hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dulling
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 dulling
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2003 :  23:24:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Hvis folk har lyst til å barbere hestene sine, så la dem gjøre det. Jeg personlig har ikke noe imot personer som barberer hestene sine. Jeg synses det er helt unødvendig jeg da...

Man kan ikke sammenligne hester og mennesker. Langt tilbake hadde vi hele kroppen dekket av hår. Grunnen til at vi ikke har tett pels over hele kroppen er at vi begynte å bruke klær. Man kan ikke tenke "'Nå er det kaldt ute. Jeg fryser. Da fryser hesten min også.." Hesten har andre behov enn deg.. Vi tåler mindre kulde enn hestene våre.

Man kan jo begynne å bruke deodorant på hesten da.. (ja serlig)
tihi

Redigert av josefine=) den 28/04/2003 08:29:19

Redigert av mix1 den 28/04/2003 09:14:41
Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2003 :  10:40:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Enig med josefine. En kan ikke sammenligne hester og mennesker. Hesten tåler mye mer av vær og vind enn vi gjør. Selv en barbert hest tåler mer enn oss!

pimpenelli: Hvor har du lært at hesten mister fettlaget hvis du bruker dem??? Har aldri hørt noe så dumt... Hesten mister fettlaget sitt (det i pelsen) dersom du vasker den ofte med vann og såpe (shampoo/grønnsåpe), og det er vel ikke så ofte en gjør midtvinters når det er kaldt... Om sommeren er det ikke like nødvendig for hesten med et like tykt fettlag i pelsen, så da går det fint å vaske den litt oftere enn om vinteren. Fettlaget i kroppen mister den på samme måte som oss, nemlig ved feil foring/for lite mat kombinert med masse trening. Altså en mager og feilernært hest. Du bør være litt mer forsiktig før du slenger ut påstander, kanskje du burde ta et kurs selv først?

Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2003 :  12:06:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Man kan sikker samenligne deg og hesten din, fordi dere har jo ikke hår på kroppene deres

tihi
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2003 :  16:28:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Har du 4 ben, hale, høver, pels, ører du kan bevege og mule??

tihi
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 30/04/2003 :  02:15:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Så jeg er lat bare fordi jeg barberer hesten min? Javel, du får tro hva du vil, men hadde jeg vært lat så hadde jeg aldri hatt hest. Jeg foretrekker å barbere hesten min. Du fortrekker å la den ha lang pels. Javel, hva så? Jeg aksepterer hvertfall at folk ikke barberer hestene sine, og du burde akseptere at andre vil barbere!

Fatter ikke at du gidder jeg. Håpløst prosjekt. Du må snart ha lært at "a la naturell" er tingen. Det er bare å hive seg på trenden mens du kan, snart er det noe annet som er i vinden.

Bort med staller, saler, hodelag, dekken og sko. I samme håndvending kan du selvsagt kvitte deg med høy og kraftfor, for hestens mage er tross alt laget for å spise gress?!! Mens vi er så godt i gang kan vi egentlig kvitte oss med hesteeierne også, for det er vel det som er mest unaturlig.

Hesten min ser ut til å trives alldeles utmerket den, selv med alt dillet jeg benytter. Egentlig rart den overlever.
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 30/04/2003 :  14:48:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Hehehe, godt sagt!
Det er faktisk veldig sant det du sier!

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 30/04/2003 :  20:55:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Denne debatten går ikke ut på at vi skal kaste alt for å få hesten naturlig, men at vi duller for mye med den!

Folk passer på hestene sin som om de var et glass som kunne knuse.
Er redde for at hestene skal fryse og er det en liten anntydning til sykdom/kutt må dyrlegen på jobb med en gang!
Er helt enig at vi ikke skal misshandle hestene fordi de tåler så mye allikevel, men det finnes grenser på hvor forsiktige vi skal være!
Med den måten vi behandler hestene på vil de bo med menneskene i fremtiden.

Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 30/04/2003 :  21:26:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
jeg har hesten min på en galoppstall. her er det mye av det du kaller dulling med hestene. grunnen til dette er at de fleste galopphester er dyre i drift, og det hjelper ikke på regnskapet med skader og dyrlegeregninger..

her hvor jeg bor koster det rundt 6000 i mnd for å ha en hest hos en profesjonell trener+hyppige sjekk fra dyrlegen om alt er bra+skoing av hesten hver 4 uke (hestene må ha alluminium sko, og de er ikke dyre, men om vinteren brukes vanelige jernsko)++++
du kan med andre ord være HELDIG om du kommer ned i 7500 i mnd for En hest. det er mye penger!

i norge varer løpssesongen ca fra april til november, og i løpet av sesongen skal jockey betales, løpskontigent betales osv osv.

jeg skjønner godt at man da tar "ekstra godt vare på" hestene sine, at man da bruker ekstra beskyttelse for beina, og at man kjøper et dekken så de ikke skal "fryse"

men det som mange holder på med i andre ridesporter, synes jeg blir for mye.. 5 dekkener på en hest om vinteren og slikt.. min sto med ett dekken i -20 i vinter, selv om han er galopphest (han utvikler godt med vinterpels) greit å dulle med hesten sin, men har den det bedre for det?
ellers synes jeg du hadde funnet et kjemebra innlegg fra torbjørn, frik! er enig i det han sier!

