hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - stri i galopp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 stri i galopp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LivogZara

Norway

Skrevet - 29/03/2005 :  20:50:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei alle sammen =)
har dere hatt en fin påske? =)

jeg har da trent den lille gule kula =)
har byttet bitt for ikke så lenge siden, og nå begynner han å fungere flott på trinsa...i skritt og trav er han en drøm å ri, men så var det da galoppen. han fatter helt ok, han må løpe litt i galoppen da han ikke er sterk nok til å samle seg i galoppen.
det er helt ok at han får løpe,men han blir veldig sterk, da han tar hodet ned og bare øker i travet, og låser seg.
dette er en hest som er hard i munn, men har blitt bedre,siden jeg trener på reaksjon på sete,sjenkel og stemme...

hva gjør jeg for at han skal slutte med å dra hodet ned?

han gjør ikke det når jeg rir på stang, men vil ikke bruke det bittet,siden han blir så seig i munn av det...
på stangen fatter han kjempe fint, uten å låse seg i munnen...

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2005 :  21:24:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

hva gjør jeg for at han skal slutte med å dra hodet ned?

Opprinnelig postet av simra

Dra hode opp Har du sett Kyra-videoene? Kyra har et bra triks som jeg har brukt litt på en unghest jeg har ridd opp. Når hesten graver seg ned løfter du hendene opp i din skulder høyde, og napper hodet opp før du legger hendene på plass. Du skal være rask, og ikke bruke makt. Bare fiske/forsiktig nykke hesten raskt opp, før du legger hendene på plass.

At hesten graver seg ned, blir sterk og løper fort har sammenheng med manglende bæring. For å styrke galoppen er det bedre å ri mange fatninger og overganger. Det bygger hesten bedre. Antagelig kan du også klare å ri i så korte intervaller at hesten ikke rekker å løpe fra deg og grave seg for mye ned. Jeg liker å gjøre slikt arbeide på litt store og gode storvolter. For å få voltene større enn vanlige 20metersvolter legger jeg de gjerne litt ovale for å få litt størrelse. Ri fatning, og bryt av innen en runde. Ikke alle hester er like enkle å fatte og ta ned igjen, men om du klarer en halv volte i galopp, så trav, så galopp igjen er det veldig bra. Antagelig må du ri hesten i lengre intervaller i starten. Det er trossalt viktig at du har et godt trav før galoppen kommer. Og så bør få noen skikkelig gode galoppsprang før du bryter av. Pass bare på at du er ute før hesten. Både med å bryte før hesten, og bryte før hesten har stukket av. Legg inn lengre galoppintervaller etterhvert. En dag bærer hesten seg selv..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/03/2005 :  22:35:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Wow, må bare si at man -ikke- trenger å ta hendene opp i skulderhøyde for å få til det der.. Det hørtes bare brutalt ut. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2005 :  23:35:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du skal ikke ha dem der. Du skal bare nykke veldig fort. 1-2 sekund eller noe. Det fungerer bedre enn å å dra vanlig.

Det som selvsagt er litt skummelt er om dette misforstås. Man skal ikke ri slik til vanlig. Og om dette gjøre feil kan det antagelig gjøres uten noen hensikt.. Se Kyravideoene

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/03/2005 :  23:56:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner at man ikke skal ha dem der, poenget mitt er at det der funker utmerket uten å å nykke så mye at du faktisk ender opp med skuldrene som det høyeste stedet hendene har vært. Da nykker du etter min mening -alt for mye-, samme hva Kyra måtte mene. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  07:42:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ok. Det var et tips jeg har brukt, og som fungerer. Som jeg har lært av Kyravideoene, og min tidligere trener som er en av Norges fremste og mest fremgangsrike dressurryttere per dags dato. Mulig det ikke er en islanshestgreie, som fungerer for deg. Antagelig har du enten ikke benyttet metoden, gjort det feil, eller ridd en hest som ikke har det problemet som gjør at du vil ha den opp. En hest som graver hode mellom beina er feil.

