hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - HESTEN- lagd av porselen eller stål???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 HESTEN- lagd av porselen eller stål???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

gipsy

Skrevet - 17/04/2003 :  16:10:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gitt hestene en utenatt i julegave??
En hest er et vanedyr, har den blitt vant til å være inne hvær natt og derfor ikke laget vinterpelsen like tykk som om den skulle ha stått ute i allslaks vær hele tiden, fra sommeren av.
Jeg syns ikke dette hørtes ut som en fin julegave jeg..
Bare litt missforstått snillhet!
Jeg er enig med stalljentene. de hadde det sikkert fint til klokken åtte, men ettersom hestene legger seg til vaner og føler seg tryggest når alt er slik de er vant å ha det, er jeg enig med dem.
Hvorfor har dere de bare ute til klokken to til vanlig?
Dette med utehester er en tilvenningssak som må gå gradvis, man kan ikke bare plutselig gjøre om på dette. De hadde sikkert klart seg fint, men hester er vanedyr også mentalt. Det bør være en forsiktig overgang med det meste som er nytt for en hest...
Dette er min mening da, hadde julegaven vert en annen tid på året hadde jeg ikke tenkt så mye over det.
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2003 :  23:25:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
En ting var at vi nettopp hadde flyttet far en annen stall, der de hadde gått på utegang. Hestene hadde stått ute i 3 år..

Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 22/04/2003 :  10:28:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
slipp hesten din ut for vinteren, en varmblodshest iett helt år uten tilsyn, den skal finne alt selv på ett beite.. se om den overlever.... noe som den sikkert ikke gjørrrr.... rare folk ass...

hesten er laget for hvordan at vi mennesker har menneskeliggjort dem
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 22/04/2003 :  10:49:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Josefine!
Sorry det kom ikke fram av det du først skrev.
Det setter jo ting i et annet perspektiv, men det kommer selvsakt ann på hvor lenge de hadde stått på stallen som de ble tatt inn hver dag..
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2003 :  12:19:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
De hadde bare stått der i noen uker..

Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 22/04/2003 :  22:59:46  Vis profil  Svar med kopi av melding

min elskede hest er en porselens hest:) Som dere kaller den.. Den blir børstet i cirka en time til dagen, dullet med .. får gå ute hele dagen, blir ridd på turer, bane, sprang, dressur, bading stevner osv. Den går med mange dekken når den blir barbert 6 ganger i åretog hr det kjempebra:) Hadde en døleponni før varmblodsen, den hadde eksremt ytterligge svettekjertler, svettet dødslett den måtte jeg barbere kjempe ofte:)
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 23/04/2003 :  10:48:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Josefine vakke meninga å stille deg i et dårlig lys, hørtes alikevell som en fin julegave dersom været var bra, noe jeg regner med da...
Pimpenelli: er ikke farlig å være porselenshest med så gode forhold, jeg syns det høres flott ut jeg!
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2003 :  21:24:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
nei det var 40 kuldegrader og snøstorm... (kødda)

Været var kjempefint =)

Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 28/04/2003 :  09:13:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
pimpenelli; hva salgs hest har du?
barbere 6 ganger i året??
gror pelsen veldig fort eller no?

For de som ikke visste det; jeg snakket med noen fôrforhandlere, de sa at alt det nye müsli fôret som har kommet, f.eks. champion gull, norgesfôr müsli osv, er bare tull. Det enste det kan brukes til er godteri til hesten. det har ikke noe viktige næringsstoffer som hesten har spessielt godt av.
Gå til toppen av siden

Lady_Anastasia

» VIP

Skrevet - 28/04/2003 :  10:31:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Jeg blir skikkelig provosert av dere som påstår masse "dritt" om dem som duller med hestene. Jeg har selv to hester og betaler min. 5000 for dem i mnd. for å ha dem. Utenom skolen går hele dagen med til å gjøre livet best mulig for dem. Når har jeg prøvd metoden alle påstår. La hesten trappe ned med dekken, ikke overdriv bruken av beskyttelse og jeg sier bare... IKKE HØLR PÅ DEM!! Jeg har nå endt opp med den syk hest da immunforsvaret ble brutt ned, beina har fått senekjede galle og skader etter at han har snublet og slått beina og jeg ikke har hatt beinbeskyttelse på dem. DET ER MYE BEDRE Å VÆRE FØRE VAR ENN ETTER SNAR! Har dere hørt det uttrykket? Nå står han igjen med tykkt dekken og bandasjer, går aldri i trening uten beskyttelse, får god varm grøt og masse ekstra for og han ser endelig ut til å være på bedringens vei.

Ta dere sammen og slutt å ta opp dette emnet! Dersom dere vil drive naturmetoden, verse god, men ikke kom gråtende når hesten din har fått forkortet levetiden med opptil 10 år! Hesten koster utrolig mye penger, den ene min kostet 45000 som knappt to år. Tror dere jeg tar noen sjanser med henne?

