hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bil og hestehenger
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Bil og hestehenger
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ShyBoy

Skrevet - 25/03/2005 :  15:34:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal på kurs i april. Da skal eieren til hesten jeg passer ha med seg en annen av hestene sine og jeg skal ha med passerhesten. Jeg bare lurte på en ting. Bilen vår kan dra 1300 kg. Sportsponnien til eieren har jeg ikke peiling på hva veire, men hun er 148 cm ca og er kraftig og litt tjukk. Nordlandshesten veier ca. 200 kg. Så jeg vil vite:
-Sportsponnien (Les om den på vip-en til Minroe)
-Gaupen hestehenger
-Nordlandshesten (200 kg)

Hva er totalvekten??? Sånn sirka da!

http://www.mmdreamteam.piczo.com

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2005 :  15:56:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg skal på kurs i april. Da skal eieren til hesten jeg passer ha med seg en annen av hestene sine og jeg skal ha med passerhesten. Jeg bare lurte på en ting. Bilen vår kan dra 1300 kg. Sportsponnien til eieren har jeg ikke peiling på hva veire, men hun er 148 cm ca og er kraftig og litt tjukk. Nordlandshesten veier ca. 200 kg. Så jeg vil vite:
-Sportsponnien (Les om den på vip-en til Minroe)
-Gaupen hestehenger
-Nordlandshesten (200 kg)

Hva er totalvekten??? Sånn sirka da!

Opprinnelig postet av Mattå

Norlandhest på 200kg??? Unghest dette da eller? Min veier vel nesten 400kg og er 128cm i mankehøyden.. Godt voksen kar på 16år.

Hengeren veier iallefall 750kg. Så da kan du ha med 550kg hest...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Redigert av - Roxira den 25/03/2005 16:00:08 Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 25/03/2005 :  16:04:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten er 135 og 12 år gammel. Det er ei hoppe.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 25/03/2005 :  16:36:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
200 kg????? øh..
Therese
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2005 :  17:37:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Har kjørt to store sportsponnier i gaupen henger med vanlig stasjonsvogn uten problemer, men hvor mye den kunne dra vet jeg ikke.

Uansett blir nok to ponnier og en henger på 750kr mer enn 1300kg. En stor sportsponni veier rundt 500kg og tenker meg at ponnien din veier mer enn 200kg.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 25/03/2005 :  20:11:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Trur nok Nordlandshesten din veier minst 350 - 400 kg. Til samanlikning så veier eit passe stort hingsteføll av fjording ca 200 kg når dei er rundt 6-7 mnd gamle.

Redigert av - Lucinda: den 25/03/2005 20:12:18 Gå til toppen av siden

SøbergPrinsen

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2005 :  20:35:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSøbergPrinsen  Svar med kopi av melding
200 kg...? min nordlandshingst som blir 2 år til sommern, vil jeg anslå til å være ca 250 kg pluss/minus. (kjentes ut som et tonn da han tråkka på tåa mi idag!!)
Han er ganske stor for aldern, men ikke feit.

Den 136cm høye hoppa på stallen er vel en ca 400-450 kg...

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 25/03/2005 :  20:55:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaja... Det er da EIEREN til denne hesten min som sa 200 kg. Jeg trodde også 400 kg.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 25/03/2005 :  21:24:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høres uansett ut som det blir for mye til å kjøre lovlig. Men med en litt større personbil så går det antagelig, for eksempel en litt stor stasjonsvogn. Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 25/03/2005 :  21:48:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du (eller eieren da) må nok ha førerkort klasse BE for å kjøre dette lasset her. I tillegg må du sjekke slik at bilen er tung nok og lovlig til å trekke lasset. Er ikke sjelden med kontroll av -lovlig hengertansport- i dag, så der lønner det seg å følge reglene Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 27/03/2005 :  00:22:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det spiller ingen rolle hvor mye hestene veier, det er hengerens maks tillatte totaltvekt som bestemmer om bilen kan dra den eller ikke.

