hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - dulling
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 dulling
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2003 :  21:24:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Har skrevet meningene mine i debatten "HESTEN- lagd av porselen eller stål???"

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  00:11:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Snuppegullet!

Jeg rir ofte på tur med hesten min, av og til rir jeg til ett vatn, 1/2 times gallop tur, hesten min elsker det, jeg elsker det!!!
Når jeg kommer hjem fra turer er hesten temmelig gjennomvåt.
Jeg går rett ut på beite med den.
Har aldri hatt dårlig samvittighet for det!

Fordi, hvis du ikke hadde barbert hesten din så hadde du kanskje merket at når hesten er gjennomvåt, så legger pelsen seg i ett mønster som hjelper den å tørke, og i tillegg holde varmen.
hvis du da strigler hesten, vil du ødelegger mønsteret og hesten vil tørke senere, og det vil føre til at hesten kan bli kald, men så er det det da, hesten har en metode og holde seg varm på også, den skjelver, eller tar seg en runde rundt på beite, alt etter om hvor lat det er!

Dette er kunnskaper du aldri vil få, dersom du driver å barberer hesten, du vil aldri få se hvor fantastisk en heste-pels er, og da vil du heller aldri skjønne hvordan alle hester kan tilpasse seg klimaet, uansett hvor de er!!!

Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  01:01:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Der sa du det sweety

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  01:09:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Når hesten min har bada i elva, eller når vi har trent hardt og hesten er våt, så slipper jeg den ut på beite -uansett vær. Da går det ikke lenge før hesten tørker. Hadde jeg heller satt hesten min under ett tett dekken i en innestengd stall, hadde det tatt lengre tid for hesten å bli tørr og da også større sjans for at hesten blir syk.

Min hest går ute hele døgnet. Jeg tar den inn i stallen (luftig og har den samme temperaturen inne som ute) for å gi den kraftfòret sitt. Bare etter en liten halv-time så er hesten våt/fuktig (det kommer dogg på tuppene av hårstråna) akuratt som om den skulle ha vært trent. Det sier bare litt...

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  08:42:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Bra svart Brynja og Sweet

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

FrkFlorett
» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  09:24:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFrkFlorett  Svar med kopi av melding
jeg kan nå være ganske flink til og dulle med hesten min jeg, når det gjelder godter, men noe av det verste jeg ser, når det er ikke minus engang er en hest så står der med dekken, for det blåser litt....
OK.... varmblodshester er ikke så stødige så kaldblodshester
men når jeg ser en islending gå ute med dekker ler jeg... når jeg fikk
hesten min ifjor, da var hun ny barbert, selv hun fikk ikke dekken på seg før det var over 5- grader ute....( hun er en kaldblods)
skal hesten få et godt imunforsvar må den få fryse litt sånn at pelsen
tilpasser seg været, hester er trossalt et dyr av natur, og tilpasser
seg vær forandringer veldigt fort...
dekken ødelegger kun vokseprossesen i pelsen, det gjelder alle raser.
jeg er veldig opptatt av at hester skal ha et godt og friskt liv, kommer det en kald vinter, og vinterdekkenet ikke er varmt nok, du har ikke en godt nok isolert stall osv?!?!, hesten din er ikke vant med kulde, du har lagt sommertempratur for hesten din sin pels,
og den har ikke fått vokst naturlig, det finnes heller ikke noe
fettlag så beskyter hesten mot kulden...UPS.. ikke sant?!?!
javist du får en haleluja til jobb med og stirgle hesten til våren, når den feller pelsen, men strigler man hver dag, så skal ikke det være norges største prøve...