Jeg sier: Vis hesten at du er glad i den og vil dens beste på din måte! Ikke hør på andres kritikk og bland dere heller ikke opp i andres saken mer eller mindre du har et godt råd som vil gjøre det bedre for hesten (og da er det ikke snakk om: Få av dekkenet, stakkar! Er du gal? Du kan ikke sko hesten? Bandasjer? Er du helt tullete? Er du klar over at hesten kan dø av dulling?) Jeg sier heller KLAPP IGJEN OG PASS DERES EGNE SAKER!!!!!!
Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 28/04/2003 :  12:32:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan dere vennligst slutte med deres teite ordtrykk: jær livet til en fest ri islandshest??????????????
Gad

Min hest duller og tuller jeg med hver dag. Temperaturen i dag er på omlag skal vi si rundt 8 grader +, lavt skydekke, men den stakkars lille hesten min står med ett kjukt rambo dekken ute, Stakkar.....
Han blir til og med ridd med shashabrak, kopper, bellegg, martingal, nesreim, nedre nesereim og hjelpe tøyler-----oopppsss i comitted a crime- jail next!!!!!!! Jasså jeg vil i allefall komme videre med hesten min , med å beskytte den mest mulig... Lære den skikkelig opp både i sprang og dressur!!! Vil faktisk at det skal vare i en del år-....

Jeg tror mange av dere islandsfolk og fjording, gårds folk mot naturlig hestehold skal pent holde kjeft, jeg forstår at dere er missunelige fordi vi ridefolk får mange dekken og dyre merker, men jeg sy s og at dere skal akseptere vårt utstyrsbruk, d er ikke min feil at dere ikke har di forskjellige tingene, men jeg jobber faktsik for det......... For opplysningen har jeg 15 par bellegg, 46 dekken bla. 4 rambo utedekken til hesten min.... Noen er jo gamle og då, men vi må jo passe på!!!!Slutt å vær sjalu;)
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2003 :  12:58:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Pimpenelli:
Sjalu??? Hihihi, tror ikke det nei! Selv har jeg hestehenger i topp stand, dobbel! Jeg har speedcart og sele, 7 saler, gudene vet hvor mange hodelag, jeg har dekken, beskyttere, dvs. busser, senebeskyttere, bandasjer, puser, jeg har sjabrakker og voilocker, og masser av forskjellige grimer, leietau, børster, bitt osv! Men jeg bruker det nesten ikke!!! ALLE hester utenom de som er født med dekken på seg kan vennes av med dekken! Men hester som slår seg er en annen ting, men det kan forebygges med muskelbygging av de rette musklene;) Nei, pimpenelli, jeg er iallefall ikke sjalu på de som har spinndyre hester som ikke tåler en liten fjelltur eller å stå ute uten dekken! Og en hest med dekken på i 8+grader syns jeg SYND på ja...

Elizabeth, Miriam, og Stormegutten da=)
Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2003 :  13:03:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
pimpenelli: Hva mener du med at islands, fjoring og gårdsfolk ikke har peiling og er sjalu?? Det er ikke nødvendig å slenge dritt her inne. Mener du at vi som har hesten på gård og har valgt kalde raser (islending og fjording) ikke har god nok råd til å skaffe hestene våre riktig utsyr??? Jeg blir ganske provosert av å lese et så tåpelig og useriøst innlegg som det du har skrevet. Det er ikke nødvendig å rakke ned på en rase fordi eieren har en annen mening enn deg. Det er nemlig det jeg får inntrykk av at du gjør. vi skal pent holle kjeft fordi vi bare er misunnelige??? Hva er det for noe tull?? Det er ikke prisen på utstyret det kommer ann på!!

Selv har jeg to fjordinger og de blir også "dullet" med, børstet lenge, går ute hele dagen blir ridd skikkelig i de fleste grener (dressur, sprang, tur og kjøring). Hestene mine skal barberes når vinteren nermer seg, og de har dekken og utstyr av ypperste kvalitet (ikke at det er så viktig egentlig). Nei, det jeg vil fram til er at du skal ikke rakke ned på folk bare fordi de ikke har riktig hest eller riktig merke og pris på dekkenet sitt. Det blir rett og slett for dumt. Litt for tåpelig til å bli tatt alvorlig.

Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 28/04/2003 :  13:19:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
øhh no d var ikke det jeg mente men det virker som at enkelte ikke liker oss som driver ett sundt hestehold som å barbere å pakke dem i dekken, og folk må slutte å være så sjalu bare fordsi de ikke har 10 000 å bruke på dekken og 20 000 til sal.... de hadde ikke holt på sånn hviss ikke Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 28/04/2003 :  13:50:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg tror kanskje jeg er litt enig i det Lady_Anastasia skriver. Det ER mye bedre å være føre var, enn etter snar. Det er veldig sant! De som vil ha hest på en "naturlig" måte, vær så god! Bare aksepter at det finnes andre som ikke behandler hesten på samme måte som dere!

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.