hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Høynett - et problem for hesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Høynett - et problem for hesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Magette

Norway

Skrevet - 07/04/2003 :  22:12:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Er det noen som bruker høynett i stedet for å "legge det på bakken"?
Hvorfor egentlig? Det ødelegger jo ryggen til hesten. Det er ikke naturlig for den å spise med hodet hevet (over tid).
Har både sett og hørt de som gir hestene høy i høynett. De fleste klager over hvor ømme hestene er i ryggen. Det verste av alt er at de ikke vet årsaken. De pøser på med masse hjelpegreier på og under salen osv, men det er jo ikke der problemet ligger, alltid....

Har til og med hørt om de som henger vannbøttene opp "i lufta". Det er sikkert gode greier det, da hestene ikke kan velte og tråkke på bøtta, men hva med ryggen?

Det samme er jo på de hestene som blir ridd med nesen i været. Unaturlig holdning fører til de samme skadene som når hesten spiser i været. I tillegg er det de som trener holdning i timesvis med f.eks. en uvillig hest. Nakken blir tvunget ned i en så grusom holdning for hesten at det også kan føre til ryggproblemer. (nakken blir tvunget ned, og det blir en stor knekk på nakken)

Redigert av Brynja den 07/04/2003 22:14:36

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 07/04/2003 :  22:49:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke bare ryggen det går ut over. Hesten finner jo som regel føden på bakken, og da ligger tyngdepunktet på høvene fremme i tåa. Men når de spiser fra høynett så blir det en mye større tyngde bak på hælen. Helt motsatt altså! Dette kan gi overbelastning på sener og ledd, for ikke å snakke om hælpartiet av hoven.

Dessuten så vil støvpartikler o.l. komme lettere ned i halsen til hesten enn hva som vil skje om den får maten på bakken.

Før gav vi høy i hekker og nett, pga at hesten ikke skulle dra det sånn utover. Noen hester ville ikke spise det som lå på bakken.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 07/04/2003 :  23:13:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ja, det har du helt rett i! Det går utover mer enn ryggen!

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 08/04/2003 :  01:51:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høynett forbeholdes til transporten etter min mening..
I tillegg til de grunnene dere allerede har nevnt så innebærer det også en risike om høynettet henges opp feil.
Henges høynettet opp feil kan hesten f.eks. feste foten i det hvis det henger for lavt, og få støv i øynene hvis det henger for høyt..
Jeg var øyenvitne til en hest en gang som hang opp foten på et høynett som hang for lavt. Det resulterte i dype kutt som måtte syes, sting som gikk opp gang på gang (det var i kodeleddet, og der er det vanskelig å få sting til å sitte), betennelse, og til slutt blodforgiftning og nødslakt.

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 08/04/2003 :  21:57:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har aldri brukt høynett, synes egentlig at det er noe tull av samme grunn som har blitt nevnt tidligere.
Må bare kommentere litt... På beite går hestene ofte å spiser gress på bakken når de er sultene. Når de er mette fortsetter de å spise, men da tar de ofte bark, blader og greiner oppe fra trærne. Det kan de holde på med i lange tider. De kan selvfølgelig la være når de blit trette i nakken/ryggen. Det beste foret er jo på bakken, men det virker ikke som om de synes at det er plagsomt å stå med hodet opp så lenge.

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 08/04/2003 :  22:24:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding

tabrathe;

På beitet velger de selv hvor og når de vil spise. I boksen med et høynett finner de kun maten i høynettet. Når dette skjer flere ganger hver dag i mange år, kan du jo bare forestille deg. Om hesten tar opp hodet nå og da på beitet er ikke noe å bry seg om. Men at den står konsekvent med hodet opp hele tiden pg spiser, skader i lengden.
Når jeg rir går hesten med hodet ned helt automatisk, jeg trenger ikke å tvinge hodet ned på noen måte. Men om det oppdager noe, skyter hesten hodet opp for å se. Dette bryr jeg meg ikke noe om da dette er naturlig for en hest. Det skjer bare noen få ganger i løpet av en tur, men hvis hodet hadde vært oppe hele rideturen, og dette hadde fortsatt over lang tid, ville jeg risikert å fått en veldig dårlig hest.

Skjønner du?

Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 08/04/2003 :  22:53:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
poengene nevnt i forbindelse med høynett er jeg enig i. Vil bare påpeke de samme tankene i forbindelse med vannbøtte og forkar. Det er ikke samme problematikken for hesten å ha vannbøtten eller kraftforbøtten opp fra gulvet, da det er korte perioder om gangen hesten vil stå ved disse- Den står ikek i timesvisved vannbøtta, den tar seg en slurk eller tre og går vider. Så en opphengt vannbøtte, et automatisk drikkekar eller en forkum opp fra gulvet medfører ingen helseskade Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2003 :  23:16:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har ingen formening om hverken det ene eller andre som dere diskuterer her.