MVH FrkFlorett
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 17/04/2003 :  10:57:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er mange måter å dulle med hestene på.
Jeg dullet nå fælt med min hest selv om jeg ikke brukte hværken dekken eller hadde varme i stallen. Jeg hadde ikke sko på ham men jobbet mye for å holde de bra. Jeg kunne ikke gå fra ham uten å hatt en treningsøkt i løpet av dagen uansett hvilken form jeg var i.
Jeg vasket ham nesten aldri, men børstet striglet, støvsugde og klipte manen...
Jeg holdte på å fryse meg fordervet men sjeg jobbet med ham for at han skulle slippe å ha for store tempratursvigninger fra innetemp. til utetemp...
Selv om jeg har hatt sære måter å løse ting på, har jeg jo samtidig dullet mye med ham, Selv om jeg ikke mener han har tatt skade av det eller blitt noe bortskjemt annet enn at han var dødelig fornermet dersom jeg ikke hadde vert i stallen på en stund.
Dersom noen måtte stelle ham mens jeg var borte, kunne han nekte å komme inn på kveldene og han sto å stura med hodet i en krok og rumpa snudd mot meg hele stellet den første dagen...
Han stod faktisk alene hele tiden da jeg hadde ham og når jeg syntes synd på ham og gjorde noe med det, slapp ham på et jorde med en annen fjording. Da kom han i full galopp vekk fra den andre hesten og vrinsket da han så meg ved gjærdet. Dette var helt motsatt av hva hvordan han pleide å være. Han følte seg rett og slett litt usikker på den nye situasjonen...
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  21:25:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Det finnes 2 forskjellige former for dulling.
Den ene mener jeg er bra for hesten, den andre ikke.
Den som er bra er når du bruker tid på hesten, bruker lang tid på å strigle den og kose masse med den, det vil jo også kalles dulling, men det er dulling på en naturlig måte!
Den andre er når du kjøper masse dekken, å pakker dem inn, kjøper spinn dyrt utstyr og all annen form for å bruke penger på hesten, det er helt unødvendig dulling!

Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  21:34:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Er ikke så innmari enig med stormy...

Hester som blir barbert : Hvis en f.eks fjording som har mye pels ikke blir barbert når den brukes i ridehus, kan den bli forskjørla... Hvis den da blir satt ut barbert uten dekken, kan den oxo bli forskjøla.

Er enig med mange av syns punktene til snuppegullet.

Gå til toppen av siden

soraia

Skrevet - 17/04/2003 :  21:45:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange har sikkert sagt dette her før men!!!!!!!!!!!!!!
Ka e vitsen me å barbera ein hest for så å presse på an 4 dekken.
Trene sjøl travere så egentlig e ganske edle, men de går uten dekken konstant me unntak fra når me har vært på løp eller trening.
D å la hesten gå me 2 eller 3 dekken på sg om sommeren e bare tull, har sjøl blitt anklagt for å "mishandla" hestane bare fordi me ikkje barberte de og lot de gå me dekken konstant.
D einaste du oppnår me d e at du får ein hest så egentlig bår tåla å gå ute men så ikkje kan fordi me har skapt et falskt behov for altslags dill.
Kossen tror du hestane har overlevd i mange millioner år??
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  21:52:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hvorfor blir en fjording barbert?
Den vil faktisk ikke bli forkjølet dersom du ikke barberer den!
Jeg har 6 ponnier der jeg bor, 4 nordlandshester, 1 fjording og 1 shettis.
Jeg har ALDRI opplevd at en av hestene har blitt forkjølet.
Om sommeren blir de ridd 1 time hver dag, som regel bare i gallop, de er kliss gjennom våte, de blir spylt og satt på beite.

Om vinteren rir vi ikke fylt så mye i gallop, men de er som regel svette etter en ride tur, men vi slipper dem ut på beite igjen etterpå.

Disse hestene blir aldri barbert.

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  00:27:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Til Kaja1988: selv den edleste araber kan utvikle tykk vinterpels! det er UNATURLIG for en hest å stå med dekke, det du og snuppegullet gjør, er at dere menneskeliggjør hestene! Og det er FEIL! For all del, for meg nmå dere barebere til dere blir grønne, og slenge på med dekken og tepper og U name it, men jeg gjør det iallefall IKKE!

Elizabeth, Miriam, og Stormegutten da=)
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  00:54:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Forkjølelse er et ukjent fenomen blant hester, men hvis en ødelegger pelsen dens, ja da er det å be om at den skal bli forkjølet. Hvorfor gjøre godt til vondt?

Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  17:29:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
æhhmm...!
Stormy: Jeg skrev ikke at arabere ikke kan utivkle vinter pels, men at det er lurt å barbere hestene sine hvis de har drit tykk pels, og skal gå i ridehus på trening mange ganger i uka! Tenk da! Hvis jeg kommer inn i et ridehus med fjordingen jeg rir, og har tenk å trene sprang, da er han gjenom våt før det har gått 30-40 minutter. Det er ikke fordi han er i dårlig form, men fordi han har mye pels. Han blir da barbert, og jeg kjenner mange andre konkurranse hester som blir barbert!!

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  17:38:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Ok, jeg liker heller IKKE barbering... Og kanskje de bli svette men de tørker mye fortere med lang pels uten dekken en kort pels med dekken!!!

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.