hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Finnes det folk som skor hestene sine selv ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Finnes det folk som skor hestene sine selv ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

munti

Skrevet - 31/03/2005 :  17:19:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hørte det her om dagen

Jenta skulle kjøpe en varmblods ridehest på 4 år sånn passe dyr flott hest med ok kapasitet

Hun hadde lært seg å "sko" hester på en hestelinje

Så da kunne hun sko sin egen hest for å spare penger

Er det mulig.

Finnes det flere som fikser skoinga selv

Jeg har lært meg å slå på en sko, verke høvene og har skodd noen døbein, men jeg kunne ikke tenke meg å utsette hesten min for å bli skodd av meg bare fordi jeg kan sette i noen sømmer.

Håper ikke de får beskjed om at de kan sko hester etter at de har lært seg det på hestelinja

Munti

Redigert av - munti den 31/03/2005 17:21:44

vatican

» VIP

Skrevet - 31/03/2005 :  17:55:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skor nok også hestene selv, men jeg har en hovslager som skor 2 ganger i året og jeg skor aldri hester som har hovproblemer eller lignende. Dette har gått helt fint for meg og jeg slipper å vente på at hovslageren har tid til å komme når hesten har mistet en sko.
Har jeg problemer med noe så ringer jeg bare hovslageren min og spör, han sier også ifra hvis han mener jeg ikke burde sko en hest med ett hovproblem.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2005 :  17:59:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Vet om flere som skor hestene sine selv. Har hesten problemfrie høver, eier nok kunnskap om skoing og hovslager tilgjengelig om det skulle være nødvendig, burde ikke det være et problem.
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 31/03/2005 :  18:22:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
*sukk*
Akkurat nå kunne jeg ønske jeg kunne sko slv, for det er komplett umulig å finne en hovslager som kan sko hestene mine :(
Hadde jeg hatt kunnskaper nok, hadde jeg ikke hatt baktanker med å sko min egen hest, vel og merke hvis den ikke hadde noen slags hovproblemer. Men ville nok gjort som vatican og hatt en "ordentlig" hovslager innimellom.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2005 :  19:52:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg tror det faktisk er mer normalt enn man tror. Jeg har vært borti de som ikke har spesielt dyre hester, og som bor slik til at hovslager er vanskelig å få fatt i. De skor faktisk selv.. Hun ene jeg kjenner fikk faktisk beskjed av hovslager at hun bare skulle gjøre sånn og sånn, og vips så var hun ferdig. Jaja.. Jeg ville vært ganske forsiktig uannsett om det dreide seg om hest med hovproblemer eller ikke, med mindre jeg var sertifisert til den slags. Det kan koste dyrt, selv med billig hest, om du gjør noe feil. Da tenker jeg på dyrt i den forstand at du kan få en hest med sømstikk, feil vinklet skjæring, for mye skjært osv. Som kanskje blir halt eller sårbeint. Faktisk er skoing ikke bare sko som skal på, og høver som skal skjæres. Travere skos spesielt for å løpe fortere, dressurhester skos spesielt for å få bedre utgangspunkt for naturlig gang osv. Tror det er mye å hente i den utdannelsen en god hovslager faktisk har, og vil ikke undervurdere det.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2005 :  20:21:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville også vært veldig skeptisk til å sko selv, "bare" ved å ha lært litt her og der.. Hva om man gjør en eller annen feil man ikke tenker over, eller at hesten får hovproblemer som man kanskje prøver å fikse selv, da sitter man fint i det... Som spoff sier, så skal man ikke undervurdere utdannelsen til hovslagere. De kan mer en å "bare" sko! Synes i grunnen spoff fikk sagt det jeg mener ganske bra:)
Hege Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 31/03/2005 :  20:29:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har tenkt mye på at jeg skulle ha lært meg å sette på en sko som faller av på tur osv., det kunne nemlig ha vært greit å kunne.

Men jeg ville aldri ha skjært i høvene på noen som helst hest uten en skikkelig utdannelse.

Én ting er å kunne teknikken, noe helt annet er hva som faktisk skjer med resten av hestens skjelett hvis noe er feil. Alt henger sammen her, og feil skoing kan gi utslag i både stive nakker og vonde rygger i tillegg til halthet.

Og det kan ta lang tid før du merker at noe er galt, og da kan det være for sent.
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2005 :  21:56:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg tenker at det ville vært veldig kjekt å kunne visst litt mer om høver og skoing. Ikke at jeg ville skodd selv, men at jeg hadde muligheten til å f.eks dra av en sko på "forsvarlig" måte, hvis noe skulle skje på tur, eller andre steder, hvor det ikke er så lett å få tak i hovslager med én gang.
Men tror også at "privat" skoing er mer utberedt enn man tenker.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2005 :  22:12:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i at det hadde vært kjekt å hatt litt kunnskap. Det kunne vært greit å føle seg kompetent nok til å kunne slå på en sko om skoen skulle falle av f.eks. Men jeg er fremdeles veldig motstander av at jeg tror jeg på noen måte er kompetent nok til å kunne slå på skoen selv.

Apropo.. Jeg har sett at Norsk Hovslagersenter tilbyr teorikurs i skoing/hovpleie. Jeg skal være enig i at kursene ser veldig interessante ut. Det jeg likevel vet er at folk tar disse kursene, og kaller deg hovslager etterpå. Kursene tilsvarer gjennomgang av teoridelen på hovslagerfagbrevet. Men du får veldig liten praksis. Kanskje jeg ikke er kompetent nok til å kunne mene noe, men det skremmer meg egentlig at det finnes såpass "enkle" løsninger. Jeg vil jo tro at de som går yrkesfaglig utdanning som hovslager får med seg endel verdifull praksis, teori og oppfølging som er uerstattelig i form av slike helgekurs som Norsk Hovslagersenter egentlig tilbyr. Er det noen som har erfaring med dette? Og kan si litt mer om tilbudet, om dette er like bra? Jeg har hørt om folk som har gått for "weekendkursvarianten" på Norsk Hovslagersenter fordi det også er langt billigere enn hva Norsk Hestesenter f.eks. tilbyr. Men det er kanskje en grunn til det?

