hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Statisk elektrisitet ødelegger hesten min!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Statisk elektrisitet ødelegger hesten min!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 01/03/2005 :  14:11:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Selv synes jeg at en hest bør tåle å få slike støt. Som regel er de ikke like sterke som på en strømtråd. Uansett så trenger ikke hesten bli hysterisk. Men om det er et stort problem, så må man jo gripe fatt i det, klart det.

Men tenkt mye på deg selv, reagerer du kraftig når du får støt? Dersom du hopper til så blir hesten ekstra redd pga deg. Dersom du gir hesten grunn til å være redd, så blir den det. Så pass på at holder deg rolig, og ikke lager noe oppstyr om hesten hopper til. Ikke bry deg i det hele tatt egentlig, fortsett som vanlig. Hestene pleier å finne utav hva det er verdt å være redd for, og hva som egentlig bare er noe mas. Dersom det er så veldig ille så hadde jeg hatt hesten på ridebane el og løpt rundt med greiner osm jeg knakk og slikt, slik at hesten ikke reagerer på lyden iallefall. Om det er skummelt for hesten i starten så finner de fort ut at det ikke er noe å bry seg om.

Opprinnelig postet av Irriducibili

Hvorvidt det "stikker" mer om man tar på en strømtråd kontra å få støt pga statisk elektrisitet er i dette tilfellet likegyldig.
Om målet er at hesten ikke skal reagere når den får støt, det være seg strømtråd, statisk elektrisitet e.l. tror jeg nesten man må vurdere å "lobotomere" den...eller fjerne nervetrådene...
Da må man faktisk få hjernen dens til ikke å sende signal tilbake til der hvor det "stakk".
Det man kan trene på er å begrense konsekvensene av et støt, men å kunne trene vekk reaksjonen helt er faktisk fysisk umulig...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 01/03/2005 :  23:10:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man kan veldig fint lære hesten å unngå å bli hysterisk i ulike situasjoner. Som regel vil hestene skvette til om de kommer borti strømtråden, men de samme hestene kan fint tåle å få strømbehandling. Blir de lobotomert på en eller annen måte i de minuttene de står der og får strøm i seg da? Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  15:58:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den med strømbehandlingen må du nesten utdype litt..
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 02/03/2005 :  19:00:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det settes aktupunktur nåler som man deretter kjører strøm gjennom ved hjelp av et apparat. Hesten får da gjentatte 'støt' med strøm. Veldig effektiv behandling. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  23:48:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var ikke helt det jeg mente at du skulle utdype men..
Tror ikke du kan sidestille strømbehandling med statisk elektrisitet eller støt..

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 03/03/2005 :  15:26:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Roxira:

Det jeg mente med NH-treningen var for å få hestn lettere å håndtere rent generelt, du skrev jo at den var veldig "følsom" og reagerte på mye. Jeg mente ikke at NH fjerner statisk elektrisitet....

Og, dette blir som debatter om hest som skvetter og stikker. Man kan trene hesten innunder kontroll, så den ikke stikker (her er det at den ikke hopper avgårde eller blir hysterisk), men man kan ikke trene bort reaksjonen (her at den kvepper til når det "smeller".)

Man kan uansett gjøre hele situasjonen lettere for begge parter: Man forebygger støtene ved å bruke tøymykner på dekken/hesten m.m, OG man trener NH for å immunisere hesten for slikt, så den ikke blir så redd og/eller hysterisk.

Cec

"Wherever man has left his footprints, from barbarism to civilization, my hoofprints are found beside them" Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 03/03/2005 :  16:29:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva ville du at jeg skulle utdype da? Nå må du forklare litt.

Det er ikke noe forskjell på de støtene hesten får ved behandling som ved strømtråd. Eller mener du det? Forklar.

Som Cecca sier så kan man ikke trene bor en refleks hos hesten, men det kan fint venne seg til å ikke bli hysterisk pga støt. Hestene som får strømbehandling reagerer selvsagt på støtet, det ser du på hesten. Men selv om den rykker i kroppen så prøver den ikke å stikke av el. Den aksepterer støtene som noe ufarlig. Det gjelder alt hos hester, de finner fort ut hva som er farlig og verdt å reagere på, og hva de ikke trenger å løpe for. Dersom de skulle løpet og stresset for alt mulig så hadde de ikke klart seg særlig lenge. Man kan ikke forhindre en hest i å bli redd, men man kan til en viss grad kontrollere at hesten ikke tar helt avgårde.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 03/03/2005 :  17:42:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det er ikke noe forskjell på de støtene hesten får ved behandling som ved strømtråd. Eller mener du det? Forklar.

Ingen forskjell?( Renegate)

Som Cecca sier så kan man ikke trene bor en refleks hos hesten, men det kan fint venne seg til å ikke bli hysterisk pga støt.

Som jeg skulle sagt det selv, oops jeg har allerede sagt det...(Renegate)

Opprinnelig postet av Irriducibili

Utrolig klønete på data jeg, men håper det min mening kommer frem.

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 03/03/2005 17:49:56 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 03/03/2005 :  18:03:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gjør akupunktur vondt?
I akupunkturbehandling benyttes særdeles tynne, sterile, engangsnåler laget av kirurgisk stål. Akupunkturnåler har ulik lengde alt etter hvor på kroppen de skal benyttes. Nålene penetreres raskt gjennom det ytterste hudlaget på en slik måte at det ikke skal gjøre vondt. Deretter føres nålen langsomt inn til selve akupunkturpunktet og da er det viktig å kjenne nålefølelsen, DeQi. Nålefølelsen oppleves individuelt, men er beskrevet som lett verking, prikking, nummenhet eller spreng. Intensiteten kan variere fra gang til gang, avhengig av dagsform og labilitet. Den kan være kortvarig, eksistere kun i det øyeblikk punktet aktiviseres for så å forsvinne, eller den kan komme og gå under selve behandlingen som vanligvis varer i 20 minutter. Enkelte ganger, f.eks. i forbindelse med smertebehandling, kan det kobles svak elektrisitet til nålene, dette kalles elektroakupunktur (EA). EA vil oppretthodele nålefølelsen under hele behandlingen.

