hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Høynett - et problem for hesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Høynett - et problem for hesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

helene2

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  22:13:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
hei!
er enig med spoff!
tror at hestene har det best ved å spise rett fra bakken, fordi det er det mest naturlige for dem og fordi om høynettet ikke henges opp skikkelig, kan det skje ulykker inne i boksen, som at hesten kan vikle seg inn i det.
men om det bindes forsvarlig opp, tror jeg ike det er et veldig stort problem. det finnes jo hester som helst bør ha høy i høynett, pga støvallergi o.l.

tror ike det går hardt utover ryggen til hestene, det skal jo ikke bindes opp helt oppe i taket heller! men jeg må jo si at jeg er mest for å ha høyet på bakken, siden dette gir et litt mer "naturig" hestehold (satte " fordi det egentlig ikke er naturlig for en hest å stå på boks og bli leid og ridd på av mennesker heller..)

*helene*

Redigert av helene2 den 18/04/2003 22:17:31
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  00:42:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Spoff;

Grunnen til at jeg startet denne debatten var fordi folk henger opp høynett og bøtter og tror de gjør bra, men bare for dem selv. Jeg har sett de som gjør det og jeg kjenner til hestene og hestenes problemer med rygg osv. De står jo inne det meste av dagen også, stakkar, så de finner bare mat oppe "i taket".

Jeg kan bøye meg for det at hestene som får høyet i en "lavere" høyde og ikke så ofte, tar mindre skader. Men jeg ville aldri tatt den sjansen engang. Viss jeg vet at noe kan skade, så tar jeg avstand fra det med en gang. Jeg vet jo en bedre løsning - å legge det på bakken! Hvis hesten trør det utover så må det jo være en grunn for det? Kjedsomhet, dårlig mat (fra hesten sin side), for mye mat... alt mulig...

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 19/04/2003 :  01:13:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det virkelig ingen som en gang har hørt om en eneste hest som skal ha fått vond rygg på grunn av høynett? Kanskje fordi det er bare vås? Det tror jeg.. ;)

Brynja: Du sier at du er i mot høynett fordi du vet en bedre løsning: Nemlig å legge høyet på bakken. Det er flere her som har påpekt grunner til å ikke legge høyet på bakken, gode grunner også synes nå jeg. (For eksempel at hesten roter høyet rundt i boksen og ikke spiser det opp. Det har ikke bare med møkking å gjøre, men også det at hesten faktisk ikke får i seg all maten sin.) Det som er en god løsning for deg, er ikke nødvendigvis en god løsning for *alle* hester og *alle* hesteeiere.

Jeg tror egentlig ikke det er så mange som gidder å bruke høynett hvis ikke de har en eller annen god grunn til det. De fleste er jo enige i at det er mye lettere å bare slenge høyet inn på gulvet i boksen. De fleste som bruker høynett, vet at de må henge det opp skikkelig for at man ikke skal risikere skader. Bare bra å gjøre folk oppmerksomme på akkurat dette, men å gjøre høynett til en skadelig ting synes jeg blir litt absurd.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  01:14:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til Brynja
Men er det pga høynettet de har vondt i ryggen?

Jeg kjenner til hester som har hatt rygg problemer.. Alle tilfellene utenom et tilfelle har vært pga dårlig tilpasset sal. Siste hesten hadde dårlig bygning, og det viste seg at den rett og slett ikke tårlte å bli ridd i det hele tatt. Men at årsaken er høynettet har jeg aldri hørt om.

Av praktiske årsaker vil nok jeg også gi høyet til hesten min på bakken. Men de praktiske årsakene har med at det rett og slett er kjappere å slenge noen kg høy rett inn i boksen, fremfor å stappe det i et høynett for så å binde det opp når en forer. Årsaken er rett og slett latskap fra min side.. Og har ingenting med hva jeg mener er bra eller dårlig for hesten.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 19/04/2003 :  03:51:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gipsy: Du skriver dette: "Dette med ryggproblemene ble desuten dårlig besvart med at hesten ikke kjenner problemene pga at de har sko??? Dette er både ulogisk og usant. Hester med sko kan like fort bli sliten i beina som de uten! Skoen hindrer jo bare at hoven skal bli slitt fort og skjevt ned ved mye bruk... Det er sant at skoene hindrer hoven i å bevege seg når hesten trør ned og at det dermed blir dårligere blodsirkulasjon i hoven, men nervene er der..."

