hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dulling
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 dulling
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  07:46:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Anette: Det var IKKE sånn jeg mente det, men det var DU som skrev at det ikke var noe kult å komme i stallen når hesten har ti cm lang vinterpels, og den var sølete! Det jeg ville frem til er at mangen sikkert også gjør det av ren latskap! Det var ikke nødvendigvis ment mot deg.

Elizabeth, Miriam, og Stormegutten da=)
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  10:53:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Herregud.. så usaklige argumenter du kom med der... så du synes pelsen på hesten er EKKEL??? nå får du søren meg skjerpe deg... Hvis du synes pelsen er ekkel på en hest så skulle du ikke hatt hest.... HELE HESTEN ER DEKKEN AV PELS JENTE---- Så utrolig teite... Hvordan kan du samenligne menneskers hår med pelsen på hesten??? Troooor du må lese et par bøker om hest!

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  13:00:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Tror du bare snakker for å kverrulere... Gidder seriøst ikke diskutere med deg for du snakker bare tull.... tull tull tull
Denne diskusjonen er om dulling og vi har bestemt at vi skal forholde oss til d...!!!!!

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  16:44:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
110% enig med Anette!!
Tviler på om dere som er mot barbering har prøvd å ha trening for instruktør i en ridehall mitt på vinteren! Kanskje dere ikke har tilgang til hall, og da ikke har prøvd å ri i hall med en hest med masse pels!

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 22/04/2003 :  18:28:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med deg moi ang. pimpenelli, sånne useriøse innlegg gidder i alle fall ikke jeg å besvare!

Til kaja1988: Haha!! Den var jo god!
Ps. Hesten tåler å være svett -det er faktisk helt naturlig!

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  18:58:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Når trenger en hest å barberes?
Et eksempel:
Fjording med 12 cm ragg over hele kroppen. Takler suverent 25 kuldegrader, men blir svett av å stå inne.
Løsning:
Barbere en stripe på 15 cm langs hele hesten, beina inkludert.
Effekten blir som når vi er blitt varme og tar av oss vottene for å slippe ut varmen et sted. Hesten tåler bedre å stå inne på natten, samtidig som den fremdeles har nok pels til å tåle kuldegradene...

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  21:38:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Angående det å barbere bare litt av hesten så er det faktisk ikke bra. Skal man barbere hesten, så får man barbere hele eller ingenting. Hvis man lar noe pels bli igjen ødelegger du i hvertfall egenskapene hesten har til å holde seg varm med pelsen, for da er den veldig kald på det barberte området og varm der den har pels. Da skjønner ikke hesten noen ting, og det ødelegger alle hestens varmeegenskaper. Jeg barberer hele hestens kropp, men ikke ansikt og bein. Det fungerer helt fint. Og det er også det mest vanlige. For min del så fungerer barbering helt fint, skjønner ikke problemet med å gjøre det. Kan skjønner det hvis hesten hadde tatt skade av det, men hallo? Det gjør den da ikke.
Men men, de som vil barbere får gjøre det, de som ikke vil barbere får la vær. Så enkelt er det..

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  21:58:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis man lar noe pels bli igjen ødelegger du i hvertfall egenskapene hesten har til å holde seg varm med pelsen, for da er den veldig kald på det barberte området og varm der den har pels. Da skjønner ikke hesten noen ting, og det ødelegger alle hestens varmeegenskaper.

Varmeutvekslig, er det noe som heter. Det betyr at blodårene (kapillærene) trekker seg sammen lokalt etter behov.
Eller utvider seg, da...
At hesten ikke skal skjønne noen ting hvis man kun barberer en "luftestripe" blir en noe ullen uttalelse etter min oppfatning.
Hva mener du egentlig med det?
Blir hesten forvirret?

