hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - nå kan man begynne å ri dressur?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 nå kan man begynne å ri dressur?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

nationalgame

Skrevet - 26/03/2005 :  23:48:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har en 3 åring. Skal snart ri han inn. Har holdt på med hest hele livet, men jeg har ikke peiling på dressur. Enneste jeg vet er at alle hester har godt av det. Traver jeg har da. Men jeg vil begynne å ri dressur med han. Men det var noen som sa til meg at en ikke bør begynne å ri dressur før han er 5 år. Stemmer dette????
Norges beste traver Thai Tanic trener dressur en gang i uken.

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2005 :  00:43:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det jeg legger i ordet dressur med hensyn på trening av unghest er først og fremst trening av lydighet. Og det må du jo begynne med før du setter deg opp på hesten. Så ja, jeg vil si at du begynner å trene dressur også lenge før hesten er 3 år.

Angående å begynne og trene hesten i dressur ved ridning vil jeg også si at du også gjør dette fra dag en du setter deg opp. Du vil jo få en lydig hest, og dette bør du jobbe med fra starten av. Etterhvert bør du fokusere mer også på de andre elementene i dressuren, etterhvert som hesten er klar for det. Det er vanlig å begynne i det små når hesten er 3 år. Men øktene bør være korte, du bør la hesten utvikle seg med tiden og ikke sette presset for høyt. Hvor ofte du trener i starten i form av ridning er også varierende, men i en alder av 3 år bør antagelig mesteparten av treningen fremdeles være fra bakken, samt noe ridning. Gjerne en kombinasjon.

Angående dette med 5 år er dette antagelig noe noen har plukket opp fra reglementet (KRI). Da snakk om dressur som konkurranseform. En hest skal være 5 år når den skal konkurreres. Med unntak kan du starte LD og LC dressur (hvis hesten er 4 år), eller i klasser spesielt tilrettelagt for 4-råinger. Norsk varmblod har en 4åringscup gående hvert år. Dette er en forberedelse til Breeders (som er for 5- og 6-åringer). 4-åringscupen er ikke som en ordinær dressurkonkurranse hvor man rir gjennom et program. I 4-årscupen vises hesten under rytter, samtidig som enten en eller to andre hester vises samtidig. Dommeren(e) står gjerne på midten, og ber rytterne vise hestene i de ulike gangartene på kommando. Som vurdering gis det karakterer i gangarter, og karakterer i form av antatt egnethet for dressur senere. Rytterens prestasjoner i form av sits etc har ingen innvirkning, men det er jo slik at hesten gjerne kan vises bedre under enkelte ryttere likevel selvfølgelig. Disse stevnene er forøvrig ganske morsomme. Det er vanlig at hesten presenteres i form av stamtavle, hvem som er oppdretter etc. I tillegg leses gjerne resultatene opp, både med tallkarakter og kommentar fra dommer. Litt mer enn du gjerne får som publikum i høyere klasser, hvor resultatet gjerne bare en en prosent og plassering.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 27/03/2005 00:44:52 Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 27/03/2005 :  10:35:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det kommer an på hva man legger i begrepet dressur.

Om man tenker på dressur som en gren, så starter ikke det virkelige dressurarbeidet før hesten skal spesialiseres, d.v.s. etter at den har gått gjennom en periode med tilvenning av utstyr/vekt, en periode med å lære den de ulike hjelperne, fulgt av en periode hvor man får den til å 'gå' på hjelperne. Hesten skal egentlig lære å 'gå på hjelperne' i alle tre grunngangartene før den egentlige dressuren begynner. Om man tenker konkurransemessig, så vil det si at den egentlige dressuren begynner i LB. I LC tester man at hesten kan være 'på hjelperne' i grunngangartene, det er ingen øvelser utenom overgangarer i og mellom grunngangartene + holdt, samt å følge linjer (rette og runde). I LC legges det også stor vekt på rytterens evne til å bruke hjelperne rett.

Å dressere hesten er noe man begynner med når man starter å leie/håndtere den.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

nationalgame

Skrevet - 27/03/2005 :  13:02:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg sjønner jo at dressuren starter lenge før. Jeg fikk han da han var et halvt år gammel, og startet trenigen allerede da. Han står helt i ro, og jeg kan slenge meg oppå han uten at han gjør noe. Men jeg vil lære han å gå samlet, på tøylen og virkelig få han til å jobbe litt med seg selv.

Jeg sa akuratt her i går at jeg kunne tenke meg å begynne helt på nybegynner dressur kurs med han, men nei det kunne jeg bare glemme. De vil ikke ha en vilter ung traver på slike kurs.. Måtte ta privat timer. Greit nok det da....
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2005 :  13:44:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg sa akuratt her i går at jeg kunne tenke meg å begynne helt på nybegynner dressur kurs med han, men nei det kunne jeg bare glemme. De vil ikke ha en vilter ung traver på slike kurs.. Måtte ta privat timer. Greit nok det da....

Opprinnelig postet av nationalgame

Det høres ut som en god ide. Jeg vet ikke hva nybegynner dressurkurs helt er, men uannsett synes jeg man får mest ut av privattime, så synes du skal gå for det. Da får du også en mer individuell oppfølgning. Med en unghest, uannsett som det er en traver eller ikke, er det veldig viktig. Det er ulikt hvordan hester utvikler seg, og med en unghest er det viktig å ta hensyn til hestens fysikk og psyke, og haste seg langsomt.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 27/03/2005 :  13:46:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du trener jo "på en måte" dressur hele tiden når du rir. Når du føler du har kontroll og at han kan nok, så kan du begynne med det letteste. Men det må gå veeeldig sakte i begynnelsen.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

nationalgame

Skrevet - 27/03/2005 :  15:17:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Maxidigger... Du er som en kleg. Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 27/03/2005 :  15:35:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sorry da... Jeg sier bare min mening. At du sier imot betyr vel ikke at jeg har feil vel. Men ofte har jeg det. Men er det ikke bedre at jeg sier det som er feil, sånn at dere kan fortelle hva som er rett. Er det ikke sånn man lærer???

nationalgame

Skrevet - 27/03/2005 :  20:32:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
jo selvfølgelig.. Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 28/03/2005 :  14:01:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
da har jeg sagt mitt. Jeg sa bare det jeg hadde lært av folk... beklager om jeg kan virke sur...

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2005 :  20:19:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg synes forresten at det er viktig at alle kan bidra med sitt. Om noen her skulle føle at andre har mer matnyttige tips enn andre så får det så være, men alle bør om ikke annet ha rett til å bidra i den grunn de ønsker. Jeg tror neppe Maxidigger forsøkte å være slitsom eller irriterende her, så synes igrunn det er litt frekt å svare slik også.

Sant som Maxidigger sier, man lærer av sine feil!

Synes selv det er litt "morsomt" (nesten litt irriterende) å lese egne innlegg jeg la inn her for et par år tilbake. Man kan antagelig lett røpe at jeg også har lært av mine feil, eller iallfall har endret syn og opppfatning på ting. Det er jo også slik at alle ting ikke nødvendigvis er feil heller. Det finnes som regel utallige veier til samme mål.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.8 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.