Min begrunnelse: Først, sa ikke noe om ryggen til hesten, men dette med smerter i hælpartiet. Og or å si det en gang til, har ikke erfaring meddette selv da jeg faktisk ikke har trent hester som har fått høyet sitt i nett hele livet. Men dette som jeg skriver er da noe jeg har elst og som ikke virker helt umulig på meg, flere burde tneket over hvorofor de bruker det de gjør, og om det er noe bra osv.

Vel, til svaret Hesten har nerver ja, og den får impulser ja. Men det som må skje for at nervene kan sende ut en "melding" er at ioner må eksistere rundt nerveenden, ved en stimulering(vekt, teperaturforskjell) vil dette potensialet passere over i nerven opg en beskjed sendes til hjernen. Om det er smerte e.l. Men for å kunne sende en melding må det alltid være tilstrekkelig med ioner rundt nerveenden, og denne ioneladningen må bygges opp. Og for å kunne bygge dette opp må oksygen og glykose føres med blodstrømmen... Dette blir det produsert ATP av, som igjen er ansvarlig for produksjonene av ionene rundt nrven. Men i en skodd hov er blodtilstrømmningen nedsatt(samme med en hest som stå mye inne), dette fører igjen til at oppbyggningen av ionene går saktere og nervene kan ikke sende meldinger like ofte pga at det ikke klares å samles nok ioner rundt nerveenden, som igjen er pga for lite blodtilstrømning som igjen kommer av at hesten er skodd.

Derfor er det tenkelig at en skodd hest kan ha skader i hoven som man ikke kan oppdage, for hesten vet ikke om de selv! Pga at det ikke får nok nerveimpulser.

Ok, håper du skjønnte dette nå. Jeg har aldri påstått noe som helst, men dette er noe som ikke virker helt blåst på meg iallefall. Er det virkelig SÅ hardt for dere å tenke dere til at hesten kan få skader ved feil kroppsholdning? Som sagt, jeg synes ikke at dette høres noe rart eller utenkelig ut i det hele tatt, jeg synes det høres veldig fonuftig ut. Og selv om jeg ikke har erfart det selv så trenger ikke det å bety at det ikke er sant heller. Jeg har aldri hatt en forfangen hest, men skal det bety at jeg ikke skal tro på den forskningen som er gjot på dette området fra folk som faktisk HAR oopplevd det? Alt nytt skal man ta med en klype med salt, men man skal også være åpen og se muligheten.
Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 19/04/2003 :  10:25:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noe som er bra med høynett,er at du vet nøyaktig hvor mye høy hesten får i seg, den skal jo ha en viss mengde hver dag...
Når hesten roter høyat rundt, er det irriterende, ikke bare fordi du har en stor jobbmed å møkke ut, men også fordi den ødelegger godt høy. Det er ganske stor høymangel for tiden, og derfor er det dumt vis hesten bruker det lille du har til å bæsje på...
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  11:01:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner til en stall hvor samtlige hester fikk høynett til samtlige måltider. Årsaken til dette var at eierne blandet alt for til hestene selv. Samt at de veide høyet. Da visste hesteeier til en hver tid hvor mye for hesten fikk av hvert slag. Selv synes jeg det er en bra fordel..