Med andre ord; det er ikke en gang sikkert at du kjører lovlig selv om hengeren er tom.

Sjekk i hengerens vognkort hva det står der. Men antakelig er 1300 for lite uansett.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 27/03/2005 :  00:29:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det spiller ingen rolle hvor mye hestene veier, det er hengerens maks tillatte totaltvekt som bestemmer om bilen kan dra den eller ikke.

Med andre ord; det er ikke en gang sikkert at du kjører lovlig selv om hengeren er tom.

Sjekk i hengerens vognkort hva det står der. Men antakelig er 1300 for lite uansett.

Opprinnelig postet av akj

Nei, nei

Det er aktuell vekt på henger og hest som bestemmer kva BILEN kan trekke. Og det som står i vognkortet til bilen att den har lov til å dra (med driftsbrems)

Noko annet er att den som skal køyre dette må ha sertifikat til det også. Sjekk da denne debatten her: Hestehenger og førerkort

Redigert av - Lucinda: den 27/03/2005 00:35:08 Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 27/03/2005 :  01:06:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forskrift om førerkort m.m. sier:

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.
2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.
3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt.

Sånn jeg tolker dette har ikke hestens vekt noen betydning, siden du må ta hensyn til tillatt totaltvekt for hele vogntoget (bil + henger) og at bilen i tillegg må ha lov å trekke hengerens tillatte totaltvekt.

I Maxidiggers tilfelle tror jeg det skal bli vanskelig å finne en dobbel hestehenger med så lav totaltvekt som 1300 kg. Og dessuten blir det jo kun igjen ca. 550 kg til hest, og det er vel i minste laget...
Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 27/03/2005 :  01:15:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Med førerkort kl. B kan du kjøre bil og tilhenger som tilsammen har tillatt totalvekt ikke over 3500 kg, forutsatt at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt.

Med førerkort kl. BE kan du kjøre bil med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg, og da er det bilens hengervekt (hvor mye bilen har lov å trekke) som bestemmer tilhengervekta, altså aktuell vekt.

Kontrollørene har mobile vekter.

Dette er svaret vi fikk fra trafikkstasjonen. Det at de har med mobile vekter sier meg at de er rimelig pirkete på vekten.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 27/03/2005 :  11:28:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Forskrift om førerkort m.m. sier:

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.
2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.
3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt.

Sånn jeg tolker dette har ikke hestens vekt noen betydning, siden du må ta hensyn til tillatt totaltvekt for hele vogntoget (bil + henger) og at bilen i tillegg må ha lov å trekke hengerens tillatte totaltvekt.

I Maxidiggers tilfelle tror jeg det skal bli vanskelig å finne en dobbel hestehenger med så lav totaltvekt som 1300 kg. Og dessuten blir det jo kun igjen ca. 550 kg til hest, og det er vel i minste laget...

Opprinnelig postet av akj

Vist den som skal køyre bilen har BE så er det ikkje noko problem.

Tillatt totalvekt har med kva slags sertifikat man må ha.

Aktuell vekt har med kva bilen kan dra. Og bilen til Maxidigger (eller foreldrene sikkert) kan dra 1300 kg. Derfor må aktuell vekt ikkje overstige det.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 27/03/2005 :  11:38:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Vil berre sei ein ting her.

Folk begynner å blande inn sertifikat og regler rundt det. Men det er ikkje det som blei spurt om.

Maxidigger lurer på om bilen har lov til å dra dette og det har ingen ting med sertifikat å gjøre kva bilen skal dra.

Sertifikatet har kun med den som skal køyre dette å gjøre. Det er der sertifikatreglane gjelder. Når dei er tatt hensyn til så må man sjå på kva bilen har lov til å dra og da er det alltid aktuell vekt på henger og innhold som gjelder uansett kva slags serfifikat man har.

Men Maxidigger har altså ikkje nemnt noko om sertifikat. Trur det er ein del som blander litt her.

Redigert av - Lucinda: den 27/03/2005 11:40:05 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.