hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestens personlighet?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hestens personlighet?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 27/02/2005 :  13:55:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei folkens =)
driver å leser " å lese hestens personlighet" , bare skum lest hittil men =) det står ganske så mye oppsiktsvekkende ting ang hesten som individ, og ikke bare som et ridedyr.
hvordan er forholdet mellom deg og din hest? Ser du på hestens som et eget individ eller bare som en hest du rir på?

Men over til noe jeg stusser over ang personlighets trekk hos hester.
kan en type hodeform,lepperform,mule,øyne ,ører ,virvler bestemme hvordan den type hest er? selvsagt sier øyene utrolig mye, har selv sett det.
Men ta et eksempel:
hvis hesten har avrundet mule, så kan hesten være lite fleksibel og trenge lang tid påå lære nye ting.

man kan selvsagt ikke bare se på en av de mange faktorene, om analysering av en hests personlighet.

Men hva tror dere om at utseendet bestemmer hvordan personlighet hesten har?

ps: boken er absolutt å anbefal....=)

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2005 :  15:13:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ser abosolutt hesten som et individ og ikke bare et ridedyr; dette er selvfølgelig lettere når det er en hest du er kjent med og ikke bare en tilfeldig hest. Når jeg er rundt hester tenker jeg ofte at det er som å ha med barn å gjøre. Ser så mye menneskelig i dyrene, spesielt når man jobber med dem over tid.

Merker også det på måten jeg snakker til hestene: som om de faktisk forsto det. Sier ofte ting som "Oi, unnskyld, gikk det bra meg deg", "Nei, kom tilbake, du skal bli børstet i fjestet også, slutt å vær så pysete" "Please gå inn nå, så skal du få sukkerbit", "Vent litt, jeg skal liksom sitte oppå" og ironiske "åå, ja guuud, et søppelspann, det var skummelt det", og det virker liksom om hesten forstår (ihvertfall når det gjelder snakk om sukkerbiter :D) Snakker kanskje generelt litt mye, får mange "hæ?" som blir besvart me "nei, jeg snakker ikke til deg, snakker med hesten" :P

Hm, at utseende bestemmer personligheten høres litt far-fetched ut. Men det er nok noe i det også: Småfrekke rampeponnier ser ofte veldig rampete ut or eksempel :D

Gå til toppen av siden

Micki

Norway

Skrevet - 27/02/2005 :  18:55:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMicki  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har selv den boken, " Å lese hestens personlighet", og den er å anbefale.
Var litt skeptisk til det at man kan vurdere hestens måte å oppføre seg på, væremåten dens, gjennom studering av utseendet, men jeg kjenner igjen flere av karakteristikkene på mine egne hester.
Begge hestene, spesielt den ene, har hjerteformede overlepper, og de er forferdelig nysgjerrige, spesielt den ene! Helt i følge boka. Har også en del andre eksempler, men kommer ikke på dem i farten, det er en stund siden jeg leste i den sist.

Men altså, selv om kanskje ikke alt stemmer til punkt og prikke, det finnes mange variasjoner blant hester, alle hester er ikke like selv om de kanskje har likt utseende. Men tror absolutt at boka har generelt mye rett :)

Smil til verden, og verden smiler til deg! Lev livet, for livet er hester! Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  08:29:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
godt det ikke er bare meg som prater slik med hestene =)

Gå til toppen av siden

karen&irpill

Skrevet - 01/03/2005 :  21:57:11  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
hva heter forfatteren igjen? er det han Henry ettellerannet?
-karen-
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  17:58:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
forfatteren av den boka jeg leser er Linda tellington jones, har lest henry blakesine oxo
Gå til toppen av siden

lille fleskklump

Skrevet - 05/03/2005 :  22:11:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg reagerte også litt da jeg leste den boka. Er fullt klar over at det mht virvler etc er en gammel tradisjon bak, men jeg har aldri hørt noe konklusivt bevis på det. Syns det virker veldig lite seriøst å slutte fra enkelttilfeller til generelle "regler" på den måten. Tross alt er utseendet først og fremst rasebestemt, og det blir litt drøyt å anta at alle hester av samme rase skal oppføre seg likt! Jeg har møtt hester som har vært nesten identiske av utseende - også i detaljer som lepper, øyne, ører etc - som like fullt har oppført seg ganske så forskjellig...