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  22:55:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg mener ikke at hesten blir forvirret, men du skjønner sikkert hva jeg mener. Å barbere bort bare noe av hestens pels blir helt feil. Da skal den holde seg varm et sted på kroppen, men ikke på resten av kroppen. Det er vanskelig å forklare, har selv fått det forklart en gang, men den personen må ha vært flinkere til å ordlegge seg enn meg. Men jeg tror du skjønner hva jeg mener. Og min mening er at det blir helt feil å barbere bort bare litt av hestens pels. Men men, alle har forskjellige meninger. Jeg barberer hvertfall hesten min, og det kommer jeg til å fortsette med. Synes det blir litt feil å ri en hest med lang pels i ridehus om vinteren når hesten damper etter 10 min. Da føles det liksom helt feil. Tror faktisk også det er bedre for hesten å slippe å ha så tykk pels. Men, det er jo bare noe jeg tror. Hester kan jo ikke snakke, desverre.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 22/04/2003 :  23:32:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anette: Hvor har du det fra at det ikke er bra å barbere litt av hesten? Kan du begrunne det? Kan du forklare hvordan det kan være bedre for en hest å bli barbert over hele seg enn å få barbert bort en liten stripe av pelsen sin? Jeg skjønner ikke hvor du har det fra!!

Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 23/04/2003 :  08:22:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet du hva dere er så rare her inne... Virker som om dere ikke har råd til dekken og kjøpe barbermaskin.. Hva er dette?? DEre vil ikke barebere dem-> Neivell slutt å ri den.

En hest svette funjon jobber akkurat som menneskets, det er ekkelt med pels under armene og leggene, akkurat det er ekkelt for en hest å stå svett, det må da dere også forstå. Hvorfor ikke ta seg råd til ett par dekken, det koster ikke mer en 2000 hvis du skal ha ett bra teppe som faktisk varer i endel år. Barber alt utenom fra knerna og ned fordi da stopper blodsirkulasjonen i bena. Barber hele hesten den liker det, den blir kanonsprek.......

Vi hadde en islandshest en gang i tiden, den barberte vi, den ble mye sprekere og mye finere...
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 23/04/2003 :  13:58:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
frik: Jeg har prøvd å forklare det hvis du leser det forrige innlegget mitt. Jeg skjønner veldig godt at det ikke er bra å barbere bare noe av hesten. Eksempel: Man barberer en luftstripe som man kaller det. Hesten skal holde seg varm på det lille området den er barbert, samtidig som den skal skille ut varmen der den ikke er barbert. Det er jo enda mer unormalt enn å barbere hele hesten. Når man ikke barberer hesten i det hele tatt har den et jevnt lag med pels over hele kroppen, når man barberer hesten har den det samme, bare tynnere pels. Derfor skal man barberer hele hesten, eller la den ha pels!
Hvor jeg har det fra? En jeg kjenner som er godt voksen og har drevet med hest hele livet!

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 23/04/2003 :  14:37:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hesten kan ikke lage varme en plass og kjøle ned en plass (det er vel det du vil frem til, Anette=?) Enten blir det barberte område for kaldt eller så blir området med pels for varmt.

Hesten kan bare kjøle eller bare varme (på en gang)!

Bare tenk selv hvis du skulle hatt hull i klærna!

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 23/04/2003 :  16:42:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Brynja: Takk, det var noe sånt jeg mente! Endelig noen som skjønte tankegangen min. For min del virker det hvertfall veldig logisk som Brynja sier, at hesten kan enten bare kjøle eller bare varme på èn gang!

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 23/04/2003 :  20:35:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Til pimpe.....ett eller annet..!

Du kan ikke sammenligne et menneske og et dyr.
Pleier du å barbere hele kroppen din???
Du må jo huske at vi har også hår på hele kroppen, men vi barberer den ikke, fordi svetten kommer ut allikevel!

Dessuten.....grunnen til at vi ikke barberer hesten er ikke fordi vi ikke har råd, men fordi vi mener det er like unødvendig som det er for oss å sitte her forran dataen og diskutere dette, det er ingen som kommer noen vei allikevel!
Hvis alle gjør det de mener er rett, og de kan se at hesten har det bra, så drit i å diskutere dette, og kom dere ut til hestene og bruk tida der heller!

Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.