hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skal det være dyrt å ha hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Skal det være dyrt å ha hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Monroe

Norway

Skrevet - 17/03/2003 :  08:58:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
I debatten om "pappa med penger=god rytter" blir det trukket frem at det skal være dyrt å ha hest, men skal det virkelig det da?
Selfølgelig koster det penger, men går det ikke ann å redusere utgiftene???
Trenger vi å kjøpe flere dekken til en hest?
Trenger vi å ha en dyrlege sjekk 1 gang i mnd?
Trenger vi den dyreste salen på markedet?
Trenger vi å la hestene stå inne?
Trenger vi......slikt kan det fortsette lenge, men trenger vi virkelig alt vi kjøper/bruker penger på til hestene våre???

Redigert av mix1 den 14/05/2003 12:54:03

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2003 :  09:03:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hmmm... Synes du ikke det er dyrt med stallplass til flere tusen i måneden, hovslager hver 6-8 uke, forsikring osv.? Jeg har visst dårlig råd... Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 17/03/2003 :  10:50:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan ha hesten et sted det koster over 3000,- i mnd eller et sted som koster 1500,- i mnd. På det dyreste stedet har de ridehall, mens på den billig stallen har de fin uteridebane. På det dyre stedet får ikke hestene stod noe særlig ute, men på det billig stedet får de stå ute fra tidlig til seint. Jeg har hesten på det billige stedet.

Det går an å gjøre det litt billigere hvis en har mulighet til det. Vet at i Oslo f.eks. er det vanskelig å få tak i så billig stallplass som jeg har, om det i det hele tatt er mulig!

Men jeg har bare 1 dekken til hesten min, en sal (som fulgte med hesten da jeg kjøpte den) et hodelag som jeg nå har hatt på flere hester, kjøpte det for 4 år siden. Har også westernutstyr, men det valgte jeg selv å kjøpe (andre på min alder kjøper klær i fleng og pc og slikt...)
Gå til toppen av siden

Purreløk

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2003 :  12:05:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePurreløk  Svar med kopi av melding
jeg har hesten min hjemme jeg. vi fikk overskuddsmasse som vi brukte til drenering og grov underlag på et jodre (først gravde vi det opp.)
så la vi på sand som vi fikk fra en badestrand på vår egen eiendom.
materiale fikk vi fra onkelen min som driver med slikt.+ en del arbeid. og voila: en 60ganger80 m innegjerdet ridebane. hinder er det jo bare å bruke fantasien for å lage så lenge man tenker på hesten sikkerhet.
jeg bruker ca 200-600 i mnd på hesten min.
en coplett sekk varer i rundt/litt under to mnd og pappa har gått mange kurs og skor selv.
treneren min skal ha 50 kr for å trene oss pr time. hun er også trener på en rideklubb.
vi har 10 mål med mark så høyet lager vi selv,får det analysert og med litt div salt osv så har vi bedre høy enn de fleste rideklubber rundt her!
om sommeren får hestene boltre seg på gedigne jorder som er godt undersøkt og sjekket for hull.
vi lever LIVET!!!!!!!!
klm meee!!
ps siden jeg starter masse stevner så kommer jo det en del utgifter der! hestehenger kjøpte vi en gammel en og bygget den om,fikk den sjekket,registrert,vognkort osv. og nå er den kjempe god. tror vi betalte 6000 for den men så kom jo utgiftene også da, skifte bunn osv!
den måtte jo være 100% sikker
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 17/03/2003 :  15:07:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg har det meget lett og billig (og hesten har det bedre enn det den hadde med alt det jeg trodde den trengte. Men nå har jeg begynnt å forstå hvordan en hest fungerer, og resultatet av det, er en bedre, livligere hest på bare noen måneder)

Hesten min er barfot, slipper skoing (hesten trenger trimming siden høvene ikke er slik de skal være, trenger derfor kniver, rasp++)
Hesten min har god pels, den trenger ikke dekken.
Hesten min går ute hele døgnet. Der er det vann i bekken. Høy og kraftfòr får den.
Hesten min kan ries med billig sal (3000,-) -jeg vil ikke kjøpe sal til mange tusen kroner. Jeg ser ikke vitsen i det. De går jo sundt en dag uansett. Det er ikke bare de dyre som er gode.
Hesten min kan ries uten hodelag-slipper altslags pussing og kjøping av bitt og hodelag, pussemidler. Salen min er syntetisk og trenger ikke å bli pusset. (Men jeg har hodelag, og rir med det om jeg skal på "løp" som f.eks gyland)

Hesten får vaksine og makkemiddel. Dyrlege tilkaller jeg når jeg ser at hesten trenger det.