Men jeg vil påpeke at en hest ikke står med mulen i grusen når den hviler. Da står den med hode og hals rett utstrukket, og kanskje litt sløvere enn når den ellers er våken og bare titter rundt. Jeg ville tro at dersom den naturlige stilling for hesten var å ha mulen i grusen, så hadde den også hvilt mulen i grusen også når den slappet av.

Føll er forøvrig ikke optimalt bygd med tanke på å spise fra bakken. Nå drikker de gjerne melk den første tiden, men de prøver seg jo litt på gress. Dersom den naturlige stillingen til hesten er å spise mat fra bakken, så ville vel hestens avkom ha tilpasset seg lengre hals, halsen ansatt lengre ned og kortere ben kanskje? Men hva sier dere til at føllet drikker melk fra morens patter da? Er ikke det bra?

Ta også en titt på denne siden. Hvorfor har urhesten halsfeste så langt ned i forhold til dagens hest (nå er riktignok størrelsen på dyret endel mindre også men..)? Og også så korte bein (med tanke på forhold)? Jeg ville tro at hesten har utviklet seg til å kunne stå mye oppreist. Utifra bygningen til dagens hest og urhesten så ser det ut til av vanlig hviletilstand vil innebære at urhesten står mer ned med hodet enn dagens hest. Altså at det er mer "normalt" å stå med mulen i grusen for urhesten..

En fordel med høynett kan f.eks. være at det tar lengre tid for en hest å spise. Hesten til en jeg kjenner skadet seg for et par måneder siden. Hesten stod stokk halt i noen uker, og kunne ikke gå ute pga et stygt sår, og fordi den var halt. For å unngå at hesten skulle kjede livet av seg, og fordi hesten får mer å jobbe med med et høynett satt hun det inn i boksen. Var det dumt?

Apropo hestens utvikling og tilpasning så er det nok mere enn måten å skaffe seg føde på som har avgjort at hesten ser ut som den gjør i dag. Men jeg synes egentlig ikke at det virker som at hesten skal stå med hodet i grusen, og at det er den mest naturlige hodestillingen for en hest.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 09/04/2003 :  00:28:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff: Da må dui også ta med i betraktingen hvor lenge en hest hviler pr. dag, kontra hvor mye tid den bruker på å beite... Jeg tror ikke det er galt at hesten skal stå med hodet opp av og til, men hoveddelen av dagen er den beregnet til å gå med hodet ved bakken og gresse. Mesteparten av dagen brukes jo på å få i seg føden, og den befinner seg på bakkenivå, sant?

Grunnen til at urhesten har utviklet seg til det de er i dag er hovedsakelig pga at de alltid har vært byttedyr. Og det er de individene som løper fortes om overlever. Det innebærer da bl.a. at den midterste tåa blir den dominerende, noe som igjen første til at hesten gikk fra 5 tår til 1 "tå". Det som også da er ganske naturlig å tenke seg er at jo lenger ben og lettere kropp en hest hadde, jo fortere kunne den løpe. Så jeg tro ikke at den har utviklet seg slik den har gjort fordi at den skal kunne stå mer oppreist, men fordi den skal kunne løpe fra fienden. Urehsten oppholdt seg mest i skogen, men da klimaet forandret seg og skogene måtte vike for store stepper, så kunne ikke lenger hesten gjemme seg i skogen, den måtte ut på steppene og finne mat. Derfor ble den også er lettere bytte for rovdyr og måtte utvikle seg.

Og ang. føll, når de er små så er de ikke tilpasset å gå å gresse, men nå er det heller ikke det de skal. Næringen får de gjennom melken, og den befinner seg høyere oppe. Da er det vel mest fornuftig at de ikke er fullt utviklet når de kommer til verden med lang hals, for da hadde det blitt mye mer problematisk for dem å få i seg næring de første månedene. Men når de utvikler seg så får de lengre hals og rekker lettere ned til bakken.

