hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Høynett - et problem for hesten?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Høynett - et problem for hesten?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Magette

Norway

Skrevet - 21/04/2003 :  10:07:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
SPOFF;

Jeg har aldri sagt noe om at du rir feil!? Jeg har aldri diskutert det heller..

Som jeg har sagt før; JEG STARTET DENNE DEBATTEN FORDI JEG HAR SETT ÒG HØRT DE SOM FORER HESTENE SINE I HØYNETT. DE KLAGER OM HVOR DÅRLIGE DE ER I RYGGEN! For alt jeg vet så har de sikkert flere skader pga. dette. Kanskje også en blanding av unaturlig holdning av å spise fra nett og unaturlig holdning under ridning.
Det er et faktum at den unaturlige holdningen de har tar skade på hesten. Si hva du vil. Jeg kan legge ut mer om akuratt dette (unaturlig holdning) hvis du vil?

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 21/04/2003 :  11:39:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei brynja.
Du har spurt om i hvilke situasjoner det er mere skadelig å gå barbent for hesten enn om man setter sko på.
Du har jo fått flere fine svar fra før, men det jeg tenkte mest på er dersom hesten jobber mye og hardt og hoven slites mere enn den vokser, da er skoen med på å hindre slitasje og hesten slipper å bli sårbent.
Jeg har selv ikke brukt sko på min hest, men om den skulle stå på rideskolen for en periode eller jeg viste at jeg kom til å ri/kjøre veldi mye i en periode, så satte jeg sko på ham.
Den ene gangen en hestekar skulle bruke ham i rideskolen sin for en kort periode (1 mnd.) hadde jeg bett ham å sette på sko før påkjenningene ble for store for hovene hans, men han gjorde ikke det og hesten var halt i flere uker etter denne episoden.
Jeg har aldri satt ham til denne mannen en gang til...
Og jeg har fortsatt dårlig samvittighet for at jeg gjorde det i første omgang....

Over til høynett, det er bra at slike temaer blir tatt opp. det kan være sunt å tenke over slike småting i ny og ne, jeg er fortsatt overbevist om at de hestene som plages med rygg og hæler, ikke har årsak i høynett. Men det er meg...Kanskje det er andre som har blitt overbeist om det motsatte i løpet av denne debatten?...

Jeg tror at dersom dette skal bli en plage for hesten, må den stå inne å kunn spise av høynett hele dagen...
Jeg tror ikke det er mange hester som har det slik (håper jeg da inderlig)

En mer sansynlig årsak kan være at hesten står for mye i ro ellers om dagen og plutselig blir bett om å prestere kjempemye, i to timer for så å stå på stallen i noen dager (kanskje pga dårlig vær,) så blir været bra og må ut å prestere maks i to timer igjenn. Så uregelmessig bruk, for mye inne på stallen, hard bruk når det gjelder, feil foring feil skoing eller feil skjæring av hovene... Alt dette tror jeg mere på at kan være skadelig for hester, gamle hester som mer eller mindre kun har blitt brukt til en ting har nokså sikkert slitasjegikt eller andre laster som er vanlig å få med alderen...

Men det er jo flott at du tar opp dette i forsøk på å finne ut hva som plager disse hestene, jeg syns det er helt flott, selv om jeg tror du har bommet litt med resultatet.
Hadde det derimot vert mine hester og jeg hadde sett denne debatten, ville jeg ha forsøkt å fjærne høynettene å se om ting ble bedre etter dette. Det skader jo ikke å forsøke...
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 23/04/2003 :  15:36:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Hvordan er det på rideskolene da? (de jeg har sett)
høynett, står inne 22 timer i døgnet, (fullt påkledde i dekkener).
For disse hestene er det ikke godt å stå å spise (unaturlig holdning) det er veeldig mye som skjer på en rideskole- de står i en unaturlig holdning for å få med seg det som skjer, plutselig blir de tatt ut av boksen og ridd for så å gå inn i boksen igjen.
For det første; For et liv!
For det andre: Er det rart hestene blir dårlige.

