hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjeeeeeelp... Jeg har fått barfot-hest!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hjeeeeeelp... Jeg har fått barfot-hest!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  22:09:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Smeden var hos meg idag, og kunne konstantere at det ikke var mulig å sette på sko på den ene framhoven på hesten min fordi det ikke var noe plass til å slå inn söm utenfor "den hvite linjen".. Vi besluttet å dra av alle skoene og la henne gå uten sko hvertfall 6 uker sånn at den fikk vokse eg bra igjen...

Men... HUn er fullblodshest med tynne tynne såler, og derfor fölsom om hun tråkker på steiner etc, men jeg vil jo ikke at hun skal stå på beite i 6uker heller....

Hvor "hysterisk" burde jeg väre?? JEg mener, hun har gått med sko siden hun var unghest sikkert, og det kan jo ikke akkurat väre optimalt fra hennes side??

Er det bare å ri og håpe at det går seg til??
Takker for all hjelp barfotentusiaster!!!

Feltritt - Tre ganger så gøy!!!

Tonje_

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  22:14:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
hej.. Du kan jo kjøpe boots!!
da kan du ri henne...

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  22:23:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Boots blir vel litt dyrt eller?? Har jo liksom tenkt til å sette på henne sko igjen ,kjipt å bruke 1000ner av kroner på boots da???
Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 26/07/2005 :  22:50:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan jo selge dem etterpå

Eller du kan bruke dem hele tiden

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2005 :  23:17:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Averter etter brukte bootsDet gjorde jeg og fikk kjøpt ett par for 450 kr.som var gode som nye
Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 26/07/2005 :  23:18:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det bare å ri og håpe at det går seg til??

Huff, nei.
Sånn jeg ser det har du to valg:

1. La være å ri hesten mens hun er sårbeint. Hvis dette betyr beite, så må du akseptere det.

2. Kjøpe boots (de er ikke så dyre brukte) og ri henne med det inntil hun ikke er sårbeint lenger.

For øvrig kan vel neppe hesten din sies å være barfothest, og den blir det antakelig heller ikke i løpet av kun seks uker. Men kanskje det hadde vært en idé å la henne gå uten sko enda lenger? Kanskje du til slutt ender opp med barfothest?
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  02:08:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor er hoven så ødelagt i første omgang egentlig? Og all honnør til hovlsageren som heller anbefaler å gå uten sko enn å prøve ut all slags annet rart!

Jeg ville kjøpte boots om du ikke vil gi hesten fri. TOF har Easy Boots til 600 kr paret, men det begynner å bli knapt med størrelser igjen nå (utsalg). Ellers har Askim Mølle det samme.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  07:52:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grunnen til at hoven ble så ödelagt er at hesten har blitt dårlig skodd, den har bare fått flyte ut, så tilslutt var hoven så tynn der man skulle sette sömmene og når vi verket henne var det ikke noe hov igjen utenfor den hvite linjen... Usj.. Og hun har jo dasslokkfullblodshöver fra för, så at hun ble dårlig skodd har jo ikke hjulpet.. Man stoler jo liksom på hovslagern sin..

HUn står jo på beite nå, men hun er konkurransehest og da faller hun jo helt fra form... Deppedeppe

Er det ok å ri henne på gress og sånt der det er mykt?

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  10:53:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Boots koster da ikke mer enn en skoing?? Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  11:35:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
Å ri henne der det er myk underlag skal normalt ikke være noe problem. Ridebaner er også snille mot uherdete hover hvis de ikke er harde med spisse steiner på. Det verste underlaget er bilgrusveier med mye løse steiner på, da er boots kjekke å ha for hover som ikke er vant til slikt. Å ri på asfalt kan være bra hvis høvene ikke er av så dårlig kvalitet at de slites flate.
Hov som vokser ut oppe ved kronranda blir sterkere jo mer bevegelse hesten får, særlig på fast underlag. Så hvis du bruker trener hesten innenfor "sårbeinthetens grenser" inntil hun skal skoes igjen, så skal dette føre til sterkere hov enn om hun går rundt og later seg på beitet i 6 uker
Hvis hovene fliser seg i kantene kan de rundes av litt, og hovveggen bør helst holdes forholdsvis kort slik at hoven ikke flyter enda mer utover.
Lykke til med skoløsperioden
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  17:56:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm... Jaja.. Idag var hun hvertfall ultrasårbein, gikk helt ok (selv om hun gikk veldig forsiktig) på gress, men på grusveien opp til stallen og inne i stallen hvor det er betonggulv ville hun såvidt gå!! Stakkars hesten min

Men hva tror dere om å ri henne (vi har ikke kjöpt boots enda, vet ikk helt om jeg skal, eller kanskje jeg bare må??) på gress nå, selv om man ser at hun ikke synes det bra å röre sånn på seg??

