hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Moderatorer!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Hestemarked.no
 Moderatorer!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/04/2005 :  13:28:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nå synes jeg kanskje det er på tide at hestemarkeds MIX-debatt får seg noen moderatorer - eller at de moderatorene som finnes faktisk tar seg en tur innom for å sjekke ståa. :-)

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2005 :  17:06:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Kan ikke si meg annet enn enig.
Og at det finnes folk som sjekker ut og evt. sletter annonser og bilder som blir rapportert som useriøse o.l.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 10/04/2005 :  17:40:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
På nettsteder hvor det finnes en redaksjon/ansv.redaktør, er det egentlig de/den som har ansvaret for det og alt annet som står på trykk.
Til syvende og sist er det vanlig at da ansvarlige redaktør alltid står hovedansvarlig og som har siste ordet eller uttaler seg på vegne av en redaksjon ved tvist eller "statements".

I hm vilkår står det dog at hm fraskriver seg alt ansvar for alt av innhold som publiseres på hm nettsider..

Hm,s vilkår:
Kopi av melding:
2) Hestemarked.no tar intet ansvar for feil i innhold på disse sider. Alt innhold, som faglig innhold, reportasjer, linkesider, VIP-sider, annonser, gjestebøker, chattesider, debatter og forum må leses og brukes for egen risiko.

3) Bruken av disse sidene skjer helt og holdent på eget ansvar, og hverken hestemarked.no eller andre ansvarlige har noe ansvar for skader/ tap/ datainfeksjoner som måtte oppstå direkte eller indirekte på grunn av disse sidene.

4) Vi bruker mye tid på å holde sidene oppdatert og korrekte, men det gis ingen garantier for at sidene er frie for feil, inneholder feilaktiv informasjon, eller falske/ useriøse annonser. Hestemarked.no fraskriver seg ansvar for innhold som blir linket til, innlagt i annonser, gjestebøker, linkesider, VIP-sider, chattesider, debatter/ forumer og faglig innhold.

5) Hestemarked.no prøver å holde sidene så korrekte og oppdaterte som mulig, og ser gjerne at innspill på feil, endringer og nyttig ekstrainformasjon blir gitt til oss på e-post (redaksjon@hestemarked.no).

Uansett står de jo fritt til å skaffe en Forum-moderator om redaksjonen ikke har kapasitet til og kontinuerlig rutinesjekke innholdet her.

På store nettsteder som hm og hest.no (bare for å ta noen), kreves en betydlig arbeidsinnsats for og hele tiden oppdatere/sjekke alt innhold.
Og faktisk har jeg full forståelse for at det er umulig og få sjekket/silert absolutt alt til enhver tid, og sammenligner man med andre likestillte nettsteder er det absolutt ikke ille her på hm.
Uansett bør en vel kanskje "ta en sjau" i ny og ne og prioritere hva som virkelig er "illeluktende søppel" og ikke så "illeluktende"....

Redigert av - xxxx den 10/04/2005 18:11:36 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/04/2005 :  18:11:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det går fint an å "ansette" moderatorer; redaktøren skal ikke ta seg av alt. Alle større steder med "respekt" for seg selv har egne moderatorer. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 10/04/2005 :  18:26:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, som oftest benyttes moderatorer kun på steder der det bare er et forum , ikke der hvor det finnes en redaksjon fra før som derav har et typisk redaksjonelt innhold som artikler,nyhetsoverskrifter mm.
Hest.no er også et fint eksempel, de har en ansv. redaktør for hvert emne i forumet sitt.
I tilegg har de en ansv. redaktør (Houge)som står ansv. for alt av innhold inkl. forum/debattsidene, og slik må det faktisk være.
På hm er jo det Larsen.

Det er forskjellen.

På nettsteder som feks. ellenofstad.com benyttes moderatorer og ikke en redaksjon da nettstedet er mye mindre i omfang og profilen helt annerledes.

