hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Finnes det folk som skor hestene sine selv ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Finnes det folk som skor hestene sine selv ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Mari^_^

Norway

Skrevet - 17/07/2005 :  11:16:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kjenner mange som skor selv. Bare man har en snill hest, kunnskap og det rette utstyret går vel det bra. Kan bare slenge til at alle jeg kjenner som skor selv, er voksne mennesker som har drevet med hest lenge.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  15:53:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Jeg skor hesten min selv i de tilfellene jeg ikke får tak i hov slager. Har skaffet meg utstyr og slikt. Men som oftest får jeg hovslager som gjør jobben. Jeg beskjærer ikke høvene men rasper da det er litt lettere å ikke ta for mye av hoven.
Det er veldig greit å kunne sette på sko og slikt særlig hvis de løsner før en trening eller stevne. Jeg har aldri lært det skikkelig av noen bare snakket med og sett på hovslageren...
Men jeg gjør dette kun på min EGEN hest...

www.stall-hestevold.piczo.com

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

TEDDYBEAR

Skrevet - 01/08/2005 :  18:52:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg har gått på hovslagerkurs, der me lærte litt om hovens oppbygging og evnt. sår-og kuttskader, korleis me skulle beskjære og slå på sko.
Eg blei mykje klokare etter dette kurset, men også veldig skeptisk til å sko sjølv. Det er veldig lett å sømstikke, små marginer å gå på, spesielt viss hesten har gått barfot ei stund og hovene er slitte. Kjem ein innforbi den "kvite linja" ender ein med sømstikk, og det kan jo bli litt av eit leven. Men eg har prøvt å beskjære hoven litt sjølv, og slått på ein sko mens hovslager har vore tilstede. Men det er greit å kunne viss hesten mister ein sko og hovslager ikkje kan komme.
Men for all del; Det er ikkje noke ein skal prøve seg på sånn uten videre!
Gå til toppen av siden

ChristineU

» VIP

Skrevet - 18/08/2005 :  01:40:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg søkte på sømstikk på sol, og kom frem til forumet her... Jeg har hest og har som flere av dere problemer med å få tak i hovslagere som gidder å kjøre 10-12 mil ekstra for å sko to tre hester.

Som en respons til emnet her, så fins det folk som skor hestene sine selv. Jeg har faktisk selv skodd hesten min en gang, under oppsyn fra en som kan sko og som gjør en bra jobb. Har også tatt av sko, uten at jeg mener at det har vært noe problem. Men selve skoinga vil jeg la være til dem som kan det.

Uansett, hesten min har nå gått uten sko lenge og var rimelig slitt på hovene. Gleden var derfor stor da jeg fikk tak i en hovslager i forrige uka. Han hadde det travelt og det nærmet seg midnatt med tre unger løpende rundt han, pluss at kona ringte i ett sett. Min hest var sist ut, og da han kom til bakføttene begynte hesten å skape seg, noe han aldri har gjort under skoing før. Nå vet jeg hvorfor: han har mest sannsynlighvis fått sømstikk på ene bakhoven. Merka at han gikk snålt uten at han halta, men han ville løpe og springe likevel. Helt til i går da vi skulle ut, da halta han veeldig synlig. Lot han stå over natta for å se det an, men idag var han om ikke verre, og ringte dyrlegen... Han mente at det var sømstikk og ba meg om å ta av skoen. Det gjorde jeg, satte han i grønnsåpevann etter dyrlegens anvisninger, så nå må jeg bare se hvordan det går...

Men, skal jeg gi beskjed til hovslageren om at han har gitt hesten sømstikk? Og hvor lang tid kan det gå før hesten blir frisk/sette på sko på nytt igjen? Noen som har erfaringer om dette? Hesten halter fortsatt, men har ikke feber (enda i allefall), ser ingen forandringer/hevelser på foten

mvh Christine og Cruiser
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  07:44:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
ChristineU : Det er noe som kan skje for alle som skor,det er et uhell verken mer eller mindre... Jeg hadde ringt og forklart skoeren situasjonen,på en fin måte,og spurt om han kunne komme ut og slå på igjen skoen når det var mulig(med tanke på hoven og sømstikket...)
Er dette en rutinert skoer,skal han ikke ha noe problem med at du ringer han om dette,heller tvert imot Er tross alt kundene hans det er snakk om,og han vil vel ha en god tone med dem?

