hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Høynett - et problem for hesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Høynett - et problem for hesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Content

» VIP

Azores

Skrevet - 16/04/2003 :  19:34:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
er dette noe å henge seg opp i??? hesten min elsker høynett... han får silohøy(helt støvfritt) han er 15 år og har aldri hatt problemer med verken rygg eller nakke...han er frisk som en fisk og spiser massse mer fra høynettet enn fra bakken..

så når det er sånn gøy(jul.påske,bursdag ol)gjemmer jeg gulerøtter epler og annet snask inni høynettet.. da blir han ihvertfall gla!

mange av dere lever faktisk i urtiden ennå altså!
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 16/04/2003 :  20:16:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Urtiden ja, hehe, den var god Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2003 :  22:06:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Høynett kan være praktisk for eieren, men for hesten??

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  00:40:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Her er det ikke snakk om å leve i urtiden, men å prøve å tenke logisk og det som er best for hesten! Jeg forstår ikke hvor du har fra at "noen av oss enda lever i urtiden".
Hva mener du egentlig med det "snuppegullet"?

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 17/04/2003 :  11:39:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min mening er at enkelte virker litt for hysteriske med hensyn til høynett hær. Det er da vel mange hester som er opfostret på grovfor fra høynett uten å ha tatt skade av det, skal man være helt"urtid" så må man jo slippe hestene sine ut på steppene og slutte å bry seg med dem...?
Hestene er jo ikke for oss idet heletatt dersom man skal se slik på det. Hva med riding og kjøring ingenting av det vi gjør med hestene våre er noe de ville ha funnet på selv i vill tilstand.. Untatt og spist fra et godt fylt høynett kanskje? De spiser jo der det er mat.
Det kan jo hende at en hest som har plager i rygg og bakben ikke har godt av å spise så høyt hele tiden, men en frisk hest er jo en frisk hest..
Syns det virker som en lur ide å gi halvtørt silofor jeg, det støver mindre. Fikk nesten lyst på et høynett fylt med silo og gullerøtter selv jeg! god påske!!!
Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 17/04/2003 :  11:45:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig i at hesten skal ha maten på baken. Det kan jo være dirrekte farlig å brke høynett, fordi at den kan f viklet beina inn i det. Det hadde ikke vært et hygelig syn når du kommer for å ri... Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 17/04/2003 :  15:23:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig i at det ikke er drømmen å finne hesten inntullet i høynettet! Men de som har brukt høynett i årevis vet nok hvor høyt det skal henge og hvilke knyter de skal bruke for at det ikke skal trekkes lengere ned under måltidet.
Det er heller ikke bra at de har lettere for rusk i lungene og øynene, men å legge det fram som at hesten blir skadet i rygg og bakben av det og derfor nesten blir dyreværnsaker utav det(satt på spissen) DET reagerer jeg på, for hesten spiser ofte men ikke hele dagen og gjør den det er det vel DET man skal reagere på ikke hvordan de blir foret?
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  18:53:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Vi mennesker kan også stå i en unaturlig stilling å spise, trene osv, men vi kan bestemme når "det er nok". Det kan ikke hesten hvis den bare får mat i høynettet.
Jeg har aldri sett en hest stå med hodet oppe ved nettet helt til det er tomt. Etter hver "munnfull med høy", så vil den ta hodet ned i en "naturlig stilling"igjen. Hvem vet, kanskje den gjør det for å få de anstrengde musklene til å slappe av igjen?
Når jeg ser hestene mine på beitet, så går de med hodet ned hele tiden når de spiser. De tar opp hodet en gang i blant for å se på det farlige bak busken ol. De tar seg jo noen jafs av de høye trea òg, men da bestemmer de selv når det er nok.
I boksen når de får mat på bakken, så er det noe annet. Da vil de (som regel) alltid ha et ønske om å følge med på hva som skjer. Da må de løfte hodet for å kunne se ut av boksen pga. de høye veggene.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  19:09:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg lurer på hva slags erfaringer dere har med hester som har fått høy servert i høynett eller i høystakk. Med tanke på ryggproblemer og/eller overbelastning av ledd, sener og hælen.

