hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Høynett - et problem for hesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Høynett - et problem for hesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Magette

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  22:01:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hva skjer med en typisk oppstallet hest som står på boks?

Hvis hesten holder hodet i sin naturlig lave bæreposisjon, så vil hesten ikke kunne se noe av omgivelsene sine. Siden hesten er et flokkdyr, vil den alltid søke kontakt (selv om det bare er synskontakt) med andre av sitt slag. Siden hester ER flokkdyr som hele tiden må holde utkikk etter trusler, er det opplagt at det å holde hodet lavt hvor de ikke kan se noe, er svært ukomfortabelt for dem. For å unngå dette, så vil den stå med hodet høyt hevet, så den i det minste kan holde syns-kontakt med omgivelsene.

Som et resultat av denne unaturlige stillingen vil ryggen dermed ikke bli båret av dorsal-ligamentet, og synker ned. Med slakk i ligamentet, må ryggen holdes aktivt oppe av muskulaturen, som etterhvert blir sliten av denne unaturlige belastningen over så lange perioder.

Med en slik høy hodestilling vil i tillegg høvene ikke lenger bære mesteparten av vekta i tåa, men i hæl eller draktpartiet. Tyngdepunktet blir skjøvet bakover av at hodet heves. Som et resultat av dette, vil sener, ligamenter og ledd, i tillegg til hælpartiet av høvene, bli overbelastet.

Alvorlige helseproblemer fra unaturlig kroppsholdning blir også skapt av den unaturlige måten vi fòrer på når vi bruker krybber og fòrhekker i bordhøyde, eller enda høyere når vi bruker høynett. Dette på tross av at alle vet at hestens naturlige føde er å finne på bakken. Om hester spiser kvister og gnager bark, vil fortsatt hovedføden være lokalisert på bakkenivå. Fòring i bordhøyde vil ikke bare forårsake unaturlig belastning på muskler, ledd, sener, bånd, høver osv. (når det gjelder høynett kan det resultere i endringer i muskulaturen og "sauenakke"), men også belaste hestens respirasjonssystem.

Den påtvungne unaturlige holdningen resulterer i en knekk på luftveien der luften passerer svelget. Innhalet luft blir nærmest slynget mot denne delen av svelget i stedet for å bli dratt skånsomt inn i lungene. Partikler i luften som trekkes inn kolliderer med slimhinnen og blir avleiret i den skarpe bøyen. En blanding av skarpe partikler, smittestoffer, bakterier og virus (f.eks. slike som forårsaker kverke eller andre alvorlige sykdommer), kan trenge gjennom slimhinnen. Smittestoffene kan deretter spre seg fritt til luftsekkene som er perfekte for videre oppblomstring.

Det er interessant å notere seg at kverke ikke noen gang er funnet blant hester som er født, oppvokset og lever under naturlige forhold (de har ingen skader i luftveiene) mens hester som er opprettet i stallen og deretter overføres til utegang fremdeles kan pådra seg sykdommen fra andre infiserte hester.

At effekten er denne unaturlige stillingen (dvs. den unaturlige knekken på luftveiene) er spesielt uttalt hvis en hest eksponert for støv om mikrofiber mens den puster anstrengt (ved ridning på en støvete ridebane eller en hest som er stresset i boksen sin) i stedet for den avslappede, grunne pustingen som er normalt ved hvile, sier seg selv.

Det er noe med alt....

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 20/04/2003 :  00:11:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!! Endelig noen som prøver å forklare hvorfor de tenker på høynett som skadelig for rygg og hover!
Nå kommer mitt motangrep, selv om jeg ikke syns det er den letteste måten å fore med høynett er jeg fortsat ikke mot det..
Grunnen til at jeg syns dette høres ut som et usansynlig resultat av å spise av høynett er at de fleste hester jeg har sett står med hodet fritt nok til å bevege det opp og ned og til begge sider.
De spiser ikke høy fra dette nettet hele dagen, da har de hodet høyt eller lavt etter hva de selv ønsker. Vi trener hestene til å gå med nakke og hodet sånn eller slik og får de til å bruke musklene i hele kroppen på en helt annen måte ende ville ha gjordt dersom de fikk velge selv...
Når en hest tar ei tygge av nettet drar de som oftest ut noen strå som de spiser, noen faller til gulvet og de pleier hestene å plukke opp inimellom, hodet går i alle retninger i løpet av et måltid, det er ikke slik at de trykker trynet inn i høynettet og står der til det er fritt for høy.
Det er flere gode grunner til at man kan velge å bruke høynett. En av grunnene er at det blir litt mere utfordrende å få tak i maten og hesten kjeder seg dermed litt mindre i løpet av en dag.
Dersom det er noen som skal fore hestene en stund og du selv ikke er hjemme kan man posjonere ferdig i høynett med navn på hesten.
Når det er snakk om at hester får dårlig rygg og ben av høynett tror jeg mere på at denne hesten står for lite ute eller blir feil brukt.