Tross alt er dette samme tankegangen som brukes på mennesker (folk uten hake er karaktersvake, oppstoppernese betyr rampete), og vi vet da at det ikke stemmer!
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2005 :  11:29:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Roxette har 6 virvler i panna og stående fjærvirvel på hals/bryst.
I følge boka er hun altså en rimelig vanskelig hest og ifl. araberne en ulykke som venter på å skje... ;-)
Jeg bare lo og sa "ulykka har skjedd alt. Hun har havna hos MEG!"

Nå har vi vært sammen i fem år, og har en grei tone oss i mellom...

Hilsen Line med to vanskelige iflg. boka...

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 06/03/2005 :  16:08:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
men hu skriver da noe bra hvertfall.
testet ut de personlighets trkkene om de stemte med hesten jeg rir, mye var bare til å le av gitt =)

Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 16/03/2005 :  13:48:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hei.. jeg har en kaldblodshest som kom til meg for ca 6 år siden. Han var da mishandlet, vel, slått med pisk, stått i lengre tid med gjørme til knes og i for liten inngjerding i forhold til antall hester m.m.
Da han kom til meg så var han en typisk lederhest. Han tok overhånd på alle de andre hestene, dermed skulle han ha overhånd på meg og.

Han løp etter meg når jeg koom for å hente han inn, en gang endte det med at jeg måtte hoppe over gjerdet, han skrenset for ikke å havne i gjerdet og så glefset han etter meg.

Når jeg skulle longere han steilet han mot meg med sparkende frambein, han ville ta meg...

I boksen kunne han snu rompa til og slå etter meg...

Vel som dere skjønner så har han ikke alltid vært grei. Men heldigvis var det ikke første hesten min, og jeg visste bakgrunnen hans. Så i stede for å straffe hver gang han gjorde noe så var jeg likegyldig. Trosset de farene han viste. Beholdt roen og roste han stort når han tok seg sammen eller adlød.

Han jager meg aldri mer, han humrer bare han ser bilen min komme.
I longeringen så humrer han når jeg ber han komme til midten..

Han snur aldri rompa til meg i boksen.....

Av og til leier jeg han på tur, eller det vil si, jeg har ingenting på han, han bare følger meg. Hit og dit.

Han er blitt en fantastisk hest, for meg. En veldig enmannshest, min bestevenn! Ellers så er han veldig sær mot andre, prøver de veldig ut og ssom regel så gir de han overtaket. Det jeg tror har skjedd før er at han har blitt banket til å gjøre det de har bedt han o. Ikke snakk om respekt eller tillit.

Men det er det hos meg.

Jeg er helt sikker på at han forstår meg, og at jeg kan forstå han så langt det er mulig. Jeg har funnet ut til tider at han har vondt steder, bare ved å se på han, i ansiktet, øynene.
Han merker når jeg er trist og lei, ingen koser håret mitt som han!

Han er blitt en utrolig god hest, et levende bevis på at det er bånd som kan oppstå mellom hest og mennenske. Han har personlighet, det har alle hester til en viss grad.
Men det blir som med mennesker, bytter man hjem for ofte så lærer man aldri riktig å stole på noen og man veit aldri hva som venter en. Dermed blir man usikker og skjuler sitt eget jeg.......

Har de bøkene som er nevnt, gode bøker. Men jeg for min del legger ikke så stor vekt i det. Men har enkelte ting i bakhue...

Men at en hest har personlighet, ja helt klart!!!
Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 16/03/2005 :  16:07:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan ikke si jeg har lest boken, men har hørt mye av det før. Fikk en fin forklaring på det med mulen for noen år siden... en anspent hest bruker musklene i mulen på en spesiell måte, noe som gjør at den får en spesiell form. En anspent hest har igjen ofte vanskeligere å lære ting og dermed kan man si at det er en sammenheng mellom disse tingene. Andre liknende ting som kan indikere at hesten er en nervøs type kan f.eks være at de trykker halen inn når de blir trent. når det gjelder virvler osv har jeg bare hørt at det kan ha noe med blodtilstrømningen, men vet ikke helt hva jeg tror om det før jeg får litt mer konkrete fakta Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.