Men uansett kan hm i tilegg engasjere egen moderator evt her på forumet. Det er jo opp til dem, men bør være unødvendig så lenge de faktisk har en redaksjon som dette ansvaret egentlig faller innunder.

Redigert av - xxxx den 10/04/2005 18:34:31 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/04/2005 :  18:34:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nå skal du ikke være så rask til å skjære alle under en kam her :-)

- Bukefalos.com,
- Kvinneguiden.no,
- Arstechnica.com,
- Hardware.no,
- Equination.net,
- Appleinsider.com,
- Virtualhorseranch.com,
- The Gathering Forums
Og mange, mange fler.

Felles for disse er alle at de er store sider, alle har en redaksjon, alle har et forum - med en egen moderatorstab som i liten eller ingen grad har noe med det redaksjonelle stoffet å gjøre.
Det er heller mye vanskligere å finne en side som hestemarked.no og hest.no - som rett og slett ikke har noen moderatorstab for forum/annonser. Sistnevte er jo også eksepsjonelt dårlige på å modererer noe som helst som foregår på debatter/forum, og nå synes jeg altså at HM forfaller litt også; det kan da ikke være så vanskelig å sette noen på å slette uønskede annonser og "vokte" over forumet.

Redigert av - Silje-og-Tindra den 10/04/2005 18:36:17 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2005 :  18:39:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Brukerene Mix, Mix1, Mix2, ... , Mix10 er Forum admin, administrator eller Moderator.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/04/2005 :  18:42:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Spoff: Det hjelper jo svært lite når de aldri er her. :-) Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 10/04/2005 :  19:01:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror du blander kortene litt nå serru.

Som Spoff har skrevet finnes det folk i red. som gjør denne jobben,men du har hengt deg opp i hva slags tittel og oversett at arbeidsområdet ofte er det samme...
En moderator kan på mange nettsteder være det samme som en redaktør/forum-redaktør på et annet.
Det er hva man velger å kalle det selv og hva av annet innhold man har og hvor mange mennesker som jobber med det.

Alle nettstedene du nevnte har i tilegg til redaksjon/redaktør også egne forum-moderator. Seff har de det, det var jo akkurat det jeg skrev og sammenlignet med ellenoftstad.com som ikke har det da det kun er et forum hvor moderatorer er vanlig, og ikke ansv. red.
Førstnevnte nettsteder har i tilegg et redaksjonelt innhold som her på hm bla.Og som jeg har forstått har jo hm også egen forum-moderator, om enn kanskje ikke nok til stede alltid etter din mening.

Anyway,det er ingen regel som sier at det må være enten eller, eller ikke begge deler. Her blander du sammen litt hva jeg har skrevet.
Som jeg skrev er det opp til hm om de vil ha såkalte moderatorer på forumet sitt i tilegg til redaktør/redaksjon.Har de ingen moderatorer, står redaksjon/ansv. redaktør ansvarlig naturlig nok.

Noen kaller det moderator (ellenoftsd), andre forum-redaktør.(Som feks. hest.no)
Steder som har mer enn forum har i tilegg ansv. redaktører, det er helt vanlig som du ser og nødvendig.
Om feks.3 personer i hm redaksjon sitter å jobber med forumet i dag under navnet redaksjon, kan de godt gå ut i morgen å gjøre akkurat den samme jobben men under navnet moderatorer.
You see?

Forumet her er jo en ting, men det er også mange andre steder her det daglig skal gåes igjenom.
Det er fortsatt de samme menneskene som arbeider med mye av det, og om "sjefene" for forumet kalles moderator eller redaksjon bryr meg lite for å være ærlig.

Poenget er jo hva man har kapasitet til og hva man faktisk er påkrevd å ha, så får det være opp til hver enkelt hvilken tittel man tildeler alle menneskene som skal jobbe med dette.

Ha en god kveld.

