hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Finnes det folk som skor hestene sine selv ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Finnes det folk som skor hestene sine selv ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Bustetrollet

Skrevet - 19/08/2005 :  20:57:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Enig med Kristine og Eikdokka, skoing er ikke barnemat, men det heller ikke hjernekirugi. Noen lærer seg å repare biler for å slippe regning og mas hos verksted, noen lærer seg å snekre for å slippe å betale mye for at andre skal pusse opp huset for deg, noen lærer seg å fjerne sting så de slipper å gå til legen, noen lærer seg saltilpasning så de kan tilpasse hestens sal selv. DIY tiltak er da helt vanlig, hvorfor kan ikke det gjelde skoing også?

Opprinnelig postet av MissEva

100% enig med Misseva

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  21:41:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Dere vet alle delere av hestebeinet, og kan selvsagt se om hesten trenger rette opp en feil beinstilling.. Og selvsagt vet dere bedre enn de med utdanning :) Skoing har med hele beinet og gjøre ikke bare hoven... Dere vet sikkert alt om hovspill og hvordan skoen skal ligge perfekt for å bevare hovspillet også.. Jeg synes det blir feil og sammenligne hester med biler, dette med skoing er kanskje litt mer komlisert enn hva dere tror.. jeg skal spørre frank Hansen som har samboeren min i lærling om han har lyst se på hva dere har skrevet, vet iallefal om en som blir forbanna, og sikkert har en ting eller to og si dere :)

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  21:49:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Faktisk, hvis jeg hadde valget mellom å la hesten min bli skodd av...
1. En voksen, ansvarsfull person som har holdt på med å sko hester i 10 år, er flink å sko, har deltatt på mange kurs om skoing og har virkelig engasjert seg i å finne ut mest mulig om skoing,
og
2. En 19åring som nettopp har fått hovslager fagbrev etter to års praksis
...tror jeg nok jeg hadde valgt den første. Noen ganger er erfaring mer verdt enn utdanning.

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  21:52:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Det er 4 års utdanning, og man skal kunne alt om hestebein. 4 år med oppfølging hver dag. Men deg om det ;) stakkars dyrene deres.

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  21:56:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Etter ett år GK naturbruk, ett år VK1 landbruk og naturforvalting eller økologisk landbruk og to år i lære gis det fagbrev i hovslagerfaget: klikk.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  21:59:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Takk Miss Eva du har skjønt kva eg meiner i allefall.

Og ja Bea eg veit ein heil del om skeiv beinstilling da min første hest var meget skeiv i frambeina sine. Og eg er også opptatt av avl på fjordinger der det forekommer ein del skeiv beinstilling. Skeiv beinstilling skal man dessuten ikkje rette opp med skoing dersom hesten er ein del år. Sjølv om det er ein del som gjer dette. Spesielt med hester som skal på utstilling. Eg veit att om man skjærer ein mm for mykje utvendig eller innvendig på hoven, vil det føre til att hesten trakker meir innover/utover med hoven/foten.

Og ein av grunnane til att eg velger å sko hesten sjølv er att eg ønsker å legge skoen vidt, spesielt bak i draktene for nettopp å hindre hovspillet minst muleg. Dette er det mange hovlsagere som ikkje gjer.

Du skreiv også tidlegare Bea att din samboer kan gjere alt med ein hestehov men ikkje slå i sømmen. Synest det er litt rart eg. Meiner nå att beskjæringa av hoven er langt lettere å gjere mykje galt med enn å sette i sømmen. Har man erfring så hører man på lyden om sømmen går rett eller galt. Det er ikkje så vanskelig å slå i sjølve sømmen dersom skoen er rett tilpassa til hoven og hoven er rett beskjært.

