hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - HESTEN- lagd av porselen eller stål???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 HESTEN- lagd av porselen eller stål???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

equador_it

» VIP

Skrevet - 28/04/2003 :  14:07:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
pimpenelli: hva skal du med 15 par belegg og 46 dekken? hadde det ikke vært en idè å selge litt utstyr?? Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 28/04/2003 :  14:20:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Som oftes er det EN GRUNN (eller flere grunner) for at hesten trenger belegg osv. Jeg mener at en hest fint skal kunne bli ridd osv uten belegg. MEN når hesten er veldig utsatt (f. eks travløp), så ville jeg tatt på belegg, men ikke ellers.

Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2003 :  14:30:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Mener du at jeg skal være sjalu på deg, eller andre som har samme type hest som deg!?!?
don´t think so

Du behøver ikke se ned på meg selv om jeg har islandshest. Har det utstyret jeg trenger. Hva skal jeg med 200 saler da?!? Jeg kjøper meg nytt utstyr når jeg trenger det. Det betyr ikke at du er "rikere" enn meg fordi du har annen slags hest. For alt du vet kunne jeg vært datteren til Røkke, men foretrakk islandshester. Når dere sier at vi kan bare holde kjeft og passe våre egne saker kan dere jo prøve å gjøre det selv.

tihi
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 28/04/2003 :  15:07:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er veldig ukoslig å lese enkelte av innleggene her. "Hold kjeft"-kommentarer og annet liknende fjortisspråk synes jeg ikke hører hjemme i en debatt der alle skal få kunne komme med sine meninger. Om man ikke har noe fornuftig å si i en debatt, eller ingen andre argumener enn du er sjalu o.l, bør man vel heller la være å si noe i det hele tatt!!

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 28/04/2003 :  15:53:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid på belegg eller bandasjer, uansett om jeg hopper i terrenget eller bare skritter/leier en liten tur. Hvorfor? Fordi hesten kan slå seg like hardt hvis den skvetter på en skrittetur, som hvis den slår seg på et hinder i terrenget. Hester er uforutsigbare, men vet ALDRI når de hopper til eller skvetter.
Og som Brynja skriver, det er alltid en grunn til at hester trenger belegg. Det kan være flere grunner, den vanligste er at hestens beinstilling gjør at hesten styker/tråkker seg. Og hestens beinstilling er ikke lett å forandre! Andre grunner kan være at hesten er litt "klønete" av seg. Og nå kommer det sikkert spørsmål om hvorfor hester er klønete, så jeg svarer på det med en gang. Den hesten vi har i dag er avlet for å utføre oppgaver på en sprang/dressur/feltritt/trav/galoppbane. Ikke for å klatre i terrenget som en geit. Jeg kjøper alltid spranghester når jeg kjøper hest, oftest fra Holland eller Danmark. Disse hestene er nesten aldri ridd på tur, og kan lett snuble eller tråkke feil når jeg tar de med ut på tur. Så klart man kan venne en hest til å sette beina riktig på tur, men det er ikke alltid like lett!

Så det å ri med belegg viser bare at man bryr seg om hesten, og ivaretar sikkerheten! For vi mennesker rir jo med hjelm, gjør vi ikke? Hvorfor skal ikke hestene da bli beskyttet fra spark på sener o.l. som kan koste dem livet??

Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2003 :  19:03:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med Anette.
jeg bruker også alltid belegg, man vet jo aldri når ting skjer.
min må jeg nå også begynne med belegg ute på beite også, det høres litt i å ta i, men når hesten min kommer nesten alltid inn men sår, så må jeg jo gjøre noe med det.
og beite er fin å rett, ingen stener.
sist her, så fikk han et dypt kutt på 5cm, mer en det å kanskje, han fikk infeksjon, måtte nesten avlives pga den grunn..
det sier litt at man burde beskytte dem..
hesten var heldig, sa di inne på veterinærhøgskolen, når de så han, for han slapp å bli avlivet, men det var ikke langt i fra.

det er jo bedre å pakke dem inn i beskyttere, en å avlive dem..

håper dere ser forskjellen, hvis ikke så gir jeg opp dette her, for dere høres veldig useriøse, her inne..