Hvis dette går bra(sømstikket),og det ikke utvikler seg til hovbyll(regner med det skal gå greit,så lenge du følger dyrlegens direktiver),så kan smeden komme og slå på igjen skoen ganske snart

Men vil legge til at dette høres mer ut som søm-trykk for min del...? Om en hest blir sømstukket,pleier den være halt fra den setter ned foten med sko,og hadde nok reagert så kraftig idet sømmen traff at en skoer med litt erfaring hadde trukket ut igjen sømmen med en gang...
Ved søm-trykk ligger sømmen så nært at det etter kort tid vil oppstå halthet...og den pleier være haltfri kort tid etter sømmen trekkes ut igjen.Er også mindre risiko for infekjoner/byll i etterkant

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 18/08/2005 07:45:14 Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  11:44:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
herregud, jeg blir rett og slett kvalm av det jeg leser her... er tydeligvis flere her som synes det er helt ok å sko egne hester... tror ikke dere er klar over hvor falig dette er! Samboeren min er vært hovslager lærling i snart 10 mnd, og NEKTER sko levende hester selv. han kan gjøre alt, untatt å slå inn sømmene. En søm feil kan ødelegge hesten resten av livet! I englang blir du satt i fengsel for å sko din egen hest!!! Da kan dere selv tenke dere hvor ille det er... Dette burde vært forbudt i norge også. Det er en GRUNN til at det er 4 års lærling tid for hovslagere!! om hesten er snill eller om den har problemhøver har INGENTING å si. Overlat jobben til noen som kan det. Blir rett og slett forbanna, argh

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  12:09:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg skor sjølv som tidlegare sakt. Dette har eg gjort i 10 år. Eg har derfor etter kvart mykje erfaring med å sko og tør påstå att eg har meir erfaring enn mange av dei som er ferdig med sin læretid.

4 år som lærling, det var da noko nytt. Når man følger opplegget med skule i 2 år og så to år i lære blir jo det ikkje 4 år i lære. Eller er det komt nye ordninger her da?

Vel uansett, du kan ikkje påstå att det er farlig for mine hester att eg skor dem. Ikkje meir enn det ville være å la ein anna hovslager sko. Eg har aldri sømstukke hestane mine (eller andre sine for den del) og veit heile tiden kor eg har sømmen hen når eg skor. Fordi eg har erfaring og har brukt mykje tid på å lære meg dette. (har også skodd andre sine hester, men gjør det sjelden no pga tid og unger)

Ikkje skjær alle under ein kam her da. Hadde det ikkje vore folk som meg rundt om trur eg det vil være mange i distriktene som ville få problemer med å få skodd og beskjært hestane sine. Det er faktisk ikkje så lett å få tak i hovslager alle plasser i Norges land.

Eg lar aldri hovslageren her i område sko mine hester, i allefall ikkje uten strenge beskjeder på korleis eg vil ha det gjort. Fordi svært mange hovslagere skor hestane for trangt (legger skoen for trangt) slik att ikkje skoene skal falle av, deriblant dei hovslagerne som er her. Resultatet blir da ofte dårlege høver som stadig mister sko.

Ja, da skal eg avgårde og sko hesten min og det gjør eg med god samvittighet fordi eg veit resultatet blir bra.

Redigert av - Lucinda: den 19/08/2005 12:10:36 Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  12:47:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
4 år som lærling ja, om du ikke går på skole først. Kunne nå iallefall ønske det ble lovfestet som i england, og grunnen til at jeg skjærer alle under en kam, hvem skal bestemme hvem som kan og ikek kan sko hestene selv? Har sett tilfeller her oppe bla en jente på 15 som skor hesten sin selv, de har satt på store metallebiter under skoene så hesten ikke skal slite ned skoen så fort.. grusomt.. Jeg overlater iallefall jobben til noen som har lært dette, og har utdannelse. Og ser frem til den dagen norge før england. Har man ikek mulighet til å få hovslager bør man ikke ha hest heller. Synd det er så få som velger denne utdannelsen.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  15:31:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
og grunnen til at jeg skjærer alle under en kam, hvem skal bestemme hvem som kan og ikek kan sko hestene selv?

opprinnelig postet av Bea

Og kven skal da bestemme kven som er gode til å sko av dei som er utdanna til det da? For det finst store forskjeller her også. Man kan godt finne utdanna hovslagere som ikkje burde sko.

Og i Norge i dag finst det vel mange som ikkje har fagbrev, men likevel er utdanna på ein slags måte. Ved kurs som Starum tidlegare hadde osv. Og hovslagere som ikkje er med i Norsk Hovslagerforening. Veit også om folk som står på Hovslagerlista som ikkje har 4 års læretid bak seg, som ikkje har skule og lære bak seg. Men som så vidt meg bekjent har mindre kurs bak seg enn det f.eks eg har, og fleire år mindre erfaring enn meg.

No skal eg få sagt att eg ikkje har noko i mot att folk har fagbrev som skoer, men det beviser fint lite om man er flink til å sko hester eller ikkje.

Eg kjem nok også i framtida kanskje til å gå opp til fagbrev som skoer dersom eg får det til tidsmessig og økonomisk. Men det er ingen hast for meg. Eg har ikkje tenkt å begynne som skoer på heiltid uansett. Det er rett og slett ikkje noko eg ønsker å slite vekk helsa mi på.