Redigert av - Lucinda: den 19/08/2005 22:00:51 Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  22:08:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
han skjærer bare under instruksjon, han trimmer ikke vekk mye alene. Det er fint at du har lært deg mye om skoing, men dette gjelder desverre ikke de fleste andre! Jeg har sett så mange grusomme tilfeller på netopp dette! en feil kan gjøre hesten skadet resten av livet, så eksempel på dette i en annen debatt her, en feilskoing, hesten ødelagt. Jeg tviler ikke på at DU vet hva du gjør, men hva med alle de andre? skal vi virkelig gå ut å si: hei alle sammen, jeg skor hesten selv, dette er kjempebra! Jeg har sett ti talls hester ødelagt, og jeg har hørt mange dumme unnskyldninger og bortforklaringer. Altfor mange tar lett på det, og tror det er bare å sko i vei. Jeg synes det er synd at hester må lide pga dette, for til syvende og sist er det hesten det går utover.

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  22:17:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det er nok ingen her som oppmuntrer alle og enhver å prøve å sko hesten sin selv. Oppfordrer heller folk til å ta kurs og skaffe erfaring med skoing og høver. Ingen hov ingen hest, det er viktig for alle hesteeiere å engasjere seg i hestens helse, også når det gjelder høvene. Hvis man bare overlater hele ansvaret til hovslageren er det større sjansje for at noe galt kan skje. Hovslagerene ser hesten kun hver 4-8 uke og med mange hester som skal skos og lite informasjon om hver og ens hest spesielle behov, kan det veldig fort bli feil.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  22:22:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Nei det er jo klart att ikkje alle dei som skor bør gjøre det, men det samme gjelder også for mange av dei som har såkalt utdanning. Man kan ikkje berre gjømme seg bak det heller meiner eg. Eg har aldri trudd att eg er noko "verdensmester" når det gjelder skoing, men eg meiner oppriktig talt att eg skor hesten min best sjølv i forhold til å la dei eg eventulet har tilgjengelig til å sko den.

Eg har lest masse bøker om skoing og eg har tatt tre kurs innen det i tillegg til att eg har fått veiledning frå tre forskjellige hovslagere opp igjennom tidene. Eg har fast kontakt med stedets hovslager som gir meg råd om eg trenger det, og vi diskuterer skoing osv. Og da meiner eg det må kunne vere greit att man skor sjølv uten å bli sett på som dyremishandler osv for eg vil det beste for hestane mine og det er viktig for meg att hestane fungerer og har det bra ellers vil eg jo ikkje kunne gjere det bra i konkurranser og utstillinger.

Eg har sett såkalte utdannede hovslagere sin jobb og masse er sjølvsagt bra, men eg har også sett mykje dårleg jobb. F.eks satte eg vekk min tidlegare hest på for eit år. Høvene til den var sunne og sterke og fine når eg sendte den fra meg. Men slik var dei ikkje når hesten kom heim igjen. Framhovane var ca 7 grader forskjellig vinkel på noko dei ikkje skulle være for hesten hadde omtrent korrekt frambeinstilling. Eine bakhoven hadde tre sprekker som utvikla seg til hovråte. Eg hadde aldri tidlegare opplevd att den hesten mista sko, men det tok altså 1 år før den slutta å miste sko på bakbeina sine. Dette var ein såkalt utdanna hovslager vistnok. Det er jo ikkje sikkert det var det da, men det var i allefall det som blei sagt.

Ja,ja nok om det.

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  22:28:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
det finnes dårlig hovslagere akkurat som det finnes dårlige veterinærer :) Man må selvsagt finne en man trives med, og en som gjør jobben sin godt. Jeg har selv aldri vært borti en hovlslager som ikke vet hva han driver med, og føler jeg har den en av de beste akkurat nå :) Akkurat som man velger veterinærer og alt annet etter hvordan man synes de jobber bør man også velge hovslager. samler man flere hester på ett sted er det også lettere å få smeden på besøk når du trenger.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/08/2005 :  22:29:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg synes det blir feil og sammenligne hester med biler, dette med skoing er kanskje litt mer komlisert enn hva dere tror..
Opprinnelig postet av Bea

jeg synes det blir feil og sammenligne med kirurgiske inngrep. En bil går ikke om det mangler noe. F.eks. radiatoren. En hest blir ikke ridd om den mangler skoene..

