hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestehenger og førerkort
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Hestehenger og førerkort
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Liwi

Skrevet - 06/03/2005 :  16:26:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan er regelverket på dette nå. Vi har hatt utallige diskusjoner på stallen om hva man har lov å trekke, men blir ikke enige. Spør man på biltilsynet får man faktisk ganske varierende svar.

Personlig føler jeg meg "safe". Jeg har BE, bil som kan trekke 2100 kg og henger med TTV 2000 kg.

Men altså. Kan en bil som har lov å trekke t.ex. 1500 kilo trekke en henger med tilatt totalvekt på 2000 kilo (uavhengig om man har BE eller ikke). Noen sier at dette beregnes utifra aktuell totaltvekt av "vogntoget" - og ikke ut i fra hva som er tilatt vekt.

Lucinda:

Norway

Skrevet - 06/03/2005 :  16:41:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Man kan trekke henger på tilatt totalvekt 2000 med bil lov til å trekke 1500 så lenge den aktuelle vekten på henger ikkje går over 1500 kg. NB dette blir med BE sertifikat

Har man kun B blir det litt andre regler som gjelder.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 07/03/2005 :  10:33:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Tror kanskje det blir diskusjon her også
Lucinda: Hvorfor er reglene for dette annerledes om du har BE eller B?? Jeg trodde det var slik at om man har en bil som ikke har lov å trekke mer enn at det tilsammen blir 3500 kg, ja så har den ikke det samme hvilket førerkort du har??

Ang det Lucinda skriver om andre regler for B, så har jeg iallfall lett fram på internett tidligere at det er vilkårlig hva henger veier, fordi det er den tillatte totalvekten til henger som gjelder. Er den for stor så er den for stor, og da kan du ikke dra den selvom du bare har tenkt å ha den tom bak bilen din. (Men det er slett ikke sikkert du får dette svaret på biltilsynet, for der svarer de litt forskjellig så vidt jeg har skjønt... [:S])

Guro
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 07/03/2005 :  10:39:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
To innlegg etter hverandre fordi jeg tror det blir mer rot med klipp og lim i det første...

Understående er sakset fra norge.no

Kopi av melding:
Klasse B - Personbil/varebil
Førerrett for motorvogn som har maksimalt 8 pasasjerplasser og tillatt totalvekt høyst 3500 kg. Du kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. Du kan også trekke tyngre tilhenger, men da må tillatt totalvekt for bil og tilhenger ikke overstige 3500 kg, samtidig som tillatt totalvekt av tilhengeren ikke må overstige bilens egenvekt. Gir også førerrett for klasse M 147 (tre- og firehjulsmoped) og tre- og firehjuls motorsykkel. I tillegg gjelder førerretten for kjøring i Norge: Beltebil og beltemotorsykkel med eller uten tilhengerslede, tilhenger til tre- og firehjuls motorsykkel med tillatt totalvekt høyst 750 kg og traktor.
Alderskrav: 18 år

Kopi av melding:
Klasse E - Tilhenger/tilhengerredskap (tillegg til klasse B, C, C1, D eller D1)
Gir førerrett for tilhenger /tilhengerredskap med tillatt totalvekt over 750 kg som trekkes av motorvogn:
· I klasse B når vogntogets tillatte totalvekt er over 3500 kg
· I klasse C
· I klasse D
· I klasse C1 eller i klasse D1, men vogntogets tillatte totalvekt må ikke overstige 12000 kg og den tillatte totalvekten av tilhengeren må ikke overstige bilens egenvekt. Du må også sjekke bilens vognkort slik at tilhengeren ikke er tyngre enn hva bilen kan trekke.

Vet ikke om dette gjorde det så mye klarere, men jeg forstår det som at det er "sak samma" om du har BE eller B når du kjører en bil som ikke har TTV over 3500 kg???

Guro
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 07/03/2005 :  12:01:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Med B kan du kjøre bil og henger som tilsammen ikke overstiger ttv på 3500 kg. Tillatt totalvekt på hengeren må ikke overstige det som står i vognkortet på bilen at den har lov å trekke (med driftsbrems)

Med BE kan du kjøre bil intill 3500 kg pluss henger, som ikke må overstige hva bilen har lov til å trekke. Men da ser man på reellvekt og ikke på ttv
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 07/03/2005 :  13:49:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Guro det blir annerledes for B og BE fordi det med BE blir rekna ut frå aktuell vekt og ikkje tilatt totalvekt.