Gå til toppen av siden

Solmira
» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2003 :  19:45:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke fått hjem hesten min enda men har ei på for akkurat nå.

Børster har jeg samlet på i flere år nå...

Har 2 dekken som ikke var i det dyreste laget men er fint
brukelig for det.

Salen jeg skal kjøpe blir vel fra 2000-4000 kr avhengig av hva
som passer.

Har 1 hodelag som jeg har fått for et år siden og et som er nyinnkjøpt..

Det jeg bruker mest penger på med utstyr for tiden er ting
førstehjelps ting til hesten som jeg mangler.

Vi har rundt 130 mål så vi har eget laget høy av
god kvalitet og mange innhegninger hun kan gå ute i.

Bruker 2 sagflis baller i måneden som koster ca 70- 80 kr hver

Kraftfor kjøpes sånn cirka annenhver måned 200 kr ca.

Har hesten min hjemme så jeg slipper å betale stalleie.

Dyrlege tilkaller jeg bare når hesten trenger det....

sko på rundt 600 kr hver gang

Alt ialt koster det for meg fra500-800 kr måneden, som
regel 500 ... Etter hva jeg hører blir vel det ganske billig??

Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 21/03/2003 :  15:37:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Vi bruker ikke så mye på hesta vi heller, og de har det bra, ute fra morgen til kveld, fri tilgang på grovfor på dagtid osv..

Bruker kanskje 2000kr i året på utsyr( medregnet ei ridebukse i året, sliter ut bomullsbukser etter 10 måneder, men vil ikke ha helskinn...), men det er nok ikke hvert år vi kommer til å kjøpe så mye.. I år har vi kjøpt et dekken til 500kr. Ellers vurderer vi å kjøpe et ridehodelag til hoppa, for hun har bare et kjørehodelag som vi må ta av og på tøyler etter behov( ganske slitsomt da hun blir ridd og kjørt annenhver gang...)

Det som koster er forsikring, kraftfor( i vinter har vi vel brukt 200kr i måneden på to hester), tannrasp og vaksinasjon hver 10.mnd, markkurer 4 ganger i året( 100-150 kr for hver kur), vi presser høy/gras i rundballer og dette koster ca 30kr pr ball i sekk og tråd, pluss at vi noen år må kjøpe ekstra høy( 2000-5000kr).

Ellers bruker vi 1000-2000kr i året på ridekurs, detter er frivillig, kunne ha spart de penga, men de er verdt hvert øre!!!

Vi kjøpte henger å fjor vår, vi fikk aldri lånt henger når vi trengte og alltid var det noe galt med lysene. Så vi kjøpte en brukt Buster til 20000 og den bruker vi til å frakte hester til og fra treninger, fjellbeite/hingst, frakte høy( slipper å pakke pressening på lasset) og hente smådyr, altså en lønnsom invistering vi ikke vill ha vært foruten.

Men man trenger ikke å kjøpe det dyreste av alt, klarer meg med billige saler så lenge de passer hestene( det er et problem at mange billige saler har dårlig bom som blir skjev og da går det utover hesten!), hodelag som blir brukt så lenge de holder og ikke et helt arsenal av bitt og dekken.. Vannvittig at noen kan bruke 10000kr i året på å kjøpe inn nok dekken til en hest også bruke nesten alt på en gang!

Klem fra Cecilie

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 16/04/2003 :  23:40:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Se her!!!

Noen sier at det SKAL være dyrt å ha hest!!!
Men hvordan kan det ha seg at det er folk som klarer å ha hest, å likevel ikke bruke alle pengene de har på den!

Kanskje svaret er så enkelt:
Alt for mange bruker penger på absolutt unødvendige ting, og så kommer de inn her å sier at det er dyrt å ha hest!

Det koster penger å ha hest, men det koster penger å drive med all annen sport også!!!!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  00:04:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Å holde en hest billigst mulig bare for å ha hest trenger ikke nødvendigvis å være så dyrt. Kommer selvfølgelig ann på hvor du bor. Det er litt vanskelig å finne sted hvor en kan ha hest på utegang i Oslo f.eks.