Hvor lang tid tar det för hun ikke er såååååå sårbeint??

*Hun synes så utrolig synd på seg selv, tror tom de andre hestene på beitet gjör det!! Hun står alene i et hjörne, så kommer de bort til henne istede HEhehe.. HEster er snåle*

Tonje_

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  18:14:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
vil anbefale og kjøpe boots altså istede for at hun må gå å ha det vondt når hun går på betonggulv! :)
Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 28/07/2005 :  00:25:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Det kan ikke være at hun går på litt for mye stråle da? At den bærer vekt på hele? Eller at hun har sopp i strålene? De kan ømme noe sykt på vondt underlag da.... Verdt å sjekke opp i ihvertfall. Hvis sålen ikke gir etter for trykk når du presser hardt mot den, så skal ikke hesten være sårbeint... Dumt hvis hesten blir parkert helt, hvis det kan fikses ved å trylle litt med strålene
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 28/07/2005 :  12:34:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten har så lite hov/hornlag å sko på at det absolutt ikke er mulig å slå på den tynneste skotypen er det ganske ille, og jeg ville ikke brukt den i det hele tatt før den igjen har fått sko på seg. Når du rir en hest som ikke har stort hov igjen i det hele tatt, vil den raskt bli sårbeint og hoven slites mer ned og ting forverres. Jeg ville kun latt den gå ute i mykt underlag, og dersom dette ikke er mulig, enten tatt på boots som foreslått, eller det du i stedet kan gjøre (billigere enn boots og samme nytten) er å teipe såler fast under høvene med sterk teip (sølvteip) for at hesten skal få avlastning når den går. Ville ellers blistret hovranden med cedaroil eller jodblister for å prøve å få raskere hovvekst.
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 28/07/2005 :  14:41:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Det er ikke sikkert Tone. Søsteren min sin hest ble barfothest "mot hennes vilje". Hesten hadde samme greien som sunnyan sin hest, at om hun ble skodd så var det svært stor sjans for at hun ble sømstukket. Hun ble brukt hver dag, dog bare leieturer på rundt 30-60 minutter, på asfalt i en månedstid, deretter begynte hun å ri mer. På ridebanen gikk hun fint fra dag 1. Denne hesten ble sluppet på beite med sko sommeren pga tynne såler, og hadde bare gått skoløs i en måned da hun skulle skoes på nytt - uten at det gikk. Etter to måneder hadde hesten en fin hov og kunnes skoes, men da funket hun så bra uten sko at det ble utsatt litt til. I september i år har denne hesten gått uten sko i to år, og brukes nøyaktig så mye, om ikke mer, som da hun gikk med sko.

Jeg sier ikke at du har feil Tone, det aner jeg ingen ting om uten å ha sett høvene til hesten det er snakk om. Men når den ikke kan skoes, og hovslageren "beordrer" fri fra sko en tid, så er ihvertfall min erfaring at det er best å bruke hesten slik at ny og sterk hov får vokse ned. Om hesten viser ubehag på diverse underlag, så skal den selvsagt ikke brukes på dette. Om hesten har vondt for å gå, så vil man bare gjøre vondt verre.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 28/07/2005 :  20:51:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja det du Kajsa skriver fungerer vel kanskje på noen hester, men ikke for alle, blant annet hesten min. Han har såpass dårlige høver og blir så lett sårbent at han ikke bør gå to dager engang uten sko. Jeg vet at noen hester tåler å gå barbente, og det er jo flott. Men for meg og mitt bruksområde (bor i by med asfalt overalt, og bruker hesten min i trav og den blir hardt trent), vil det derimot bli uaktuelt. Jeg syns også at dersom det er så nedslitt og lite hov som sunnyanns hest har, at det er absolutt umulig å få den tynneste typen sko på, og at hun i tillegg sier at den allerede er sårbeint, ikke vil være heldig å bruke hesten under slike forhold uten å tenke på avlastning av en form.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.