hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Statisk elektrisitet ødelegger hesten min!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Statisk elektrisitet ødelegger hesten min!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2005 :  19:09:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg har ei hoppe som er veldig følsom i kroppen. Hvis man pirker vekk en gammel skorpe som er på vei til å falle av får hun helt dilla, så hun er meget følsom sånn. Og kastanjene kan man bare glemme å plukke på.... Sliter til og meg å klippe hovsjegget der hun hadde mugg da hun hadde det.

Nå som det er så tørr luft, litt sol og en del vind, blir jo allt statisk... Og hun får jo da seg noen "karameller" da man børster ig tar av dekken!! Nå har hun funnet ut at dette er KJEMPE skummelt!! Hiver seg bakover og er helt hysterisk, til og meg hvis man ryker et hårstrå så hun hører den klikk lyden!!

Hva skal jeg gjøre??

Kan noen hjelpe meg før statisk elektrisitet ødelegger hesten min??

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Cessa

Skrevet - 26/02/2005 :  19:15:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Ok, det er to ting du kan gjøre:

For det første: Tren "seven games", spesielt lek 1, friendly game, med henne, så hun tåler at du tar på henne, for det er ingen unnskyldning at hun er "følsom"...

Ang. elektrisiteten: Bland ut en mild tøymykner i vann og ha på sprayflaske. Spray dekken og annet tekstil hun reagerer på, og over hele hesten (fungerere som balsam, kan også bruke balsam...). Hun vil da bli mindre statisk...

Lykke til!

Cec
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2005 :  21:29:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ok, det er to ting du kan gjøre:

For det første: Tren "seven games", spesielt lek 1, friendly game, med henne, så hun tåler at du tar på henne, for det er ingen unnskyldning at hun er "følsom"...

Cec

Opprinnelig postet av Cessa

Hva er så dette?

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 26/02/2005 :  21:37:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Horsemanship er det.... Er bare å søke på Pat Parelli på nettet så finner du nok noe... Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2005 :  23:14:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Ta en titt på denne debatten:
http://www.hestemarked.no/mix/topic.asp?TOPIC_ID=4826
Spesielt på den linken som er lagt ut.. :)
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 27/02/2005 :  01:27:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ta på noe annet først så hesten slipper å få støt... Så lenge du husker på det. Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 27/02/2005 :  14:07:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Enkelt: showshine.
Det tar bort statisk elektrisitet. Jeg dusjet hesten min lett med showshine for noen dager siden siden det knitret og smalt bare jeg tok i henne. Dessverre for meg, og heldigvis for de andre i stallen sprayet jeg for mye.... Det å hoppe opp barbak....hehe...vel, det ble til "fly over hesten og ned på andre siden" Men det funker ihvertfall med showshine

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 27/02/2005 :  15:24:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Børster med naturlig bust hinder statisk elektrisitet i pelsen.
Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 27/02/2005 :  17:14:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt off topic kanskje, men jeg kan ikke ta i en bildør engang om dagen

¤knitre, knitre¤

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 27/02/2005 17:16:06 Gå til toppen av siden

Lisa og Mr.Rufus Hjort

» VIP

Skrevet - 27/02/2005 :  22:19:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
bruk kun naturbørster og ha et ulldekken underst! ull er ikke elektriskt, men det er fleets! noen hester har det mere i seg en andre! showshine syntes ikke jeg funker så bra på min hest men..... Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  13:12:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Har pelsglans på hesten nå, og det knitrer like mye. Har prøvd natur bust børster, synes det knitrer like mye og jeg!! Tenkte jeg skulle prøve rådet med tøymykner, der får man vel kjøpt en sånn som er spesielt for estatisk elektrisitet!
*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  14:27:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du prøvd NH metoden da ? Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  17:30:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har du prøvd NH metoden da ?

Opprinnelig postet av BabyLunah

Skjønner ikke helt hvordan NH kan få vekk statisk elektrisiteten...

Den får nok hesten tryggere på meg, men det er de støtene hun reagerer på. Når jeg sitter oppå ryggen hennes kan jeg gjøre hva jeg vil, klappe på henne, klappe hendene over ørene hennes og holde på. Men med en gang jeg er på bakken vet hun at jeg kan gi henne støt.

Jeg driver å trener med henne, hadde fått henne omtrent helt rolig og til å skjønne at jeg ikke vill henne noe vondt, så tok jeg siste klappen over halsen hennes og da smalt det til igjen, så da var jo allt ødelagt igjen!!!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  17:45:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
NH kan få hesten til å bli stående til tross for at det knitrer og "stikker" litt. Det er det som er greia.... Og det tror jeg nok du forstår... Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  17:53:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare spørre deg Babylunah: har du noen gang fått støt?
Det kan føles tilsvarende det å ta på strømtråd....
Tror du vet hvor jeg vil med innlegget mitt....

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 28/02/2005 :  21:19:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv synes jeg at en hest bør tåle å få slike støt. Som regel er de ikke like sterke som på en strømtråd. Uansett så trenger ikke hesten bli hysterisk. Men om det er et stort problem, så må man jo gripe fatt i det, klart det.

Men tenkt mye på deg selv, reagerer du kraftig når du får støt? Dersom du hopper til så blir hesten ekstra redd pga deg. Dersom du gir hesten grunn til å være redd, så blir den det. Så pass på at holder deg rolig, og ikke lager noe oppstyr om hesten hopper til. Ikke bry deg i det hele tatt egentlig, fortsett som vanlig. Hestene pleier å finne utav hva det er verdt å være redd for, og hva som egentlig bare er noe mas. Dersom det er så veldig ille så hadde jeg hatt hesten på ridebane el og løpt rundt med greiner osm jeg knakk og slikt, slik at hesten ikke reagerer på lyden iallefall. Om det er skummelt for hesten i starten så finner de fort ut at det ikke er noe å bry seg om.

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.67 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.