk gang på gang sier at om hesten får lang pels så MÅ den få stå ute når den er våt slik at det kommer luft inn i pelsen slik at hesten tørker fortere. Det sier seg nesten selv at en hest som må stå inne med lang pels når den er våt vil tørke mye senere, og dermed miste mye varme.

Jeg støtter de som vil ha kort eller barbert ehst dersom den er veldig aktiv. Hesten vil bare ikke klare å yte like mye med en lang pels enn med kort, det er nok fakta.

Men da må jeg få spørre, hvofor ikke bare ha på hesten dekken når det begynner å bli kaldt slik at den ikke setter så mye pels? Da er det ikke nødvendig å klippe. Jeg ser likso mikke helt poenget med å klippe og ha på dekken når man bare kan ha på dekken uten å klippe. Jew tror hesten iker det seå må den bli barbert. Det stememr ikke, for det finnes en middelvei. Det forundrer meg stadig at folk ikke ser ut til å tenke i den retnignen, og jeg lurer selvsagt på hvorfor?!

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2003 :  19:42:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Som det har blitt sagt her før: alle hester kan vennes til utegang uten dekken, men det må gjøres gradvis og langsomt! Ang. dyrlege: Sår og småkutt behandler jeg selv, men har jeg mistanke om at det er alvorlig, da ringer jeg dyrlegen! Ingen som sier at man skal slutte å bruke sal og hodelag, MEN naturlig hestehold, eller så naturlig det lar seg gjøre må da være det beste for hesten vel???

Elizabeth, Miriam, og Stormegutten da=)
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2003 :  20:18:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Hvis hesten min får et kutt er ikke det første jeg gjør å ringe til dyrlegen.. Har hatt hest i mange år. Vet hvordan jeg skal behandle dem.

tihi
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  00:46:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Til vixi: Sånn er det mange steder! Det er også tendenser til det her jeg står. Hvis været er stygt blir heller ikke hestene satt ut, og i vinter var det en av hestene som sto inne døgnet rundt (og da mener jeg døgnet rundt!!) med 3 dekkener på seg. Eieren grunnlag for det var at "det er en så dyr hest". Da begynte jeg å stille spørsmålstegn til hennes mentale tilstedeværelse ihvertfall! Til opplysning så er hesten syk nå. Om det er pga. at den har stått inne i 4 mnd., med ridning i 1 time pr. dag som eneste avveksling, veit ikke jeg, men syk er den i alle fall. Jeg synes det er sykt når et menneske som "ansvarlig" hesteeier ikke lar hesten gå ute mer enn noen timer hver dag, eller sånn som nevnte tilfelle -ikke lar den gå ute i det hele tatt.

Regnet med at det var sånn mange steder. Har ikke noe problem med at folk tar inn sin hest kl 15 jeg, det får bli deres valg. Men at våre er mishandlet fordi de må stå ute helt til kl 18 blir litt drøyt.

Skal mye til før jeg ringer dyrlege pga sårskader. Har unghester som har gått sammen - og uten sko. Da blir det lite sår. Noen små rift av og til. Tror jeg snart har sett nok sårskader til å greie å avgjøre hva som må syes og ikke. Grønnsåpevask og bacimycin. Sår på bein bandasjeres til det har dannet seg hinne - første natten stort sett. Har gått bra i 15 år.
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 03/05/2003 :  01:54:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen som sier det??? Eller i det hele tatt antyder at hestene dine er "mishandlet" fordi de går ute? Halloooo!! Da bør man sjekke huet sitt! Kjøpe seg en Barbie-hest! Arrrrrg! Jeg blir så forbanna oppgitt over sånne mennesker!

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  03:35:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Er det noen som sier det??? Eller i det hele tatt antyder at hestene dine er "mishandlet" fordi de går ute? Halloooo!! Da bør man sjekke huet sitt! Kjøpe seg en Barbie-hest! Arrrrrg! Jeg blir så forbanna oppgitt over sånne mennesker!

Er visst det ja. Men jeg hører det stort sett via andre. Og den såkalte mishandlingen går KUN på at hestene er ute for lenge. Kommentarer av typen "dakar dere, må stå ute dere da..." og "herregud, nå reiser de hjem kl 16 og har ikke tatt inn hestene". Hallo... vi kommer da tilbake.