Redigert av - xxxx den 10/04/2005 19:57:26 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2005 :  20:35:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det finnes også ulemper med å knytte moderatorrettigheter opp mot en bruker. Om dere har sett hva slags rolle og type innlegg moderator/adminbrukerne her kommer med så er det svært så nøytral informasjon, eventuelt helt klare svar på mer generelle ting som har med Hestemarked å gjøre. Det kan være uheldig å knytte slike administrasjonsrettigheter direkte opp mot en bruker med personlige meninger. Plutselig oppfatter folk at det er Hestemarked som mener dette, og ikke kun personlige meninger til en enkeltperson. I den rollen Hestemarked er i (som litt mer enn et forum), er det veldig viktig at enkeltpersoner som eventuelt måtte mene noe ikke skal stå ansvarlig for at eventuelt Hestemarked også skulle mene dette. Mange skiller mellom Hestemarked og en evnentuell enkeltperson med disse rettighetene, mens andre grer begge over med samme kam.

Et hvert forum med respekt for seg selv har moderatorer/adminbrukere.. Også Hestemarked

Hvem har forresten sagt at en person som følger med, og som administrerer må være aktiv som person selv? I praktisk kunne disse MIX-brukerne faktisk vært "real life"-personer som bare ikke bidrar så mye. Hvem vet.. Kanskje det er det?

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2005 :  23:08:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
*svak trommevirvel for å skape litt mystisk stemning til spoffs siste avsnitt* ;)

Er enig i det dere sier om at det kan være dumt å knytte en moderator opp mot en bruker, da dette kan føre til mye tull.
Og for å si litt i mot meg selv, så kan det jo faktisk hende at det skjer noe som vi ikke legger merke til av innlegg som slettes, bilder som slettes og annonser som slettes.
Alt i alt syntes jeg vel egentlig det fungerer ganske greit i de største periodene dette forumet. Det er heller annonser og useriøse vip-bilder jeg er litt mer irritert på.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 10/04/2005 :  23:28:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Det som kan være fint med å ha "brukermoderatorer" (dvs: brukere med moderatorstatus) er vel kanskje det at man da får et mer "noen ser deg" system. Nå hjelper ikke det i like stor grad på denne forumversjonen som er her, iom at vi ikke ser hvem som leser hver tråd, eller pålogget!
Men det som kan hjelpe med et er jo at folk vet hvem de skal "si ifra til" noe som kanskje oppfattes som et mindre problem enn å måtte trykke på "upassende" knappen for noen. (Hva vet jeg).

Det eneste jeg savner her på hestemarked.no i forhold til moderering er rett og slett det at noen ganger kunne det vært fint om noen stakk innom enkelte tråder bare for å komme med et hint om "skjerpings" det er ikke værre enn at noen som har rettigheter for å logge på med MIX "status" gidder å gjøre det og skrive noe ala: "Huske vanlige regler for omgang med andre, og ikke minst våre regler *kardemommeloven*" eller noe i den duren. Det får ofte folk til å trekke pusten litt:)

Hva angår å skille mellom egen mening og hestemarked sin mening skjønner jeg faktisk ikke helt problemet med. Nå har jeg bare feks hw.no å sammenligne med, men der virker det da som det går greit å skjønne at det en brukermoderator skriver står for dens egen mening.
Det som er litt greit der er jo nettopp det at folk pent og pyntelig får en "tittel" som passer (dvs brukermoderator, eller drift eller redaksjon feks) og da er det ikke så vanskelig å skjønne at en brukermoderator ikke har noe med hw nettverket i seg selv å gjøre.

Tror kanskje grunnen til at denne tråden kommer opp nå er at det har vært litt halvmuggen stemning her innimellom, og at det da kanskje er flere enn meg som gjerne skulle sett at noen med litt "myndighet" ville si: "Haaaallo, nå kan vi vel roe oss ned noen hakk kan vi ikke??"

mvh
Guro

editert for å endre litt på siste setning.

