hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - HESTEN- lagd av porselen eller stål???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 HESTEN- lagd av porselen eller stål???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  01:13:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
"Det er få som vet hva skoen kan gjøre med hesten. De tror den må ha det fordi det alltid har vært sånn".

Helt feil, det har ikke alltid vært sånn. Men for meg er det også et poeng at folk begynte å sko hestene en gang i tiden. De gjorde det neppe fordi det var fancy. En annen ting er allikevel at hesten har sannsynligvis godt av barfotperioder. Men man får bare huske på at mange steder egner det seg dårlig å ha barfot hest. Jeg tror ikke de hestene har noe dårligere liv av den grunn.

Angående belegg/ bandasjer (v trening) så er det den billigste forsikringen man kan ha.
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 03/05/2003 :  01:29:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Angående sko så er sko helt nødvendig hvis slitasjen på hoven er større enn etterveksten, og når det er glatt. I motsatt fall, altså for de fleste, er sko helt unødvendig. Jeg har selv alltid hatt sko på mine hester, sommer som vinter, men nå i det siste har jeg begynt å snuse på barfotidèen og har således vært i snakk med flere gode hovsmeder. En av dem, han jeg alltid har brukt så lenge jeg har bodd her i byen, fortalte meg overraskende nok at 5 av hans 6 (trav-)hester går uten sko hele året. Så nå skal også jeg prøve barfot-livet med min tre-åring!

Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 03/05/2003 :  09:37:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Jeg har også tatt av skoene på hesten min. Høvene hans vokser så fort, så smeden mente det var lurt å la han slite dem litt naturlig. Mange folk sier at hesten selv, er den beste smeden, det er de som vet hvordan de skal ære, så la dem vise deg det, og ta av skoene et par uker. Det fungerer kjempe bra, selvfølgelig må smeden også skjære litt når hesten skal få sko igjen, men hesten har gjordt den største jobben. Prøv da vel!
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  10:55:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!!!

Jeg har ikke sko på hesten min, men jeg har tenkt og ta på til vinteren (hun skal ha føll, og da vil jeg ikke ha på sko).
Hesten får ikke et dårligere liv pga at du bruker sko, heller omvendt, hvis hesten er sårbeint da, ellers er det bare bra at den får gå uten sko av og til, men det spørst hvor du har den.
Har du den midt i byen så er det vel en fordel med sko, har du den på landet og pleier å ri på beiter, er det ingen vits med sko egentlig..

Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 03/05/2003 :  13:27:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Hvor gaar egentlig grensen mellom utstyr som trengs og utstyr som brukes? Etter min mening, TRENGER hesten utstyr om den faar skader/problemer eller fooler ubehag uten.

Hesten min trenger:
sko: hvis ikke blir han saarbeint
stryksokker: Hvis ikke skader han seg selv
pad: hvis ikke faar han vondt i ryggen,
gjortbeskytter: Hvis ikke faar han gnagsaar
teddyfor beskyttere: hvis ikke faar han gnagsaar
martingal: sikkerhets messige grunner(om han ikke har den paa, og han looper ut, mister jeg kontrollen. Jeg skal ta den av snart, fordi han har roet seg endel).
fluemaske: hvis ikke blir det saa mye fluer i ansiktet hans, og han har gnagsaar i ansiktet og fluene kan lage en infeksjon eller noe)
bittskiver: hvis ikke faar han gnagsaar.
sprang plate(?): hvis ikke skraoer han se opp paa magen naar han hopper
Konkuranse utstyr: vel, dette er kanskje det mest unoodvendige vi har, men jeg synes det gjoor det mye lettere aa ha en konkuranse sal som brukes kun til det, og en annen som man kan slite ut saa mye man vil. Dessuten er det ikke saa kjekt aa komme med en dressur sal paa sprang stevne...

jeg bruker ogsaa sporer og pisk, men det er kun til dressur der sporer er paabudt, og pisken kan hjelpe hesten forstaa. Det synes jeg er greit, men jeg liker IKKE de som bruker sporer og pisk fordi de ikke GIDDER aa finne ut hvorfor hesten er saa uoppmerksom!

Det med folk som pakker paa hesten masse annet unoodvendig utstyr, er vel ikke akkurat misshandling eller noe. Men jeg tror hester trives best med minst mulig unoodvendig utstyr paa seg, og det maa man vel tenke paa. Jeg ville nok ikke likt det om noen pakket paa meg masse ubehagelige smykker og juklerier. Synes extra utstyr er greit saa lenge det ikke lager ubehag hos hesten. Forskjellige hester har ogsaa forskjellige behov, ofte etter rase, bruk og alder.

Og saa synes jeg egentlig det er best aa overdrive enn aa underdrive. Saa en hest som ikke hadde noen form for bein beskyttelse fordi eieren mente det ble overdrevet. Men saa slo hesten seg under ett sprang stevne, og skadet seg skikkelig. Skaden kunne fint vaert unngaatt om hun bare hadde brukt senebskyttere. Beinbelegg er en billig forsikring, og beina til hesten er vel noe av det viktigste de har og det maa man ta vare paa.