Begynner å lure litt da. Akkurat nå har vi tre unghester, som frem til nå ikke har blitt brukt så veldig mye. Så mener de at de skal stå inne 3/4 av døgnet i tillegg. Sikkert veldig sunt det. Så godt innemiljø har vi ikke på stallen. Stakkars luftveier.
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  11:40:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei!

Hestene våre går ute hele døgnet, 6 stykker.
Alle hestene er ikke akkurat venner hele tiden, så små-sår blir det hele tiden, jeg renser det med grønnsåpe, og tar på blur-spray, hver dag helt til såret er grodd, hva kunne dyrlegen gjort?
Han kunne faktisk ikke gjort særlig mye, annet enn å si til meg hva jeg skulle gjøre.
Og når metoden min funker, så gidder jeg rett og slett ikke å plage dyrlegen.
Men selvsagt, hvis hesten er slapp, og jeg ser på den at den ikke er frisk, så ringer jeg selfølgelig til dyrlegen!

Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  18:15:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Vi må huske på at vi har hest ikke spedbarn

tihi
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  21:51:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Tror vel de fleste vet at de har hest, ikke spedbarn.
Skal prøve å forklare noe av det jeg prøvde meg på tidligere i denne debatten:
Det finnes mange forskjellige måter å "ha hest" på. Jeg behandler kanskje hesten min på en måte som blir sett på som såkalt "dulling". I andres (deriblant mine) øyne, er dette helt normalt hestehold. Jeg har sikkert massevis av unødvendig utstyr, jeg barberer hesten min osv osv.
Andre lar hesten sin stå på utegang året rundt uten hverken sko eller dekken, og det respekterer jeg fullt ut.
Det jeg prøver å si her, er at uansett hvilken måte man "har hest" på, så tror jeg vi har hest av akkurat samme grunn, nettopp fordi vi elsker hester! Kanskje naboens varmblods trives bedre uten dekken enn det min varmblods gjør. Men hva så? Hadde vi ikke likt hester, hadde vi heller ikke hatt hester. Hvis man først er voksen nok til å eie en hest så burde man være voksen nok til å akseptere at andre behandler hesten sin på en annen måte enn det du gjør.
Jeg synes det er helt topp at folk utfører forskjellig hestehold her i landet. Hvor kjedelig hadde det vel ikke vært hvis alle gikk på utegang, eller hvis alle stod på stall døgnet rundt. Vi lærer jo også av hverandre, så det er supert at ikke alle er like!
Og når det gjelder barbering som det har vært så mye mas om her, så blir barbering gjort for hestens skyld, ikke eierens. Hvis man leser den artikkelen jeg ga dere link til lenger opp her, så står det at hestene orker mer når de blir barbert. Men kanskje det ikke gjelder for alle? Kanskje naboens hest er like sprek og glad med tykk pels? Men hva om min ikke er det? Da er ikke problemet større enn at naboen lar sin hest ha pelsen sin, mens jeg barberer min.
Når det gjelder den debatten her, så blir vi aldri enige uansett. Men vi kan jo i det minste bli enige om at vi er uenige.
I stedet burde vi konsentrere oss om noe viktigere, f.eks. de stakkars hestene her i landet som virkelig blir vanskjøtet. Det synes jeg er litt viktigere, enn å krangle om hvorfor man barberer hester, eller hvem som duller med hestene sine!

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 03/05/2003 :  22:42:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvor kjedelig hadde det vel ikke vært hvis alle gikk på utegang, eller hvis alle stod på stall døgnet rundt.

Ok, så folk skal ikke gi hesten sin det beste fordi det ville blitt kjedelig? Unnskyld, men det går vel ann å tenke litt?
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  22:56:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Tenke litt? Jada, jeg tenker mye jeg. Men du burde også kanskje tenke litt. For hva er det beste for hesten? Det finnes det ikke noe fasitsvar på. Alle hester er individuelle, akkurat som oss mennesker. Min hest har det best på stall, andres hester har det kanskje best på utegang. Alle kjenner sin hest best, og vet hva som er mest riktig for akkurat den!

Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.