Jeg regner med at det ville stått noe om det hvis det var på linje med statisk elektrisitet eller støt fra strømgjerde?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 03/03/2005 :  18:07:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
De har vell ikke slik strøm (kraft?) som vi bruker på gjerder i nålene? Det virker ikke helt logisk..?
Therese
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 03/03/2005 :  23:38:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig er det ikke snakk om like mye strøm som det er i et gjerde(det bør nå si seg selv...), men at det kan være på lik linje med statisk el., så absolutt! Har dere sett strømbehandling eller? Har dere sett hvordan hestene rykker til i den delen av kropen som blir behandlet? Har dere sett at de fordet om blir stående, uten å bli hysteriske? Tåler en hest strømbehandling, så tåler den også å få stat.el. i seg.

Da må jeg bare få spør, når en hest får strøm i seg gjennom et gjerde. løper den da 100m før den stopper? Hva er vanlig? Dette, eller at hesten hopper 1-2m bakover? Blir deres hester helt hysteriske av å få litt strøm i seg? Er det slik at de da ikke lar seg berøre av mennesker etterpå, eller at de ikke kommer nærmere strømgjerdet enn 50m? Jeg spør nå jeg, hva er vanlig reaksjon hos en hest? Egentlig skulle det være helt unødvendig å spørre om dette, for som med alt det andre så sier det seg selv...

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 04/03/2005 :  00:46:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Elektrostatisk oppladning

Støt Elektrostatisk oppladning oppstår når to forskjellige materialer gnis mot hverandre. Å gå over plastbelegg, syntetiske tepper, lakk og andre ikke-ledende materialer kan gi betydelig statisk elektrisk oppladning. Den elektriske spenningen mellom deg og omgivelser kan bli stor nok til å gi deg støt ved berøring. Støt oppstår ved 2500-4000 Volt.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 04/03/2005 :  00:57:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke sett strømbehandlig. Derfor jeg spør, har ingen peiling i det hele tatt om det så.. :)

Har ikke vært borti at hester "får panikk" av statisk elktrisitet heller da..

Therese
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2005 :  13:54:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har ikke sett strømbehandlig. Derfor jeg spør, har ingen peiling i det hele tatt om det så.. :)

Har ikke vært borti at hester "får panikk" av statisk elktrisitet heller da..

Opprinnelig postet av Eikdokka*

Hesten min får ikke panikk, men hun blir da på hennes måte hysterisk... Dette er i å for seg en utrolig rolig og bedagelig hest!!

Så hun klikker ikke å løper avgårde eller noe!! Eneste hun løper er når jeg slipper henne inn i boksen og tar av henne dekkenet på vei inn, da kan hun "løpe"/skynte seg litt for da kommer det noen ganger et knepp på rompa av dekkenet...

Men når jeg har henne på gangen står hun bare med hodet rett i været og i stramt tau.... eneste hun får da panikk for er at hun kommer ikke lengre bak over pga at hun er bundet, og ikke får kommet seg unna smellene....

Hun tilter jo ikke helt, og det er greit så snart hun skjønner at hun ikke får strøm!! Så derfor vil jeg finne en måte å bli kvitt denne statiske elektrsiteten!!

Har noen av dere noen gang fått strøm pga statisk elektrisitet i annsiktet noen gang??? Vet dere hvor vondt dette egentlig er?? Og forskejellen på dette og strøm på gjerdet er jo stor!! Hestene skjønner også dette veldig godt!! Både vi og hestene vet dette veldig godt: Kommer man nær strømgjerdet for man strøm!! Så da skjønner man at man kan stå ved det uten å få strøm.... Og hvis man titter litt på hestene har de det med å gå med følehårene borti gjerdet for å kjenne etter om det er strøm der!!
Statisk elektrisitet blir annerledes.... for der vet man jo aldri når smellen kommer!! Det kan jo knitre som fy uten at det skjer noe, men så plutselig PANG der fikk man seg en!!!

Men få støt på leppa, nesa eller kinnet av statisk elektrisitet så skjønner dere hestene bedre... Denne hesten har fått seg et par på mulen og den er rimelig følsom, så jeg skjønner henne godt. Plutselig kan man stå å kose det ene øyeblikket mens neste så får man seg en.... Ikke rart hesten blir forvirret!!

Jeg har flere hester som jeg kan ta overalt på kroppen uten at de bryr seg, men får de seg en karamell av statisk elektrisitet så kvekker de til, og denne hesten er ikke en følsom hest!!! Men F*** sånn støm er j**** vondt!!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 04/03/2005 :  15:12:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke statisk elektrisitet er noe vondt jeg.. Kan heller skvette litt av det, ikke fordi det er vondt, men litt ekkelt. Har vell egentlig fått slike støt overalt..

Tror jeg skjønner "hysteriet" til hesten din, eller hvordan hun reagerer. Har sett hester som reagerer på slike støt, men kun den første gangen da.

Har heller ikke sett hester som står med følehårene borti gjerdet for å sjekke strømmen. Men hester som står å hører etter "klikk lyden" fra gjerdet.

Da får du bare lære henne at når hun får slike støt og ikke gjør noe så har hun vært kjempeflink, eller du kan bare ignorere at det skjer. Kanskje hun finner ut at det ikke er noe å bry seg om..

Therese
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.