Til alle som ikke vil benytte høynett men ønsker å veie klart høyet til stallhjelpen: En annen måte å veie høyet klart er å veie det i kraftforsekker og skrive navnet til hesten eller hvor mange kilo det er i den.

Jeg er foresten glad for at det ikke er noen som kjenner til noen hester som har fått vondt i rygg og hæler pga høynett! Det hadde jo vert trist for hesten og en annen ting; derre som bruker høynett bør ta til dere historiene om hester som har satt seg fast og dobbelsjekke at alt er riktig, før dere levner hestene med høynetta sine...
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 20/04/2003 :  12:44:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
En liten kommentar til det gipsy sier (som jeg synes er veldig fornuftig): Det er jo egentlig mer naturlig for hesten å måtte plukke ut litt og litt høy av et nett enn å få servert en klump med høy på fat foran nesa si. Hvis man observerer hester som spiser ut av et høynett (har du noen sinne gjort det Brynja?), så likner spisemønsteret ganske mye på en hest som går og småjafser små munnfuller med gress ute på en eng eller liknende. Å få servert en haug med høy som man bare kan momse fritt av og spise opp i løpet av kort tid er jo ikke særlig naturlig egentlig.

Virker som om enkelte her kanskje lar det gå litt sport i å finne alle mulige skumle, skadelige ting folk gjør som man kan lage problemer av. Høres slitsomt ut spør du meg..
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2003 :  13:20:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Godt poeng eligj.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 20/04/2003 :  14:02:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, greit nok det. Men en hest stapper ikke så mye mer inn i munnen sin enn hva den har plass til uansett, og jeg har sett mange hester som spiser som "gale" når de går og gresser også. Så den store forskjellen er det egentlig ikke...

Uansett så synes jeg det blir et litt dårlig argrument forå bruke høyndett, jeg synes nå iallefall det er viktigere å tenke på den unaturlige holdningen fremfor hvor mye hesten tar i hver munnfull. Dessuten så er det ikke om å gjøre å finne frem til mest mulig "farlig" ting med dagens hestehold, som eligj sa, det hadde blitt slitsomt Men det er nå faktorer ved hesteholdet vårt som vi bør vurdere litt bedre. Slik som at mange tar sko for å være en selvfølge...
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 20/04/2003 :  14:13:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mitt poeng var egentlig det at hvis man prøver å finne argumenter for at ting er skadelig eller unaturlig, så kan man alltids finne argumenter for alt mulig rart. Ta selve utganspunktet for ridesporten: Vi rir oppå hesten, gjerne mange timer om dagen, i både skritt, trav og galopp.
Vi får den til å hoppe over ting som er over 1 meter høye, og å gjøre rare bevegelser på ridebanen. Betydningen av om hesten spiser på bakken eller ikke må da være forsvinnende liten i forhold til dette?
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2003 :  14:31:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg tror det aller beste er at vi drar av hestene våre skoa og kjører dem opp på hardangervidda med en gang. Hvis folk mener at hesten er villhest, hvorfor ikke praktiser det da? Hvorfor holde hesten i fangenskap når den egentlig er et vilt flokkdyr?

Litt ironisk det jeg sier nå, men jeg føler at enkelte av dere er så for dette at jeg skjønner overhode ikke hvorfor dere driver med hest.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 20/04/2003 :  18:55:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dere drar det jo litt langt da. Det er ingen som har sagt noe om at hesten bør slippes helt fi og aldri ris på e.l. Det er ialelfall ikke mitt poenget med dette her. Joda, man kan nok finne hauger og lass med grunner for å ikke hah est, men man må skille mellom de skadelige og de som ikke er det. Å ri en hest trenger ikke være skadelig, å ha dekken på en hest trenger ikke være det heller. Men f.eks. å ha sko på en hest kan være det, samme med å fore i nett.

Så skal vi være litt seriøse her eller? Og ikke begynne med å trekke frem slik at alt vi gjør med hesten er unaturlig, for det blir helt utenfor tema.