(dette ble litt klønete skrevet, men jeg tror dere tar pointet;o)

*helene*
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 02/05/2003 :  00:42:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Som sweety89 skriver lenger opp, så er det visst dulling å tilkalle dyrlegen hvis hesten er syk eller har fått et sår/kutt man er usikker på om bør syes eller lignende. Jeg er av den oppfatningen at jeg heller ringer dyrlegen en gang for mye enn en gang for lite.
Og ja, jeg er redd for at hesten min skal fryse, for den blir barbert og da fryser den lett.

Jeg vil ikke påstå at jeg duller med hesten min, for meg er dette helt vanlig hestehold:
* Hesten min får riktig for av høy kvalitet tre ganger om dagen
* Den blir barbert og står med dekken (ofte flere dekken)
* Jeg klipper hestens hale, napper manen, tar i showshine og ordner hesten litt ordentlig hvis jeg har god tid en dag
* Jeg har på belegg uansett hva jeg gjør med hesten, til og med i paddocken
* Jeg rir med martingal, sporer og pisk
* Jeg skor hesten min regelmessig
* Jeg har hesten min ute kun noen timer hver dag
* Jeg rir i ridehus

Er dette dulling? Nei, det er faktisk ikke det. Eller jo, for noen kanskje, men jeg synes dette er helt normalt.
Synes ellers denne linken sa ganske mye FOR barbering av hester: http://www.slu.se/forskning/veterinar/stordjur/klippning.html
Dere naturlige folka bør ta dere tid til å lese gjennom den, så kanskje dere skjønner hvorfor vi barberer hestene våre!
Jeg mener ikke at alle skal barbere hestene sine for det, men vi som har behov for det må vel få lov, uten å bli presset på disse naturlige greine deres. Jeg går ikke over til naturlig hestehold uansett, ingen får overtalt meg. Hesten min trives sånn som den blir behandlet nå, så jeg ser heller ingen grunn til å begynne med såkalt "naturlig" hestehold!

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 02/05/2003 :  01:04:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Anette: For å være helt ærlig så må jeg si at hvis det er slik, og kun slik, du holder hest så synes jeg oppriktig synd på hesten din. Ikke misforstå, sånn som du ofte gjør, og si at jeg kaller deg dyremishandler osv. osv. Det jeg mener er bare at jeg tror hesten din kunne hatt det så mye mye bedre med litt mer forståelse. Da tenker jeg særlig på det du sier om at den bare går ute noen timer om dagen, oppriktig talt -hvem tenker du mest på av deg selv og hesten? Eller tror du faktisk at det er til dens beste å hovedsaklig stå inne? Jeg bare spør.

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2003 :  02:17:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Der må jeg si meg enig. Hester trenger å gå ute mer enn noen timer pr døgn.

Men til opplysning for alle skal jeg tilstå at jeg er en skikkelig dyremishandler i følge enkelte sjeler på stallen vår. Tenk dere, hestene mine går ute fra 08 til langt på ettermiddagen. Både 18,19 og 20. Det går virkelig ikke an. At hesten går ute så sent er mishandling det. Skal legge til at de fleste andre kommer inn rundt kl 15 vinterstid.

Hva er mest mishandling. Mine hester som går ute i fri luft (selv om jeg bruker dekken) eller de som står inne i en fuktig stall med en snev av ammoniakk i lufta.

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 02/05/2003 :  08:41:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Mine står ute hele natta!!!!!!!!!!..........
Så d der er ingenting!!! Iallefall ikke mishandling!!!

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 02/05/2003 :  08:41:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Mine står ute hele natta!!!!!!!!!!..........
Så d der er ingenting!!! Iallefall ikke mishandling!!!

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 02/05/2003 :  10:01:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Det er jo ikke misshandling å ha hestene ute lenge, jo lengre jo bedre.
Jeg har hestene ute hele døgnet, og de koser seg mer enn noen annen gang!
Hvor har du det fra egentlig??

Vi hadde en hest som hadde et åpent sår på mulen, det vi gjorde var at vi renset det med grønnsåpe og en lapp over, såret er helt fint nå.
Du trenger ikke å ringe dyrlegen hvis du vet hva du skal gjøre.
Jeg mener også at det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite.
Men hvis vi ringer fordi hesten hoster en gang, er ikke det overdrevet?

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 02/05/2003 :  10:14:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til vixi: Sånn er det mange steder! Det er også tendenser til det her jeg står. Hvis været er stygt blir heller ikke hestene satt ut, og i vinter var det en av hestene som sto inne døgnet rundt (og da mener jeg døgnet rundt!!) med 3 dekkener på seg. Eieren grunnlag for det var at "det er en så dyr hest". Da begynte jeg å stille spørsmålstegn til hennes mentale tilstedeværelse ihvertfall! Til opplysning så er hesten syk nå. Om det er pga. at den har stått inne i 4 mnd., med ridning i 1 time pr. dag som eneste avveksling, veit ikke jeg, men syk er den i alle fall. Jeg synes det er sykt når et menneske som "ansvarlig" hesteeier ikke lar hesten gå ute mer enn noen timer hver dag, eller sånn som nevnte tilfelle -ikke lar den gå ute i det hele tatt.

Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.