hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - HESTEN- lagd av porselen eller stål???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 HESTEN- lagd av porselen eller stål???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  22:51:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg har fulgt med i de fleste debatter her, og mange er imot at man tar litt i hesten, noen er imot sporer, noen har på div. beskyttere uansett, og masse dill og dull! For ikke SNAKKE om 1000 forskjellige dekkener!!! Er egentlig alt dette nødvendig egentlig??? Med mindre du har en skvetten, redd hest, eller en hest som stryker seg da... Håper jeg får masse respons og mangen meninger=) Tror de fleste vet hva jeg mener....:)

Gult è Kult;)

Redigert av mix1 den 14/05/2003 12:26:01

Magette

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  23:17:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hesten er ikke en knuseting, og trenger ikke å bli behandlet som en heller. Naturen er faktisk bygd opp slik at hesten skal kunne leve - uten sko, uten dekken, uten "hus", uten alt det vi mennesker tilbyr dem. Og det går fint ann å drive med hest på den naturlige måten også! Jeg kan ikke si annet enn at det ikke går ann å få hesten så god uten sko - som med. Akkuratt som å si at en ikke kan få god pels med dekken...
Ja, skader skjer. Jeg mener at en ikke trenger overdrive bruken av alt dette "beskyttelsesgreiene". Jeg er sikker på at det er veldig få hester som egentlig trenger det, og om de trenger det, så er det alltid en grunn for det. Hvorfor? Jo, unaturlig oppstalling og levevikår.. Vi mennesker som er overbevist om at hesten trenger det samme som oss.. "stakkars hesten som står ute i kaldt vær - UTEN dekken. Er det mulig"?

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  23:25:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Brynja: Godt sagt;)

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

linnlk
» VIP

Skrevet - 11/04/2003 :  23:54:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Jeg kan godt forstå hva du mener, og er for det meste enig.

Men jeg vil si et par ting: En del hesteraser kommer fra varmere land, for disse hestene er Norge et kaldt hjem. Da er det vår oppgave og passe på så de ikke fryser om vinteren og når det er kaldt. (Ja, jeg vet mange overdriver dette bruket!)

Det samme gjelder når vi selv klipper dem, for at ikke pelsen skal vokse ut igjen med en gang, må vi ha på en del dekken. Hvis du rir hard trening og kanskje konkuranser er det best for hesten og ha kort pels, slik at den ikke blir "klissvåt" av svette.

Belegg (og ridebandasjer osv.) brukes hvis hesten stryker eller for at den ikke skal slå seg under sprangridning ol.

Stallbandasjer brukes for at hesten ikke skal bli hoven i beina, oftest hvis hesten har en skade el.

Og det meste "dilldall" har faktisk en hensikt, men jeg vet at noen kan OVERDRIVE bruket (kraftig!!!).

Hilsen Linn.
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 12/04/2003 :  01:09:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten er hverken av stål eller porselen.... Den er et levende vesen som oss, men med helt andre forutsetninger, behov og instinkter enn hva vi har.. Det må vi ikke glemme i vår omgang med dem..
Ja, vi duller mye med hestene våre.. Vi duller selvsagt fordi vi er glad i dem, men noen ganger blir det litt i meste laget, og da må jeg si jeg enkelte ganger begynner å lure på for hvem sin del det er vi(noen) duller slik..(?) For hestens del eller for vår egen? Det er helt sikkert ment å være for hesten sin skyld, men hvis hesten selv kunne velge så er jeg helt bombesikker på at den ville valgt minst mulig dall, og mest mulig ekte hesteliv. Men om folk vil(for enkelte er det jo nødvendig) barbere hesten sin, ha på den flere dekkener og ymse beinbeskyttere, så må de for all del få lov til det!

Selv er jeg i hvertfall av den mening at hesten bør få være mest mulig hest, og minst mulig leketøy. De bør få gå mye ute, og helst i flokk - i alle fall ikke aleine.

Jeg lar mine hester få beholde pelsen sin, og jeg lar dem gå uten dekken. Beinbeskyttere, bandasjer og varmebandasjer bruker jeg kun om det er nødvendig, dvs. så å si aldri.
Men på samme måten som jeg er tilbakeholden med ekstra-utstyr på hesten, så er jeg det også på meg selv. Jeg bruker sjelden sporer og pisk, og når jeg en sjelden gang gjør det så er det kun når jeg trener dressur.