Men det er et par ting jeg mener at hesten har krav på som hest.

Hesten skal ha en god sal. En sal som passer perfekt til hestens rygg. Om det er den dyreste eller billigste sorten er ubetydelig, men jeg ser mange som tenker at de skal skaffe seg hest og ser at de billigste salene på Hööks koster rundt en tusen lapp. For noen hester er kanskje dette en fin sal, men å sette opp innkjøp av sal til den prisen før du har prøvd den på hesten bli feil. Tror du skal ha en hest med veldig standardrygg, og som har vanskelig for å få ryggproblemer for at denne salen skal passe. Hesten har krav på en sal som passer hestens rygg, og ikke din lommebok. Og selv om ikke den billigste salen er den som passer hesten din best, så finner du helt sikkert en i middels prisklasse.

I tillegg mener jeg at hesten har krav på for av god kvalitet. Samt tilsyn av veterinær når det trengs.

Dessuten er det viktig med forsikring synes jeg..

I tillegg til dette kan en legge på tusenlapper i måneden utifra hva slags interesser du har. Selv er jeg ikke interessert i å ha hest bare for å ha. Jeg skal isåfall kunne bruke den til noe mere enn å bare kose, for en ren kosehest trenger jeg ikke. Da er det jo mye billigere med katt (jeg er også veldig glad i katter). Jeg er interessert i dressur. For meg vil det altså være et poeng og da kunne trene. Først må en ha en hest som har kapasitet i dressur. Så må du ha hesten oppstallet på en stall med gode treningsmuligheter (helst ridehus, slik at en får maksimalt ut av vinteren). Så skal du betale for instruksjon. Så må du ha en egnet bil slik at du kan dra på stevner. Jeg kan sikkert klare meg fint med en billig sal og eventuelt barfothest til dette formålet, men i seg selv vil alt koste så mye at å spare inn på billig sal og barfot blir liksom ubetydelig iforhold til de andre utgiftene.

Hest kan være "billig", men det kommer ofte mye ann på interesser. Skal du først gjøre litt sport ut av ridningen, og kanskje konkurrere litt, så blir det raskt flere ting enn bare billig sal og utegang som koster noe. Koster også en del med hesteregistrering, lisens osv.

Jeg mener det er dyrt å ha hest, og du bør ikke akuratt satse på å holde hest hvis du ikke har en solid økonomi. Du skal være sterk nok til å takle en kjempe utgift som kommer helt uventet i forbindelse med veterinærbesøk f.eks. Nå trenger du ikke tilkalle veterinær unødvendig (har ikke inntrykk av at mange gjør det), men er hesten syk eller er akutt halt, så har hesten rett på hjelp uavhengig av din lommebok.

Men selvfølgelig.. Det er igrunn unødvendig med 20 grimer og et klesskap full av shabrakker. Men har en penger og lyst til å kjøpe det er det ikke noe i veien for det. Men det er absolutt ikke noe man trenger for å ha hest..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Jade

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  12:57:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJade  Svar med kopi av melding
Det kommer jo ann på hvordan hest du har også da!

Jeg har en islandshest, og så sent som i går regnet jeg ut ca hvor mye den koster i året. Vi kom fram til ca 25'000 i året. Hvis hesten ikke fikk store vetrinærutgifter, noe han ikke har fått ennå. Grunnen til at min hest koster så "lite" penger, er:

- Vi har ikke dyr forsikring
- Vi har billig stallplass, ca 1600 kr 10 månder i året
- Ca 2 månder i året står han på beite, 1000 kr.

I tillegg kommer skoing, vetrinær (tannrasp, vaksiner, osv), stevner og kurs.

Det er et stort dyr, så litt penger må det koste! Likevel vet jeg at det er mange som betaler mye mer.

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  14:11:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Vel, dette er mine hester:

Hoppen pr mnd:
Høy: 840,-
Komplett: 320,-
Bètfòr: 200,-
Bygg: 320,-
Soyaolje: 200,-
Melasse: 50,-
Utstyr: 200,-
Spon: 400,-
Stall og store beiter: Gratis
SUM: 2530,- (Dette er en fjordhest)

Hingsten:
Høy: Ca.600,-
Oppdrett: 140,-
Utstyr: 100,-
Spon: 400,-
Sum: 1240,- (Også en fjordhest, 9 mndr gml.)