anette har helt rett, man vet ikke når noe skjer med hesten, derfor er det best å ha den beskyttet, så det ikke skjer med deres hest, som det skjedde med min..
Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 29/04/2003 :  08:37:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja santvell josefine;) for jeg bryr meg jo om din mening, du er ei lita jente så hvorfor skulle jeg bry meg....man skal faktisk ta vare på hesten, jg rir på turer i terrenget,uten nasereim og sal, men faktsk jg har ikke kjøpt hesten min for å¨ri på tur, jg kjøpte dn for å ri sprang, som den er kjempeflink til. Ikke kom her og si at vi har masse penger mer en deg, for det har jeg aldri sagt, og hvorfor skulle jeg si det? Du vet jo ikke hvor jeg får penger fra???Jeg har faktisk jobbet helt fra jeg var 12 for å oppnå det jeg har nådd her.. Jeg har spart til ditt og datt.,, Hvis dere tror at foreldrene mine sponset hest og utstyr tar dere helt feil....alt sammen har jeg spikket og spakket sammen.... Det jeg sier er at en hest i bruk hver dag, burde bli barbert fordi den har ikke godt av å stå svett i en stall og bli kald, da vil den bare bli forkjøla.... Hesten min står ute hver dag fra morgen til kveld med dekken, den har dekken inne også mne den skal snart på beite selv om stevnessesongen begynner, da skal vi kjøre rundt i landet å starte:) Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2003 :  12:15:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg tror mange av dere islandsfolk og fjording, gårds folk mot naturlig hestehold skal pent holde kjeft, jeg forstår at dere er missunelige fordi vi ridefolk får mange dekken og dyre merker, men jeg sy s og at dere skal akseptere vårt utstyrsbruk, d er ikke min feil at dere ikke har di forskjellige tingene, men jeg jobber faktsik for det......... For opplysningen har jeg 15 par bellegg, 46 dekken bla. 4 rambo utedekken til hesten min.... Noen er jo gamle og då, men vi må jo passe på!!!!Slutt å vær sjalu;)

Det er ikke akkurat sån det høres ut da.. Hvis du husker inn legget ditt.

tihi
Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 29/04/2003 :  13:40:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det virkelig nødvendig å rakke ned på en hest pga prisen??
Pimpenelli; Hvis ikke du visste det, er islandshest en veldig dyr rase, det er ikke uvanlig at du må opp i 60-80 000 kr!! Det er jo mye dyrere enn hesten din.

Man kan få en billig hest som godt kan være like god som en dyrere hest, da snakker ikke jeg om hester som skal gå i Gran Prix klasser..

Kan godt hende at en såkalt "billig hest" kan ha større personlighet enn en dyr hest, mulig smartere også, så slutt å rakke ned på hester pga prisen.

Forresten så er mye utstyr dyrt pga merket, ikke kvaliteten. Det kan sammenliknes med miss sixty bukser; man betaler kun for merket og statusen for å ha dyrest utstyr.
Gå til toppen av siden

Difus

» VIP

Skrevet - 29/04/2003 :  14:31:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pimpenelli:Selv om dette innlegget ikke har noe med temaet å gjøre skrev jeg det her fordi jkeg tror du er her...

Du skriver så mye om den fantastiske spranghesten din at jeg skulle gjerne likt å vite hvem du egentlig er og hva hesten din heter!!!!!!

Selv red jeg sprang før. Er du ponnirytter? Har du vært på noen elite/landsstevner? I så fall vet jeg kanskje hvem du er. Hvor gammel er du?

Nå har jeg sluttet med sprang fordi jeg ikke ønkset å hoppe fra 1.30-1.40 klasser. Det blir litt høyt synes jeg. På det nivået er det ikke morsomt lenger.. Derfor dro vi til danmark for å kjøpe en hest jeg kunne starte dressur med. Med masse uvurdelig hjelp fra treneren min fant vi Elegant som jeg er kjempefornøyd med. Får du noen hjelp av en trener? I så fall hadde det vært innteressant å vite hvem... Jeg kunne i hver fall ikke klart meg uten min!!!! Hun har virkelig gjort en fantastisk jobb med meg og hesten! Skulle gjerne visst hvor du har lært om hest for mye av det du skriver er så usakelig...

Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2003 :  16:25:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
enig med Eqador_it...
Hestem min skulle egentlig koste rundt 80 000. Fikk han for 40 000 uten utstyr, fordi han kan utvikle astma.

tihi
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 30/04/2003 :  21:17:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Til pimpe......!

Jeg er en liten dritt-unge, kan være temmelig barnslig, og er det en ting jeg har merket meg så er det at du er søren meg barnsligere enn meg.
Du legger ut utsaklige innlegg og at din hest er bedre enn alle andres.
Tror du at du er mer glad i hesten din enn noen andre her inne??
Jeg fikk hesten min gratis, og ville ikke byttet den ut med verdens dyreste hest engang!

Dessuten, hvorfor er en spranghest bedre enn en islandshest???
Etter min mening er hestene mye kuler å ri på til mindre de er.
Alle har foskjellig smak, og du er ikke akkuratt presidenten i USA så du kan ikke bestemme at alle skal like det du liker.

Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 30/04/2003 :  22:10:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
bra sakt sweety

tihi
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 30/04/2003 :  22:32:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
*Hihi* Der glimta du til Sweety!

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 01/05/2003 :  00:46:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
du er ikke akkuratt presidenten i USA så du kan ikke bestemme at alle skal like det du liker.

Hehe, virkelig godt sagt Sweety
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.