Så min mening er at det er greit å dulle med hesten, men det finnes mellomting. Å slenge på hesten to-tre dekkener før den kan gå ut i frykt for at hesten "fryser" er latterlig. Alle hester, uansett rase, klarer å tilpasse seg klimaet, også her i Norge! Vi må bare la dem få muligheten, dvs. ikke blande oss inn ved enhver anledning...
Greit nok om man MÅ barbere hesten fordi man trener den hardt hele vinteren i gjennom, men om man barberer hesten bare for å slippe ekstra-arbeidet med vinterpels eller fordi hesten blir "stygg" og "skabbete" med vinterpels, da bør man etter min mening revurdere sitt hestehold! Hesten er ingen barbie-hest!
Og angående alle-mulige-diverse-hjelpemidler (som sporer, martingal, harde bitt mm.) så mener jeg at vi bør klare oss med så lite som mulig også her. Hesten er riktignok ikke av porselen - men dog heller ikke av stål!
Vi bør bli mye flinkere til å sette oss inn i hestens situasjon, og forsøke å forstå hvordan den tenker, og hvordan den oppfatter oss og vår væremåte. Om vi klarer å forstå hvordan hesten tenker blir det også mye lettere for oss å forstå hvorfor den reagerer sånn som den gjør. Vi bør ikke tvinge hesten med alle våre kunstige hjelpemidler til å gjøre det VI vil at den skal gjøre. Vi bør kommunisere med den, og få den til å, av egen vilje, VILLE samarbeide med oss. Da slipper vi denne evige bruken av tvang i form av alskens hjelpemidler som strengt tatt ikke er nødvendig på en godt oppdratt -og godt forstått(!) hest...

Det var (noen av) mine meninger..

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 12/04/2003 :  12:48:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Ja jeg er enig i at noen duller litt for mye med hestene sine, det er ikke bra å ta fra hesten muligheten å lage sin egen vinterpels. Dersom man ikke trener veldig hardt da...
Jeg er helt imot stallbandasjer dersom hesten ellers er frisk.
Men jeg tror nok at enkelte overdriver litt andreveien også..?
I fangenskap kan ikke hesten leve slik som i frihet, for den ville hesten har muligheten til å bevege seg dit den finner ly, mat eller vann når den trenger det. En vill hest som var av varmblodig rase, ville nok ha holdt til litt lengere sør i verden en her hvor vi bor..
Dekken på en hest som står inne og er tørr syns jeg også er å overdrive. Finnes kanskje unntak hær også?.
Det idielle må jo være at hesten kan velge mest mulig selv om den vil gå inne eller ute. Og jeg ville nok trivdes best som eier av en kaldblodig rase, så lenge jeg bor i Norge. For jeg vet at den trives under de forholdene som er her..
Ellers er mitt motto: Alt med måte.
Gå til toppen av siden

netland

Norway

Skrevet - 12/04/2003 :  18:39:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann!!
jeg er enig i at mange hester blir alt for mye "dullet og dallet" med, men med noen hester er dette faktisk nødvendig med litt "ekstra utstyr". hesten jeg er hestepasser for 2-5 ganger i uka har dekken om vinteren, den har også stallbandasjer.. grunnen til bandasjene er at den har en skade i foten og blir stiv og hoven uten dem(når det er kaldt). vi bruker også beinbeskyttelse på tur når vi skal løpe mye. det er faktisk nokså smart med dette "ekstra utstyret. hvis hesten bukker veldig er det smart med en martingal slik at den ikke kan få gjøre alt den vil, vet selv at det ikke er gøy å ri på tur/bane når det eneste du må konsentrere deg om er å holde hesten sitt hodet "under kontroll" slik at den ikke skal få nappet til seg tøylene.. beinbelleg er lurt når du har en hest som stryker,tråkker eller slår seg under tur og trening( men dette har jo linn nevnt før..)
syntest det er helt unødvendig å ha sånn 10 foskjellige dekken på hesten,men det blir kaldt for enkelte raser eller en klippet/svett hest og stå helt uten dekken i det hele tatt!!
sporer er greit å ha enkelte ganger, men det er jo forskjellig på bruket av dem..hvis en bruker sporer alt for mye på en hest kan den rett og slett bli dau på sjenkelen.. pisken skal kunn bli brukt som en forlenging av hjelperen. blir passe galen når jeg ser nybegynnere kommer med pisken på hester som ikke trenger det og forstedenfor å bruke de naturlige hjelperene bruker de pisken til å drive hesten fram... gir heller et par rapp til heten når de skal galloppere enn å fatte gallopp.. det er greit og gi beskje med et rapp at den skal skjerpe seg når den bare går sovende rundt i banen, men bruket er ganske overdrevet av den!!!!!!