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning

Redigert av - Guro den 10/04/2005 23:57:15 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/04/2005 :  00:12:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er akkurat dette jeg mener Guro! Takk for at du formulerte det for meg ;-)
Grunnen til at jeg skrev denne tråden er fordi jeg personlig synes dette forumet har sunket flere hakk i løpet av den siste uken; utrolig mye off-topic, og sorry nå, uendelig mange nye "fjortisser" med veldig fjortiss-oppførsel. Hadde vært greit å ha en som alle kjenner til og alle har respekt for til å si i fra om at "hei dere, nå roer vi oss litt".

Jeg ville faktisk ha mer respekt for en kjent person her på hestemarked.no, som er med i debattene og virkelig "lever" - enn en MIX som dukker opp "once in a blue moon".
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2005 :  00:32:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg er selv både bruker og moderator på andre forum, det funker, men er noe man må være forsikitg med, fordi det kan endre forumets karakter en god del. Er litt fan av utsagnet "den beste lederen er den som ikke vil være leder" (tror jeg har fått den fra Gladiator- filmen, hehe). Noen folk tåler ikke makt; selv om det bare er en filleting som å være moderator på et forum. Derfor mener jeg det kan være litt problematisk å bare gi over moderator rolle til gud og hverman, det blir fort veldig ekslusivt hvor bare de som har "makta" får bestemme og forumet kan bli heller ensrettet.

Jeg enig med Guro at det godt kunne være en myndig "mamma" her som kom å "kjeftet" litt på oss når diskusjonen blir for dum/opphetet; en som vi kunne "elske, frykte og respektere" :P Hehe. Tror jeg skal legge meg nå.

Gå til toppen av siden

MIX

Skrevet - 11/04/2005 :  22:49:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter overgangen til nye servere forrige helg har vi hatt litt problemer med funksjonen hvor man kan melde innlegg som upassende. Vi beklager dette. Denne funksjonaliteten skal nå fungere. Har du i denne perioden meldt fra om upassende innlegg, så ber vi deg forsøke på nytt.

Vi forsøker etter beste evne å følge med på den aktivitet som foregår her. Spesielt med hensyn på innlegg som meldes fra som upassende, men også blant de andre innleggene. Dessverre har vi ikke anledning til å følge opp alt 100%, derfor er vi avhengig av at dere som brukere også sier i fra dersom noe er upassende.

Vi utarbeider i disse dager egne forumregler. Vi ser at det forekommer ulike meninger og misforståelser når det gjelder hva slags innlegg vi ønsker å ha i forumet. For å enkle arbeidet i å sile ut upassende innleggene, ønsker vi å ha retningslinjer som gjør det enklere å plukke ut de aktuelle innlegg. Vi ser at det vil være nødvendige med egne forumregler, i tillegg til vilhårene vi allerede har (selv om disse også gjelder for MIX-debatten).

I dag er det i hovedsak brukeren Mix som står for administrasjon/moderator. Fordi vi vil knytte dette ansvaret til en mer anonym og nøytral bruker har vi ikke ønsket å gi moderator/administrator rettigheter til enkelte brukere. I dag er det flere personer fra redaksjonen som sitter med tilgang og rettigheter til å administrere Mix-brukeren, med ellers varierende aktivitet på forumet som privatperson.

MIX, administrator Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/04/2005 :  10:08:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
For min del er det jo iofs samme hvem som er moderator, og jeg har allerede skjønt at det er flere som kan "operere" MIX "mannen", men det jeg ikke skjønner er hvorfor tråder ofte bare fjernes, så leter jeg som en helt da..og finner ingenting..hvorfor kan man ikke stenge tråder og komme med advarsler osv. da blir også ting stående som eksempler på hvordan man _ikke_ oppfører seg.

Ser en del av det på ander forum, at drevne brukere ofte bare linker til allerede stengte tråder for å forklare hvorfor man ikke setter pris på nåværende tråd:)

Men fin,fint at upassende fortsatt virker:)

Samtidig vil jeg legge til at jeg syns dette er et svært problemfritt forum i forhold til en del andre, og at behov for brukermoderatorer sånn sett kanskje ikke er det største:)

mvh
Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.