Alle andre staller jeg vet om (med visse unntak på enkelthester) forer på gulvet. Hvem som forer stallen fra dag til dag varierer ofte veldig. Og veldig mange forer etter reglen at "et flak er en kilo". Etter at jeg i noen år foret hester hvor høyet alltid ble veid først fant jeg kjapt ut at et flak kan veie alt for 0.5kg til 2.5kg. Altså er dette et standardmål som overhode ikke stemmer. De som forer mye og ofte kan likevel ha en god feeling på høyets vekt, men når så en annen stepper inn så blir alt feil. Det er liksom ikke noe vits å ha en forplan hvor en forer med "3kg" høy, når mengden høy kan variere fra 1.5kg til 4.5kg fra dag til dag. På stallen hvor jeg har hest på for varierer desverre formengden såpass mye. Selv etter å ha tatt det opp skjer det igjen. Ofte fordi mange av foringene går på rundgang mellom oppstallørene, og det ofte er ulike folk som forer fra dag til dag. Selv tror jeg dette er et fenomen som går igjen på de fleste staller. Desverre.. Og jeg har også opplevd mye uviten blandt de som forer når det gjelder hvor viktig det egentlig er at hesten får samme mengde (og oppsatt mengde) høy hver dag.

En stall jeg har vært mye på har høytralle med vekt og veier og gir hestene høy på bakken etter det. Men denne høytralla er selvmekket, og det er tydligvis ikke behov for noe liknende på andre staller. Men en sånn tralle mener jeg er genial.. Ellers er også høynett og en høyvekt på høyloftet et alternativ for å være sikker på at hesten får 3kg til et måltid når det faktisk er det som står på forplanen. For å være helt ærlig så tror jeg lik mengde høy til de ulike måltidene hver dag (etter forplanen) i høynett kanskje er bedre og mindre skadelig enn veldig varierende mengde høy hver dag på bakken. Muligens høytralle med vekt og foring på bakken er best (selv hadde jeg likt det best da jeg selv hadde sluppet å fikse høynett), men det er desverre ikke praksis på de fleste staller.

Jeg tror de fleste følger reglene for høying slik det er på sin stall. Og det er nok mulig at jeg ikke hadde stilt opp med eget høynett selv om de som forer forere etter prinsippet "et flak er lik 1 kilo". Men jeg hadde nok sjekket det ofte, og tatt det opp dersom det viste seg å være store variasjoner. Noen er så godt inn i foringa at de ikke trenger vekt, men de fleste er ikke det..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 19/04/2003 :  13:23:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff; Det hører vel med til sjeldenheten at folk forer med høynett for å få veid høyet, og å bruke veiing som et argument i mot å fore på gulv synes jeg kanskje blir litt tåpelig/uoverveid..?

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 19/04/2003 :  13:28:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror kanskje spoff sitt poeng er at det er lettere å kontrollere nøyaktig hva hesten får hvis man selv tar ut en høydott til hesten til hvert måltid. Og hvis man gjør dette, er det lettere å håndtere de forskjellige måltidene hvis man putter høyet i høynett og henger opp nettene et egnet sted. Ellers måtte man jo legge høydottene i hauger ett eller annet sted, noe som er litt kronglete å gjennomføre. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  13:51:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg synes at nøynett og 3kg til kvelds hver kveld faktisk er bedre enn 1.5kg til kvelds mandag, 2.8kg høy til kveld tirsdag, 3.7kg høy til kvelds onsdag, 1.7kg høy til kvelds torsdag, 4.4kg høy til kvelds fredag osv.

Jeg vil da forsikre meg om at høynettet er riktig bundet opp, og jeg kjenner ikke til noen skader på hest hvor skaden er kommet av at "maten henger i taket". Men jeg vet det ikke er bra at hesten får feil mengde med høy. I tillegg til kveldsfor har en morgen og midtfor som gjerne varierer like mye i mengde som med kvelden. Så varierende foring er ikke bra. Ryggskader eller andre belastningsskader pga bruk av høynett har ikke jeg hørt om, og det er ennå ingen her som har hørt om det heller.. Faktisk..

Stallansvarlig på stallen jeg har hest på for på gapte faktisk høyt da hun som eier forhesten hadde kveldsfor en gang. Da hadde hun veid alt høyet og båret posjonsvis høy til en og en hest. Det er faktisk dødsbra, og stalleiern gjør aldri det. Hun pleier faktisk å gi hesten "min" for lite høy (vanligvis veier kveldsforet ca 2kg, og på forplanen står det 3kg). Selv om vi har klaget på det. Om det er bevist fordi de skal spare, eller om det er latskap og at hun ikke klarer å føle hva nøyaktig 3kg høy er er ikke godt å si (jeg har faktisk tro på det siste, for det er vanskelig å beregne vekt på høy). Men vekta er iallfall veldig ok å bruke da.