Derfor kan man med BE trekke henger med aktuell vekt opp til 1500 kg som er grensa på kva bilen kan trekke.( Døme første innlegg)

Men man kan ikkje trekke denne hengeren med B fordi tilatt totalvekt er 2000 kg og da overstiger bilens egenvekt.(Dersom denne er under 2000 vel og merke)

Redigert av - Lucinda: den 07/03/2005 13:56:07 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 07/03/2005 :  13:52:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Med B kan du kjøre bil og henger som tilsammen ikke overstiger ttv på 3500 kg. Tillatt totalvekt på hengeren må ikke overstige det som står i vognkortet på bilen at den har lov å trekke (med driftsbrems)

Med BE kan du kjøre bil intill 3500 kg pluss henger, som ikke må overstige hva bilen har lov til å trekke. Men da ser man på reellvekt og ikke på ttv

Opprinnelig postet av Fröya

OBS
For B sertifikat

Tilatt totalvekt på hengeren må ikkje overstige bilens egenvekt

Den aktuelle vekta må ikkje overstige det som står i vognkortet på bilen at den har lov å trekke (med driftsbrems)

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2005 :  13:58:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hehe, skal være så vanskelig dette. Siden jeg driver på å ta lappen tenkte jeg å hive inn et spørsmål jeg også for de som har peiling: Går det i det hele tatt å trekke hestehenger med vanlig B førerkort, eller blir det for tungt uansett? Tenker med en vanlig stasjonsvogn og si en gaupen henger med en eller to ponnier?

De som har tatt klasse E førerkort; hvordan går dere fram om dette/hva må man gjøre for å få E? Har fått fint lite informasjon om dette.

Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 07/03/2005 :  14:03:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Høres ut som det jeg mente...

Noen påsto nemlig at det var nye regler, som gikk på aktuell totalvekt. De fremstile det som at hadde du BE så kunne du trekke "hva du ville" bare aktuell totalvekt for hengeren ikke oversteg hva bilen hadde lov å trekke. Jeg mener det blir feil å operere med aktuell totalvekt fremfor de faktiske tall som står i vognkortet angående ttv. Skal de ha med seg vekt rundt på kontroller da? I praksis vil jo det si at alle biler (og førere) kan trekke en tom hestehenger.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 07/03/2005 :  14:45:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hehe, skal være så vanskelig dette. Siden jeg driver på å ta lappen tenkte jeg å hive inn et spørsmål jeg også for de som har peiling: Går det i det hele tatt å trekke hestehenger med vanlig B førerkort, eller blir det for tungt uansett? Tenker med en vanlig stasjonsvogn og si en gaupen henger med en eller to ponnier?

De som har tatt klasse E førerkort; hvordan går dere fram om dette/hva må man gjøre for å få E? Har fått fint lite informasjon om dette.

Opprinnelig postet av MissEva

Ein gaupen henger for to hester har vel vanlegvis tilatt totalvekt på 1900-2000 kg. Da blir det for stor tilatt totalvekt til att du kan dra den med B førerkort.

Men det er muleg å dra hestehenger med B.

Eks har eg bil med egenvekt 1240 kg og har no brukt ein enkel hestehenger med tilatt totalvekt 1100 kg . Dette går bra med B fordi tilatt totalvekt på hestehengeren er under bilens egenvekt. Og bilens egenvekt + tilatt totalvekt på bilen overstiger ikkje 3500 kg. I mitt tilfelle blir det jo 2340 kg.

Men eg kan ikkje trekke dobbel hestehenger da desse har totalvekt på ca 2000 kg og overstiger derfor bilens egenvekt. Min bil har lov til å trekke 1100 kg. Med BE kan eg derfor trekke dobbelhenger dersom den aktuelle vekta på denne ikkje er over 1100 kg som er det bilen har lov til å trekke.

Har sett på ein hestehenger eg vurderer å kjøpe. Denne har tilatt totalvekt på 1300 kg. Det kan eg ikkje trekke med B pga det kommer over bilens egenvekt på 1240 kg. Men dersom eg får satt ned tilatt totalvekt på hemgeren til 1200 kg kan eg trekke den. Dette sjølv om bilen ikkje kan dra meir enn 1100 kg. Dette fordi her spiller aktuell totalvekt inn igjen. Hengeren veier 500 kg og hesten 450-500 kg. Aktuell totalvekt blir derfor ikkje over 1100 kg som bilen har lov til å dra. Og tilatt totalvekt på henger er under bilens egenvekt og egenvekt på bil + tilatt totalvekt er ikkje over 3500 kg.

Håper dette blei forståelig.

Infløkt, ja. Men det er muleg å forstå reglane.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 07/03/2005 :  14:49:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Iom at vi nå da sier at man med BE kan trekke henger med "hvilken som helst TTV" så vil det si at ved en eventuell kontroll (som kanskje er ivrigere utført i andre land enn her) så vil en måtte koble fra henger og veie denne eksplisitt (evt hive ut alt man har i bilen før man kjører på vekta??)
Jeg tviler ikke på det som blir sagt, jeg bare lurer på hvorfor dette er vedtatt, fordi jeg selv ser for meg at dette vil skape masse merarbeid for alle som skal sjekke om jeg har lov å dra det jeg kjører med.