Altså bruker vi ca 3770,- på hestene i mnd. Dette er regnet uten sko, da hoppen går mest barbeint. Det ER dyrt å ha hest, men jaggu er det verdt det...

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

unicorn

Skrevet - 17/04/2003 :  21:20:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er altfor dyrt å ha hest.
Jeg har ikke råd til å betale 3000kr i mnd. i stalleie+700kr for hovslager annenhver mnd. + utstyr.
Du får ikke en hest under 25.000kr nesten.
Det er så dumt at det er sånn. Jeg ønsker meg en hest mer enn noe annet!(som mange andre),men jeg tjener ikke mer enn 1500-2000kr der jeg jobber og foreldrene mine har ikke råd,da det er gjeld på hus og bil+andre regninger+++ Jeg har lyst til å bli noe med hest,men hvordan skal jeg få blitt det? så på noen kurs man må gå for å bli f.eks. ridelærer, der må man ha med minst 1 helst 2 hester selv. Det er sikkert en del som kunne nådd langt,men ikke har råd til hest. Det er så dumt at stalleia er så forskjellig,i områdene der jeg bor koster det mellom 3000/5000kr i mnd. men hvis man kommer litt lenger utover koster det 1000/2000kr hvorfor er det så stor forskjell??? jeg skulle ønske jeg hadde råd til hest og å ha det...men jeg er dessverre for fattig i dette "rike" landet........
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  21:29:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
På stallen her er stall leie på 3000kr måneden, så er det smed annenhver måned(800-900kr) forsikring, sprang/dressur timer(100-200kr uka) hvis hesten blir syk må dyrlegen kommen...

Det blir ca 3500-4000kr i måneden... Syntes det er kjempe dyrt jeg! Hestene står ute nesten hele dagen, men stedet ligger ganske sentralt, så da blir det dyrt. For de som har hesten hjemme, er det jo biligere!

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 24/04/2003 :  16:51:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Selfølgelig skal du ikke springe ut å finne den billigste salen og det billigste hodelaget du finner, men du trenger ikke å kjøpe det dyreste du finner, og så komme inn her å si at det er dyrt å ha hest!

Jeg har hesten min hjemme, og jeg har regnet ut at jeg bruker ca 1000 kr i mnd på hesten min.
Det er ikke mye hvis du tenker på det andre folk bruker på mote klær og dataspill!
Denne prisen er inkl. hovslager, mat og strø.
Dyrlegen er her så sjelden at jeg ikke gidder å regne med den!
(hestene er veldig sjeldent syke)

Om sommeren bruker jeg omtrent ingenting, kanskje litt på ekstra utstyr, hvis jeg er på plasser de selger striglebørster eller grimer o.l ting billig.

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2003 :  19:14:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker 1500 kr i måneden på stalleie.
Ca. 600 kr i måneden på hovslager(hesten min mister sko veldig ofte).
Ca. 100 kr på olje i fôret
+ dyrlege og noe nytt utstyr hvis noe går sund eller blir borte

Det er dyrt å hå hest, men det er verdt det.
Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 24/04/2003 :  22:28:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
JEg bruker ca 1800-1900 i månenden på hesten min , da er d for, spøne, høy og stalleie inkl. Sko får hesten min hver 6-10 uke, det spørs jo etter beinstillig og sånn, er veldig sein i hovveksten... Men det dyreste av alt er stevnene... regner ut at det gå ca en tusenlapp i måneden på stevner i distriktet, hvis jeg skal å landsstevne koster det meg rundt 5-6 tusen... Immari dyrt synes jeg, som er en fattig student..... Hesten min har ikke akkurat det dyreste utstyret, men sal må man jo investere i slik at man forebygger ryggskader, så den gav jeg litt over ti tusen for;( Når det gjelder hodelag så har jg noen som er fullt brukende og fine, liker åå fornye litt..... Dekken investerer jg i, d går i Horsware grossisten. Jg liker veldig godt kvaliteten på dyon og hg sitt lær så det har jg investert i-. Tull å bruke 4000++ på stalllplass, greit nokk i vintermånedene for ridehusets skyld, men det må være måte på... Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.