hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - vrien å ta bakhøvene
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 vrien å ta bakhøvene
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  14:56:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei =)
nå har jeg da fått hesten min, og alt fungerer helt fint, men det var helt til jeg skulle ta bakhøvene hans...
han er ikke vant til å blitt tat høvene på, så jeg går forsiktig frem.
det går helt ok å ta høvene, bortsett fra høyre bakfot, da er han hlt ekstrem..han drar den til seg med engang, men hvis ikke , så legger han seg så veldig på meg, og jeg klarer ikke å holde så imot når han legger hele seg på. og hvis jeg prøver å holde faller han nesten over meg.. er det dårlig balanse inne i bildet? eller tester han meg?
tenkte litt på om han kunne hatt noe vondt, men jeg har da fått tatt høvene fint , uten athan ramlet over meg, så det kan da ikke være så ille vondt. han halter heller ikke når man traver han.

noen tips?

Lucinda:

Norway

Skrevet - 23/07/2005 :  15:15:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ein ganske kjent situasjon dette med fjordinger som ikkje er all verden hantert tidlegare.

Trur nok det er ein del testing inne i bildet, og du må rekne med å smøre deg med tolmodighet. Med mykje trening på dette så blir det nok bra skal du sjå. Eg har i allefall vore borti mange slike tilfeller, men med trening og tolmodighet så har det blitt bra.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 23/07/2005 :  16:15:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg kjøpte hoppa mi, da var hun 2, og INGEN hadde løftet på føttene hennes.. Alstå, jeg måtte trene mye på det. Bakføttene var værst, og jeg klarte rett og slett ikke og ta dem selv, så jeg fikk hjelp av min far til og gjøre det.. Min far holdt i hoven/foten, og jeg skrapte med skrapa.. Men nå er hun 4 år, og ikke noe problem.. Så du må bare smøre deg med tolmod og stå på

Hvis han faller eller noe når du tar høvene, så kan det være bra en gang i blandt(Så lenge hesten ikke blir skadet). For hestene liker ikke det, og da tenker de;Oh, shit. Best og stå rolig, ellerså dommer jeg meg ut enda mere.

Redigert av - Bustetrollet den 23/07/2005 16:21:27 Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 23/07/2005 :  19:41:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Limer inn noe jeg skrev i en annen debatt om akkuratt samme problem:

Dersom han er redd for bakbeina er det bare å jobbe med det området. Veldig naturlig for hester å være redde for beina sine, det er et veldig sensitivt område for hesten. Derfor er det viktig å være rolig når man skal jobbe med dette problemet.

Det tryggeste er å kunne bruke et eller annet til å stryke ehsten med. En pisk kan brukes dersom ehsten ikke er redd for den. Da begynner du fremme med nakken og arbeider deg fremover. Ikke gå lenger enn hva hesten tåler. Meker du at han blir usikker så stopper du der. Hold på litt i det området før du tar pisken (eller det du bruker). Ikke begynn på samme sted, men begyn litt lenger fremme igjen. Hold på slik til du kommer nærmere og nærmere bena og etterhvert lenger og lenger ned på bena.

Når han tåler at du berører han overalt og på bena, da kan du begynne å løfte. Stå så lang frem du klarer, ved skuldrene om det går Be om at han skal løfte litt, når du kjenner at han gir etter slipper du og roser. Han trenger ikke løfte foten helt, det er nok at du kjenner at han har tenkt å løfte. Etterhvert ber du om at han løfte litt opp fra bakken. Og slik du står nå, så skal han løfte foten litt opp fra bakken og fremover. Skjønner du? Siden du skal ha god avstand og stå langt fremme for å ikke bli sparket, så må du løfte foten fremover istedenfor bak. Når han kan løfte foten og kan holde den der, da kan du prøve å komme litt nærmere slik at du kan legge foten hans på ditt kne. Fortsatt står du så langt fremme som du kan. Før når han er tryggere kan du gå til å løfte og holde foten i 'vanlig' posisjon.

Det er bare å gå sakte fremover, be om lite om gangen. Han må bare bli litt trygg. Og generelt så hjelper det alltid å trene bakkearbeid for å oppnå et bedre forhold til hesten. Gå turer i skogen, da kommer dere tettere innpå hverandre
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 24/07/2005 :  17:05:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
takker for tips...merker han blir bedre. kan skrape høvene uten særlige problemer, men litt trasig, men syns han er litt flink jeg da =)
Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2005 :  17:19:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg hadde en hest en gang som var så stiv i bak beinet at jeg nesten ikke kunne rense høver. Men plutselig løsnet det. He he det knapp til i beinet og så var alt greit. Ikke det at hesten din er slik men det er en erfaring å ta med seg

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Tømtern

» VIP

Skrevet - 18/08/2005 :  13:06:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
vel vel det er jo viden kjent at når man driver med hest så vet man selv best. Jeg skal gi deg et godt tips jeg. bor du i nærheten av Tønsberg så hadde jeg latt Are Thoresen sett på hesten din jeg.
Det den mannen ikke kan er ikke verdt å vite. Er nesten hundre% sikker på at det sitter muskulært i hesten din og ikke umulig i bekkenet.
event få tak i en som behandler hester der du bor. da tror jeg nok hesten din mere en gjerne løfter bakbenet sitt. Har en fjording med samme problem som er bra nå.
Gå til toppen av siden

LilleMint

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2005 :  17:28:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLilleMint  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLilleMint  Svar med kopi av melding
Det kan jo hende at hesten tester deg ut!
Men du må bare ta i og vise den hvem som er sjefen!
Min venninde har en ponni som tester henne ut,men du må bare stå på!

- Jasmine og Ponniene - Gå til toppen av siden

popo

Skrevet - 18/08/2005 :  21:52:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vært borti dette problemet flere ganger, men det som er vanskelig er å vite grunnen til dette. Hver hest kan ha sin grunn liksom...
Så straff er iallefall det dummeste man kan gjøre!!!

Jeg hadde gjort slik som det står i det ene innlegget her, om å beføle hesten fra ansiktet og jobbe deg bakover. Når hesten har begynt å venne seg til dette,kan du ta å massere beina. De fleste hester liker massage, og da forbinner de at du tar på beinet med noe godt & trygt.
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 20/08/2005 :  19:36:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
nå går det helt greit å ta høvne hans
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 20/08/2005 :  20:05:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så fint da=)

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.