hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestehenger og førerkort
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Hestehenger og førerkort
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Liwi

Skrevet - 07/03/2005 :  19:21:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Regelverket er idiotisk, ganske enkelt. Skillet kommer an på om man har B eller BE - når det faktisk bør bestemmes av bilen og hengerens tillatte totalvekt. Regelverket var slik tidligere, og jeg kan ikke fatte hvorfor de har forandret det. Skulle tro målet var å få flest mulig "lusekjørere" med små biler ut i trafikken med en henger bak.

Men det er flott. Jeg kan med loven i min hule hånd ta min mors lille pygmebil og kjøre hestehenger uten hest. Den aktuelle vekten på hengeren alene har pygmeen lov til å trekke. TTV er vel derimot omtrent det dobbelte av bilens egenvekt. Har jeg forstått det rett da??? Finnes nok av dem som gjør det, så loven legger m.a.o. opp til uforsvarlig kjøring.
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 10/03/2005 :  11:13:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Med B kan du kjøre bil og henger som tilsammen ikke overstiger ttv på 3500 kg. Tillatt totalvekt på hengeren må ikke overstige det som står i vognkortet på bilen at den har lov å trekke (med driftsbrems)

Med BE kan du kjøre bil intill 3500 kg pluss henger, som ikke må overstige hva bilen har lov til å trekke. Men da ser man på reellvekt og ikke på ttv

Opprinnelig postet av Fröya

OBS
For B sertifikat

Tilatt totalvekt på hengeren må ikkje overstige bilens egenvekt

Den aktuelle vekta må ikkje overstige det som står i vognkortet på bilen at den har lov å trekke (med driftsbrems)

Opprinnelig postet av Lucinda:

Man kan uansett ikke trekke mere enn det som står i vognkortet at bilen kan trekke (Ofte er dette det samme som bilens egenvekt) - B eller BE. Det har med bremseegenskaper ol. å gjøre.
Med B er det ttv som er avgjørende og ikke aktuell vekt.

Eks. bilen min. Den veier 2 tonn. I vognkortet står det at den kan trekke 2 tonn. Hengeren min har tillatt totalvekt på 1995 kg. Uansett om jeg har B eller BE kan jeg ikke trekke mere enn 2 tonn med denne bilen. Men jeg har heller ikke lov å trekke denne hengeren i det hele tatt med bare B (selv om den er tom), da tillatt totalvekt blir over 3500 kg. Med BE er det aktuell vekt som er avgjørende.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 10/03/2005 :  12:18:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Sto forresten i nyeste Ridehesten om hva som nå gjelder av regler for oppkjøring til BE.
Kort oppsummert: litt mer "dill" enn hva det var før.
Man må ha to kjøretimer. Samt et lastesikringskurs, som også tar to timer. Koster visst omtrentlig 3000 kr inkl oppkjøring.
Det er også visse krav til bilen og hengeren som skal benyttes ved oppkjøring. Men dette får du sikkert svar på om du kontakter en kjøreskole som har utstyr for denne typen kjøring.

Guro
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 10/03/2005 :  12:33:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Med B kan du kjøre bil og henger som tilsammen ikke overstiger ttv på 3500 kg. Tillatt totalvekt på hengeren må ikke overstige det som står i vognkortet på bilen at den har lov å trekke (med driftsbrems)

Med BE kan du kjøre bil intill 3500 kg pluss henger, som ikke må overstige hva bilen har lov til å trekke. Men da ser man på reellvekt og ikke på ttv

OBS
For B sertifikat

Tilatt totalvekt på hengeren må ikkje overstige bilens egenvekt

Den aktuelle vekta må ikkje overstige det som står i vognkortet på bilen at den har lov å trekke (med driftsbrems)

Opprinnelig postet av Lucinda:

Man kan uansett ikke trekke mere enn det som står i vognkortet at bilen kan trekke (Ofte er dette det samme som bilens egenvekt) - B eller BE. Det har med bremseegenskaper ol. å gjøre.
Med B er det ttv som er avgjørende og ikke aktuell vekt.

Eks. bilen min. Den veier 2 tonn. I vognkortet står det at den kan trekke 2 tonn. Hengeren min har tillatt totalvekt på 1995 kg. Uansett om jeg har B eller BE kan jeg ikke trekke mere enn 2 tonn med denne bilen. Men jeg har heller ikke lov å trekke denne hengeren i det hele tatt med bare B (selv om den er tom), da tillatt totalvekt blir over 3500 kg. Med BE er det aktuell vekt som er avgjørende.

Er ikkje heilt enig med deg Frøya.

Du kan ikkje skrive att tilatt totalvekt på henger ikkje må overstige det det står i vognkortet att bilen har lov å trekke for det er ikkje det som er regelen, men nemleg egenvekten på bilen. Det kan være det samme, men ikkje alltid.

Som tidlegare skrive: Min bil veier 1240 kg, ergo kan eg dra henger med tilatt totalvekt opp til 1240 kg, men siden bilen min i følge vognkortet ikkje kan dra meir enn 1100 kg må den aktuelle vekta på hengeren ikkje overstige dette.

DVS: tilatt totalvekt på hengeren mot bilens egenvekt har betydning for kva du/eg har lov til å dra med B.
Aktuell vekt på henger mot kva bilen har lov å dra avgjør kva bilen har lov til å dra.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 10/03/2005 :  22:10:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dessverre (?) er det fra januar i år nye regler for å ta BE. Man må ha en 3-4 timer med obligatoriske kjøretimer => dyrere lapp :/. Dere kan lese mer om dette på www.vegvesen.no. Det er noen krav til bil og henger når man kjører opp også. Hengeren må ha en viss vekt når man kjører opp, og bilen må ha ekstra speil.

Når det gjelder disse begrensningene, så er det slik det blir sagt ovenfor, nemlig at begrensningene til FØRERKORTET klasse B gjelder vogntogets tillatte totalvekt. Begrensningene til bilen, dvs det som står i VOGNKORTET, gjelder tillatt aktuell vekt. I praksis betyr det at man ikke kan kjøre hest, eller henger som er stor nok til å trekke hest, med klasse B, uansett bil. Ponni, eller kanskje lett hest, kan gå hvis man har en ekstra lett henger og en middels stor bil.

Forøvrig bygges det en del hestebiler til en og to hester som konstrueres slik at de kommer akkurat under 3500-grensa, og som derfor kan kjøres med B-førerkort. Men det er jo litt upraktisk for oss som skal kjøre "hestebilen" til vanlig også..
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.