Uannsett.. Kyra, ikke Kyra, min trener, ikke min trener. Det finnes også mange veier til samme mål. Antagelig er vi ikke ute etter samme mål heller..

Hvordan gjør du dette? Drar du hesten opp? Det høres som en drakamp uten like, og en hest som får lov til å legge seg på forparten og bli veldig framtung, om du har tenkt til å dra den opp (mulig din ide er en annen mirakelkur). Nå er neppe en hest som legger hode mellom beina i utgangspunktet så veldig balansert. Men du skal ikke la den få legge seg på tøylen med hode mellom frembeina. Etter min mening er det da bedre at den kommer litt mer opp, og heller blir litt lang i starten. Med en gang hesten forsøker å ta støtte på tøylen med hode mellom beina må du på en eller annen måte oppfordre den til å ikke kunne ta støtte her, og også komme opp. Og det også litt kvikt.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 30/03/2005 08:00:10 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  13:26:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg skal ikke skryte av at jeg likte den tonen du tok der Spoff, det virker som om du mener at siden den og den personen sier det, så er det det -eneste- riktige som finnes der ute, og alle som sier i mot, næh - de kan ingenting. Og å dra inn islandshest i dette..? Jaja.

Jeg har faktisk, tro det eller ei, benyttet denne metoden - og den har funket. Birtingur har nå lært at det er best å ha hodet opp, ellers så henter jeg ham selv opp, og her har vi en hest som virkelig borrer hodet mellom bena.
Du får tro hva du vil du, Spoff, men man -må- ikke ta hendene opp i skulderhøyde for å nykke bare fordi "Kyra" og "den personen" sier det, og nei - det blir ikke automatisk draing om man ikke gjør det. Jeg er nemlig smart nok til å skjønne at en drakamp med et tresifret antall kilo-tungt dyr, det går ikke.

Men, jeg skal avstå å si hva jeg mener, ettersom jeg hverken ser på Kyra eller trener for en av Norges beste ryttere - lenger.

MvH Silje, som redigerte innlegget for å formulere ting bedre.

Redigert av - Silje-og-Tindra den 30/03/2005 13:37:47 Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  13:37:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
har prøvd det å dra han opp, men da stopper han og blir sterk tilbake..
skal prøve mer intervaller, tar litt tid å få han opp og ned....
men han har blitt betraktelig bedre da=)

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  13:39:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er nettopp det, Simra - du må ikke dra ham opp, du må nykke - nykk, ikke røsk, en gang - og hesten skjønner at dette skal han ikke gjøre. Husk, det er bedre å ta det kraftig en gang, enn å gjre det ti ganger etter hverandre - da blir det drakamp. Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  13:42:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Eller det er og greit å sette på stangbitt for bruk i mindre periode. bruk dette til å sette han hvis alt annet er håpløst. Bedre å la hesten få en støkk èn gang, enn at hver dressurøkt skal være et mareritt for dere begge.
Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 30/03/2005 :  13:43:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har aldri sett denne metoden brukt på en hest som graver seg ned og blir framtung, men på hester som knekker av og "slipper" bittet.

"Løft" og "slipp", og noen hester vil ta støtte igjen. Dreier seg ikke om napping. Skal det fungere kreves en viss timing og kunnskap tror jeg.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  13:43:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Eller det er og greit å sette på stangbitt for bruk i mindre periode. bruk dette til å sette han hvis alt annet er håpløst. Bedre å la hesten få en støkk èn gang, enn at hver dressurøkt skal være et mareritt for dere begge.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  15:34:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg skal ikke skryte av at jeg likte den tonen du tok der Spoff, det virker som om du mener at siden den og den personen sier det, så er det det -eneste- riktige som finnes der ute, og alle som sier i mot, næh - de kan ingenting. Og å dra inn islandshest i dette..? Jaja.
<klipp>

Opprinnelig postet av Formosissima

Du var da ikke så lite brå i kjeften du heller da Selvfølgelig jeg tar igjen med samme mynt.. Kanskje på en litt bråkjekk måte, men jeg sier jo også at det finnes flere veier til samme mål.