AA overdrive er vel som denne jenta gjorde: Spraye hesten med showskine og lakkere hoovene HVER DAG, bruke dekken for at hesten ikke skulle bli skitten, snurpe sammen hesten med hjelpetooyler for at den skulle se fin ut, ri med fortooy og halereim fordi salen ikke passet men den var saa fin, og bruke stallbandasjer og stalldekken selv om det ikke var noodvendig. Det er nok ubehagelig for hesten, for ikke aa snakke med sloosing av penger. Dessuten tenkte hun MYE mer paa seg selv enn paa hesten anngaaende det utstyret.
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  19:39:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Ville aldri bruke sporer på hesten min... Vel det er helt unødvendig også da.. Pisken bruker jeg en skjelden gang. Pisker ham ikke bare har pisken der så han vet det.

tihi
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 03/05/2003 :  23:46:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Så er da heller ikke sporer noe torturredskap.

En dressurhest skal kunne ris med sporer. Optimalt sett skal det gis nesten usynlige tegn, og sporene gjør denne tegngivingen mer presis. Videre så skal rytteren vise at de mestrer å ri med sporer uten hakke hesten i siden i tide og utide. Mye sjenkeldøde hester rundt om pga slik hakking.

Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 12/05/2003 :  16:39:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei!

Om sporer er en torturting kan diskuteres.
Har sett ett par av dem som rir sprang (på nybegynner nivået), de sitter og sparker alt de har, og når hesten ikke lyer, pga av at rytteren gjør feil, så begynner de med sporer, og de sparker like mye med sporene som uten.

En annen jente jeg kjenner brukte sporer på hesten sin, dette var en sta fjordig og en helt uerfaren rytter, fordi hesten ikke lyet.
Ungen må da lære seg å ri før hun begynner å tenke på å kjøpe hest.
Og å bruke sporer er jo heller ikke noen ide og begynne med før du har lært å ri.

Jeg mener at kun erfarne ryttere skal kunne bruke sporer.
Folk som rir topp dressur er jo nødt å bruke det, men de bruker det også (som regel) forsvarlig. De sitter ikke og sparker hesten i magen.

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2003 :  01:47:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Du har et poeng der, skal derfor korrigere meg selv litt.

Sporer er ikke MENT som noe torturredskap!

Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 13/05/2003 :  12:33:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
pisk er et korrigerings middel som trenges.. Jeg bruker det,stopper hesten min for å være frekk på stvene gir jeg den 3 i reva for slikt tollerer jeg ikke..... Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 13/05/2003 :  14:48:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

pisk er et korrigerings middel som trenges.. Jeg bruker det,stopper hesten min for å være frekk på stvene gir jeg den 3 i reva for slikt tollerer jeg ikke.....

Til Pimpenelli:
Du høres ut en av de ponnirytterne jeg får helt hakeslepp av å se i aksjon på sprangbanen. Hevner seg på hesten i form av pisking for sine egne feil, æsj, det er det verste jeg ser!
Når hesten stopper foran et hinder er det stort sett alltid rytteren sin feil, hvorfor piske hesten for feil som er dine egne??

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 13/05/2003 :  17:41:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det så lurt å piske hesten hvis den stopper for et hinder? Grunnen til at den stopper kan være at den er redd for hinderet, og at den er redd for at den kan bli skadet ved å gå nærmere. Hvis du da pisker hesten, så har jo den rett den. Altså at når den nærmer seg hinderet, kommer den til å føle ubehag. Det er vel bedre å oppmuntre hesten til å nærme seg hinderet, enn å piske den når den ikke lyder..?

Braga
Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 13/05/2003 :  22:07:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg vet jo når det er min egen feil, men uansett da tar jeg den ikke- men pointet mit er at den skal jo hoppe fordi om jeg gjør en feil- en god hest skal det.. Fordi om den er redd en ting- så kan den ikke være det for alltid- er den redd ett hinder skal den hoppe det uansett- det må den hvis jeg skal komme meg noen vei. Jeg har faktisk ambisjoner, jeg vil faktisk opp jeg vil ikke være den som sitter på gjerdet grønnn av missunelse og kritisere ponnirytterene fordi de gir hesten sin noen smekk med pisken fordi den er frekk, tror neppe VI vil gjøre hesten noe vondt. Alt vi vil er å komme oss over. Vi har valgt denne spoorten, vi har valgt og gi den 3 i reva hvis den er frekk, respekter oss for det. Mitt valg- dere er bare missunelige. Hesten skal faktisk hjeløpe til litt- hva skal jeg si- sorry ass jeg valgte sprang? Nei jeg skal over samme hva Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2003 :  22:10:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hvis hesten er redd gjør du gjerne vondt verre ved å piske den. Da vil den forbinde det den er redd for med smerte, og det er ikke hva en ønsker å oppnå. Har du ambisjoner for å virkelig nå langt bør du nok legge om holdningene dine en del.

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 13/05/2003 :  22:36:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kommer ikke langt med sånne holdninger nei! Lykke til med å sitte på gjerdet, det er nok der du passer best! Med de holdningene du har nå kommer du iallfall ingen vei.

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.