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  22:32:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri sagt at jeg vet alt om hoven eller hele beinet. Og har i allefall ikke sagt at jeg skor hesten selv, nå tror jeg du har missforstått.

Er det synd i hesten min fordi jeg mener at folk uten utdanning kan sko bra? Og fordi at noen av de som har utdanningen faktisk kan være elendig til å sko? Det er faktisk sånn, i allefall her oppe i nord.

Enig med MissEva og Lucinda.

edit: Absolutt ingen oppmuntring til folk om at det er bare å sko hesten selv. Håper ikke det ble oppfattet slik. Måtte bare legge til at jeg er veldig enig i det siste innlegget dit Bea. Hadde bare den 'perfekte' hovslageren vært her oppe og..

Therese

Redigert av - Eikdokka den 19/08/2005 22:43:22 Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  22:58:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Uff, nei nå blir jeg irritert her, la de som vil sko hesten sin selv gjøre det, og la de som vil ha hovlsgaer gjøre det! Vanskligere er det ikke. Jeg kjenner mange erfarne hestefolk (de fleste eldre hestekarer) som skor hestene sine selv, jeg kjenner en del hovslagere som er veldig flinke som har drevet på i mange år, kjenner til et par lærlinger og er ikke like fornøyd med jobben de gjør. så som en eller annen person sa her før (huske rikke hvem) Ville heller latt en kyndig hestekar sko hesten min, enn en som er helt nyutdannet. De gjør kanskje alt etter "boka!, men jeg tror ikke at det alltid er det beste!
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  23:14:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
ikke fornøyd med jobben til lærlinger? lærlinger skal aldri sko alene da :) husk at alle må lære, når man er lærling sier det seg selv at man ikke kan alt. Men de er gjerne ydmyke, og det er en fin egenskap! Ikke rart det er så få som vil bli hovslager når alle helst vil sko selv, og ikek vil bruke nyutdannete.

Erfaring er selvsagt viktig, man kan alltid bli bedre! jeg har vært borti "gamle hestekarer " som ikek vet hva de driver med også, feks en som skodde travere som skodde alle hester likt, han visste heller ikek forskjell på bak sko og framsko... Hesten han skodde falt hele tiden.. ikke rart... Mens en annen, en travtrener som skodde hestene selv og tok på seg oppdrag for andre, spikket hestene til blods hver gang.. man finner folk som er dyktige, og folk som ikke er dyktige, sånn er det i alt.

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2005 :  00:14:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
nei, vanligvis får ikke lærlinger sko alene (ihvertfall det jeg har hørt andre steder også), men i distriktet her (på stallen hvor jeg sto før) har det vært to forskjellige lærlinger, o skodd helt alene. Har reagert litt på dette, for de er jo ikke ferdig utdannet, likevel skor de helt alene, og forlanger like mye i betaling som de som har mange års erfaring etter endt utdanning. Og ja, det stemmer nok at mange, og da spesielt innenfor travmiljøet, skor hestene sine feil, og da spesielt de gamle karene, som tror de sparer penger på å sko selv, uten at de egentlig kan det,. For disse vil vel da natageligvis vetrinærutgiftene bli større enn regningen hadde kommet på hvis de hadde fått skodd hestene av helt ordentlige hovslagere. Men, fnnes jo mange som er utdannet med mange års erfaring i ettertid, som er veldig slurvete når de skor.. Såklart, har ingenting imo å bruke lærlinger, men da ønsker jeg at det skal være med mer erfarne folk som hjelper til. Han ene lærlingen satte bl.a. på for trange sko en vinter, og han sa at han gjorde det med vilje, fordi snøen ikke kom til å feste seg så lett, hallo.. Endte opp med at hesten ble halt etter to uker, og måtte få nye sko..

har helt skiveleif, ble et tungt og kanskje litt uforståelig innlegg, menmen..;P

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.