hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dulling
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 dulling
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  18:19:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
kaja1988:ok, trodde du mente det med pelsen. Det de som barberer gjør, er at de ødelegger hestens naturlige *tørkemekanisme*. Barebering er noe forbannet tull, hesten dør ikke av å bli svett selv om den har lang pels...

Elizabeth, Miriam, og Stormegutten da=)
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  19:25:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Nei den dør ikke, men les det jeg skrev i det forje innlegget. Det er ikke serlig gøy når man må avslutte trenings økta fordi hesten har blitt så forbanna svett! Man dulle ikke med dulling selvom man barberer hesten!

Vi barberer før vinteren setter inn for alvor(sånn i November)Det er faktisk ikke dulling! Det er ofte det beste for hesten. Det er mer "dulling" når man har 3 forskjellige saler, 5 hodelag og hundre hvis av bandasjer og hjelpetøyler...(det er greit med noe da)

-Cami&Numar&Punky...

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  00:21:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hvorfor blir hesten varmere med pels når den har disse mekanismer i pelsen enn barbert da den ikke har disse mekanismer???(?=)=?
Selfølgelig blir hesten våt i pelsen når den kvitter seg med varmen (?) Det er jo naturlig!

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  12:52:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Nei kaja1988, dulling er dekken, bandasjer osv osv hvis det er unødvendig! Jeg har fire hodelag! Jeg har seks saler! 1 sprangsal, to *billigsaler* som jeg har FÅTT, 1 jaktsal og 1 cowboysal som eg arvet av min mor, 1 westernsal, og en antikk kavallerisal! Jeg har et dekken og 4 par bandasjer! Jeg har tusen forskjellige bitt! Men over halvparten ligger på stalloftet og støver ned! Det kaller jeg ikke dulling, men hadde jeg brukt alt dette, hadde det blitt det!

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 19/04/2003 :  13:49:38  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hva har saler og hodelag med dulling å gjøre? Det er det dummeste jeg har hørt! Hva har det å si om du har 2 eller 20 dekken til hesten din? Så lenge du ikke bruker alle 20 dekkenene på en gang så er det vel et fett hvor mange som henger på salrommet? Hva har det å si om du så har 30 grimer, og bytter grime på hesten hver dag, gjør det noe? Er det vår oppgave å bry oss om en hesteeier har 100 par bandasjer til hesten sin, eller ingen i det hele tatt?
La nå folk få lov å dulle med hestene sine på den måten de vil! Det viktigste er vel at hesten har det bra? Har mengden utstyr som henger i stallen noe med hestens trivsel å gjøre? Litt verre er det vel om hesten må gå med mye mer utstyr på seg enn nødvendig til enhver tid, da kan vi begynne å snakke om unødvendig "dulling" som ikke lenger er til hestens beste. Og man trenger faktisk ikke å eie mye utstyr for å bruke for mye.. Det er ofte de som eier lite som er nødt til å ta på hesten alt det de eier på en gang for å vise fram hva de har.
Men om folk har lyst til å ha shopping-dilla og kjøpe lassevis av utstyr så klarer jeg ikke å se noe galt i det så lenge de ikke bruker hesten som barbie-hest og oppkledningsdukke.

Og over til noe helt annet, til alle som ikke vet det: Hesten tåler faktisk å bli svett!

Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  14:36:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Nå har jeg blitt misforstått! Jeg har apsolutt ikke noe i mot masse utstyr, men jeg syntes det er mer dulling å ha 100hvis av saler og hodelag, for man trenger det egentlig ikke. Hva er så galt med å barbere hestene da? Det er veldig dumt å komme på stevne med en hest med "bamse" pels!

Kanskje ikke dere rir i ridehus og rir i stevner om vinteren, men prøv det med en hest med masse vinter pels, så kanskje dere kan se at det er smart å barbere hesten sin!

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 19/04/2003 :  15:11:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
De fleste rir stevner om sommeren, men barberer allikevel hesten om vinteren. I de aller fleste tilfeller ganske unødvendig for hestens skyld. Helt greit for meg, men jeg velger i alle fall å la vær.
Dessuten har jeg aldri opplevd såkalt "bamsepels" på mine hester som går uten dekken både ute og inne hele vinteren igjennom. Pelsen blir tett og tjukk, men ikke lang.

