hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Konkurransenerver.....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Konkurransenerver.....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  12:08:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Magen "knyter" seg, skuldrene er på høyde med ørene, munnen er tørr og hjertet banker.......

Noen som kjenner seg igjen?

Hesten min er ikke stevneklar ennå, men vi har planer om å ut å starte dressur i løpet av sommeren. Og så er det de hersens konkurransenervene....rare er at jeg kun har nerver når jeg starter dressur, ikke sprang.
Skulle gjerne hatt en "magisk kur" mot konkurransenerver, for jeg vet at de ødelegger for min ridning under dressurkonkurranser...
Noen som har en slik kur?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Lene.

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  12:19:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
He,he,he....ja,hadde vært greit med en slik magisk kur! Selv deltar jeg ikke i stevner,men har en traver som går løp...og da er det mye nerver på gang før han skal ut...!
"Puste dypt inn gjennom nesen,og ut gjennom munnen"-kuren hjelper noe...men en magisk kur?
Veeel....tviler.... :)

*venter spent på om noen har* (he,he,he :)

Takker for meg. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  12:36:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er vel bare en dram eller ti som kan hjelpe mot prestasjonsangst tror jeg.. Har ikke testet det i stevnesammenheng, og vil vel ikke anbefale det heller. Det er jo ikke lov i henhold til reglementet så den saken er jo grei (og godt er det).

Hva er det som gjør at nervene dukker opp? Folk som ser på? Kommentar fra dommer? At du kan ri feil? Omstendighetene? Kan igrunn være mye.. Beste tips er vel å trene godt på forhånd. Spesielt på de tingene man kanskje er ekstra redd for. Ri programmet på trening mange ganger i forkant. Få hjelp av en trener eller en venninde med litt erfaring, og få kommentarer på ridningen mens du rir. Forsøk å oppsøke mulighet for å ri forran mange mennesker f.eks. på trening.

Ellers er det bare å starte og starte.. En dag glemmer du å være nervøs. Dessuten bør du være såpass nervøs at det kribler litt i magen slik at konkurranseinstet og konsentrasjonen skjerpes litt ekstra, men samtidig ikke så mye at det går ut over hesten.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  13:58:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Tenk på hver start som en litt viktigere treningsøkt. Selv har jeg ikke konkurransenerver, hvorfor? DET vet jeg ikke! Jeg har faktisk ikke nerver i det hele tatt når det gjelder hest, bortsett fra forrige fredag når jeg hadde min første ridetime for Paul Fielder, men det var bare fordi den skulle foregå på engelsk...

Prøv å ikke ha så store forhåpninger til deg selv og hesten og for all del ikke stress! Klarer du det ikke første gang, går det ann å prøve igjen!

LYKKE TIL VIDERE!!

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  14:15:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Tja, jeg er vel ikke den rette til å svare i forhold til konkurranser... Men når jeg skal opp til eksamen, ha foredrag eller noe sånt, tenker jeg: Kjære vene, stryker jeg/driter jeg meg ut kan jeg da bare prøve igjen! Og det er jo faktisk ikke verre enn det... går det dårlig, er det ingen andre enn deg som kommer til å huske det lengre enn til stevneslutt :)

Lykke til :)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 21/04/2005 :  15:12:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Kan ikke hjelpe deg dessverre, jeg er like ille selv
Men, det som er viktig er hva du tenker. Ihvertfall gjelder det for meg. Om jeg går og messer for meg selv "åååh, jeg kommer til å bli helt sist. Dette går til H.. Jaja, jeg kan jo bare bli sist - det gjør ingen ting" Jepp, så ender jeg nederst også.

Også har jeg en fæl greie som heter "Vi tar det som det kommer. Vi starter fordi det er gøy. Dette er for vår egen del, ikke for å få plassering. Vi gjør så godt vi kan" Fint mantra hva? Så kommer vi på stevneplassen og ser de andre, og så dukker den lille djevelen opp på skulderen som sier "Jeg skal IHVERTFALL ikke tape for hun der!" Og hva skjer - vers`go; sisteplass

*ler*

Det er noen år siden jeg var ute og startet sist, men jeg vet at jeg garantert er slik ennå. Min hest er heller ikke stevneklar nå, men jeg håper å få henne sånn noelunde klar til juni. Jeg har også helt samme greien som deg. Sprang er bare kult. Absolutt ingen nerver - kún sommerfugler. Dressur? Hihi, se over. Det er sykt ille. Personlig tror jeg det bare er så starte, starte, starte. Og etterhvert som rutinen kommer på plass, så stagnerer nervene også. Håper jeg....

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2005 :  07:39:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Eneste rådet jeg har er som sagt før her, er bare og starte og starte!!

Var veldig nervøs og stressa for stevner selv før... Og er det enda på de første stevnene på våren.
Jeg kunne gå å grue-glede meg i flere uker i forveien.... Drev å pakket gjerne en til to uker før stevnet...
Og dagen før var jeg så stresset at jeg glefset til alt og alle... Samme på stevne dagen!
Og fikk ikke sove noe særlig natten til stevne...

Etter jeg i 2003 startet nesten hver helg, har dette endret seg! Har nå blitt en helt annen person når vi skal på stevner og ikke minst er på stevne!
Om vi er sent ute og har dårlig tid, eller om noen maser på meg kan jeg glefse litt enda, men jobber hardt med å få vekk det også...