Man må få komme med nye opplysninger om man har det, for ofte så gror folk helt fast i sine vaner. Da kan det være godt om noen vil fortelle om ting som kan forandres og gi bedre levevilkår for hestene. Før stod vel mange i spilt, hvor mange synes det er greit idag? Før var det helt greit at høns stod i små bur, nå skal det komme regler som forbyr dette, samt forbyr bønder å ha kyr på spilt. Det er kanskje grunner til at disse reglene kommer. Selvo m noen aldri har tenkt over det før så betyr ikke det at alt er helt greit. Tankeganger som går ut på at "alle andre gjør det, så da må det vel være greit?" liker jeg dårlig, man må se litt lengre enn som så og tenke selv...

Men hver får ha sin mening. Jeg blir bare litt oppgitt når noen kommer og legger ord i munnen på meg...
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2003 :  19:00:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Men det er faktisk helt sant at jeg kjenner til langt flere hester som har fått skader som følge av ridning enn som følger av foring av høy i høynett/høystakk. Hvorfor rir man hestene da?

--
spoff
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 20/04/2003 :  19:57:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!!
Jeg vil bare påpeke at i enkelte situasjoner er det mere skadelig å la hesten gå barbent enn å sette sko på...

Er helt enig i at noen går å leter etter ting som er skadelig for hester, min mening er ikke at man må benytte høynett eller fore sånn eller slik. Det finnes mange måter å løse forskjellige ting på som både har fordeler og ulemper.

Har dere hørt det samme som meg; at om man forer på gulvet må man være ops på hvor man legger høyet, for dras det under krybba, kan hesten knalle hodet i krybba nar den tar hodet opp for å speide rundt etter farer og holde oversikt over stallkameratene?
Det er vistnok hester som har skadet seg på det...Noe skal det nå være uansett hvordan løsning man finnerpå, er det alltid fordeler og ulemper med det...
Det rare er at ingen kjenner denne hesten som ikke tålte en trøkk i hauet når den ble foret på bakken, like lite som folk kjenner hester som har vondt av å spise fra høynett som er forsvarlig hengt opp....

Men så liker jeg å kverulere så bare kom med mer!!
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 20/04/2003 :  23:09:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Gipsy; gi meg et eksempel der hesten tar mer skade av å gå uten sko enn med.

Som jeg har sagt tidligere. Jeg vil ha hest, men jeg skal gjøre det best mulig for den. Jeg gidder ikke sitte med den dårlige innstillingen (som Irriducibili nevner) at man bare hører på andre og tror det er det rette. Noen ganger må en ta ett skritt lenger enn "de som vi en gang har sett opp til" (ol.).

Eligj; Det som ikke er bra med å servere hesten en haug med mat er det at den ikke får bevegelse. Men hvis en bruker hodet og legger mat og vann i hver sin ende av beite, så får den bevegelse likevel. Hesten får ikke mer mat i seg av å stå på en plass, den trenger sin tid for å tygge det for så å svelge det, uansett.

Det du spoff sa om at du har sett flere hester som har tatt skade av ridning, kan ikke jeg si noe om. Jeg vet jo ikke hva du ser og ikke, liksom.. Jeg rekner med at disse hestene går med sko? Kanskje de også blir ridd i en unaturlig kroppsholdning? I tillegg til at de får høy i høynett. Kanskje også enda flere unaturlige levevilkår?

ALT PÅVIRKER HESTEN!!! Vi må prøve så godt vi kan å få hesten til å ha det best mulig, og da kan man ikke sitte å "holde på ALT det gamle" (holde på alt som var rett og galt innen hestesporten før)resten av livet. Vi må videre inn tankene!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2003 :  23:32:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til Brynja
De fleste hester jeg kjenner til får høy på bakken. Jeg vil si jeg kjenner til kanskje 15 hester som får høynett til hvert måltid (ingen jeg kjenner som får høystakk).

De fleste av hestene jeg kjenner til går også med sko, men kjenner også til en del ponnier som har gått barfot hele livet, og en del skolehester som kun går med sko kun på frambeina. Og jeg skal love.. Disse hestene har hverken blitt mer eller mindre halte eller skadede enn andre hester (også sammenliknet med skolehester med tilsvarende belastning som har fire sko). Men hester skader seg tid til annen ved ridning.. Ikke så ofte, men det skjer. Jeg har ennå ikke hørt om noen her eller opplevd selv at hester tar skade av høynett/høystakk, og jeg skulle likt å høre dette før noen argumenterer og sier "Joda, sånn er det, men vi har ikke et eneste bevis". Man når desverre svært kort innen forskning dersom en ikke har et eneste forskningsresultat eller bevis som taler for sine argumenter. Jeg vil nesten kalle dette forskning..