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  15:42:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Frik: det var det jeg prøvde å få frem, at jeg syns forsåvidt ikke at det er dulling å ha tonnevis på tonnevis med div. utstyr, men å ha på hesten UNØDVENDIg utstyr er en annen ting! Men det er mer dulling for rytterens egen del... Barbering syns jeg er noe tull... Men folk må selvfølgelig få gjøre som de vil:)

Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  22:44:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Denne hesten er en veldig typsik fjording, som får masse pels hvis man ikke barberer... Den andre hesten jeg rir blir ikke barbert, men har av rase ikke så mye pels =)

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  22:53:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Nei jeg synes fortsatt d er teit å barbere!!... selvom hesten min bli svett fordi den får lov til å beholde pelsen sin slutter jeg ikke med en gang å trene den bare fordi den blir svett.. Og hva så om man er på stevner egentlig? hopper man ikke like bra selvom hesten har litt pels????

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  23:25:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Hva sier d??? sier litt hva? forklar meg det?!
Jeg barberer selvfølgelig IKKE hesten min selvom jeg trener den skikkelig.. Trenger ikke det fordi hesten tørker mye fortere med pels uten dekken enn dekken med kort pels!!! Før i tiden brukte ikke folk dekken, hvorfor gjøre d nå? Hesten tåler mye mer enn du tror!!!

Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 20/04/2003 :  16:01:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner nesten sinne boble når jeg leser noen av innleggene her.
Hvorfor er det så mange som er imot å la hesten få vinterpels, og heller barbere den og ØDELEGGE hestens naturlige termostat!? Jeg har et lite tips til alle dere som er for å barbere hesten, for så å pakke den inn i "100-vis" av dekken; les artikkelen om utegang som står på sida her. Kanskje dere da skjønner at hesten faktisk ikke trenger å barberes og pakkes inn. Vi tar på hesten dekken fordi vi tror at hesten fryser når vi fryser. Hesten merker ikke temperatur forskjeller like godt som mennesker, det er bare noe vi innbiller oss.
Hesten blir heller ikke forkjøla av å stå ute når den er svett, når det er kaldt ute. Jeg har hatt utegang i 2 år, og jeg har sett hesten rett ut på beite etter rideturer, når den har vært svett, og den har faktisk ikke blitt forkjøla en eneste gang! Nå er kanskje dette litt utenfor akkuratt denne debatten, men men...

Redigert av Braga den 20/04/2003 16:04:35
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 20/04/2003 :  16:22:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
æhm! Jeg kjenner mange hester som harf blitt forskjøla av det du sier du gjør! Det er forskjell fra hest til hest, fra menneske til menneske og det må man bare forstå! tror dere f.eks Geir Gulliksen drar og starter et Mesterskap om vinteren med hester som har masse lang pels? nope... vi har forskellige behov! - Cami&Numar&Punky

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 20/04/2003 :  17:04:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Vel, jeg har ALDRI opplevd at en hest har blitt forkjøla.. Og jeg har og er blant mange hester så jeg synes d er ganske rart at dere har opplevd mange hester som har blitt forkjøla av å stå ute om vinteren selvom de har pels....

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 20/04/2003 :  17:56:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Hmm..får kanskje skrive mine synspunkter her da.
Jeg barberer hesten min, og jeg bruker dekken hele vinterhalvåret. På det aller kaldeste kan jeg bruke opptil tre dekken på hesten min. Jeg bruker belegg og bandasjer, jeg har tre hodelag, over ti dekken og sikkert masse unødvendig utstyr. Men allikevel behandler jeg hesten min med fornuft. Jeg dynger ikke på med dekken hvis det ikke er nødvendig. Jeg barberer hesten min fordi jeg rir i ridehus på vinteren. Kanskje jeg gjør det mest for min egen del, men hesten tar hvertfall ikke skade av det. Jeg duller kanskje med hesten min, men så lenge hesten ikke tar noen skade av det, hva er da problemet? Jeg har hatt flere hester opp gjennom årene, og alle har hatt det fint og vist sunnhet-og trivselstegn.

En annen ting er hva som egentlig er dulling. Jeg ser noen her mener at det å ha mange saler og hodelag er dulling. Det blir vel litt feil. Jeg tror ikke det finnes noe fasitsvar på hva som egentlig er dulling. Noen vil kanskje si at jeg duller med hesten min, andre ikke. Kanskje jeg er overbeskyttende? Det er mange forskjellige måter å "ha hest" på. Jeg følger den ene måten, andre følger en annen måte. Vi får gjerne være uenige om hvilken måte som er mest riktig, men så lenge vi behandler hestene etter beste evne burde det ikke spille noen rolle. Jeg behandler hesten min etter beste evne. Jeg er glad i hesten min, og vil kun det beste for den. Og så lenge alle hesteeiere tenker sånn, burde det ikke spille noen rolle om man har ti eller to saler.

Jaja, ble kanskje litt dumt det her, men det var hvertfall det som datt ut av hodet mitt nå..

Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.