Forøvrig så høres det ut som om dersom hesten får mulighet til å bli sterk, så henger man for hardt i hesten. Nå har fjordinger dessverre en lei tendens til å bli veldig sterke, og av og til kan man ikke bare slippe opp for at hesten ikke skal kunne ta støtte, kanskje til og med av sikkerhetsgrunner (det er litt vanskelig å si noe om uten å ha sett problemet). Men en sterk hest har som regel en for hard hånd, som lar hesten legge seg på. Litt av ideen er å unngå dette, nettopp ved å unngå fella med å holde hesten igjen, og la hesten "ta støtte" i form av å bli alt for sterk. En hest som har en svak galopp kan også bære hodet sitt selv. Og det blir en mer riktig form å la hesten bli litt for lang, enn å la den bukke hode mellom forbeina. Etter mye galopparbeide og fatninger vil hesten bli sterkere, og først da kan du forsøke å samle hesten til en kortere galopp, og bedre form.

Jeg har god erfaring med den metoden jeg har lært. Det har ikke vært på en fjording, og ikke på en hest som har vært sterk. Men på en hest som har hatt en dårlig og svak galopp, lett for å legge seg frempå, og bukke hode under beina. Det har fungert veldig bra. I redsel for å bli totalt missforstått vil jeg si at kanskje ikke metoden er egnet for et forum, og man skulle kanskje heller instruert den i real life på banen selv om man skulle rådføre noen med den. Den kan høres langt mer brutal enn hva den er, så kanskje se på Kyravideonen om man vil se litt mer hva jeg mener. Det er nemlig overhode ingen brutal metode som jeg her oppfatter at enkelte tror. Men som Liwi nevner er du avhengig av å bruke den til rett tid. Ellers fungerer den som veldig mye annet, ekstremt dårlig.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 30/03/2005 15:36:20 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  15:41:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg tror du misforstår meg Spoff. Jeg -vet- hvordan denne metoden er, og jeg kan den selv, det jeg reagerte på var dette med å ta hendene i skulderhøyde, fordi jeg mener at det er fult mulig å gjøre akkurat dette uten å ta hendene så høyt :-) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  15:42:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
har prøvd det å dra han opp, men da stopper han og blir sterk tilbake..
skal prøve mer intervaller, tar litt tid å få han opp og ned....
men han har blitt betraktelig bedre da=)

Opprinnelig postet av simra

Det høres ut som om du blir for sterk. Veldig vanlig å bli det på en fjording. De er ikke spesielt myke av natur, selv om jeg har ridd smørmyk fjording også. Men da har den jo vært godt gjennomridd fra før.

Det kan være en reaksjon på at du holder på for lenge, at du krever for mye, at han løper i vei også. Det betyr ikke at du ikke skal tvinge han til det, for ellers kommer dere ingen vei. Men å være bevist på at mange fatninger er langt bedre enn runde på runde er lurt å ta med seg. Det vil både gjøre at hesten ikke rekke å henge seg for mye på, om du rir rett. Og du får med deg det mest styrkende arbeide.

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  15:45:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg tror du misforstår meg Spoff. Jeg -vet- hvordan denne metoden er, og jeg kan den selv, det jeg reagerte på var dette med å ta hendene i skulderhøyde, fordi jeg mener at det er fult mulig å gjøre akkurat dette uten å ta hendene så høyt :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Jeg har ikke så mange cm å gå på inn i magen. Dessuten har et løftende tøyletak effekt, i likhet som et ledende. Det fungerer når det utføres, men ikke ved å holde der. Om du ikke har tro på det så rir du selvsagt ikke slik. Jeg har bare en god erfaring med en metode som har fungert utmerket for meg. Og siden jeg har fått den anbefalt, er jeg antagelig ikke alene om en ny og revolosjonerende ridemåte. Det klassiske er selvsagt ikke å ri slik, men ingen hest går samlet i perfekt form fra starten heller.

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.