Guro
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 07/03/2005 :  14:52:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Høres ut som det jeg mente...

Noen påsto nemlig at det var nye regler, som gikk på aktuell totalvekt. De fremstile det som at hadde du BE så kunne du trekke "hva du ville" bare aktuell totalvekt for hengeren ikke oversteg hva bilen hadde lov å trekke. Jeg mener det blir feil å operere med aktuell totalvekt fremfor de faktiske tall som står i vognkortet angående ttv. Skal de ha med seg vekt rundt på kontroller da? I praksis vil jo det si at alle biler (og førere) kan trekke en tom hestehenger.

Opprinnelig postet av Liwi

Jo, det er nettopp det du kan med BE. Det er aktuell vekt som gjelder her.

Og nei, i praksis kan ikkje alle biler og førere trekke ein tom hestehenger. Ikkje med B førerkort. Dersom tilatt totalvekt overstiger bilens egenvekt kan ikkje du trekke den med B. Dette gjør seg ofte gjeldande når du har ein dobbel hestehenger.

Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 07/03/2005 :  15:45:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av MissEva

Jeg bestilte oppkjøring for BE på biltilsynet (1995). Fikk time noen dager senere, møtte opp, tok med sensor på en kjøretur på 35-40 minutter "vanlig kjøring" (gjennom sentrum, av/ på E-6, rundkjøringer - i grunnen helt vanlige situasjoner) - that's it.

Ei på stallen tok samme oppkjøring i fjor vår/ sommer. Hun fikk noen muntlige teorispørsmål av sensor før de reiste. Hun hadde vanlig bykjøring, en runde om E-6 samt rygging.

Står litt på Ellen Ofstad sitt forum, og jeg forsto det nesten slik at reglene var endret noe. Mulig det praktiseres forskjellig rundt om i landet.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 07/03/2005 :  18:21:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men eg kan ikkje trekke dobbel hestehenger da desse har totalvekt på ca 2000 kg og overstiger derfor bilens egenvekt. Min bil har lov til å trekke 1100 kg. Med BE kan eg derfor trekke dobbelhenger dersom den aktuelle vekta på denne ikkje er over 1100 kg som er det bilen har lov til å trekke.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Dette skjønner jeg fortsatt ikke, fordi jeg trodde det var bilen, og ikke førerkortklassen din som satte føringer.
Hvis man leser det jeg har klipt og limt lenger opp her så står det
Kopi av melding:

Klasse E - Tilhenger/tilhengerredskap (tillegg til klasse B, C, C1, D eller D1)
Gir førerrett for tilhenger /tilhengerredskap med tillatt totalvekt over 750 kg som trekkes av motorvogn:
· I klasse B når vogntogets tillatte totalvekt er over 3500 kg

Her står det jo at Klasse E gjelder om tillatt totalvekt for vogntoget er over 3500 kg. Når tillatt totalvekt er under 3500 kg så har E delen av førerkortet ditt strengttatt ikke noe å si (slik jeg leser det).

Guro
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 07/03/2005 :  19:13:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Nei E delen har ikkje noko å sei i så måte når vogntoget ikkje kjem over 3500 kg.

Men sjå på det du har skrevet tidlegare Guro (dvs limt inn)
Kopi av melding:

Kopi av melding:
Klasse B - Personbil/varebil
Førerrett for motorvogn som har maksimalt 8 pasasjerplasser og tillatt totalvekt høyst 3500 kg. Du kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. Du kan også trekke tyngre tilhenger, men da må tillatt totalvekt for bil og tilhenger ikke overstige 3500 kg, samtidig som tillatt totalvekt av tilhengeren ikke må overstige bilens egenvekt. Gir også førerrett for klasse M 147 (tre- og firehjulsmoped) og tre- og firehjuls motorsykkel. I tillegg gjelder førerretten for kjøring i Norge: Beltebil og beltemotorsykkel med eller uten tilhengerslede, tilhenger til tre- og firehjuls motorsykkel med tillatt totalvekt høyst 750 kg og traktor.
Alderskrav: 18 år

Ergo kan ikkje eg dra henger med tilatt totalvekt på 2000 kg fordi da må egenvekten på bilen være meir (sjå over med utheva skrift) Og då blir vekten på vogntoget over 3500 kg og da må man ha BE førerkort.

Og ja det er bilen som legger føringer. Ergo kan eg med min bil ikkje trekke henger som er tyngre enn 1100 kg, men da går det på den aktuelle vekta der og da.

Redigert av - Lucinda: den 07/03/2005 19:17:00 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2005 :  19:18:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Takk for svar Lucinda og Liwi :)

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.