Selv kjenner jeg til nøyaktig null hester som har fått slike problemer. Nå får de fleste hestene jeg vet om maten på bakken, men kjenner til en stall og et par enkelthester som får høy i høynett hver dag. Noen av disse hestene har fått høy servert i nett i 10-15 år.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  19:28:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke noe positiv til høynett. En hest jeg vet om viklet tre av beina sine inn i høynettet i løpet av en natt, og brakk to av dem. Sikkert et nydelig syn når eieren kom dagen etter. Hva er vitsen med høynett? De jeg har snakket med som bruker høynett sier at det er fordi hesten griser høyet utover hele boksen hvis de får det på gulvet. Hallo?? Hvis man ikke gidder å måke ordentlig for hesten sin, så bør man ikke ha hest. Det er unaturlig for hester å få maten i høynettet. Høynettet hører hjemme på transporten..

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 17/04/2003 :  22:17:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med deg på alle punkter Anette! Har også opplevd en lignende, ekkel episode med høynett som jeg fortalte om her i et tidligere innlegg..

Gå til toppen av siden

equador_it

» VIP

Skrevet - 18/04/2003 :  10:21:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke høynett hører hjemme på transporten heller jeg...
Hører at det er farlig for hesten å få høy på henger, da den ikke ahr vann i nærheten...
Enig? Høyet er jo velig tørt, hvis de får det i lungene, får den ikke skyllt det ned med vann heller..
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  20:38:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Spørsmål:
Prøver igjen, siden ingen svarer på det spørsmålet..

Kjenner dere til mange hester som har fått ryggproblemer eller belastningsskader i hælen pga foring med høy i høynett/høystakk?

Det er flere som påpeker skader som skjer når hesten har viklet seg inn i høynettet, gjerne som følge av at det har falt ned. Men det er ikke skade pga at maten henger for høyt som dere mener.

Jeg er hverken for eller mot høynett/høystakk, men ser fordeler og ulemper for begge sider. Av praktiske årsaker kommer jeg nok til å gi min hest høy på bakken, og de fleste hestene jeg kjenner til får det. Men de hestene jeg også kjenner til som har fått høynett i 10-15 år har ikke noen gang vist noe tegn på skade av det. Så derfor lurte jeg på om dere kjenner til skader, som ikke er skader hvor høynettet har falt ned, og hesten har satt seg fast.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 18/04/2003 :  21:02:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff: Jeg har ikke opplevd hester osm har hatt skader av det, men jeg har heller ikke hatt hester som har vært mer enn 10 år og har blitt foret fra høynett hele livet, så jeg er kanskje ikke den rette til å uttale meg om akkuratt det.

Det kommer også ann på hvor lenge hesten står inne og hvor mye for de får i høynettet. Som jeg har sagt før, om hesten står og spiser fra høynett i korte perioder så tviler jeg på at det er skadelig. Men om det er hester som står inne mesteparten av dagen og som får fri tiilgag på grovfor så vil de tibringe mye av dagen sin i en unaturlig holdning.

Dessuten så bruker de fleste hester sko, og skoene hindrer nerveinpulsene slik at hesten ikke kjenner smertene like godt. Detrfor er det også trolig at hester som har ødelagte ben ikke gir noen "beskjed" om dette slik at det ikke merkes. Noe å tenke på.
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 18/04/2003 :  21:56:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig med "spoff", Det virker som noen kommer med påstander de ikke har bakgrunn for når de skriver her...
Jeg har lurt på det samme når jeg har lest innlegg hær.
Dette med ryggproblemene ble desuten dårlig besvart med at hesten ikke kjenner problemene pga at de har sko???
Dette er både ulogisk og usant. Hester med sko kan like fort bli sliten i beina som de uten! Skoen hindrer jo bare at hoven skal bli slitt fort og skjevt ned ved mye bruk...
Det er sant at skoene hindrer hoven i å bevege seg når hesten trør ned og at det dermed blir dårligere blodsirkulasjon i hoven, men nervene er der...
Hadde vert greit å få et skikkelig svar på dette, jeg er nyskjerrig og venter i spenning på bedre svar en dette...
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.