Denne debatten handlet jo om UNATURLIG HOLDNING, egentlig. Jeg tok høynett som et eksempel til unaturlig holdning.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2003 :  15:45:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg vet faktisk ikke om en eneste rideskole som gidder å fore hestene sine med høynett. De sluntrer med regelen "En kilo er et flak" eller faktisk veier høyet til hver enkelt før det leveres. Den stallen jeg vet om som forer mest nøyaktig (veier alltid høy på vekt som er på høytralla) er en større rideskole hvor det er flest skolehester og også en del privathester. Å stemple rideskoler som "dårlige" er derfor litt urettferdig siden iallfall den stallen jeg vet om hvor foring følges best opp er en rideskole. Men det er selvfølgelig de rideskoler hvor ikke forholdene er så bra.. Og det gjelder privatstaller også, men der sier gjerne eiern ifra.

Jeg vet om mange rideskoler hvor hestene står mye inne, men jeg vet også om de rideskoler hvor skolehestene slippes ut etter morgenfor og tas inn før midtfor og så går de i rideskolen på kvelden.

Jeg vet faktisk om skolehester som har det langt bedre eller like bra som privathester som har det bra. Desverre vet jeg også om verre tilfeller.. F.eks. på rideskolen jeg rei da jeg var mindre. Men denne rideskolen har nå fått ny eier, og sist jeg var der var forholdene betraktelig bedret (de går nå ute på dagtid også. Og får bra med mat).

--
spoff
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 23/04/2003 :  22:13:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Rideskolene JEG VET OM, ja.. (jeg sa IKKE alle) Jeg har jo allerede nevnt privatstaller.. Jeg er FULLT klar over at staller rundt forbi er FORSKJELLIGE. Men hvis folk er litt mer åpne for å høre etter på hva andre har å si, og lar seg tenke (logisk) så er det bra!

Hva må til for å få deg til å forstå at JEG HAR SETT HESTER SOM HAR DET SÅNN? Det var igrunn derfor jeg starta denne debatten. Vet ikke folk at HESTER MED HODET OPP IKKE ER BRA?
Såfall, hvorfor ikke prøve å unngå det mest mulig??
I steden for å sitte her og sløve - fordi "vi har alltid gitt hestene mat i nettet". TENK NYTT, MEN TENK FØRST PÅ HESTEN!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2003 :  22:28:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til Brynja
Javel.

PS: Dette er plassen for å diskutere og dele meningene sine. Hvis ikke du tårler at andre har andre meninger enn deg har du kommet feil sted.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 23/04/2003 :  22:42:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg måtte bare forklare hva jeg mente!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2003 :  22:47:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til Brynja
Problemet er ikke at jeg ikke skjønner. Er ikke helt dum.. Men jeg mener nok kanskje ting i en litt annen retning enn deg, og så blir jeg bare engasjert. Jeg mener ikke alt jeg sier er rett, og det eneste riktig. Jeg tror veldig mye av det du gjør og mener er vel så riktig.

Men som sagt før. Veien til godt hestehold består av veldig mange veier. Du går en vei.. Jeg går en annen. Felles for oss begge (mener jeg) er at vi driver bra hestehold, og på en slik måte som er egnet for den/de hesten(e) vi holder på med. Min konklusjon er at jeg synes det er bra. Kunne faktisk ikke vært bedre..

--
spoff
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 24/04/2003 :  12:56:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom hester får problemer av et slikt liv som du beskriver på disse rideskolene, er det neppe høynettet sin feil...
Har foresten disse hestene de plagene som du tidligere har forklart med dårlig rygg og hæler?
Dersom de har det kan det jo hende at de går for lite ute?
Jeg er glad det ikke er alle rideskoler som har det slik! Det høres veldig slitsomt ut for hestene.
Vet du om de er ute på formiddagene, er de ute i det hele tatt?
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 24/04/2003 :  15:07:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Det jeg vil frem til er den UNATURLIGE HOLDNINGEN. Jeg tok høynettet som et eksempel. Jeg er heelt med på den at det ikke er bare høynettet sin feil, men det er MED på å skade. Hadde disse rideskolehestene hatt maten på bakken, så hadde de jo stått i en unaturlig holdning da også for å følge med på hva som skjer.