Jeg er iallfall mer tilhenger av lik mengde for til hvert måltid, enn for eller imot høynett. Selvfølgelig er det mest prakjtiske for meg og hesten at den som forer fx har en tralle med vekt hvor høyet veies til en hver tid. Og høyet legges på bakken.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 19/04/2003 :  14:10:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff: Enig med deg i at formengden er det viktigste. Synd hvis veiingen(eller fraværet av den) er så ille på en stall at det blir nødvendig å gå til det skritt å fore med høynett for at formengden skal bli korrekt. Det er jo også en ganske tungvint løsning for heste-eieren (om enn den blir lettere for stalleieren).
Men forhåpentligvis klarer stort sett de som forer i de fleste staller å fore rett kvantum.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  14:33:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det beste er at hesteeier slipper å fikse det selv. Selv om vi har opplevd store avvik fra forplanen har vi ennå ikke begynt med høynett, men det hender vi veier høyet og legger det utenfor boksen. Eller iallfall er tilstede ved kveldsfor for å se at det blir nok høy (det er det største høymåltidet).

Men uannsett.. Å plukke ut x kg høy på feelingen er innmari vanselig, og det er utrolig genialt med vekt. Da blir det liksom riktig antall kg uannsett.. Har foret en del med vekt tidligere som sagt, og det var veldig varierende hva høyet veide (utifra høyball, ulike leveringer, kvalitet etc). Man fikk jo feelingen etterhvert, men plutselig kom det høy av litt annen kvalitet og da var det lett å bomme med en halv kg. Tror de hestene jeg foret med vekt fikk 2kg til hvert måltid.

Mitt inntrykk er at veldig mange som forer ikke er vitende nok angående hvor viktig det er å fore riktig absolutt hver dag. Jeg kan selv ikke mye om foring, og er ikke så flink at jeg kan sette opp en forplan til enm hest alene. Men en ting har jeg skjønt.. Man forer i like mengder hver dag. Og høy som kanskje er det viktigste foret på mange måter er det viktig at ikke en deg er dobbelt så mye som dagen etter.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 19/04/2003 :  15:40:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fri tilgang? Vi veier ikke høyet, men passer på at hestene alltid har høy hele tiden. Greit dette med å veie om hesten får halm e.l. fordi den ikke kan ha fri tilgang på høy, men slik er det vel ikke overalt? Det er ikke ofte at folk erstatter høyet med halm og annet næringsfattig grovfor.

Så akkuratt å veie høyet ser jeg ikke helt poenget med(så lenge hesten kun får høy da), for den skal ha fri tilgang uansett. Kraftfor derimot...
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2003 :  20:20:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ikke alle hester bør stå på fri tilgang på høy. Mener nå jeg.. For hester som ikke blir smellfeite av det så er det greit, men det er en unødvenig måte å få feit hest på dersom det gjør den feit..

Jeg har en venninde som får litt vel mye høy. Og i tillegg mye tilgang på gress om sommern. Hesten er smellfeit, og hun får kommentarer på større dressurstevner av formen: "Hadde hesten vært tynnere hadde du hatt en bedre sits" og "Slanker du hesten din vil du få frem et bedre steg i hesten". Jeg vet ikke jeg.. Men jeg tror jeg hadde kuttet ut fri tilgang på høy om jeg var henne iallfall. Hesten lever iallfall ingen nød med litt mindre høy. Kanskje den bare vil se litt proffere og mer sund ut.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 19/04/2003 :  21:06:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg mente, om hesten ikke kan ha fri tilgang på høy pga fedme, så er det greit å veie høyet. Men hesten skal jo allikevel alltid ha fri tilgang på grovfor, så å supplemere med halm bør en gjøre om hesten ikke kan få alt grovforet i høy. Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.