Hva er forresten den unaturlige kroppsholdningen? Det er jo ikke naturlig at hesten skal rides, så har den egentlig en naturlig kroppsholdning? Noe som er helt naturlig for hesten er å stå stille og døse samtidig som den pisker bort fluer med halen. Ok.. Er det sånn du rir så unngår du nok endel skader ja. *hihi*

Skader oppstår dessuten ikke bare av "feil" ridning. Du kan ha uhell, overbelastning, hest med dårlig helse osv. Å argumentere at fx en spranghest tryna i hinderet og ble skadet fordi den ikke er barfor er liksom helt på tryne. Dessuten er det veldig vanlig med hester med dårlige bein. Det kan være hester som aldri er ridd, og aldri har hatt sko. De er født sånn. Før eller siden vil det sannsynligvis slå ut en skade fordi beina er som de er. En hest får ikke nye bein av å ikke gå med sko heller.

Nå er ikke for/mot barfor debattema for denne debatten, men jeg tror barfor er fint til sitt bruk, og sko er fint til sitt bruk. I helhet tror jeg flest iallfall i Norge er tjent med å bruke sko på hestene. Utifra at vi har kalde vintere som fører til mye is over lengre perioder, fordi vi ofte rir på asfalt og fordi hestesporten i Norge er av den form at det er godt egnet.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 20/04/2003 :  23:58:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ok, nå gidder jeg ikke skrive om barfothest da jeg har forklart dette om og om igjen i andre debatter. Blir rett og slett sliten i fingrene av å skrive til jeg ser mannen med ljåen..
Men; HESTEN GÅR FAKTISK BEDRE UTEN SKO ENN MED PÅ ISEN GRUNNET DEN EVNEN HOVEN HAR; DEN SUER SEG FAST TIL ISEN SOM EN SUEPROPP!

Spoff;
Selv om det heter så fint "barfothest", så kan faktisk hesten ta like store skader av det som ved skoing hvis ikke BARFOTTRIMMEN (som IKKE er slik hovslagere gjør!!!!!) blir utført RIKTIG! Det er ikke bare glede og lykke - bare fordi det heter barfot...

Ja, hester kan ta skade av å skade seg, men nå tenkte jeg ikke på det, men holdningen til hesten.. (og skoing, da)

Hiitrud strasser har forsket på dette... Jeg kan legge ut flere sider med vanskelige ord og forklaringer på akuratt dette hvis du interesserer deg, men siden det er utenfor det "tradisjonelle", så interesserer det deg sikkert veldig lite, ikke sant?

Unaturlig kroppsholdning = hodet hevet.
Hvis vi rir hesten og den har naturlig kroppsholdning, så tar den jo ikke skade av det.

Det er faktisk ikke naturlig for en hest å stå stille. Den beveger seg maange kilometer til dagen.

Når jeg rir, tar jeg gjerne ut på lange turer. Men siden hesten min har naturlig kroppsholdning stortsett hele tiden (utenom når den ser noe farlig osv.) når jeg rir, så er det jo naturlig. Den eneste forskjellen er jeg som sitter oppå, altså mer vekt å bære på. Men har hesten sterk rygg, så er det vel ikke noe problem - sålenge den beholder den naturlige kroppsholdningen?

Hestene mister en god del av sin evne til å plassere beina sine når de går med sko. (de mister litt bakkekontakt..) I tillegg mister de rundt 80% av støtdempingen. Så å si at grunnen til at en skodd hest tryna fordi den ikke var barfot er ikke helt på trynet.

Ja, det må jo være en grunn for at det er "vanlig" med hester med dårlige bein. BINGO!

Hvis hesten ikke blir ridd, ikke går med sko, ikke får resten av de naturlige levevilkåra, ikke får den rette hovtrimmen, ja da blir jo hesten dårlig...

Som jeg har sagt før; en hest som blir født med f.eks dårlig beinstilling kan rette dette opp i løpet av kort tid, HVIS DEN GIS NATURLIGE LEVEFORHOLD OG TRIMMING! Med en eldre hest går det samme, bare det at det tar lengre tid.