Det er noe med alt..

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 24/04/2003 :  18:23:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg klarer ikke å skjønne hva du mener at er en unaturlig holdning, med at en hest står å følger med, Jeg er vist ganske korka? Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 24/04/2003 :  20:02:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Les dette en gang til... (kanskje du forstår det..?)

Hva skjer med en typisk oppstallet hest som står på boks?

Hvis hesten holder hodet i sin naturlig lave bæreposisjon, så vil hesten ikke kunne se noe av omgivelsene sine. Siden hesten er et flokkdyr, vil den alltid søke kontakt (selv om det bare er synskontakt) med andre av sitt slag. Siden hester ER flokkdyr som hele tiden må holde utkikk etter trusler, er det opplagt at det å holde hodet lavt hvor de ikke kan se noe, er svært ukomfortabelt for dem. For å unngå dette, så vil den stå med hodet høyt hevet, så den i det minste kan holde syns-kontakt med omgivelsene.

Som et resultat av denne unaturlige stillingen vil ryggen dermed ikke bli båret av dorsal-ligamentet, og synker ned. Med slakk i ligamentet, må ryggen holdes aktivt oppe av muskulaturen, som etterhvert blir sliten av denne unaturlige belastningen over så lange perioder.

Med en slik høy hodestilling vil i tillegg høvene ikke lenger bære mesteparten av vekta i tåa, men i hæl eller draktpartiet. Tyngdepunktet blir skjøvet bakover av at hodet heves. Som et resultat av dette, vil sener, ligamenter og ledd, i tillegg til hælpartiet av høvene, bli overbelastet.

Alvorlige helseproblemer fra unaturlig kroppsholdning blir også skapt av den unaturlige måten vi fòrer på når vi bruker krybber og fòrhekker i bordhøyde, eller enda høyere når vi bruker høynett. Dette på tross av at alle vet at hestens naturlige føde er å finne på bakken. Om hester spiser kvister og gnager bark, vil fortsatt hovedføden være lokalisert på bakkenivå. Fòring i bordhøyde vil ikke bare forårsake unaturlig belastning på muskler, ledd, sener, bånd, høver osv. (når det gjelder høynett kan det resultere i endringer i muskulaturen og "sauenakke"), men også belaste hestens respirasjonssystem.

Den påtvungne unaturlige holdningen resulterer i en knekk på luftveien der luften passerer svelget. Innhalet luft blir nærmest slynget mot denne delen av svelget i stedet for å bli dratt skånsomt inn i lungene. Partikler i luften som trekkes inn kolliderer med slimhinnen og blir avleiret i den skarpe bøyen. En blanding av skarpe partikler, smittestoffer, bakterier og virus (f.eks. slike som forårsaker kverke eller andre alvorlige sykdommer), kan trenge gjennom slimhinnen. Smittestoffene kan deretter spre seg fritt til luftsekkene som er perfekte for videre oppblomstring.

Det er interessant å notere seg at kverke ikke noen gang er funnet blant hester som er født, oppvokset og lever under naturlige forhold (de har ingen skader i luftveiene) mens hester som er opprettet i stallen og deretter overføres til utegang fremdeles kan pådra seg sykdommen fra andre infiserte hester.

At effekten er denne unaturlige stillingen (dvs. den unaturlige knekken på luftveiene) er spesielt uttalt hvis en hest eksponert for støv om mikrofiber mens den puster anstrengt (ved ridning på en støvete ridebane eller en hest som er stresset i boksen sin) i stedet for den avslappede, grunne pustingen som er normalt ved hvile, sier seg selv.

Det er noe med alt....

Gå til toppen av siden

Kim Merete og Wennja

Skrevet - 25/04/2003 :  09:15:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med mange ang høynett, men at det gir belastningskader over tid, kan helt sikkert forekomme på enklt individer. Men at høynett bruk er direkte årsak, er bare tull.

