hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesteregistrering?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Hesteregistrering?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

** Marthemoor **

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2005 :  21:12:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside** Marthemoor **  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse** Marthemoor **  Svar med kopi av melding
Bare lurte på noe.. Har hørt at hesten ikke behøver å være reg. for å starte stevner under LB/1.10m? Selvfølgerlig er det jo greit at hesten har pass o.l., men er dette riktig?
~*MaRtHe*~

eligj

Skrevet - 19/06/2005 :  21:20:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
På klubbstevner trenger du ikke vise hestepass (men vaksinasjonskort må fremvises), og du må heller ikke ha lisens. Fra distriktstevner og oppover må du ha både hestepass (evt id-kort) og lisens. Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 19/06/2005 :  21:49:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ja, det eligj seier stemmer men rir du distriktsstemne men under 1,1 og LB så trenger du fortsatt ikkje hesteregistrering, men hesten må ha id-papirer som viser kven den er + vaksinasjoner

Redigert av - Lucinda: den 19/06/2005 21:54:40 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 20/06/2005 :  00:51:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lucinda: Kan man ha id-papirer (som er godkjent på en eller annen måte) uten at hesten er registrert da? Id-papirene får man vel stemplet av NRYF typisk når man registrerer hesten?

(Men det med at man ikke trenger registrering under LB på D-stevner står forøvrig sammen med mye annen info på www.rytter.no -> hesteregistrering.)
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  01:19:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Man kan ha id-papirer ja. Som veterinæren har fylt ut. Da vi hadde NM Fjordhest her i 2004 måtte dei som ikkje hadde registrering på hesten ha slike papirer fordi man må vite att det er rette hesten. Så det skal være fylt ut signalemang ala det som er i passet man no får ved reg. m.m. Eg hadde slike papirer på min forrige hest, men har dem ikkje no siden hesten er solgt så eg husker ikkje alt. Men det er altså mulig å ha id-kort på hesten sjølv om den ikkje er registrert. Vil tru att veterinærene skal kunne ha slike papirer. Men trur også det går å få hos NRYF. ?

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 20/06/2005 :  01:35:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok. Jeg trodde at id-papirer ikke var gyldige i Norge før NRYF har stemplet dem (selv om de er tegnet i av veterinær), (med mindre det er snakk om et internasjonalt hestepass som er stemplet av en autoritet i et annet land). Men mulig jeg tar feil. Kanskje papirer fra avslforbundene er tilstrekkelig for alt jeg vet.

Uansett, er man i tvil er det greit å ringe rytterforbundet, så slipper man å komme på stevne uten nødvendige papirer i orden.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 20/06/2005 :  10:17:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Sånn att det ikkje blir misforstått så vil eg berre sei att dette gjelder i slike klasser der man ikkje er nødt å ha hesteregistrering frå NRYF, dvs i klasser under LB dressur og 1,10 sprang.

Men man må altså ha papirer som gir signalemang på hesten ala farge, avteikn, virvler osv. Dette skal være greit nok om det er fullt ut og stemplet av veterinær. (Det er uansett veterinæren som gjere dette for registrering i NRYF også.

Dei Norske rasene som f.eks Nordlandshesten, Dølahesten og Fjordingen får jo utsteda pass frå Norsk Hestesenter (frå ca 1999) og desse er da greie å vise for id av hesten. I desse mangler nemleg berre stempel frå NRYF så er den regisrert der også. Det er faktisk det einaste NRYF gjere på desse hestane, men 850 kr koster det like fult. Hestane er nemleg påde satt microchip på og blodtype eller tatt hårprøve av for dna. osv

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.