Redigert av - Lucinda: den 19/08/2005 15:37:18 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/08/2005 :  16:16:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
4 år med lærling, mange som ikke har gjennomført det!
De hovslagerne jeg kjenner/vet av er hestefolk, som er lei av og plages med og finne hovslagere i nærheten, og hvis en av hestene dems får en akkut løs sko, og kanskje hesten skal være med en konkuranse, så må man kanskje vente på en hovslager i flere dager. Derfor har de begynnt og sko selv sine egene hester, og litt senere andre folks hester! Og hvem som driver med aktiv hestesport har tid til og vente på skoer i flere dager?

Så man kan ikke la en hovslager som ikke har den 4årslærligetiden sko hestene dine da, Bea?

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  16:32:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
jeg synes ikke folk som ikke har utdanningen man skal skal sko hester nei. Akkurat som jeg ikke vil la en uten utdanning foreta kirurgiske inngrep på hesten min. Skoing er tydeligvis litt mer en hva folk tror.

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  16:34:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Nei, det er forbudt ;)

Men det finnes da utrolig mange hovslagere med utdannelse som ikke er 'god', slike folk kan man finne overalt, utdannet eller ikke. Heldigvis er det opp til hver enkelt hvem som skal sko. Og jeg velger ikke kun etter hvor dyktig personen er, kjemi mellom skoer og hesten er også viktig. For meg vell og merke, også tilslutt spiller ting som pris,er hovslageren kjapp men nøye osv.. og ikke minst snill med dyrene. Dette er viktig med valg av vetrinær også, har hatt både vetrinær og hovslager som har slått dyrene med gjenstander. Da spiller det liten rolle hvor flink personen er, eller om den er utdannet. Slike ting er uakseptabelt.

Hvis folk er trygg nok på sin egen skoing ser jeg ingen grunn til at de ikke kan sko selv, men velger å tro at de fleste er så klok at de får hovslageren til å sjekke med jevne mellomrom i tillegg til å spørre om råd hvis det er noe.

Skjønner godt folk som skor selv, og det er veldig fint å kunne dette. Men ikke missforstå, anbefaler ikke folk til å sko selv!

edit: Du kan ikke sammenligne kirurgiske inngrep med skoing, det blir feil. Jeg tror absolutt ikke skoing er 'simpelt', men det er noe som de fleste kan klare på en hest som har problemfrie hover, med hjelp fra dyktig hovslager selvsagt.

Therese

Redigert av - Eikdokka den 19/08/2005 16:38:08 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/08/2005 :  18:11:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
edit: Du kan ikke sammenligne kirurgiske inngrep med skoing, det blir feil. Jeg tror absolutt ikke skoing er 'simpelt', men det er noe som de fleste kan klare på en hest som har problemfrie hover, med hjelp fra dyktig hovslager selvsagt.

Opprinnelig postet av Eikdokka

Enig der Eikdokka..

Det er jo det samme som og si at en helt vanlig person som ikke har bilmekanikerutdannelse ikke kan reparere biler!
Jo, jeg tror nokk de fleste kan reparere bilen, og da mener jeg; Skifting av eksospotter, radiator, katalysator, lakkere biler, fixe punkterte dekk, skifting av olje osv. Med litt trening så kan man gjøre noe av dette! slik er det jo også med de "hovslagerne" uten utdannelse også. Om de kan hovens indre og yttre, og har drevet med hest en del før, lærer seg og bruke utstyret, føler seg trygg på seg selv/det han gjør. Så ser jeg ikke problemet!!

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  18:28:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig med Kristine og Eikdokka, skoing er ikke barnemat, men det heller ikke hjernekirugi. Noen lærer seg å repare biler for å slippe regning og mas hos verksted, noen lærer seg å snekre for å slippe å betale mye for at andre skal pusse opp huset for deg, noen lærer seg å fjerne sting så de slipper å gå til legen, noen lærer seg saltilpasning så de kan tilpasse hestens sal selv. DIY tiltak er da helt vanlig, hvorfor kan ikke det gjelde skoing også?
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  18:31:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg synes ikke folk som ikke har utdanningen man skal skal sko hester nei. Akkurat som jeg ikke vil la en uten utdanning foreta kirurgiske inngrep på hesten min. Skoing er tydeligvis litt mer en hva folk tror.

Opprinnelig postet av Bea

det var da litt drøyt samenlikningsgrunnlag

dessuten kan mange av dei som skor sjølv uten "rett utdanning" ganske mykje om hoven og om beskjæring osv. Du kan ikkje komme her og påstå noko anna. Det eg vil fram til er att mange som skor uten den rette utdanninga gjerne har like mykje kunnskaper og erfaring som andre med rett utdanning.

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.