Dere fokuserer for mye på urtiden. Vi har alle gjort hesten til et tamdyr, så hvorfor akkurat de siste årene blit fokusert på hestens naturlige levemåte. Men si meg, er det noen som vet hvordan det er å være vilhest???? Tror ikke det, de fleste her hører hos andre, lærer av div HMS folk og ser på TV, og slukere det rått. Jeg tror ikke vi er i nærheten av noen form for sammelingning med hvordan vilhestene har det ute på steppene.-Bare min tankegang rundt dette tema.

Bare til info, bruker jeg høynett til alle mine hester og andre hester jeg har på stallen inne. Ute spiser de fra bakken, pga de kan gå hele tiden og så spise. Jeg har fir tilgang på høy til nesten alle hester. Og en annen ting vi vanner høyet også!!
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2003 :  11:00:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er en av de udugelige heste-eierne som tydeligvis utsetter hestene mine for stor fare ved å fore dem i høynett i følge enkelte her.

Mine hester har fri tilgang på høy ( i høynett ) ute hele dagen, mens de får på gulvet om natta.
Dette fordi jeg synes det er praktisk og hygienisk å fore i høynett ute, da spesielt når det er vår og gjerne litt vått og ekkelt ute.
Man kan sjekke hvor mye hestene spiser, noe jeg er opptatt av i forhold til hestens hold og helse.
Kraftfor får de 2 ganger daglig i krybbe, annen mat får de på bakken ute stort sett og vannet står på gulvet / bakken.

INGEN av mine hester har hatt problemer med ryggen, heller ikke vært utsatt for belastningsskader i beina.
Så om det skulle være så farlig, ja da burde vel mine hester vært helt ubrukelig etter en tid, eller?

Hester som spiser holder jo ikke hodet i samme stilling hele tiden, uansett om de spiser fra gulv eller høynett / høyhekk.
Ofte tar de en munnfull, og hever / senker hodet alt etter som hvordan de får servert maten.
Mine hester går mye til og fra høynettet ute, som hester med fri tilgang på mat ofte gjør.
De må ikke sprengspise for å berge sin part før andre hester tar den.
Siden de har en del skog på uteområdene sine, bruker de mye tid på å rote i jorda, gnage på trær og andre ting
Så den tiden de bruker på å spise blir oppstykket.

Synes dette høres ut som hysteri, og faktisk litt dobbelmoral med tanke på hvor mye annet virkelig unaturlig vi utsetter hestene våre for.

Et eksempel er ridning.
Mange hester bruker lang tid til å finne en god og balansert form der den virkelig setter bakparten under seg og jobber riktig med ryggen.
Enkelte hester lærer aldri dette.
Men hva gjør folk?
Jo de rir hestene sine, og da blir de jo virkelig feilbelasta.
Jeg kan virkelig ikke se at skadeprosenten er høyere hos hester som spiser i høynett enn andre som får noen lunde lik behandling og bruk.

Og en ting til helt til slutt.
Mange nevner farlig støv som et argument mot høynett.
Jeg forer faktisk ikke med høy som er støvete, og det burde vel ingen gjøre uansett hvordan de forer hestene sine?
Høy av god kvalitet støver ikke...

Anette
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 25/04/2003 :  13:41:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kim Merete og Anette! Takk og lov, begynte å føle meg hysterisk hær!

Jeg har skrevet tidligere at hestene er mere utsatt for støv og rusk, når det fores fra høynett og hekk.
Grunnen er enkel;rusk og støv faller nedover og der står hesten, som både puster inn dette og kan få rusk og støv i øynene, selv om det ikke trenger å bli noe problem av det...
Vanner du høyet, er du jo nokså godt forsikret for at ikke det skal bli noe problem da.

Jeg er enig i at det er en bedre måte å fore på å bruke nett ute,når det er gjørmete.
Litt støv er det av allslaks høy, selv om kvaliteten er god, ellers er det ikke tørt nok og kan begynne å mugne.

Brynja, en hest som er vant med å stå på en slik stall føler seg nok trygg selv om det er litt støy og mye som skjer der. Når de får lyst til å hvile seg, trekker de seg litt tilbake og kan stå å hvile eller småsove. De som er nye på stallen vil nok føle at det er litt stressende i starten, men de pleier å bli nokså fort vant...

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.