Hvordan er det forresten. Vet dere egentlig hva slags bakgrunn deres hovslager har?

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 31/03/2005 :  22:13:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har slått på noen sko som hesten min mistet, og jeg river dem av enkelte ganger. Men jeg vil ikke gjøre det på hesten som jeg har på fòr nå. Enkelte ganger har det vært så godt som umulig å få tak i hovslageren her, så derfor har jeg gjort litt selv, men jeg vil aldri beskjære høvene selv.

Selv om hovslagerene er utdannet fra Starum, er det ikke alle av dem som er like flinke. Det finnes av begge slagene der også, skal jeg fortelle dere..
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 31/03/2005 :  23:27:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Så sant så sant, Jalla..

Hadde en gang for mange år siden en utdannet hovslager på besøk som ikke var noe flink i det hele tatt. Kanksje kunne han faget sitt godt, men han var overhodet ikke noe hyggelig med hesten. Når hu ikke sto stille (fordi hu var redd, ikke på trass), sparka han hu i magen og slo hu i hodet med tanga si.. Vil vel si at fornuftig håndtering av hesten er en stor del av hovslagerens jobb!
Noen ganger synes jeg faktisk det er bedre å bruke en med "god gammeldags erfaring" :)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 31/03/2005 :  23:57:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Min mann beskjærer og skor hestene våre, han har ikke gått kurs men hestene funker kjempebra likevel de. Det er såklart ikke selvlært skoing, han er blitt lærd opp da...
Her borte er det så og si komplett umulig og få tak i bra hovslager, den eneste som er fornuftig overfor hestene er så uoverkommelig dyr siden han må kjøre mange mil extra for og komme hit. Så da syntes jeg det er greit og "min private" hovslager. Men høvene er blitt sjekket av utdannet hovslager ( av og til tidligere) og klarert av ham etter min mann har beskjært og skodd :)
Synd at ikke der finnes flere hovslagere her borte og få fatt på

Men når dette er sagt, så såklart kontakter jeg hovslageren om en av hestene har et problem med høvene, jeg setter dem ikke på jepardy.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 01/04/2005 00:02:56 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 01/04/2005 :  01:37:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg skor sjølv, og har gjort det i 10 år no.

Det begynte med att hovslageren vi hadde skadet seg og måtte slutte å sko. Han holdt kurs for nokon av oss. (Noko anna hovslager var milevis unna) Vi hadde altså eit helgekurs, deretter kom hovslageren til meg og var med og veiledet meg under skoing eitt år. Da meinte han att eg klarte meg sjølv. Og det gjorde eg.

Skodde sjølv i rundt tre år før eg begynte å jobbe på Norsk Fjordhestgard. Der fekk eg være med stedets hovslager å sko skulehestane litt og han veiledet meg når eg skodde mine egne hester.

Gjekk også hestelinje der vi hadde skokurs. I den tiden skodde eg litt for andre dersom hestane hadde "problemfrie" høver.

Så derfor skor eg den dag i dag mine egne hester, men ikkje andre sine utenom "nødsfall". Føler meg absolutt kompetent til å sko min egen og har fått tilbakemeldig på att eg skor bra. Fleire her som har spurt om eg kan sko hestane deira pga att eg legger skoa vide nok, noko som stedets hovslager ikkje gjør.

Men eg synest det er ein tung jobb så foreløpig blir det berre mine egne hester. Har tenkt på å ta litt kurs og har tenkt på muligheten for
å få fagbrev, men foreløpig er det litt vanskelig for meg å få til både økonomisk og tidsmessig. Er heller ikkje sikker på om eg akkurat kunne tenke meg å ha det som yrke da det er ganske tungt.

Redigert av - Lucinda: den 01/04/2005 01:38:59 Gå til toppen av siden

nationalgame

Skrevet - 01/04/2005 :  14:27:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med de andre som sier det er greit å rive av å slå på sko. Men jeg sjærer ikke selv. Jeg har hatt hesten min siden han var 6 mnd. og jeg har hele tiden gjort det slik at han går med skoene i 3-4 uker, så river jeg dem av og så går han sko løs i ca 2 uker. Trener normalt, og han sliper selv ned høvene og vips så er de akuratt slik som de skal være.... Han har utrolig gode høver og jeg kommer til å fortsette med dette. Høvene har veldig godt av dette mener jeg. Har fått veldiggode tilbake meldiger når det gjelder høvene hans.
vet ikke om det er så lurt å begynne med dette på en voksen hest... ????
Gå til toppen av siden

Ken_Noble

Skrevet - 28/04/2005 :  17:39:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mye enklere med barfothest..
Jeg har lest det jeg har kommet over, vært på kurs, fått veiledning av hovtrimmeren og verket selv med ham til stede.. Og nå har jeg verket selv de siste månedene, uten problemer.. Men det er viktig å ha en man kunne ringe til i tilfelle, er jo ikke alt man kan være forberedt på... Også slipper man å tenke på sømstikking og alt det der..
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2005 :  11:43:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg og river av sko selv, men slår de ikke på igjen.

kansje du ikke trenger å tenke på sømstikk ken_Noble, men vi slipper å tenke på sårbeinthet

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.05 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.