På sist dressur stevne jeg var på var jeg veldig flink synes jeg, da jeg varmet opp, kjente jeg selv at jeg tok skuldrene opp mot ørene og begynte å bli hard på hånden... Tenkte da på hva jeg drev med, og senket skuldrene og slappet av... Det holdt til en 4.plass i LC det!! Enda jeg startet en veldig utrent hest... (var bare et stallstevne så var med bare for å være med)

Skal forresten på dressur stevne i morgen... Og sprang stevne på søndagen... Er sprangen jeg her og nå er mest nervøs for, pga at de pleier å ha så ekle hinder der... Som jeg synes er skumle (litt redd for å hoppe jeg da).

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

rk

» VIP

Skrevet - 24/04/2005 :  22:19:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøv å ha noe å tenke på hele tiden, ha hele tiden noe å gjøre slik at du ikke får tankene dine på det at du gruer deg. Det hjelper alltid å ha med ei venninne eller noen andre du kjenner som kan støtte deg og oppmuntre deg på stevnet:) Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 24/04/2005 :  22:25:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Skal forresten på dressur stevne i morgen... Og sprang stevne på søndagen... Er sprangen jeg her og nå er mest nervøs for, pga at de pleier å ha så ekle hinder der... Som jeg synes er skumle (litt redd for å hoppe jeg da).

Opprinnelig postet av Roxira

Gikk det greit i helgen? Greide du å kontrollere nervene?

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2005 :  22:34:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
De få gangene jeg har startet(sprang) har jeg vært altfor avslappet og rir banen som om det bare var en liten heisatur i skogen. :P På noen hester fungerer "jaja, vi får ta det som det kommer" holdning helt fint, men med den jeg har nå blir det riv og stopp av sånt. Så det er den gylde middelvei som teller her! Prøv å tenk at det er akkurat som på trening, som vi har gjort hundre ganger før og det er ikke noe mer spesielt denne gangen. Kjenner flere som rir helt perfekt på trening og småstevner, men blir så stressa av større stevner at det blir bare tull. Det er synd, skulle gjerne lånt vekk litt av "laidback" holdningen min til de som blir lett stressa!
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2005 :  09:25:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Roxira

Gikk det greit i helgen? Greide du å kontrollere nervene?

Opprinnelig postet av Christine26

Dressuren gikk skikkelig dritt etter å gått å leid på hest i 5 timer før jeg skulle starte!! Kanskje ikke så rart!! Hadde ikke nerver da, men begge var dritt lei og ville bare hjem!!

Sprangen gruet jeg meg litt til for der er jeg litt engstelig... Gruet meg til halmball hinderet noe jeg ikke har trent på, på årevis... Men etter å ha startet 40cm clear round fikk jeg jo vite at han hoppet det!! Gruet meg litt da de satte opp 60 banen for der så jeg de skulle sette inn grind... noe jeg heller ikke har hoppet på evigheter.. Heldigvis fikk de ikke den så lav som 60cm og byttet den ut...
Gruet meg veldig under oppvarmingen, men etter et par hopp forsvant nervene!!

Men jeg holder jo pusten over hvert hinder så når jeg kommer ut av banen er jeg jo helt skjelven!!

Eneste jeg synes var veldig dumt er at bane mannskapet sto og smattet på hesten og gikk mot den for at den ikke skulle stoppe, (min stopper omtrent aldri) og da mistet jeg veldig konsentrasjonen! Både jeg og hesten!! Vi klarte ikke helt samarbeide da!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/04/2005 :  13:48:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Teit at de blander seg oppi ridninga da!! Tror jeg hadde brutt av og sagt ifra til dommerne..
Therese
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  21:28:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Skal starte dressur for første gang med kaldblodsen min om 1 mnd, og er meganervøs allerede..hehe.. fem år sida sist jeg startet..hehe..
Prøv å glem de som står der, konsentrer deg om hva du gjør og syng (inni deg):) Stå på og lykke til!!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/05/2005 :  23:13:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor skal du starte? Ser du ikke bor så langt unna meg
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 18/05/2005 :  17:33:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
kjenner meg igjen ja.... men prøver å starte så mye som mulig likevel. syns dommeren og publikum er skummel fordi de sitter og vurderer alt jeg gjør og da stresser jeg som en gal hver gang jeg gjør noe feil og det gjør selvsagt at jeg glemmer programmet og rir feil. Det verste er at det faktisk ikke forsvinner av seg selv med årene, så har bestemt meg for å lære meg å takle det at andre kikker på. har unghest nå, så den ene klassen jeg har startet med han gikk bra siden jeg ikke måtte huske program ( og stor takk til alfhild og trygve som var med som støtte) så må jeg bare få kontroll på nervene til jeg skal ri finalen i august...er nervøs allerede nå...hehe Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 04/06/2005 :  11:05:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Skal starte stevne i dag jeg. Min klasse begynner sent (5-tiden) så jeg har nå GOOOOD tid til å grue meg. Var helt greit i morges, men nå løper sommerfuglene løpsk med meg. Jeg vet det bare er et lite stallstevne og jeg vet det gikk nogelunde greit på siste trening. Men oppi hodet mitt ruller en film over alt som kan gå galt... hjeeeelp :)
Mvh Christine
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.