Forøvrig så hadde ikke jeg iallefall hengt opp høynett for at hesten skulle spise senere og ha mer å gjøre på... Da hadde jeg heller gitt halm/kvister/bark for at hesten skulle hatt noe hele dagen.
Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2003 :  10:21:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
jeg er helt enig med mye av det som sies her.. jeg har både mat og vann på bakken på beitet men i stallen henger vannet, kraftforet på veggen og høyet har jeg sånn "kurv" til.. hvis jeg har høyet på gulvet i boksen spiser ho ikke halvparten så mye og resten ligger igjenn i boksen med avføring på! da er d bedere å ha det i en høy kurv.. men har egentlig aldri brukt høynett annet en på transporten..

mvh ronja&lady
Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2003 :  13:09:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Er enig i en del her inne. Selv får nesten alle hestene mine høy på bakken, og alle får vann i bøtter som står festet til gulvet. Den ene hesten min (åring) får høy i høynett, dette er fordi hun drar høyet utover i boksen og spiser bare litt av det (hun vil ikke ha det som er tråkket på og blidt fuktig). Hoved grunnen er vel også at hun er fryktelig tynn og når høyet er i nettet spiser hun alt. Har ikke lagt merke til noe som ligner på ryggproblemer på henne... Det står også en gammel hest på stallen (18 år) og hun har alltid fått høy i høynett og vann i kar høyt på veggen, hun har heller alldri hatt problemer med ryggen, så jeg vil ikke si at det har så alt for stor betydning for helsa til hesten om den har høynett eller ikke. Men det varierer vel fra individ til individ.

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  15:53:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg liker ikke høynett pga hesten blir stående i feil stilling og det går utover nakke.rygg og diverse sener... Mener høynett kun skal brukes til transport...

Redigert av lillings den 11/04/2003 15:54:55
Gå til toppen av siden

linnlk
» VIP

Skrevet - 11/04/2003 :  21:54:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen !

Ville bare si at jeg er hestepasser i en stall en gang i uken., hvor det står to pensjonerte travere! Disse har fått 3 måltider om dagen, i over 10 år, med høynett. Disse hestene har ikke noen skader fra dette. Kan godt hende at de skadene dere sier vil skje, er sanne. Men disse hestene er det ingen feil med.

Jeg har en hest på for, og den står i en MYE større stall, der bruker de ikke høynett....!

Hilsen Linn...
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  22:55:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Hei sann :) Hesten jeg rir har høynett. Vi bruker det fordi hun roter så fært med siloen hvis det ligger på gulvet i boksen. Neste morgen er hele boksen dekka med silo, og nesten ingen ting er spist. Det virker som om det er morsomere å leke med det enn å spise det når det er på gulvet. I bruker da høynett, og det fungerer kjempe fint!

Er enig i mye av det som står over her...

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 12/04/2003 :  13:20:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg mener at bruk av høykurv eller nett som er forsvarlig høyt oppe ikke bør være til skade for en frisk hest, er enig med det med støv og rusk i lunger og øyne. en ide kan være å vanne høyet litt.
Jeg liker ikke nett pga. at jeg er redd for at hesten skal få bena i det...
En hest skal uansett ikke stå inne hele tiden og spise. har hesten tilstrekkelig utegang kanskje to av måltidene serveres ute, slik som på de fleste staller jeg har vert på. Og at hesten får tilstrekkelig trening på annen måte, er det rart vist hesten får vondt i ryggen av å spise to ganger daglig av høynett eller kurv.
Alt med måte her også.
Selv har jeg hatt grovforet på gulvet, for det har vert mest praktisk i min stall. Men syns ikke de som velger anderledes gjør noe galt med det...
Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 13/04/2003 :  11:42:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Høynett ok i transport- men ikke i stallen...

Vi har krybber til hesten både i stallen og ute. Dette for at hestene ikke skal søle med foret. Vi hadde ikke krybbe ute i begynnelsen, men de rota så fælt med foret ute, ikke alt ble spist opp og de fikk møkk i det. Så da laga vi ei krybbe ute, hestene står IKKE høyt med hodet å spiser, men vi sparer på foret fordi det er mye mindre spill.
Og det å gi høy på gulvet i boks eller spilt- det synes jeg er ufyselig.. Greit nok i vill tilstand- da har ikke hesten matfat og møkkeplass samlet på 9-10m2, men ikke i en boks. ÆSJ! Samma for meg hva hesten synes om det selv, men bare tanken for meg er nok til at vi har krybbe til dem. Lett å holde rent, og vi ser hva de spiser, lett å gi melasse på høyet også da..

Men dette er min mening- jeg respekterer at andre gir for på bakken.. Men høynett mener jeg må gi uheldig etestilling.. Kan ikke skjønne annet- nei hos oss henger høynettene i hestehengeren for at hestene skal ha noe å drive med på tur..

Klem fra Cecilie

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.