hesten er ikke laget av PORSELEN og heller ikke laget av STÅL, men de må behandles med respekt, for de er tross alt levende vesen.

(men det er forskjell på "nødvendig" bruk og overdrevet bruk..)

klems fra kamilla

Redigert av netland den 12/04/2003 18:59:01
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 12/04/2003 :  22:08:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener at hester er individuelle, akkurat som mennesker. Når jeg går med tre gensere, jakke, stillongs, ullsokker og fora bukse, går mannen min i bukse, t-skjorte og jakke. Jeg trenger sportsteip på ankelen hvis jeg skal utfolde meg fysisk, han trenger ingenting... Det er vel litt slik med hester også? Ingen er like, men det er jo viktig å bruke det man trenger, hverken mer eller mindre.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/04/2003 :  23:07:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Stakkars hesten som må gå med dekken"
og
"Stakkars hesten som må gå med sko"

Er ikke dette dulling da? Jeg bare spør..
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 12/04/2003 :  23:20:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Det er vel ikke akuratt dulling, men uvitenhet vil jeg si. Det er få som vet hva skoen kan gjøre med hesten. De tror den må ha det fordi det alltid har vært sånn. Det samme med dekken. Ikke vet jeg om det stemmer at "hestene frå varmere land ikke kan få lang vinterpels". Men sant, er en så "lur" at en klipper hesten, ja da har en ødelagt de varmeregulerende mekanismer, og da kan jo ikke hesten gå uten dekken. Noen er klarover det, andre ikke..

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 13/04/2003 :  12:00:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man bør ikke bruke for mye, men heller ikke for lite!
Sånn er det, og behovet er individuelt!
Gå til toppen av siden

Content

» VIP

Azores

Skrevet - 16/04/2003 :  19:22:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
dulling!!!!??? har noen? anyone here? tenk på hvordan vi mennesker har påvirka hestene gjennom avl? hestene er langt fra de samme som de var for 200år siden.... tror dere virkelig at en hest som ble sluppet ut i villmarka hadde overlevd...??? hvilken tidsalder lever dere i?

vi har avla de fram slik at de er totalt avhengige av oss mennesker!
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 16/04/2003 :  20:00:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen av delene....

Hesten trenger ikke dekken eller sko, men for noen er det mer praktisk, og jeg tviler på at hesten tar noen stor skade av å gå med dekken. Selv bruker jeg det KUN pga mine ønsker. Om kortere pels. Orker ikke lang vinterpels, og dessuten så er jeg overbevist at det vil hemme resultatet hesten får på travbanen. Hadde jeg hatt en hobbyhest hadde jeg kanskje latt den gå uten, om forholdene var tilrettelagt. Noen hester trenger også dekken, jeg mener at det ike er bra for hesten å stå å riste av kulde, selv om det er den naturlige måten å holde seg varm på, så vil jeg heller at hesten skal slippe dette, derfor tar jeg på teppe. Har sett varmblodser som er vandt til å gå uten dekken, men som allikevel står og rister. Da er det på med dekken.

Benebskyttere ser jeg på som en nødvendighet i enkelte situasjoner for å unngå skader. Selv om ehsten har et godt steg og ikke slår se i vanlig trening, så bruker jeg belegg ved hurtigkjøring, og senebeskyttere og kopper fremme ved sprangridning. Ganske enkelt fordi jeg ikke vil risikere at hesten kan slå seg og jeg blir stående med en skadet hest som ikke kan trenes på en stund. Klart hesten kan slå seg i vanlig trening også, men jeg anser risikoen for å vøære større ved sprang og hurtigkjøringer. Men har du en hest som slår seg hele tiden, også ute i luftegården kan du ofte få det bort ved å sko annerledes.

