hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er det med hingster som gjør folk mistenksomme
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hva er det med hingster som gjør folk mistenksomme
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 21/02/2005 :  20:17:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Hva er det som er så skremmende med hingster?
Synes folk kvekker til når det blir snakk om hingster, og at hingster - det skal man bare ha om man driver med avl.
Har en følelse av at de fleste har STOR respekt for hingster, og at deres oppfatning er at alle hingster er onde.. Greit nok - respekt skal man ha, men redsel? hmm...

Hadde en gammel hestekar på besøk for noen dager siden, og han koste lenge med hingsten min - helt til han fikk vite at det var en hingst han sto og klødde på. Da spratt han plutselig 2 meter unna og sa at han så det i øynene hans at han kom til å angripe snart...ehh?

Vil gjerne høre andre hestefolks oppfatning av hingster...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/02/2005 :  21:21:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja si det, kan vel komme av skrekkhistorier om "gale" hingster, som forøvrig sikkert er feilhåndterte..
Jeg har fra tidligere mye erfaring med hingster, både unge og gamle, og må helt ærlig innrømme at de fleste hingster jeg har vært borti har vært mye mer ærlige enn f.eks. gretne, brunstige hopper...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/02/2005 :  22:35:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg synes folk generaliserer hingster alt for mye. Har selv rimelig stor erfaring med hingster, alt fra føll, unghester til gamle avlshingster, og jeg har -aldri- møtt en "ond" hingst. Som Renegate sier, jeg har snarere vært borti en del ekle og "mærrete" hopper; skikkelig PMS-damer ;-)

En ting jeg tror, er at disse folkene generelt tror at hingster er fritatt for regler, "den gjør jo slikt fordi den er en hingst" - dette gjør meg så ARGH at jeg ikke har ord for det.
Selv om hesten har baller (unnskyld), så betyr ikke det at den er fritatt for alt som heter regler og respekt - den skal fortsatt se på meg som en samarbeidspartner, og ikke som noe den bare kan meie ned. En hest skal ha oppdragelse være seg om den er hingst, hoppe, vallak eller litt av alt.
:-)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 21/02/2005 :  23:03:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan jo kanskje være at de kan være litt mer uberegnlige sammenlignet med vallaker og hopper.

Naturlig da at man blir litt mer obs og kanskje skeptisk, men jeg syntes ikke man skal dra det lenger enn det . Ved fornuftig håndtering er ikke en hingst mer problematisk enn en "hormonell" hoppe...
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 22/02/2005 :  00:29:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg fikk ett litt anderledes syn på hingster når vi var på bedekking med to hopper i fjord sommer! Hingsten og våre to hopper gikk sammen i ett stort gjerde og vi stod leeenge å kosa å klødde på han! Og det var samme hingsten som hadde dratt eiern flere meter bort etter veien når vi kom med hoppene tenkte bare jeg! Nei,nei.. Hingst vil jeg ha en gang! Bare så det er sagt!

Synes det høres SYKT morro å ha en hingst som ride/kjøre hest i tillegg til avl!! Eneste at det er litt begrenset hvordan hester den kan stå sammen med ute da.. Eneste "negative" jeg kan komme på!!

Therese
Gå til toppen av siden

Cossie_babe

» VIP

Skrevet - 22/02/2005 :  19:10:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en nordlandshingst som folk faktisk må sjekke om han virkelig har baller under der.Dette fordi han er så snill rolig og bedagelig hest.

Jeg mener det at hingster med god oppdragelse er minst like god som alle andre hester med oppdragelse.
Jeg bruker min til tur , kose og hobbyhest,men har tenkt å bruke han i avl senere.
Han fungerer til det meste og er mer yr med snø enn med brunstige hopper.
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 22/02/2005 :  22:28:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
quote:
..og må helt ærlig innrømme at de fleste hingster jeg har vært borti har vært mye mer ærlige enn f.eks. gretne, brunstige hopper...

Originally posted by Renegate

Slenger med på den!

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.