Kanskje grunnen til at smedene i norge tjener så godt som de gjør er med på å "stenge ute" barfot-trimming? Hvem vet alt det folk gjør for penger.

"jeg tror barfor er fint til sitt bruk, og sko er fint til sitt bruk"

Hva i all verden mener du med det, spoff?

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2003 :  00:17:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til Brynja
Egentlig er dette langt utenfor temaet, men siden du spørr så svarer jeg nå. Men har ikke tenkt til å fortsette utenfor temaet i det uendelige.

På stallen jeg rir er det masse gater og blokker rundt. Gatene har alle asfalt. Asfalt er ikke naturlig for hesten å gå på. Det sliter.. Hvis hestens høver slites fortere enn de vokser bør en sette på sko for å unngå dette. Et eksempel på fordel med sko.

På vintern blir gatene isbelagt. Gårdstunet er glatt, og det er glatt i luftegårdene. Jeg har ridd barfotponni på snø og is før jeg, og det har ikke vært lurt. Nå rir jeg hester som er større enn ponnier, og min sikkerhet vil faktisk være å ha brodder på hestens høver. Du taler også for at boots er en fin ting, når man absolutt må ha sko. Muligens.. Men i dressurkonkurranser er det ikke lov til å ri med boots. På sommern er det fint å ha gressbrodder på spranghestene når en er på utestevner. Barfothest er fint for hester som ikke brukes så mye om vintern, hardføre ponnier med super hovkvalitet, hester som av ulike grunner ikke går på is og for Brynja i Rogaland. Hester med sko er praktisk iallfall hvis du har en litt kostbar hest som går litt sprang og dressur, som du faktisk tar med utenfor ridehusets fire vegger. Og for de hestene jeg setter meg på når jeg skal ut på tur på glattisen.

Men nå går vi utenfor temaet.. Tilbake til høynett. Og jeg har faktisk ikke sagt at jeg er hverken for eller mot høynett, men luftet fordeler for og imot, og stilt meg tvilende til de utsagnene du i utgangspunktet kom med. Som sagt.. Innen forsking må en kunne vise til forskingsresultater. Det er ennå ingen som har hørt om en hest som har tatt skade av høynett.

Angående andre meninger (barfot, riktig holdning, naturlig og unaturlig hestehold) så hører det ikke hjemme i denne debatten. Jeg har sagt mitt i barfotdebatten, og muligens jeg slenger inn noen kommentarer i "riktig holdning"-debatt dersom du skulle ønske å starte det. Jeg rir dressur, og trenern min hjelper meg å ri i det jeg ser på som riktig holdning. For meg betyr det 0 om du mener at jeg rir feil iom at du aldri har sett hesten jeg rir eller meg. Derfor ser jeg ikke noe poeng i å diskutere det.

Når hesten dasser med hodet i vilden sky som du beskriver bærer den ryttern direkte på skjellettet. Det er iallfall ikke bra.. Det er flere måter å få hesten ryggmusklatur til å istedet bære rytter, men ikke slik du beskriver.

Men som sagt.. Dette er høynettdebatt! Mulig jeg har hjulpet til å svinge av temaet, men nå svinger jeg på igjen.

Jeg mener mitt og er fornøyd. Brynja mener sitt og er førnøyd. Hesten jeg rir har det supert! Hesten til Brynja har det supert. Kan det være bedre? Det finnes mange gode og alternative veier til godt hestehold.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 21/04/2003 :  02:26:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har selv ikke erfart hester med skader i rygg og ben(grunnen har jeg forkart tidligere) av foring med høynett, men andre har det, og det er blitt forsket på. Dette er ikke noe vi tar helt ut fra løse lufta, men et faktum som foreligger. Jeg tviler vel på at det hadde vært noe som helst litteratur om dette her om det ikke var noe sant i det...

En hest som går i unaturlig holdning vil få skader. Og om vi rir hesten i en unaturlig holdning så vil den få skader av det, det må jo alle være enige om? Naturlig holdning for hesten er å få stå med hodet i loddplan eller under, så om hesten holder hodet slik når vi rir så vil den ikke få noen problemer. Den må ikke gå i samling slik man ser i dressur for å unngå skader. Man ser dette ofte i western der hesten går i det jeg vil kalle "natulig holdning" fremfor samling, bare for å få skille de to måtene å gå på.

Huff, men jeg liker ikke å kvelrulere. Man trenger ikke vri og vende på alt. Noe er ganske enkelt, og da bør man fortsette å ha det slik.
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.