Man får bruke det man trenger, og jeg vil ikke legge meg opp i hva andre bruker, deres hest og de får gjøre som de vil så lenge det ikke skader hesten. Om de vil ri med bandasjer på tur så får de gjøre det, det er ikke skadelig det.

Alle hjelpemidler som sporer, pisk, hjelpetøyler o.l. vil jeg ikke ha noe av om de ikke blir brukt riktig. Ved feil bruk kan de skade ehsten, og som sagt, er det noe som skader hesten sier jeg fra. Men du trenger ikke kjefte, som regel er det nok å spørre hvorfor de bruker det. Ofte så vet ikke folk hvorfor, så begynner de å tenke på om de virkelig trenger dette her. Og så finner de kanskje ut at det de holder på med bare er tull og slutter med det. Det er viktig å få fler til å tenke over det de kjøper, trenger de det egentlig? Og kan det skade hesten mer?

Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2003 :  21:19:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Jeg vil si at det er veldig mange som overdriver. Hesten trener ikke alt vi putter på den. Det er jo selvfølgelig opp til hver enkelte hest hva den trenger. Eieren til hesten er den som best burde vite hva hesten trenger.

F.eks. Der jeg hadde hesten min før var det jeg og 4 andrer hesteeiere som skulle ha hestene våre ute om natten som en ekstra gave i julen. Hestene var dritt lei av å komme ut klokken 9 og inn klokken 2. Hestene koste seg til klokken 8, og så tok de som jobbet der dem inn, fordi de syntes synd på dem. Det var da ikke de som skulle bestemme det. Vi viste jo hva som var best for dem da. De trodde at de frøs.. Hva er det?? 4 islandshester med 20 cm (overdrevet) lang pels fryser ikke.

Vel jeg kjenner mange hesteeiere som overdriver. Da mener jeg som kjøper utstyr de ikke trenger, fordi de synes det er kult å ha mye utstyr. Mange av hestene i stallen der hvor jeg står har så mye unødvendig utstyr, så jeg nesten spyr..

Kjenner noen som undrerdriver også. En jeg kjenner mener at jeg overdriver ved å ha på transportbandasjer når jeg har med hesten min på ferie. Denne personen børster ikke hestene sine engang.

Til deg snuppegullet: Vi har kanskje avlet frem hestene slik, men jeg ville tro at islandshester som er født og oppvokst i naturen på island ville ha klart seg... Det er mange andre hesteraser som også ville ha klart seg. Jeg tror ikke det er så ille som du vil ha det til..

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 16/04/2003 :  23:25:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Til snuppegullet!

Faktisk så tror jeg at en hest ville overlevd i villmarken, fordi, hvis du ikke har hørt det før, de tilpasser seg klimaet, de har instinkter, de vet hvordan de skal overleve.
Jeg tviler sterkt på at instinktene er avlet vekk, jeg kan i alle fall se at instinktene er der fortsatt hos mine hester, så hvorfor det skal være andreledes på andres hester, forstår ikke jeg!

Hva hvis du hadde blitt satt på en øde øy, tror du du ville overlevd????
Jeg tror jeg hadde overlevd i alle fall!
Men, det finnes jo forskjellige raser da, noen ville overlevd, noen ville ikke.
Jeg er en av de rasene som ville overlevd!

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 17/04/2003 :  02:25:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om en hest ble sluppet løs aleine hadde nok sjansene vært små, men om hesten ble sluppet inn i en allerede etablert flokk stiller nok saken seg litt annerledes (så fremt det ikke er en hingst). Et friskt individ ville uten tvil ha overlevd vel så lenge som det ville gjort i fangenskap, så sant det ikke ble sykt/skadet av en slik art som enhver villhest ville strøket med av, og som vi mennesker er i stand til å helbrede.

Snuppegullet: Gi meg en god grunn på hvorfor det ikke ville fungert!

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.