hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - stri i galopp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 stri i galopp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  18:14:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nei nå gir jeg rett og slett opp her, nå har du bestemt deg for at dette vil du ikke høre på - og dette kan ikke jeg siden jeg hverken har lært det av Kyra eller treneren din.

Jeg sier at trikset funker, men at man ikke trenger å løfte hendene til skuldrene - jeg sier ingenting om å dra de inn til magen. Som de fleste andre mennesker her på jorden regner jeg med at du har litt avstand mellom navlene og nakken.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  21:36:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ok, enten skjønner jeg ikke hva jeg mener, eller så funker det ikke for meg. Ok? Det er godt mulig jeg ikke skjønner hva du mener.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 31/03/2005 :  14:20:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok, kan man da bli enige om følgende; det fungerer, men hvor høyt man må løfte kommer an på hesten man sitter på...

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/03/2005 :  17:42:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Takk Liwi, du har skjønt hva jeg mente :-) Gå til toppen av siden

rk

» VIP

Skrevet - 31/03/2005 :  22:20:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Simra!

Jeg synes faktisk ikke at du skal prøve å dra opp hodet ved å bruke tøyler. Jeg synes at du skal bruke sjenklene for å få hodet hans opp. Hvis du drar hodet hans opp med tøylekraft, kan du risikere at han bare legger seg på bittet og blir tyngre. Synes du skal bruke sjenkelene, og hvis han ikke hører når du bruker sjenklene og tar hodet opp, kan du smekke en gang med pisken. Ikke bry deg med at han løper. Bare si til han "du kan bare løpe du, men da skal du gjøre det med hodet opp! (i hvert fall ikke langt og tungt ned!)" Når han tar opp hodet må du huske å rose han! Det er kjempe viktig!!! Sikkert lurt som Spoff sa å trene på overganger. Ikke tenk at "huff.. nei, overganger... dette er så vanskelig.." Det blir ikke noe bedre av det.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 01/04/2005 :  09:11:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hei alle sammen =)
har dere hatt en fin påske? =)

jeg har da trent den lille gule kula =)
har byttet bitt for ikke så lenge siden, og nå begynner han å fungere flott på trinsa...i skritt og trav er han en drøm å ri, men så var det da galoppen. han fatter helt ok, han må løpe litt i galoppen da han ikke er sterk nok til å samle seg i galoppen.
det er helt ok at han får løpe,men han blir veldig sterk, da han tar hodet ned og bare øker i travet, og låser seg.
dette er en hest som er hard i munn, men har blitt bedre,siden jeg trener på reaksjon på sete,sjenkel og stemme...

hva gjør jeg for at han skal slutte med å dra hodet ned?

han gjør ikke det når jeg rir på stang, men vil ikke bruke det bittet,siden han blir så seig i munn av det...
på stangen fatter han kjempe fint, uten å låse seg i munnen...

Opprinnelig postet av simra

Kom til å tenke på at hesten din unndrar seg jo å jobbe når den drar hodet ned og "stikker". Hva med å jobbe den fra bakken en stund/ longere til den har kapasitet til å bære rytter uten å unndra seg?
Når du longerer kan du "gjøre halvparader" med longeringslinen ,og så drive den frem med pisken om den "durer frem med hodet i bakken".

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 01/04/2005 09:20:13 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/04/2005 :  11:13:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hei rk,
når man gjør dette som jeg og Spoff diskuterte så busta føk, så drar man ikke - så hesten har ingen sjangs til å dra tilbake. For å ta et eksempel så hadde hesten jeg rir funnet ut at det helt fint gikk an å gå med mulen mellom knærne/på bogen for å slippe å jobbe, og således ble han skikkelig sterk - og det gikk ikke an å gjøre noe konstruktivt med ham. Jeg dro på privattime med ham, og lærte dette - nå har han lært at han ikke kommer unna, og jeg trenger ikke lenger å gjøre dette "trikset" - han bærer hodet mye penere nå, om enn ikke helt bra, for å bære seg selv er han ikke sterk nok til enda.
Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 01/04/2005 :  16:15:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Tenkte på at om hesten ikke er sterk nok kommer det ofte sånne problemer.
Men en anen ting kan jo være at hesten alerede er sliten når du skal begynne med galopptrening
det kan være lurt å legge in galoppen tidligere i rideøkten

Skritt vendinger, volter gjør holdt og ryggninger til hesten er varm og tren på galoppen med mange overganger skritt galopp.
også gjør du travarbeidet til slutt.

Kan hende det er den rette måten for den hesten:-)

Munti

Redigert av - munti den 02/04/2005 10:11:20 Gå til toppen av siden

rk

» VIP

Skrevet - 02/04/2005 :  09:03:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sorry for at jeg misforsto.
Fint at det virket på hesten din i hvert fall da!
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 02/04/2005 :  15:02:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
dette var mye tips...prøvde igjen i dag, og han tok bittet litt på venstre hånd..men ikke noe særlig på høyre...greit det gikk fort, men han tok ikke bittet...
longerer han mer eller mindre 2 ganger i uka...han jobber fint i trav og skritt....

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.